Citat:
Ursprungligen postat av
Boobbo
Det är väl ganska typiskt att tänka så? Att dom ska bli bästa vänner även om det inte varit så i tidigare säsonger. Vi är bättre än dom och la la la. Ganska mänskligt.
Sen håller jag inte med dig om att man inte kan bli bästa vänner och inte kan utvecklas. Man umgås 24/7 och får se de flesta sidor hos en person vare sig man vill eller inte. I verkligheten kanske det tar månader eller år att utveckla en så intim relation. Om man då klickar med någon där inne tror jag absolut man kan bli bästa vänner på utsidan. Men inte med alla.
Sen är det nog skönt för dom att efteråt kunna prata om upplevelsen med någon som var med. Vänner på utsidan kan aldrig förstå fullt ut för dom upplevde det inte.
Och gällande personlig utveckling är väl bb ett ypperligt tillfälle för det! Man utsätts för situationer man antagligen aldrig kommer utsättas för i verkliga livet. Man kan nog lära känna nya sidor hos en själv. Men det kräver självinsikt, vilket oftast saknas hos deltagarna.
Nu gäller inte detta inlägg årets deltagare för tror inte dom är kapabla till vare sig äkta vänskap sinsemellan eller besitter en gnutta självinsikt. Men med bättre casting hade det kunnat ske!
Personligen tror jag att man måste vara lite annorlunda för att hoppa på något som BB. Jag tror naturligtvis att någon eller några kan ta med sig något därifrån. Att hitta vänner i huset som man umgåtts med under två månader är för mig skrattretande. Riktig vänskap kommer smygande vid olika tillfällen och olika sammanhang. Det finns även bevis av det från tidigare säsonger. Att skicka hjärtan på varandras IG är inte vänskap. Om man går in där och tror man får vänner lever ett simpelt liv. Bekanta är kanske mer troligt. Oftast umgås de inte alls.
Utveckling är också överdrivet. Kanske mer en erfarenhet skulle jag kanske kalla det. Utveckling kan ske under helt andra former. De lär inte bli nya människor efter BB, eller. Å andra sidan med deras redan i många fall trasiga liv kan säkert någon tycka det. Mergim är bra exempel på det. Han är ännu vidrigare än förra året. Vicky också. Var är läxan eller utvecklingen alla snackar om.
Glasman hade rätt. Se det som en kul kväll på stan, för snart är det slut.