2021-04-15, 19:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jesus hänvisar ofta till Gamla testamentet i sin undervisning, både i detaljer och som skriftsamling. Han kritiserar inte GT som du utan kräver tvärtom att den ska tros av hans lärjungar. Och till apostlarna sa han: Den som hör er hör mig.
Konflikten mellan Religiös och Frälsaren är stor och går på djupet.
Ta bara Luk 17:23-30. Jesus säger där:
Som det var på Noas tid, så skall det vara under Människosonens dagar. Folk åt och drack, gifte sig och blev bortgifta, ända till den dag då Noa gick in i arken och floden kom och gjorde slut på dem alla. På samma sätt var det på Lots tid: de åt och drack, köpte och sålde, planterade och byggde, men den dag då Lot gick ut från Sodom lät Gud eld och svavel regna från himlen och gjorde slut på dem alla. På samma sätt skall det vara den dag då Människosonen uppenbarar sig.

Vad sägs om det, Religiös?
Ja, vi får oroa oss lite för det, du och jag, men för mig som tror på Gud finns trösten att det är de som motstod Satan som blir belönade, medan de som samverkade med honom blir straffade.
Citera
2021-04-15, 21:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, vi får oroa oss lite för det, du och jag, men för mig som tror på Gud finns trösten att det är de som motstod Satan som blir belönade, medan de som samverkade med honom blir straffade.
Och vad i GT-texternas budskap är det som är insmuget av denne Satan, detta enligt din religion?
Citera
2021-04-16, 00:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och vad i GT-texternas budskap är det som är insmuget av denne Satan, detta enligt din religion?
De åtskilliga avsnitt där Gud påstås uppmana människor att döda, t.ex.
Citera
2021-04-16, 07:01
Medlem
Citat:

Citat:
De åtskilliga avsnitt där Gud påstås uppmana människor att döda, t.ex.
Men de avsnitten kommer många gånger från de s.k. profeterna. Saken är den att till 99 % handlar profetiorna om profetens egen ställning, om vad Gud säger genom profeten, och om vikten av att tro och frukta Gud. Till största delen handlar det om att bygga upp en tro på Gud och en fruktan för Gud. Dessa ting upphöjer man explicit.

Det implicita däremot, en nästan omärklig del av profeternas anspråk, handlar om att man ska lyda prästerna och betala sitt tionde. Man kan nästan inte se detta eftersom allting verkar handla enbart om Guds vilja. Men i dessa mycket små inflikanden ligger egentligen hela motivet till profeternas långa utläggningar, anser jag. Makt och pengar! Detta kan man åstadkomma samtidigt som man får det hela att låta nästan som motsatsen och låta som rättfärdighet. Gud är det perfekta redskapet för att ge en utvald grupp en enorm makt över folket.

Därför är tron och gudsfruktan en så fundamental dogm. För det är genom detta som man får människorna dit man vill.

Ponera nu att mycket som står i bibeln är från andra källor än Gud, även om någon nu som AskMeAboutJesus tror att det är just avsnitten där Gud uppmanar till mord och annat som är från andra källor.

Hur kan då verklighetens Gud kräva att man måste tro alls? Varför skulle Gud kräva att man ska tro vissa enskilda doktriner men inte på andra? Ska subjektet själv klara av att urskilja detta?

Varför skulle Gud ens se tro som så viktig särskilt som det var så viktigt med just tron för prästerskapets tillskansande av makt genom falska påståenden om Gud? Skulle Gud ge sitt bifall till att han kan användas på det sättet i vissa fall men inte i andra?

Om nu ingen klarar av tro på rätt saker i en bok varför skulle då Gud kräva att man ska tro alls? Det är bara de som tar hela boken som sanning som har ett hållbart argument för att tron är viktig. Men de faller på att boken innehåller motsägelser och felaktigheter samt att det blir en ond Gud man förespråkar.

Om det är så att det jag skriver är sant och att verklighetens Gud inte kräver tro. Då är även evangeliernas texter om Jesus obevekliga anspråk om just tro även det bara en förlängning av prästerskapets bedrägerier för att vinna folket till kyrkornas kollekthåvar.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-16 kl. 07:10.
Citera
2021-04-16, 07:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Känsligt ämne jag kom in på - stressreaktionerna lät inte vänta på sig!
Känsligt för dig kanske, inte för mig.

Citat:
Jag som bara ifrågasatte ditt påstående "eftersom jag alltid har varit ateist", som du inte belade utan bara hävde ur dig.
Jag vet ju att jag alltid varit ateist eftersom jag aldrig trott på gud.
Det går inte att ge belägg för vad som pågår i en hjärna.

Citat:
Jag pekade på forskning, som är hur lätt som helst att googla fram. Märkligt att du inte kände till den redan, för är du inte som en forskningsbaserad, upplyst individ? Du kanske är en posör?
Upplys mig om hur säkerställdes att barn är öppna för tro på gud och inte tro på fantasier i allmänhet

Citat:
Vad lär vi oss av detta? Jo, Ateistens "heliga centrum" kanske inte tål att kritiseras, det centrum där en dogm, en stöttepelare, är att ateism är det naturliga och medfödda.
En dogm som inte får granskas, inte får utsättas för en faktakoll. En dogm som är - ursäkta franskan - "helig". I det "heliga" töcknet är det som bara ska tros, av alla. Det får INTE belysas utifrån.

Rymdis lever i en bubbla?
[/quote]
Vi lär oss ingenting, vi vet redan att du bara hittar på. Ateism är ingen dogm.
Förklara hur ett barn skulle kunna ha en uppfattning om gudskonceptet innan barnet hört talas om begreppet?
Citera
2021-04-16, 07:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Men de avsnitten kommer många gånger från de s.k. profeterna. Saken är den att till 99 % handlar profetiorna om profetens egen ställning, om vad Gud säger genom profeten, och om vikten av att tro och frukta Gud. Till största delen handlar det om att bygga upp en tro på Gud och en fruktan för Gud. Dessa ting upphöjer man explicit.

Det implicita däremot, en nästan omärklig del av profeternas anspråk, handlar om att man ska lyda prästerna och betala sitt tionde. Man kan nästan inte se detta eftersom allting verkar handla enbart om Guds vilja. Men i dessa mycket små inflikanden ligger egentligen hela motivet till profeternas långa utläggningar, anser jag. Makt och pengar! Detta kan man åstadkomma samtidigt som man får det hela att låta nästan som motsatsen och låta som rättfärdighet. Gud är det perfekta redskapet för att ge en utvald grupp en enorm makt över folket.

Därför är tron och gudsfruktan en så fundamental dogm. För det är genom detta som man får människorna dit man vill.

Ponera nu att mycket som står i bibeln är från andra källor än Gud, även om någon nu som AskMeAboutJesus tror att det är just avsnitten där Gud uppmanar till mord och annat som är från andra källor.

Hur kan då verklighetens Gud kräva att man måste tro alls? Varför skulle Gud kräva att man ska tro vissa enskilda doktriner men inte på andra? Ska subjektet själv klara av att urskilja detta?

Varför skulle Gud ens se tro som så viktig särskilt som det var så viktigt med just tron för prästerskapets tillskansande av makt genom falska påståenden om Gud? Skulle Gud ge sitt bifall till att han kan användas på det sättet i vissa fall men inte i andra?

Om nu ingen klarar av tro på rätt saker i en bok varför skulle då Gud kräva att man ska tro alls? Det är bara de som tar hela boken som sanning som har ett hållbart argument för att tron är viktig. Men de faller på att boken innehåller motsägelser och felaktigheter samt att det blir en ond Gud man förespråkar.

Om det är så att det jag skriver är sant och att verklighetens Gud inte kräver tro. Då är även evangeliernas texter om Jesus obevekliga anspråk om just tro även det bara en förlängning av prästerskapets bedrägerier för att vinna folket till kyrkornas kollekthåvar.
Profeterna skrev inte böcker. Deras lärjungar kan ha gjort det ivissa fall. Det troliga är att traderade berättelser skrevs ned som projekt med skrivkunniga i samverkan mellan de som kände till berättelserna. Med politisk censur och politiskactillägg. Moseböckerna antas ha nedtecknats på kung David tid.

Man kan tro på en god makt utan att ha läst en enda bok och man kan tillgodogöra sig skriven information om Gud på samma sätt som man tillgodoglr sig information i massmedia: man tror inte på allt, men på visst.

Varken Gud eller Jesus kräver tro, detta är kristen förvirring. Men om man inte tror på Jesus budskap när man hör det, om vad som är rätt och fel, så hör man inte till Guds rike. Lärjungarnas tro var lika förstockad som andras, men de var inte formade av hyckleriet utan var oskrivna blad.

Nästan alla religioner handlar om makt och rikedom.
Citera
2021-04-16, 07:48
Medlem
Citat:
Profeterna skrev inte böcker. Deras lärjungar kan ha gjort det ivissa fall. Det troliga är att traderade berättelser skrevs ned som projekt med skrivkunniga i samverkan mellan de som kände till berättelserna. Med politisk censur och politiskactillägg. Moseböckerna antas ha nedtecknats på kung David tid.

Man kan tro på en god makt utan att ha läst en enda bok och man kan tillgodogöra sig skriven information om Gud på samma sätt som man tillgodoglr sig information i massmedia: man tror inte på allt, men på visst.
Så du tror rätt anser du, men de som tror på det som du inte tror på, de tror fel? Du är den som kan avgöra detta?

Citat:
Varken Gud eller Jesus kräver tro, detta är kristen förvirring. Men om man inte tror på Jesus budskap när man hör det, om vad som är rätt och fel, så hör man inte till Guds rike. Lärjungarnas tro var lika förstockad som andras, men de var inte formade av hyckleriet utan var oskrivna blad.
Gud kräver inte tro, men Gud kräver tro?
Citera
2021-04-16, 07:57
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så du tror rätt anser du, men de som tror på det som du inte tror på, de tror fel? Du är den som kan avgöra detta?

Gud kräver inte tro, men Gud kräver tro?
Jag tror inget om rätt tro och fel tro i den förvirrade meningen. Att var och en bildar sig en egen uppfattning är det ideala. Att allas uppfattning styrs av falska auktoriteter är det sämsta.

Gud kräver ingen tro i form av viss föreställning utan förtroende för vad som är gott och rätt. Den som har förtroende för Jesus har vägen klar, medan den som tvivlar på god makt irrar än hit och än dit.
Citera
2021-04-16, 08:14
Medlem
Citat:
Jag tror inget om rätt tro och fel tro i den förvirrade meningen. Att var och en bildar sig en egen uppfattning är det ideala. Att allas uppfattning styrs av falska auktoriteter är det sämsta.

Gud kräver ingen tro i form av viss föreställning utan förtroende för vad som är gott och rätt. Den som har förtroende för Jesus har vägen klar, medan den som tvivlar på god makt irrar än hit och än dit.
Jag skulle vilja säga att Gud definitivt inte kräver tro för detta krav skulle lämpa över makten till sådana som påstår sig tala i Guds ställe. Jag tror inte att Gud har bett någon alls att tala i hans ställe. Inte ens Jesus från Nasaret som jag tror är en fiktion helt och hållet och som aldrig existerat.
Citera
2021-04-16, 08:37
Medlem
Citat:

Jag tror att evangelierna om Jesus är ett försök till helgerån. Ett försök till identitetsstöld från Gud. Att Jesus från Nasaret är en ren förfalskning av människor som funnit att man kan säga vad man vill i Guds ställe utan att en blixt kommer ner från himlen.

Möjligen kan Gud välja ta namnet Jesus när han kommer, men det är i så fall för att ta tillbaka det som man försökte stjäla från honom. Inte för att sanktionera berättelsen i dess helhet, för jag tror inte att Gud ställer sig bakom lögner av lögnare och har därmed definitivt inte något krav på att man ska tro på utvalda delar av dem.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-16 kl. 08:42.
Citera
2021-04-16, 08:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tror att evangelierna om Jesus är ett försök till helgerån. Ett försök till identitetsstöld från Gud. Att Jesus från Nasaret är en ren förfalskning av människor som funnit att man kan säga vad man vill i Guds ställe utan att en blixt kommer ner från himlen.

Möjligen kan Gud välja ta namnet Jesus när han kommer, men det är i så fall för att ta tillbaka det som man försökte stjäla från honom. Inte för att sanktionera berättelsen i dess helhet, för jag tror inte att Gud ställer sig bakom lögner av lögnare och har därmed definitivt inte något krav på att man ska tro på utvalda delar av dem.
Vad är det du ogillar i evangelierna?
Citera
2021-04-16, 09:08
Medlem
Citat:

Citat:
Vad är det du ogillar i evangelierna?
Att kommentera det blir som om att vi står och kastar påståenden som inte kan beläggas mot varandra.

Bättre låta evangelierna själva bevisa att de är fiktion genom att visa hur författarna författat dem för detta låter sig göras om så önskas.

Är evangelierna inte en historisk skildring, vilket inte alls kan beläggas utan snarare motsatsen så är alltihop en förfalskning över vem Kristus är och när Kristus är.

Är alltihop en förfalskning när det gäller Kristus tillkomst så spelar det ingen roll hur mycket i berättelserna som skulle kunna stämma in på verklighetens Kristus. Intentionen bakom har inte ärligt uppsåt.

Varför skulle Gud sanktionera lögner från lögnare och begära att man ska tro på en enda stavelse i det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in