2021-04-15, 20:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN

Efter det kom påsklovet och Alp resenärerna.

Sen kom Osannolikt att smittan kommer till Sverige från Kina, Vi ser ingen smittspridning av corona i Sverige (enstaka fall Jönköping) för att 3 dagar efter Vi har allmän smittspridning, Vi ska testa resenärer från speciella områden kring alperna (som FoHM bestämmer över vilket gjorde att man uteslöt Ischgl för smittan fanns inte i Österrike).
Och efter det kom Vi behöver inte testa mer nu för vi är inne i en annan fas.

Samma dumma handlingar har fått oss att 3 gånger få hög allmän spridning fastän FoHM lovat oss att allt är under kontroll, vi baserar våra beslut på vetenskap, vi ser till att folket få all information kring smittspridning man kan.
Fastän man först efter 1 år erkände asymptomatisk presymptomatisk smitta och aerosol som gjort att vi fått den höga smittspridning vi fått. Trots att vi i Sverige borde haft samma förutsättningar som de andra Nordiska länderna, och den tid som vi fått extra då Sverige drabbats cirka 2-3 veckor efter Centraleuropa.
Med Anders Tegnells så kategoriska felaktiga uttalande kring brittiska varianten som han inte skulle få in i Sverige, så skulle det inte förvåna mig om vi om 1 månad har den sydafrikanska eller brasilianska varianten spriden här? Eller än värre, att pga hög smittspridning (Sverige) det uppkommit (krupit under radarn i vaccinerna) en svensk variant pga det?
Citera
2021-04-15, 20:52
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med autisten Tegnell som ville experimentera med flockimmunitet samt en regering utan strategi så gick det som det gick. Men kunde slutat mycket värre om vi inte haft bra förutsättningar.

Ja det är min uppfattning också. Vi klarade oss nog såhär bra (?) pga att vi ligger 2-3 veckor efter den höga smittspridningen i centraleuropa. Vi hade kunnat slippa framförallt den höga vårdskuld och de effekter dessa kommer få på samhället. Sen är ju varumärket (flockimmunitets)Sverige inte så bra då det är vetenskapligt bevisat att man inte kan uppnå det.
1/4 av världens länder lever faktiskt som vanligt utan nedstängningar eller restriktioner, de slog ner viruset hårt i början och kunde sen öppna med massiv testning och smittspårning.

FoHM största misstag var att se covid19 som en - influensa. Det var det misstaget hela flockimmunitetsteorin byggde på.
Citera
2021-04-15, 20:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Får mig att fundera på vad folk menar med ”Lockdown” egentligen?

Jag vet inte riktigt. Jag har ställt samma fråga. Innebörden av "lockdown" verkar variera. Ibland handlar det om att stänga ner verksamheter, och ibland utegångsförbud.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
I min värld trodde jag de menade att stänga in folk, förbjuda dem att jobba, slå ihjäl näringslivet och sabba ekonomin för oöverskådlig framtid. För om det handlar om att vi skulle stängt gränsen när pandemin blev känd, så håller jag med om att den skulle ha stängts långt innan pandemin. Vi hade då även haft ett bättre utgångsläge även med detta. Förutom allt vansinne som du även nämner.

Så vad menar ni som verkar ivra för ”Lockdown” egentligen? Vad är det ni vill se?

Jag ser mig inte som anhängare av "lockdown". Att stänga ner verksamheter, och även gå så långt som att införa utegångsförbud, kan vara befogat i ett riktigt akut skede. Det kan handla om att införa hårda restriktioner i ett begränsat område, under en begränsad tid, för att förebygga att en smitta får fäste.

Att låta nerstängningar pågå under en längre tid är mindre lämpligt. Vi har kunnat se hur smärtsamt det är för samhället och dess medborgare. Samtidigt så kan jag inte låta bli att tänka att sådana smärtsamma nerstängningar är priset man får betala ifall man är dum nog att medvetet släppa in ett nytt och okänt virus, och medvetet låter viruset få spridning. Det är ett mycket högt pris att betala.
Citera
2021-04-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sen kom Osannolikt att smittan kommer till Sverige från Kina, Vi ser ingen smittspridning av corona i Sverige (enstaka fall Jönköping) för att 3 dagar efter Vi har allmän smittspridning, Vi ska testa resenärer från speciella områden kring alperna (som FoHM bestämmer över vilket gjorde att man uteslöt Ischgl för smittan fanns inte i Österrike).
Och efter det kom Vi behöver inte testa mer nu för vi är inne i en annan fas.

Samma dumma handlingar har fått oss att 3 gånger få hög allmän spridning fastän FoHM lovat oss att allt är under kontroll, vi baserar våra beslut på vetenskap, vi ser till att folket få all information kring smittspridning man kan.
Fastän man först efter 1 år erkände asymptomatisk presymptomatisk smitta och aerosol som gjort att vi fått den höga smittspridning vi fått. Trots att vi i Sverige borde haft samma förutsättningar som de andra Nordiska länderna, och den tid som vi fått extra då Sverige drabbats cirka 2-3 veckor efter Centraleuropa.
Med Anders Tegnells så kategoriska felaktiga uttalande kring brittiska varianten som han inte skulle få in i Sverige, så skulle det inte förvåna mig om vi om 1 månad har den sydafrikanska eller brasilianska varianten spriden här? Eller än värre, att pga hög smittspridning (Sverige) det uppkommit (krupit under radarn i vaccinerna) en svensk variant pga det?
Alla varianterna finns säkert redan I Sverige. Vi kan bara hoppas att vaccinet hjälper mot alla, annars är vi snart tillbaka på ruta noll och måste vaxa om alla med nya vacciner.
Men att säkra gränserna är tydligen uteslutet för våra makthavare. Hellre vill man ha denna situation med hundratals på intensiven konstant och massor av människor som dör eller får men och följdsjukdomar.
Citera
2021-04-15, 21:03
Medlem
Citat:
FoHM största misstag var att se covid19 som en - influensa. Det var det misstaget hela flockimmunitetsteorin byggde på.

Spanska sjukan var en influensa, så det är väl helt korrekt att se det som en influensa i fråga om smittsamhet och risk. Influensa är en farlig sjukdom. Första omgången med ett nytt virus kan slå hårt, som tur är så är covid ett milt virus. Ökningen i dödstakt från 2019(ett år med mkt låg dödlighet) till 2020 var 0,89 till 0,98%. En ökning med 0,9 promille. Hur man än vänder och vrider på det så är 0,9 promille sjukt liten påverkan på dödligheten. När viruset har gjort sin första vända i befolkningen och mer eller mindre alla har blivit utsatta för antingen virus eller vaccin så kommer det vara lika, eller mindre, farligt som influensa.

0,9 promille!
Senast redigerad av bottenslam 2021-04-15 kl. 21:07.
Citera
2021-04-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Nu verkar dödsfallen tyvärr öka igen.

https://adamaltmejd.se/covid/

Varför kommer detta nu? Fördröjningseffekt då det är ett lägre åldersstratum, eller är det bara smittspridningen så blivit tillräckligt stor för att slå igenom "bruset" från bl.a. yngre personer i riskgrupper?

Med 400 på IVA och ca 2000 pers i covidvården totalt sett är det inte konstigt att det dör 200 pers i veckan. Konstigt vore om dödstalen går ner samtidigt som smittade går upp. Så kan det inte hålla på.
Citera
2021-04-15, 21:06
Medlem
Citat:
Haha. Jag undrar vem på myndigheten som sitter och formulerar dessa knasiga försvarscitat?

Läs gärna denna, där man läser om Agnes Wold som säger att allt ska baseras på vetenskapliga fakta men lyckas blanda in etik i sina uttalanden som skulle vara just faktabaserade (vetenskap).

https://kvartal.se/artiklar/wold-i-stallet-for-vetenskap/
Ja, det enda FHM ska göra är att jobba evidensbaserad enligt lag.
Allt annat moraliska värderingar som kan likväl vara rätt så omoraliska för andra behöver verkligen hållas utanför.
Det är inte alls professionell att blanda de ihop.
Citera
2021-04-15, 21:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Sitter hellre med Boris Johnson påen pub i England, som har en insidens under 50 redan, än att riskera smittspridning genom att göra detsamma i Sverige. Där insidensen närmar sig världsledande.

Med samma antal döda också antar jag då det också ingår i deras strategi.

Enligt akademikern från UK har dom hitills 150 000 döda så visst en insidens på under 50 och 9000 döda till då antar jag att du vill ha eller?
Citera
2021-04-15, 21:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Alla varianterna finns säkert redan I Sverige. Vi kan bara hoppas att vaccinet hjälper mot alla, annars är vi snart tillbaka på ruta noll och måste vaxa om alla med nya vacciner.
Men att säkra gränserna är tydligen uteslutet för våra makthavare. Hellre vill man ha denna situation med hundratals på intensiven konstant och massor av människor som dör eller får men och följdsjukdomar.

Giesecke påstod ju i början av pandemin att naturlig smitta var bättre än vaccin. Kan ju vara så att Tegnell fortfarande tycker att smitta är positivt även om vi är nära 40 procent vaccinerade.

Jag är mest orolig för den indiska b.1.617. Indien ökar typ 10 procent om dagen nu så kan ju vara en riktigt smittsam variant samtidigt som vi inte vet hur bra vaccinerna biter på den.

216000 positiva idag i Indien o då har de säkert ett rejält mörkertal.
Citera
2021-04-15, 21:20
Medlem
Infektion läkaren säger att vi närmar oss ett katastrofläge.
Tur att nån begriper att den här strategin kan inte resultera i annat än en katastrof.

https://sverigesradio.se/artikel/fredrik-sund-vi-borjar-narma-oss-en-katastrof
Citera
2021-04-15, 21:22
Medlem
arbetets avatar
Låt det här sjunka in:

C/شربل
@Asfyxi
Sinustrombos
AZ: 5/milj
mRNA: 4/milj
Covid: 39/milj

Buktrombos:
AZ: 1,6/milj
mRNA: 44,9/milj
Covid: 436,4/milj
(Influensa: 98,4/milj)

Källa: Taquet et al Oxford
https://twitter.com/Asfyxi/status/1382736740251807749?s=20

Risk of rare blood clotting higher for COVID-19 than for vaccines

https://www.ox.ac.uk/news/2021-04-15-risk-rare-blood-clotting-higher-covid-19-vaccines
https://osf.io/a9jdq/
Citera
2021-04-15, 21:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Giesecke påstod ju i början av pandemin att naturlig smitta var bättre än vaccin. Kan ju vara så att Tegnell fortfarande tycker att smitta är positivt även om vi är nära 40 procent vaccinerade.

Jag är mest orolig för den indiska b.1.617. Indien ökar typ 10 procent om dagen nu så kan ju vara en riktigt smittsam variant samtidigt som vi inte vet hur bra vaccinerna biter på den.

216000 positiva idag i Indien o då har de säkert ett rejält mörkertal.

Samtidigt går det ju inte att avgöra om någon har "covid19" eller ej eftersom testet som används är värdelöst i det syftet. Så det kan ju lika gärna vara 50% eller fler av dessa 216000 som bara är förkylda. Det är väl förkylningstider där nere nu så inte alls konstigt att det ökar. Självklart skyller man det på en "ny mutation". Precis som man kommer göra när hundratals miljoner människor dör av vaccinet de närmaste 5-10 åren.

För övrigt fascinerande med människor som fortfarande är oroliga för detta "virus". HUR ska ni någonsin kunna återgå till ett normalt liv, ni som är så hårt hjärntvättade att ni sitter hemma och är oroliga för detta? Med hjälp av vaccinet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in