2021-04-15, 19:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Sveriges siffror är manipulerade, det har dom alltid varit.
15,11 dödsfall per miljon innvånare senaste 14 dagar blir 156 dödsfall.

156 dödsfall på två veckor. Men Sverige har rapporterat 295 dödsfall dom senaste 14 dagarna. Men Tegnell och FHM flyttar ju bak dödsfallen långt i tiden så att det hela tiden ska se ut som att det går bra. Så av dom 295 dödsfallen man rapporterat är det endast 156 som hamnat på dom två senaste veckorna. Andra länder fuskar inte med rapporteringen.

Den riktiga siffran för Sverige i den tabellen är 28,57.
Förlåt att jag citerar dig om och om igen. Men nu får du hjälpa mig igen.

Det där jag skrev om Johan Giesecke var ett skämt. Men tänkte bara för skoj skull kolla upp det.
Citat:
Giesecke var statsepidemiolog vid Smittskyddsinstitutet 1995–2005, har varit forskningschef på Europeiska smittskyddsmyndigheten (ECDC) och är (2019) rådgivare åt Världshälsoorganisationen (WHO).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Giesecke

Är det därför Sverige kan mygla med sina siffror hos ecdc?

Är detta bara i mitt huvud, för enligt mig börjar detta likna en regelrättig skandal.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-04-15 kl. 20:03.
Citera
2021-04-15, 19:59
Medlem
hardusettminapas avatar
Läste just den där artikeln i Aftonbladet med Björn Olsen. Idioten kommer alltså FORTFARANDE med "om vi stänger ner nu i 3-4 veckor kan vi få ner smittspridningen till låga nivåer"...

OCH SEN DÅ, BJÖRN OLSEN!? FORTSÄTTA MED NEDSTÄNGNING PERMANENT SÅ ATT "SMITTAN" INTE ÖKAR IGEN?

Det är fan otroligt att det finns människor som fortfarande tror på nedstängningar. Och så befarar han att sommaren inte kommer hjälpa i år. Förra sommaren tvärdog hela pandemin fullständigt. Men i år lär det tydligen inte hända enligt "experten", pga anledningar.

Sluta läs Alla ska ha panik-bladet och sluta lyssna på av mainstreammedia inhyrda "experter" så mår ni alla mycket bättre.
Citera
2021-04-15, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Undrar vars alla dessa smittade i Uppsala är? Tycker det är business as usual här.

Ja ute på Uppsalas gator är det säkert business as usual eftersom smittade tenderar att hålla sig hemma eller ligger på Ackis.
Citera
2021-04-15, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, det kan man diskutera men de intressanta är att man ser det hos mRNa-vacciner också. Är det frågan om en immunreaktion kopplat till COVID19 och som återspeglas i vaccinerna?
Mycket möjligt. Det är bevisad att de som har blivit drabbad har haft antikroppar mot blodplättar så kallade PF4.
Om de här antikropparna är resultatet av en autoimmun reaktion eller inflammation återstår att se.
De är relaterad i alla fall till vaccinet.
Covid i sig ger autoimmun reaktion. Det vet vi oxå.
Citera
2021-04-15, 20:04
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Nu är det ju så att Sverige har den åttonde högsta insidensen i världen, så Sverige förtjänar inte ens att spela i den bästa gruppen. Inte heller med avseende på Europa. Av naturliga skäl.

Sverige är ett av de 2-3 bästa länderna i världen att bo i just nu. Sen att det finns en liten klick livrädda hysteriker som du betyder inte att alla vill sitta i husarrest för att stoppa ett "virus" som ingen frisk människa under 85 dör av.
Citera
2021-04-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Läste just den där artikeln i Aftonbladet med Björn Olsen. Idioten kommer alltså FORTFARANDE med "om vi stänger ner nu i 3-4 veckor kan vi få ner smittspridningen till låga nivåer"...

OCH SEN DÅ, BJÖRN OLSEN!? FORTSÄTTA MED NEDSTÄNGNING PERMANENT SÅ ATT "SMITTAN" INTE ÖKAR IGEN?

Det är fan otroligt att det finns människor som fortfarande tror på nedstängningar. Och så befarar han att sommaren inte kommer hjälpa i år. Förra sommaren tvärdog hela pandemin fullständigt. Men i år lär det tydligen inte hända enligt "experten", pga anledningar.

Sluta läs Alla ska ha panik-bladet och sluta lyssna på av mainstreammedia inhyrda "experter" så mår ni alla mycket bättre.

Ett stopp av smittspridningen är det enda rimliga. En del länder förstod detta tidigt.
Citera
2021-04-15, 20:09
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag är med på att det finns kapacitet att kunna vaccinera. Men det var just sista stycket som kliar mitt huvud.

Med tanke på att det är omöjligt att få folk att hålla distans och tvätta händerna så har jag extremt svårt att se att man ska tvinga ut människor till att vaccinera sig.

Speciellt 1 miljon i veckan

Ja det verkar som att många inte vill ha AZ vaccin tyvärr. Många regioner meddelar att många tackar nej om de blir erbjudna just AZ. Detta kommer tyvärr få den effekten att allting kommer fördröjas, 70+ är inte dem som har stor del i smittspridningen, inte de äldre än dessa heller. Och ju längre man inte ändrar prioriteringsgrupper tex att erbjuda vaccin till där man har störst smittspridning - om de vill ta AZ vaccin, så kommer detta ta lång tid tills man når nivå 4 (18-64).

https://www.tv4.se/artikel/14GJ8LW2ipanlqOBj4pIaJ/astra-skraeck-saetter-kaeppar-i-det-svenska-vaccinationshjulet

Någon som vet hur mycket vi får av Moderna och PB? Det verkar vara detta vaccin de flesta vill ha. Janssen kommer inte heller hjälpa detta (tror jag) eftersom det redan meddelats i media att den har samma biverkningar som AZ.
Synd att detta med AZ hände. Olyckligt i denna pandemi då risken är betydligt större att få blodpropp av covid19 än vektorvaccinen.
Citera
2021-04-15, 20:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tegnells strategi gick ju inte ut på att folk skulle undvika att bli smittade. Han ville kontrollera spridningen så det gick i lagom takt dvs platta till kurvan.

Man uppnår ju knappast flockimmunitetseffekt om folk stänger in sig.

Tegnells ess var dock skolplikten då man kan nå folk som isolerar sig den vägen.

Precis. Redan från början så var Anders Tegnell mycket angelägen att upprätthålla skolplikten. Anders Tegnell kämpade för att upprätthålla skolplikten även även för elever som nyligen hade kommit hem från resa i länder med pågående epidemi. Vad vill man uppnå med att insistera på skolplikt för möjliga smittbärare?

Sedan har Anders Tegnell haft fräckheten att prata om vikten av frivilliga åtgärder. Det är ju bara lögn. Skoleleverna gavs inte valet att frivilligt hålla sig hemma, för att skydda omgivningen från smitta. Anders Tegnell har aldrig trott på frivillighet. Hans prat om frivillighet har helt andra syften än att försvara svenskarnas rätt till personlig frihet.
Citera
2021-04-15, 20:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Hit till Sverige kom smittan från Iran, spreds sedan via moskeerna in på äldreboendena.

Var bland annat hazarer, så kallade "ensamkommande flyktingbarn" som var hemma i Iran och hälsade på släkten, och som sedan hade smittan med sig tillbaka.

Efter det kom påsklovet och Alp resenärerna.

Nej det förefaller faktiskt inte så. I början av mars (2020) fick vi in ett fåtal fall från Iran, men den varianten (B.4) lyckades vad jag kan se aldrig etablera sig i Sverige.

Jag har tittat på FoHM helgenomsekvensering för den tiden och framåt.
Citera
2021-04-15, 20:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Undrar vars alla dessa smittade i Uppsala är? Tycker det är business as usual här.

Om det är "buisness as usual" så är det ett fullgott svar varför det håller på och urartar.
Senast redigerad av Thurizas-09 2021-04-15 kl. 20:17.
Citera
2021-04-15, 20:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Yep och dom gör knappt vinst på vaccinet heller.
Men det blir nog populärt i fattigare delar av världens

Ja och sen åker vi på exklusiva exotiska resor och så börjar allt om igen. Tur att AZ verkar ha skydd för sydafrikanska varianten för allvarlig sjukdom, och att man kan anta (?) (ganska logisk då mindre antal drabbas av allvarlig sjukdom där man producerar mer virus i övre luftvägarna) att man inte smittar om man vaccineras med AZ.

Vi får hoppas på Danmark som har hög sekvensering på sina laboratorium, och där man kan upptäcka andra varianter som mycket väl kan ha utvecklats här (Sverige) hos oss pga vår höga smittspridning och problemen kring vaccineringen (där risken för mutationer finns hos båda 2).
Citera
2021-04-15, 20:23
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Läste och inte håller med. Onödig risk ska man inte ta. Annars blir det som det här:

'' Risknyttan är väldigt mycket på den positiva sidan''
Det finns ingen nytta i risktagandet. Det är i så fall en missuppfattning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-efter-danska-beslutet-viktigt-att-vaccinera-sa-manga-som-mojligt

Haha. Jag undrar vem på myndigheten som sitter och formulerar dessa knasiga försvarscitat?

Läs gärna denna, där man läser om Agnes Wold som säger att allt ska baseras på vetenskapliga fakta men lyckas blanda in etik i sina uttalanden som skulle vara just faktabaserade (vetenskap).

https://kvartal.se/artiklar/wold-i-stallet-for-vetenskap/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in