2021-04-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppfan
Basalt (Stenmjöl) 150gr
Bat guano 0-11-0 300gr
Worm Humus 5-5-3 10L
Allgödsel kravmärkt 6-3-12 (hönsgödsel, benmjöl, blodmjöl & kaliumsulfat) 200-300gr
Fish Powder 3-16-0 150gr
GK complete mix (Bat guano, Seaweed powder, Palm tree ash, veg pearls & lava worm powder) 2-5-3 300gr
Neem Pellets 4-1-2 100-150gr
Mykorrhiza 50gr
Dolomitic Lime 10g
Epsom Salt 5-10g
närliggande näringsrik jord 10L (för naturlig mycelium, microorganismer)
biobizz pro mix 30L
Vermiculite 10L
Har aldrig odlat innan men tänkte testa göra denna blandningen till min första run (inne).

Men ska även satsa på att gro ett gäng under solen, men tänkte köra lägre budget där. ska använda mig av ko&häst skit från gården, p jord & allgödsel (hönsskit,ben,blodmjöl&kaliumsulfat)

Vad tror ni om detta och vad ska ni själva köra för medium/näring iår?

Det här är en utomhusodlings tråd.... Lite off topic med den där första listan.

Annars tycker jag att din utomhusodlings mix låter mycket bra. Det kommer växa på bra med en sån där mix. Kanske lite kväve tung med hönsskit och blodmjöl. Jag hade kört hönsskit och skippat blodmjölet.

Lycka till,
Citera
2021-04-15, 16:53
Medlem
ni som gör olja på trim eller typ sämre buds, Gör ni olja för sådana amerikanska vape cart som funkar med ett vanligt el cigg batteri eller har ni en mer avancerad vape? isåfall vad för vape kör ni? har nämligen en sådan simplare variant som har ifall man beställer carts ifrån flugsvamp om ni förstår mig vad jag menar, köp ej olja där heller kan ha haft otur men den jag beställde men va fan inte mycket tryck i den.

blandar ni i lite terpener eller vad det kallas för att få den lite rinnigare å ej så tjock?

jäkligt smidigt om man behöver va lite diskret å inte kan lighta upp en av olika orsaker.
Citera
2021-04-15, 20:14
Medlem
Är det 100% säkert att plantera sina frön när brännässlor börjat ploppat upp? Tänker på frost och kyla

Förra året planterade jag 1 maj direkt i jorden utan transplantation och de levde 2 veckor och dog plötsligt, varför hände det tror ni?
Citera
2021-04-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiptoptop
Är det 100% säkert att plantera sina frön när brännässlor börjat ploppat upp? Tänker på frost och kyla

Förra året planterade jag 1 maj direkt i jorden utan transplantation och de levde 2 veckor och dog plötsligt, varför hände det tror ni?

När brännässlorna tittar fram, när träden knoppar, när maskrosorna blommar och när fåglarna kvittrar då är det dags.

Ska du plantera direkt i jorden så behöver du många frön. Det är inget jag rekommenderar om man köper frön för 80kr/st. Blir en hel del bortkastade pengar.

1 maj förra året var det dessutom frost nätter. Är inte många frön som överlever något sånt.
Citera
2021-04-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
När brännässlorna tittar fram, när träden knoppar, när maskrosorna blommar och när fåglarna kvittrar då är det dags.

Ska du plantera direkt i jorden så behöver du många frön. Det är inget jag rekommenderar om man köper frön för 80kr/st. Blir en hel del bortkastade pengar.

1 maj förra året var det dessutom frost nätter. Är inte många frön som överlever något sånt.

Det är väl bara fåglar som kan äta mina frön om jag sätter dem direkt i jorden? Är det stor chans, eller finns det någon annan risk som jag inte är medveten om? Tänkte lägga fröna i blött papper tills svansen stuckit fram och sedan dra till mitt spot och plantera den.

Om jag sätter 50 frön på detta sätt, hur många tror du överlever? Och varför skulle dem dö bara för jag sätter dem ute direkt?

Jag har 1 meter högt hönsnät runt omrking så då är väl bara fåglar mitt ända hot?
Senast redigerad av Tiptoptop 2021-04-15 kl. 22:17.
Citera
2021-04-15, 22:42
Medlem
Citat:
Det är väl bara fåglar som kan äta mina frön om jag sätter dem direkt i jorden? Är det stor chans, eller finns det någon annan risk som jag inte är medveten om? Tänkte lägga fröna i blött papper tills svansen stuckit fram och sedan dra till mitt spot och plantera den.

Om jag sätter 50 frön på detta sätt, hur många tror du överlever? Och varför skulle dem dö bara för jag sätter dem ute direkt?

Jag har 1 meter högt hönsnät runt omrking så då är väl bara fåglar mitt ända hot?

Det stämmer. Fåglar äter upp och frosten dödar dom små liven.

50 frön.... det är ju en slant. Jag skulle va glad om 10 överlevde. Prova täcka med gräs. Kanske hjälper mot fåglarna. Eller driv upp dom på din spot med en genomskinlig plastlåda och transplantera när dom är 2 veckor
Citera
2021-04-16, 11:33
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:

Jag tänker lite såhär att direkt på våren då är allt som överlevt vintern hungrigt som fan och vräker i sig allt tecken på liv som kommer upp medans framåt sommaren så är de flesta hyfsat välgödda + helt säker på att undvika frostrisken osv. Jag ska köra lite mer säkert i år så nu är de inne i förvegg och ska va det tills den 1 juni ungefär då nätterna börjar bli lite varma också.

Lyssna på ovanstående o kör upp i plastlådor eller liknande, så vi säger att inga fåglar rör dina frön. Då har du ändå sniglar och diverse kryp som älskar små cannabisskott. Se det lite som om du skulle kasta ut en unge jämfört med en vuxen man i en våldsamt ghetto. De klarar sig bättre om de kommer upp sig lite, germinera dom tills du har en lång svans, plantera i små fiberkrukor, vattna ordentligt o ställ i plastlådan, ta plastlådan i en stor kasse, sätt på dig solglasögon, keps, munskydd och trenchcoat och traska ut i skogen medans du visslar på t.ex. nåt från general knas.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2021-04-16 kl. 11:42.
Citera
2021-04-16, 14:09
Medlem
Tjenare gänget! Har lite frågor om denna jordblandning funkar.

Har införskaffat mig:
P-jord 150 liter
Benmjöl 800 gram
Perlite 8 liter

Tänkte göra bäddar för 3 autos i varje bädd. Har letat runt lite och hittade att 20 msk benmjöl ska räcka till 150 liter P-jord. Räcker 8 liter perlite till en bädd eller är jag helt fel på de?
( Har tillgång till hönsgödsel, är det något ni skulle använda av er utöver de jag redan har?)

Min fråga är
1. Om 150 liter räcker till 3 autos.
2. Hur mycket benmjöl jag ska ha i bädden.
3. Hur mycket perlite jag ska ha i bädden.

Befinner mig för övrigt i zon 1, kanske går de att blanda ut jord blandningen med jord från backen?
Har läst 10L guide men haft lite problem med att räkna ut för att få mindre bäddar. Ber om ursäkt för eventuella dumma frågor.
Tack i förväg.
Senast redigerad av BigDaddyBoi 2021-04-16 kl. 14:11.
Citera
2021-04-16, 18:06
Medlem
Klarar mina frön/små växter om det blir frost/minus grader ifall jag har en plastback över som Perlite förslog?
Citera
2021-04-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDaddyBoi
Tjenare gänget! Har lite frågor om denna jordblandning funkar.

Har införskaffat mig:
P-jord 150 liter
Benmjöl 800 gram
Perlite 8 liter

Tänkte göra bäddar för 3 autos i varje bädd. Har letat runt lite och hittade att 20 msk benmjöl ska räcka till 150 liter P-jord. Räcker 8 liter perlite till en bädd eller är jag helt fel på de?
( Har tillgång till hönsgödsel, är det något ni skulle använda av er utöver de jag redan har?)

Min fråga är
1. Om 150 liter räcker till 3 autos.
2. Hur mycket benmjöl jag ska ha i bädden.
3. Hur mycket perlite jag ska ha i bädden.

Befinner mig för övrigt i zon 1, kanske går de att blanda ut jord blandningen med jord från backen?
Har läst 10L guide men haft lite problem med att räkna ut för att få mindre bäddar. Ber om ursäkt för eventuella dumma frågor.
Tack i förväg.

tror att det är bra om du blandar in jord från backen, finns säkert massa microorganismer & maskar som gör susen
och 150 liter räcker och blir över till 3 autos
Citera
2021-04-16, 20:55
Medlem
Citat:
Klarar mina frön/små växter om det blir frost/minus grader ifall jag har en plastback över som Perlite förslog?
Undrar också detta. Ska också direkt så ute fast med plastlådor som ett litet växthus som skydd, precis som Perlite förslog.
Tänker typ dessa: https://www.biltema.se/hem/forvaring/lador/forvaringslada-2000021750
Hur många utav låt säga 10 frön tror ni överlever om man använder sig av plastlåda metoden, små muggar och har en bra spot? Hälften?
Citera
2021-04-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrickss
Undrar också detta. Ska också direkt så ute fast med plastlådor som ett litet växthus som skydd, precis som Perlite förslog.
Tänker typ dessa: https://www.biltema.se/hem/forvaring/lador/forvaringslada-2000021750
Hur många utav låt säga 10 frön tror ni överlever om man använder sig av plastlåda metoden, små muggar och har en bra spot? Hälften?

Är det varmt så lämna en springa i locket och titta till var 2-3 dag.

Man kan köpa hela paketet med drivhus och celler. Sen vattnas cellerna underifrån. Jag har aldrig gjort det men det är samma princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in