2021-04-14, 23:01
Medlem
DURN80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Rena spekulationer. Visst är det många fotgängare som kliver rakt ut i vägen, men det finns även många bilister och lastbilschaufför som sitter med telefonen när de kör.

Åkallar spekulation för att sedan spekulera självt. Klassiskt.
Citera
2021-04-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Rena spekulationer. Visst är det många fotgängare som kliver rakt ut i vägen, men det finns även många bilister och lastbilschaufför som sitter med telefonen när de kör.

Spelar ingen jävla roll. Jag är bra mycket äldre än henne, o jag litar inte på de nya trafikreglerna där bilarna har som plikt att stanna för fotgängarna vid ett över gångställe..

Brukar stanna lite kort o kolla, då man aldrig vet vilka idioter det är som sitter i bilarna.

Lär för helvete era barn hur man ska göra vid ett övergångs ställe.

Först kollar man vänster. Sen höger. Sen stannar man o gör en bedömning om det är säkert att gå över.

Är det någon som sitter o ful puttrar sig fram o blänger, så stanna tills den personen stannat helt, sen är läget klart att gå över.

Det är riktigt synd om flickan i det här. Jag hoppas att hon mår bra och klarar sig.
Citera
2021-04-15, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaKennyBody
Spelar ingen jävla roll. Jag är bra mycket äldre än henne, o jag litar inte på de nya trafikreglerna där bilarna har som plikt att stanna för fotgängarna vid ett över gångställe..

Brukar stanna lite kort o kolla, då man aldrig vet vilka idioter det är som sitter i bilarna.

Lär för helvete era barn hur man ska göra vid ett övergångs ställe.

Först kollar man vänster. Sen höger. Sen stannar man o gör en bedömning om det är säkert att gå över.

Är det någon som sitter o ful puttrar sig fram o blänger, så stanna tills den personen stannat helt, sen är läget klart att gå över.

Det är riktigt synd om flickan i det här. Jag hoppas att hon mår bra och klarar sig.
De så kallade ”nya reglerna” du hänvisar till har funnits i över 20 år nu. Du kanske ska försöka öppna en tidning då och då.

Förstår inte vad du blev kränkt över, min poäng var att felet behöver inte alltid ligga hos fotgängaren vid dessa olyckor.

Såklart har fotgängaren eget ansvar över sitt liv, men nu är världen komplex och alla är inte felfria hela tiden.

Finns många bilister som ”bara ska hinna före” eller göra nån jävla poäng genom att gasa förbi övergångsstället.
Citera
2021-04-15, 08:53
Medlem
BeatriceCencis avatar
De finns två scenarion här obeaktat om övergångsstället var bevakat eller ej:

1. Flickan kliver rätt ut i gatan djupt försjunken i mobilen.

2. Lastbilschaffisen sitter försjunken i ett YouTube-klipp på mobilen.

Eftersom lastbilschauffören hann stanna nästan genast så gissar jag att övergångsstället var bevakat och att flickan gick mot rött.
Citera
2021-04-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
De finns två scenarion här obeaktat om övergångsstället var bevakat eller ej:

1. Flickan kliver rätt ut i gatan djupt försjunken i mobilen.

2. Lastbilschaffisen sitter försjunken i ett YouTube-klipp på mobilen.

Eftersom lastbilschauffören hann stanna nästan genast så gissar jag att övergångsstället var bevakat och att flickan gick mot rött.

Bevakat övergångsställe. Troligen gått mot rött, men utan vittnet så vet man inte. Som bilist och ännu hellre i yrkestrafik så skall man alltid ha en dashcam, då har man bevisen.
Citera
2021-04-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Zebralagen skördar offer i en sällan skådad takt. När ska politikerna inse att man måste ta bort den och återinföra SJÄLVBEVARELSEDRIFTEN hos svenskar. Notera att man sällan läser om äldre människor - uppvuxna utan zebralagen - som bara traskar rakt ut framför en lastbil. Vi har fått lära oss att man tittar lika noga, övergångsställe eller ej, och precis som hos zebran så går ränderna aldrig ur.

Nu vet vi ju inte om det var så det gick till.
Citera
2021-04-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemandJustice
Nu vet vi ju inte om det var så det gick till.
Jo vi vet att detta är en effekt av zebralagen...
Citera
2021-04-15, 17:35
Medlem
Ingen som hört något om skadeläget för flickan?
Citera
2021-04-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo vi vet att detta är en effekt av zebralagen...
Vad bra att du är så säker på det då.
Citera
2021-04-15, 20:05
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Tragiskt, men förmodligen flickans fel. Tonåringar kliver rakt ut i gatan utan att se sig för med näsan i mobilen.

Om du kör ett motorfordon som du potentiellt kan döda oskyddade trafikanter med så är det ditt ansvar att inte göra detta. Om du exempelvis har grönt ljus vid ett övergångsställe så måste du ändå se till att du har anpassat farten på ett sådant sätt så att du inte skadar någon som eventuellt skulle gå mott rött. Den som kör ett fordon har genomgått ett förarprov och åtagit sig att följa denna princip när hen plockade ut körkortet. Det har inte tonåringen. Det är solkart att det är personen som kört lastbilen som gjort mest fel.
Citera
2021-04-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Om du kör ett motorfordon som du potentiellt kan döda oskyddade trafikanter med så är det ditt ansvar att inte göra detta. Om du exempelvis har grönt ljus vid ett övergångsställe så måste du ändå se till att du har anpassat farten på ett sådant sätt så att du inte skadar någon som eventuellt skulle gå mott rött. Den som kör ett fordon har genomgått ett förarprov och åtagit sig att följa denna princip när hen plockade ut körkortet. Det har inte tonåringen. Det är solkart att det är personen som kört lastbilen som gjort mest fel.
Nej, det är det inte.
Citera
2021-04-16, 06:10
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Kan ju vara så att tjejen hade lurar på fullt blås och kollade tik tok videos samtidigt som hon gick rakt ut...?

Fortsättning följer.

Fortfarande stopplikt för fordon vid övergångsställen.

Helt ointressant om tjejen hade lurar på sig eller ej.

Klipp dig och skaffa körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in