2021-04-15, 16:42
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det börjar nog gå ner av årstiden nu. Tror inte det kommer att öka i Finland, Norge och Danmark mera. Man har bättre kontroll där och släpper restriktionerna vid rätt tidpunkt.

Som Finland gör, men med eftertanke samt beredskap inför outförsedda hot.

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/04/15/halsomyndigheterna-antalet-coronafall-minskar-men-faran-ar-inte-over-inget

Citat:
Allt färre insjuknar i covid-19 i Finland och behovet av sjukhusvård minskar. Enligt hälsomyndigheterna beror det här på stränga restriktioner, att folk orkar följa reglerna och på att fler nu vaccinerats. Men epidemin är långt ifrån över. Hur vi lever nu är avgörande för hur sommaren kommer att se ut, enligt experterna
.

Så skall det en pandemi hanteras. Finlands insidens är nu nästan en tiondels av Sveriges. Och sambandet med de hårda restriktionerna är solklara. Vilket visats i land efter land. Oavsett vad korvkioskrunkaren här i tråden hävdar i inlägg efter inlägg om naturliga kurvor och en massa annat odefinerbart trams.
Senast redigerad av Thurizas-09 2021-04-15 kl. 16:45.
Citera
2021-04-15, 16:44
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Och det var ju en dyster nyhet, för mig. Som du själv vet hade jag inte läst det "papper" jag refererade till.
Nej, det framgår ganska klart att du struntade i det.

Citat:
Samtidigt undrar jag fortsatt om du vill invända något i sak mot vad jag i tidigare inlägg framförde angående studien om hur många brittiska liv som räddats genom lockdown och som du refererade till?
Med referens till dina egna kommentarer känns det tyvärr ganska meningslöst att försöka fortsätta en diskussion. Men återkom gärna i händelse av att du vill sätta dig in i sakfrågan och faktiskt läsa de dokument du refererar till.

Som påminnelse har du de aktuella studierna här:

Key Results
In New Zealand, France, Spain, Germany, the Netherlands, Italy, and the UK, early-onset stay-at-home orders and restrictions followed by gradual deconfinement allowed rapid reduction in SARS-CoV-2-infected individuals (t1/2β ≤ 14 days) with R0 ≤ 1.5 and rapid recovery (t1/2γ ≤ 18 days). By contrast, in Sweden (no lockdown) and the USA (heterogeneous state-dependent lockdown followed by abrupt deconfinement scenarios), a prolonged plateau of SARS-CoV-2-infected individuals (terminal t1/2β of 23 and 40 days, respectively) with elevated R0 (4.9 and 4.4, respectively) and non-ending recovery (terminal t1/2γ of 112 and 179 days, respectively) was observed.

Conclusions
Early-onset lockdown with gradual deconfinement allowed shortening the SARS-CoV-2 epidemic and reducing contaminations. Lockdown should be considered as an effective public health intervention to halt epidemic progression.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7806254/

We estimate that to 7 August, lockdown saved 17,700 lives in England and Wales, or just under 20,000 extrapolating to a UK level.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2
Citera
2021-04-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det viktiga är att det har producerats oräkneliga förordningar, pressträffar, rekommendationer och dokument under pandemin. Om dessa bidrar med något väsentligt värde är inte viktigt längre. Det viktiga är att det ser ut som man gör något, inte att det fungerar.

Mats Alvesson forskare från Lunds Universitet har kallat detta fenomen något så träffade som "Tomhetens triumf":

https://www.youtube.com/watch?v=fNlaN4-RGKQ

Kanske dags att upprepa The SMS?! Skicka ett SMS nästa vecka så ordnar det sig kanske.
Citera
2021-04-15, 16:46
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Norge karantänsatte sportlovsresenärerna vid hemkomst. Det kan ha varit avgörande för Norges framgångsrika smittbekämpning.

Tegnell menade att man fick bättre effekt av eventuella åtgärder om man väntade tills smittspridning var mer omfattande. "Rätt åtgärd vid rätt tidpunkt".

Vilket visade sig att alltid bli vid fel tidpunkt.

Hit till Sverige kom smittan från Iran, spreds sedan via moskeerna in på äldreboendena.

Var bland annat hazarer, så kallade "ensamkommande flyktingbarn" som var hemma i Iran och hälsade på släkten, och som sedan hade smittan med sig tillbaka.

Efter det kom påsklovet och Alp resenärerna.
Citera
2021-04-15, 16:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Återigen så måste jag besvara dina efterblivna vantolkningar.

Jag ber dig för tredje gången redovisa hur regionerna ska hinna med genom siffror. Vad i det är det så svårt att förstå för dig?

KAN -DU - REDOVISA - HUR - REGIONERNA - SKA -- HINNA MED- GENOM SIFFROR?

Det är andra användare som har redan svarar, så du får mer än gärna använda det som facit.

Snacka om att vara extremt lågintelligent.

Du menar att JAG skall förklara hur regionerna skall utföra vaccinationen?

Jag är hemskt ledsen, men jag är inte lika efterbliven som dig att jag tror mig vara bättre än regionerna själva på att avgöra det.

Om man räknat fram hur det skall gå till, så utgår jag ifrån att man inte dragit den siffran ur röven likt du gör.
Som jag svarade en annan person så har jag full insyn i min kommun, och där kommer det inte vara några som helst problem att hantera volymerna som krävs för att på landsnivå nå de 1-1,4 miljoner i veckan som vi pratar om..

Men du har nog inte den intellektuella nivån som krävs för att förstå hur många som jobbar inom vården egentligen.
Att skrapa ihop 2800 vaccinatörer är inte så svårt som du verkar tro.
Citera
2021-04-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag väntar fortfarande på dessa 100 000 döda svenska medborgare som en del lirare satt och skrek om i början av pandemin. Vi kanske är där redan? Sverige kanske har mörkat?

Jag var en av dessa lirare och jag vidhåller att så hade blivit fallet om Tegnell fått fortsätta sin nys-i-armvecket linje. Men nu ett år in i pandemin har de ju sent omsider infört någon form av restriktioner. Så även om de är väldigt svaga så har de hittills förhindrat en riktig katastrof på brasiliansk nivå.

Men lugn du. Corona har dukat upp ett riktigt påskbord nu och inom några veckor kommer det vara fullt kaos på IVA runt om i landet.
Citera
2021-04-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Hvor mange % af de testede i Sverige registers som Corona smittede.

Hvor mange % af de smittede i Norge registreres som Corona smittede.

Uden at have undersøgt det vil jeg antage at positivprocenten i Sverige er noget nøjere end positivprocenten i Norge, og dermed vil CFR i Norge og Sverige ikke umiddelbart være sammenlignelige.

Om andelen positiva test är högre i Sverige så tyder det ju på att den verkliga smittan är ännu större i Sverige och det ser ännu sämre ut för Norge.
Citera
2021-04-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så de 1300 småbarn som dött i Brasilien gjorde det för att de var tjockisar eller över 85?

I Brasilien dör mer än 40 000 barn under fem år varje år. Vilket är ett positivt steg, för mer än 60 000 barn dog varje år för ett decennium sedan. Vi pratar bara om barn under 5 år och barn som dog i Brasilien före pandemin.

https://data.unicef.org/resources/data_explorer/unicef_f/?ag=UNICEF&df=GLOBAL_DATAFLOW&ver=1.0&dq=BRA.CME_T MY0T4.&startPeriod=1970&endPeriod=2021
Citera
2021-04-15, 16:55
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du menar att JAG skall förklara hur regionerna skall utföra vaccinationen?

Jag är hemskt ledsen, men jag är inte lika efterbliven som dig att jag tror mig vara bättre än regionerna själva på att avgöra det.

Om man räknat fram hur det skall gå till, så utgår jag ifrån att man inte dragit den siffran ur röven likt du gör.
Som jag svarade en annan person så har jag full insyn i min kommun, och där kommer det inte vara några som helst problem att hantera volymerna som krävs för att på landsnivå nå de 1-1,4 miljoner i veckan som vi pratar om..

Men du har nog inte den intellektuella nivån som krävs för att förstå hur många som jobbar inom vården egentligen.
Att skrapa ihop 2800 vaccinatörer är inte så svårt som du verkar tro.

Du är mästaren på att skriva extremt nonsens som inte har någon som helst substans förutom dina självklarheter.

Absolut att det inte är svårt...

Under fleratalet år så har det varit brist på sjuksköterskor. Var fjärde hotar att säga upp sig för det är för hög arbetsbelastning. Högskolorna hinner inte utbilda dem fort nog.

https://www.vardforbundet.se/engagemang-och-paverkan/aktuellt/nyheter/var-fjarde-sjukskoterska-overvager-saga-upp-sig2/

Du är bland de mest störda och efterblivna användare som jag har stött på i denna tråd. Trodde att det inte fanns kvar en massa vänstermänniskor som fortfarande lever i fablernas värld. Detta är tragedikomedi på högnivå
Citera
2021-04-15, 16:56
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, det framgår ganska klart att du struntade i det.

Med referens till dina egna kommentarer känns det tyvärr ganska meningslöst att försöka fortsätta en diskussion. Men återkom gärna i händelse av att du vill sätta dig in i sakfrågan och faktiskt läsa de dokument du refererar till.

Som påminnelse har du de aktuella studierna här:

Key Results
In New Zealand, France, Spain, Germany, the Netherlands, Italy, and the UK, early-onset stay-at-home orders and restrictions followed by gradual deconfinement allowed rapid reduction in SARS-CoV-2-infected individuals (t1/2β ≤ 14 days) with R0 ≤ 1.5 and rapid recovery (t1/2γ ≤ 18 days). By contrast, in Sweden (no lockdown) and the USA (heterogeneous state-dependent lockdown followed by abrupt deconfinement scenarios), a prolonged plateau of SARS-CoV-2-infected individuals (terminal t1/2β of 23 and 40 days, respectively) with elevated R0 (4.9 and 4.4, respectively) and non-ending recovery (terminal t1/2γ of 112 and 179 days, respectively) was observed.

Conclusions
Early-onset lockdown with gradual deconfinement allowed shortening the SARS-CoV-2 epidemic and reducing contaminations. Lockdown should be considered as an effective public health intervention to halt epidemic progression.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7806254/

We estimate that to 7 August, lockdown saved 17,700 lives in England and Wales, or just under 20,000 extrapolating to a UK level.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2

Tack för påpekandena! Jag kan ingenting men du ska veta att jag lär mig snabbt, så det är mycket värt med sådan feedback för mig. Särskilt när den kommer från en auktoritet av din kaliber. Jag har läst den andra av de studier du länkar till samt skrivit ett inlägg om mina tankar kring den, tidigare i dag. Du minns det säkert men jag lägger ändå in inlägget i fråga som referens nedan ("hope that helps", hihi). Vi kanske kan börja diskussionen där?

Citat:
Kanon.

20 000 räddade liv i Storbritanniens första lockdown hämtar du alltså från följande studie, daterad den 21 augusti 2020:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2.full.pdf

Där uppskattar författarna att denna lockdown räddade 17 700 liv i England och Wales. Som det får förstås är studien ett svar på det följande, vilket återfinns på sida 1 i studien.
Professor Ferguson and the Imperial College team, in a highly influential paper of 16 March 2020, argued that without any policy changes “we predict approximately 510,000 deaths in Great Britain” (p.7). They also suggested that the peak of mortality would take place after approximately 3 months
På sida 2 redogörs för hur en modell baserad på den ovan redovisade prognostiserat dödsfallen i Sverige enligt följande.
We note initially that dire predictions of mortality in Sweden were made in the earlier stages of the pandemic. For example, using a model applied to Sweden based on the Imperial one, on 15 April 2020, Gardner and colleagues stated that the model predictions indicated that “at least 96,000 deaths would occur by 1 July without mitigation. Current policies reduce this number by approximately 15%” (p.4).
Studien bygger på en jämförelse mellan de rapporterade dödsfallen i Sverige och England + Wales under perioden 11 mars till 7 augusti 2020. Några jämförelser med andra länder görs inte.

Studien räknar jämför i vilken takt dödsfallen avtar från peak. På sida 4 och framåt räknas ett index fram.
As noted above, the peak level in EW is twice that of Sweden, but the number of deaths falls
away more sharply in EW. The trajectory of the decline after the peak is shown more clearly in Figure 2, which also llustrates the very similar nature of the rises to the peak. This plots the number of deaths, with, in each country, the data indexed so that the peak level (on 8 April in each case) is equal to 100.
Utifrån detta index görs därefter uppskattningen.
We calculate the cumulative value of the index in each country from 8 April, the peak value, onwards. There are some initial fluctuations in both countries, but by 29 April the cumulative value from 8 April is equalised in the two countries. From 30 April until 7 August, the cumulative value of the index is distinctly higher in Sweden than it is in EW. In terms of index points, the difference is 13.16. In the EW data, an index value of 1 is equivalent to 1349 deaths, the number which occurred in EW on 8 April. We therefore estimate that the number of lives saved in EW by the lockdown is 1349 multiplied by 13.16, which is 17,751.
Dessutom avslutar författarna själva så här (mina kursiveringar).
Compared to the dramatic predictions about death levels if lockdown were not imposed, this number is very low. However, many of the standard models used in epidemiology do not take account of the fact that, faced by a pandemic, people alter their behaviour of their own accord. They do not wait for the decrees of the authorities.

World history is replete with examples. The Black Death in the 14th century seems to have been the most deadly virus in recorded history. As much as 50 per cent of the population of Britain may have died. People adopted many different strategies to try and avoid the disease, some successful, others not. Giving lockdown a legal basis merely reinforces the behavioural adjustments which many people make when faced with a pandemic.

We note, finally, that a larger proportion of deaths took place in care homes in Sweden than in England and Wales. It could therefore be argued that even our estimate of 17,700 is perhaps on the high side.
Sammantaget är studiens värde, utöver de skäl författarna själva anger, begränsat bland annat eftersom
- den endast utgår från en jämförelse mellan Sverige och England + Wales,
- den endast utgår från en jämförelse av hur i vilken takt dödsfallen avtar från peak och därmed inte från några andra faktorer, och eftersom
- den är från den 21 augusti 2020 och utgår från de officiella siffror som fanns tillgängliga vid den tidpunkten, medan vi i dag vet att överdödligheten i Storbritannien indikerar ett förhållandevis stort antal dödsfall missats i den brittiska statistiken jämfört med i den svenska.

Påståendet att forskning visar att 20 000 liv räddades genom lockdown i Storbritannien är därmed knappast mer giltigt än nedan fetstilat påstående från en annan brittisk studie, publicerad den 6 juli 2020.
While considerable uncertainties remain with the epidemiology, there is no doubt that the positive feedback nature of the Covid-19 epidemic will make controlling the outbreak present in May 2020 a very difficult task, especially if the main regulating tool selected is the co-ordinated behaviour of 67 million people. The likely economic effect is analysed of the years-long process to move out of lockdown sufficiently slowly so as not to cause excessive strain on the health services. In the Extended Base Case, annual GDP will fall by 23.5% in 2020 and is not likely to recover to pre-lockdown levels until 2024. Applying the J-value-derived Bristol Curve of population-average life-expectancy versus GDP suggests that the strategy of restriction followed by gradual relaxation is likely to result in a net cost, in terms of average human lives lost, that will be comparable with the UK's sacrifice over the six years of World War Two. A policy of lockdown followed by gradual relaxation is likely to do much more harm to the nation's health than good.
Denna studie är från University of Bristol och finns i fulltext på följande länk.
http://www.colbas.org/ntp/opnAxs/N07TH20A.pdf
Citera
2021-04-15, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu är vi där igen, tror du dom någon som helst koll på detta när dom inte ens vet hur många invånare dom har. Alla länder har inte samma koll som Sverige där vi till och med hade 30% färre i överdödlighet 2020 mot antal covid-döda. Indien kommer inte ha dom siffrorna Vänta och se....

Fast det där med invånare har Sverige faktiskt också tappat kollen på. Så egentligen ser nog Sveriges överdödlighet ännu bättre ut.
Citera
2021-04-15, 17:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Fast det där med invånare har Sverige faktiskt också tappat kollen på. Så egentligen ser nog Sveriges överdödlighet ännu bättre ut.
Vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in