2021-04-15, 16:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej - overhovedet ikke.

Bilder man sig selv ind at smitten er bekæmpet og derfor lemper alle restriktioner drastisk, vil smittetallene automatisk skyde i vejret igen - det viser ald hidtil dyrekøbt erfaring.
Det börjar nog gå ner av årstiden nu. Tror inte det kommer att öka i Finland, Norge och Danmark mera. Man har bättre kontroll där och släpper restriktionerna vid rätt tidpunkt.
Citera
2021-04-15, 16:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
På den här grafen ser man bland annat tydligt att Norge reagerade snabbare och hårdare än Sverige.

Norge karantänsatte sportlovsresenärerna vid hemkomst. Det kan ha varit avgörande för Norges framgångsrika smittbekämpning.

Tegnell menade att man fick bättre effekt av eventuella åtgärder om man väntade tills smittspridning var mer omfattande. "Rätt åtgärd vid rätt tidpunkt".

Vilket visade sig att alltid bli vid fel tidpunkt.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Om alla nordkoreaner bara hade skött sig, hållit sig hemma, frivilligt slavat åt regimen etc så skulle regimen inte behöva tvinga dem att göra det.

Förtrycket i Nordkorea är ju till för alla nordkoreaner som inte vill slava frivilligt.

Du sir, är en idiot.

Lockdowns behövs inte. Och har aldrig behövts. Det finns gott om effektiva åtgärder (betydligt effektivare än både lockdowns, munblöja och vaccin) vi hade kunnat använda oss av istället. T ex fungerande läkemedel som redan finns. Ingen frisk människa hade behövt sitta fängslad i ett helt år av sina liv pga att det dör några fler tjockisar och 85-åringar än ett vanligt år.

Lockdowns och restriktioner är för övrigt planerade att pågå i cykler åtminstone till 2025. Vårt enda hopp att slippa detta är människor som jag, dvs vi som ignorerar restriktionerna och gör som vi vill. Den dagen tillräckligt många gör så, den dagen tar allt det här slut. Inte en dag tidigare.

Så de 1300 småbarn som dött i Brasilien gjorde det för att de var tjockisar eller över 85?

När vaccineringarna fått effekt så lär inte lockdowns behövas så varför skulle de fortsätta till 2025?
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det tog 9 veckor för att komma upp till 1 miljon vaccinerade. Sedan 5 veckor ytterligare för att nå upp till ytterligare en miljon.

https://experience.arcgis.com/experience/6df5491d566a44368fc721726c274301

Vad du och dina killgissningar tycker skiter jag fullständigt i.

Är du efterbliven?
Du tror att det är kapaciteten hos regionerna som avgjort det?
Inte tillgången på vaccin? Är du på riktigt?
Citera
2021-04-15, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Du skojar.
Sett tabeller på överdödlighet i världen?
Vi är inte ens på topp tio i Europa.
Dumma jävla svenskar som inte ens kan läsa statistik och förstå helheter.

Hahahahahhahahahahahahahahhahahaahahaha

Vad fan snackar du om ? Kan du inte matte eller?
Citera
2021-04-15, 16:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
I Sverige finns det 21 regioner och 290 kommuner.

Vi behöver då vaccinera 280 000 personer per dag (vardagar).
Detta ger att 28 000 personer bör vaccineras per timme (räknat på tio timmar per dag).
En sköterska kanske hinner med 10 vaccinationer per timme.
Då behöver vi 2800 sköterskor/vaccinatörer som arbetar med detta.

Med en fungerade bokning och logistik är det absolut inte omöjligt att klara detta antal per vecka.

Jag har full koll på ”min” kommun.
Med fyra externa vaccinatörer kommer det inte vara något som helst problem att lösa detta precis som du säger.
Jag förstår inte varför vissa personer vägrar inse detta.

Tillgången på vaccin är det som avgör
Citera
2021-04-15, 16:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Försök inte. Det finns absolut ingenting som stödjer det du säger. Däremot finns det flera vetenskapliga artiklar som visar noll skillnad mellan länder som stängt ner och länder som inte stängt ner samt mängder av vetenskapligt stöd för att masker leder till allt från huvudvärk, acne och dålig tandhälsa till bakteriell lunginflammation och cancer. Och att deras effekt på smittspridning är ytterst marginell.

Haha, vilka trasiga påståenden. Cancer av munskydd! Vilken goja. Om det legat någonting bakom det du skriver skulle vi ha en cancerepidemi bland kirurger o tandläkare.
Citera
2021-04-15, 16:31
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Hahahahahhahahahahahahahahhahahaahahaha

Vad fan snackar du om ? Kan du inte matte eller?

Du har alltså missat det?
Är du läskunnig?
Citera
2021-04-15, 16:34
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är du efterbliven?
Du tror att det är kapaciteten hos regionerna som avgjort det?
Inte tillgången på vaccin? Är du på riktigt?

Återigen så måste jag besvara dina efterblivna vantolkningar.

Jag ber dig för tredje gången redovisa hur regionerna ska hinna med genom siffror. Vad i det är det så svårt att förstå för dig?

KAN -DU - REDOVISA - HUR - REGIONERNA - SKA -- HINNA MED- GENOM SIFFROR?

Det är andra användare som har redan svarar, så du får mer än gärna använda det som facit.

Snacka om att vara extremt lågintelligent.
Citera
2021-04-15, 16:36
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Du får nog läsa Philip's papper en gång till om du fått för dig att det är DET som "visas".

Det är dock intressant att Philip's SIR modeller (och teorier) i princip stämmer överens EXAKT med de modeller jag själv utvecklade och dessutom redogjorde för här på FB. Att ingen av dem sedan visade sig vara korrekta (med hänvisning till det klusterbeteende som ställer till det) är ju en annan sak. Men ändå..
Jag återgav endast vad du själv skrev. Du må vara rasande skicklig på att hålla isär begreppen, men nu framstår du närmast som bara genomsnittligt bra på att hålla isär vad du anför och vad andra anför i en diskussion. Jag bilägger referens, kursiveringen är min.
Citat:
Förvisso en intressant teori men om sanningen skall fram är jag övertygad om att majoriteten av Britter är mindre oroade över att ha förlorat ett par veckor av sitt liv. Det är inte så att 100,000 Britter kommer att ramla ihop och dö - vilket i princip är vad som skett om man inte infört de restriktioner som således räddade uppemot 40,000 liv - en siffra baserat på ett antal döda som Philip Thomas själv uppskattar till 260,414 i det papper du refererar till (herregud, du läser inte ens det material du länkar till...).

Och det var ju en dyster nyhet, för mig. Som du själv vet hade jag inte läst det "papper" jag refererade till. Så, för att tala med mäster själv (och självklart med angivande av referens):
Citat:
Don't be bashful. Step up, claim your reward.

Annars instämmer jag i att det är verkligt intressant att du och vår gemensamme vän Philip har lyckats ta fram modeller (och teorier!) som enligt dig själv är exakt lika felaktiga. Samtidigt undrar jag fortsatt om du vill invända något i sak mot vad jag i tidigare inlägg framförde angående studien om hur många brittiska liv som räddats genom lockdown och som du refererade till?
Citera
2021-04-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Oj - 23 döda på en vecka med lite över 600 fall om dagen.

Det är ganska mycket högre CFR än Sverige och ändå ligger de på liknande vaccineringsgrad.

Hvor mange % af de testede i Sverige registers som Corona smittede.

Hvor mange % af de smittede i Norge registreres som Corona smittede.

Uden at have undersøgt det vil jeg antage at positivprocenten i Sverige er noget nøjere end positivprocenten i Norge, og dermed vil CFR i Norge og Sverige ikke umiddelbart være sammenlignelige.
Citera
2021-04-15, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det börjar nog gå ner av årstiden nu. Tror inte det kommer att öka i Finland, Norge och Danmark mera. Man har bättre kontroll där och släpper restriktionerna vid rätt tidpunkt.

Det må man håbe, men intet er sikkert, og der er nok af tåber som vil slippe tøjlerne for meget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in