Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Även Robot är mäkta förgrymmad
Ingen är "mäkta förgrymmad". Det är bara ditt retoriska knep att påstå det.
Citat:
över att - franska följer - "heliga" ateistcentrum ifrågasatts lite försynt med, typ, "kan du ge belägg (yes!) att du alltid varit ateist?",
Då får jag upprepa följd-frågeställningen i föregående inlägg: Hur föreslår du att man belägger sin personliga upplevelse?
Citat:
"har du koll på forskningen om barn och gudstro?".
Som förra inlägget löd, vilken av dem?
Citat:
Men Rymdvarelsen reagerade med "tillträde förbjudet" först
På vilket sätt var tillträde förbjudet? Utveckla.
Citat:
, så det var mer intressant än att notera att även [i]Robot/I] "svalde betet".
Du utläser dramatik där det inte finns någon.
Citat:
Fast det var eg. inget bete, ingen fälla, jag bara frågade om Rymdvarelsen kände till forskningsrön, rön som varje livsåskådningsdebattör som talar om religion och ateism i kontexten barn och frågan "medfött eller förvärvat" borde ha koll på.
Jag håller med. Men du har inte svarat på motfrågor.
Citat:
Såvida man inte är posör förstås och kräver att andra ska tro en med motiveringen "för att jag säger så".
Men det är ju DITT favoritargument!
Citat:
Det (o)heliga töcknet omgärdas smått fanatiskt av "tillträde förbjudet"-skyltar,
Vilka skyltar? Vart då?
Citat:
och ve den som vågar peta på det som jag (som "en enkel bonde") gjorde. Bannor väntar, och en storm av frågor som förstås är googlingsbara och som ateisten ingalunda ställer när det är annat som granskas!
Det var ditt påstående så du bör kunna precisera vad du menade. En debatt innehåller inte gärna "googla det själv" om man är någorlunda ärlig. Speciellt när man själv tar upp ämnet.
Citat:
---
Men ämnet här är Bibelns sanning, så har Robot något på det?
Ja.
Så vad du säger är att om man anser sig inte ha hört Guds/Jesus svar så är man felande?
Har jag förstått dig rätt?
Du får gärna även förtydliga och svara på frågan om tro på Bibeln och vetenskap är ömsesidigt uteslutande som du verkade anse tidigare.
Citat:
Har R-b-t jämfört Homeros författarskap med Bibeln än? Jag vill minnas att det hette att de är på samma plan, och att det hette så utan argumentation, utan referens till källor.
Ja, det är svarat och bemött redan då. Du gillar bara inte svaret och undviker det.
Argumentet är att det finns starka likheter (eller paralleller) i historieberättandet mellan Homeriska hjälteberättelser och Bibliska berättelser, speciellt nya testamentet och evangelierna. Jesus som Odysseus. Liknande narrativ och arketyper. Hela segment som är som taget ur Homeros berättelser.
Men jag tror inte du är intresserad alls, du vill bara domdera.
Citat:
Och frågan om bönhörelse ska kretsa kring 1 Joh 5-stället som jag gav och andra bibeltexter. När R-b-t går till texten så kommer jag - dit.
Jag läste texten, ställde en följdfråga för att förstå vad du menar med just den texten, men du vägrar svara. Så för enkelhetens skull har jag ställt den igen här ovan.