2021-04-15, 13:46
Medlem
Dimmes avatar
Ganska ny inom krypto så bear with me.

Jag har haft ett konto på Kraken ett tag nu och fick tummarna loss för att göra en insättning. Oavsett vilket (SEPA) alternativ jag än valde så hade banken (Sparbank som går under Swedbank) blockerat möjligheten att överföra pengar genom ovannämnda alternativ. Enligt Swedbanks kundtjänst så har betalningar till dessa blockerats då det "möjligtvis har hänt bedrägerier", men var väldigt noga med att inte anklaga banken i fråga.

Så min fråga är hur jag lyckas föra över pengar från mitt konto till Kraken, hur går jag tillväga och vilken är den bästa "mellanhanden" för detta.
Citera
2021-04-15, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimme
Ganska ny inom krypto så bear with me.

Jag har haft ett konto på Kraken ett tag nu och fick tummarna loss för att göra en insättning. Oavsett vilket (SEPA) alternativ jag än valde så hade banken (Sparbank som går under Swedbank) blockerat möjligheten att överföra pengar genom ovannämnda alternativ. Enligt Swedbanks kundtjänst så har betalningar till dessa blockerats då det "möjligtvis har hänt bedrägerier", men var väldigt noga med att inte anklaga banken i fråga.

Så min fråga är hur jag lyckas föra över pengar från mitt konto till Kraken, hur går jag tillväga och vilken är den bästa "mellanhanden" för detta.

Swedbank/sparbanken är känt extremt anti krypto, så det kan nog bli svårt utan att byta bank.
Alterantivt att du testar Revolut eller n26 som mellanbank. För över dit först, sen därifrån med sepa.
Dock funkar Revolut - kraken inte, men revolut - coinbase funkar.
Citera
2021-04-15, 15:30
Medlem
Dimmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Swedbank/sparbanken är känt extremt anti krypto, så det kan nog bli svårt utan att byta bank.
Alterantivt att du testar Revolut eller n26 som mellanbank. För över dit först, sen därifrån med sepa.
Dock funkar Revolut - kraken inte, men revolut - coinbase funkar.
Så du skulle rekommendera att skippa Kraken och köra helhjärtat på Coinbase? Eller på alternativet som du beskrev. Spontant så skippar jag gärna så många mellanhänder som är nödvändigt.
Citera
2021-04-15, 16:47
Medlem
Citat:
Så du skulle rekommendera att skippa Kraken och köra helhjärtat på Coinbase? Eller på alternativet som du beskrev. Spontant så skippar jag gärna så många mellanhänder som är nödvändigt.

Jag menar att Revolut till Kraken inte funkar, de har blockat dem som mottagare.
Men Revolut till Coinbase fungerar.

Jag har inte Swedbank så har inte haft denna problematik. Men jag vet att såna som inte är sugna på att byta bank har löst det på viset ovan.
Citera
2021-04-15, 17:06
Medlem
Dimmes avatar
Citat:
Jag menar att Revolut till Kraken inte funkar, de har blockat dem som mottagare.
Men Revolut till Coinbase fungerar.

Jag har inte Swedbank så har inte haft denna problematik. Men jag vet att såna som inte är sugna på att byta bank har löst det på viset ovan.

Ah okej, tack så mycket för tipsen!

Efter lite efterforskningar själv så visar det sig att Revolut ej fungerar längre, inte om man kollar igenom här.

https://support.kraken.com/hc/en-us/articles/360030946691-Banks-that-don-t-work-with-cryptocurrency-exchanges

Citat:
Below is a list of banks that are against deposits to or withdrawals from Kraken and other cryptocurrency exchanges. If you want to deposit or withdraw fiat currencies on Kraken, you'll need to use a bank that's not on this list.

Cloud banks:

Fire (Ireland)
Revolut (UK)
Traditional banks:

Rietumu Banka (Latvia)

National blacklists:

Qatar Bank Authority has blacklisted cryptocurrency exchanges

Så jag antar att N26 är lösningen i mitt fall, om jag då inte byter bank.
Citera
2021-04-15, 17:21
Medlem
Citat:
Ah okej, tack så mycket för tipsen!

Efter lite efterforskningar själv så visar det sig att Revolut ej fungerar längre, inte om man kollar igenom här.

https://support.kraken.com/hc/en-us/articles/360030946691-Banks-that-don-t-work-with-cryptocurrency-exchanges

Så jag antar att N26 är lösningen i mitt fall, om jag då inte byter bank.

Ja, om du inte vill använda Revolut->Coinbase som jag skrev ovan.
Citera
2021-04-16, 12:27
Medlem
Xtrodinarys avatar
Försökte köpa DOGE via swedbank men fick error såklart. Testade även med handelsbanken och fick samma svar när jag försökte genomföra betalningen på Binance.

Lite hjälp skulle uppskattas enormt!
Citera
2021-04-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtrodinary
Försökte köpa DOGE via swedbank men fick error såklart. Testade även med handelsbanken och fick samma svar när jag försökte genomföra betalningen på Binance.

Revolut---> SEPA ----->BINANCE

Sen kanske du kan hitta nåt shitcoin som inte gått 30000% redan.
Citera
2021-04-16, 12:54
Medlem
Citat:

1. Läs inläggen ovan. Swedbank är no no.
2. Använde du betalkort? För det verkar vara blockat för de flesta banker. Du har nog större chans att lyckas med att föra över euro med SEPA överföring (utlandsbetlaning) till Binance från Handelsbanken. Görs i internetbanken. Info om kontot du ska skicka till hittar du på Binance hemsida när du loggat in.

Och köp inte Dogecoin efter det gått upp 340% på en vecka. 🙈 När som helst kan folk börja ta profit och det kommer bli en ganska brutal sell off då
Citera
2021-04-16, 13:04
Medlem
Xtrodinarys avatar
Citat:
1. Läs inläggen ovan. Swedbank är no no.
2. Använde du betalkort? För det verkar vara blockat för de flesta banker. Du har nog större chans att lyckas med att föra över euro med SEPA överföring (utlandsbetlaning) till Binance från Handelsbanken. Görs i internetbanken. Info om kontot du ska skicka till hittar du på Binance hemsida när du loggat in.

Och köp inte Dogecoin efter det gått upp 340% på en vecka. 🙈 När som helst kan folk börja ta profit och det kommer bli en ganska brutal sell off då

Funkade nu med Swedbank på Binance iaf. Överförde euros till kontantsaldot då alltså. Tänkte inskaffa en Ledger Nano eller något inom snar framtid.

Nej jag väntar nog lite med att köpa DOGE, tycker Cardano/Polkadot verkar intressant
Citera
2021-04-16, 13:07
Medlem
Citat:
Funkade nu med Swedbank på Binance iaf. Överförde euros till kontantsaldot då alltså. Tänkte inskaffa en Ledger Nano eller något inom snar framtid.

Nej jag väntar nog lite med att köpa DOGE, tycker Cardano/Polkadot verkar intressant

Snyggt! Låter klokt. Lite bitcoin är aldrig fel heller om du inte har någon exposure sen tidigare. Fredagsrabatt nu också när den gått ner från ath på 64,5k tidigare i veckan.
Citera
2021-04-16, 15:31
Medlem
doctor-potatos avatar
Alltså jag kanske är dum i huvudet men hur gör man för att sälja via Crypto.com? Försöker sälja av lite Doge men fattar inte hur jag bäst gör för att sälja. Man kan bara sälja den och och andra till andra cryptovalutor. Om jag vill få pengarna på mitt kort hur gör jag enklast då? Har ingen wallet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in