2021-04-15, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Känner igen situationen. Har fått handskas med folk som kommer in, då framförallt konsulter, som kostar sjukt mycket men har man själv kompetens inom området förstår man att de är överbetalda.

En annan variant är folk som byter jobb väldigt ofta och då får upp lönen men presterar average. Skulle dock inte säga att det hör till vanligheten (långt ifrån enligt min erfarenhet) och ofta har sådana personer en nischad kompetens där det är svårt för en okunnig att förstå värdet av vad den anställde presterar.

Skoj att du gillar Hunter. Samma här. Nä men jag jag är 44 år gammal nu, och arbetar redan som konsult till 50 procent på det företaget jag vart på i nästan 17 år. Strax skall jag säga upp mig helt. Har en ide att mitt företag skall heta AI solutions AB.

Nu har jag arbete fullbokat som konsult till november-22. Just nu programmerar jag diverse enkäter till ett av sveriges största telekomföretag.

Just go for it, starta firma om du känner för det.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-04-15 kl. 00:48.
Citera
2021-04-15, 01:05
Medlem
Som många här säger, kommer kanske inte bli jordens lön till en början, men sen så, efter ett tag.
Du vet det där klyschiga "arbetslivserfarenhet"

Jag personligen fullbordade aldrig ens gymnasiet, stack utomlands i 3 år. Jobbde på lite olika ställen inom IT-support. Kommer inte ihåg vad jag tjänade, men tror det var 16€/h i snitt. Tog det inte så seriöst. Söp mycket och hade kul med vänner m.m under dessa 3 år.

Sen drog jag hem till Sverige för att rycka mig i kragen lite. Jag var väl knappt 20 år. Fick jobb direkt inom IT-support med 25.000kr/mån. Jobbade upp mig lite under 4 år tid. Då hade jag 32.000kr/mån.

Bytte jobb då och fick en sysadmin-tjänst med ingångslön 40.000kr/mån.
Trivdes dock inte mycket där, så tog ett nytt jobb efter 6mån, där jag fick en ingångslön på 42.000kr/mån (inkl. Förvånansvärt bra förmåner) som "servertekniker".
Jobbade upp mig lite där och nu efter 2 år har jag 48.000kr/mån som "systeminjenjör"(fast jag inte har någon examen, därav citationstecken..fast det står i avtalet och i min e-postsignatur ).

Så med din utbildning lär det gå fort att gå från en lägre lön till mycket högre på relativt kort tid.
Jag behövde jobba från botten och sedan leva på min arbetslivserfarenhet, du kan börja jobba från "mitten" och sen genom lite arbetslivserfarenhet snabbt ta dig till det högre skiktet
Citera
2021-04-15, 01:20
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Skoj att du gillar Hunter. Samma här. Nä men jag jag är 44 år gammal nu, och arbetar redan som konsult till 50 procent på det företaget jag vart på i nästan 17 år. Strax skall jag säga upp mig helt. Har en ide att mitt företag skall heta AI solutions AB.

Nu har jag arbete fullbokat som konsult till november-22. Just nu programmerar jag diverse enkäter till ett av sveriges största telekomföretag.

Just go for it, starta firma om du känner för det.

Absolut - har jobbat med många bra konsulter också! Att starta eget hoppas jag att kunna göra - behöver samla på mig lite mera erfarenhet först
Citera
2021-04-15, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Absolut - har jobbat med många bra konsulter också! Att starta eget hoppas jag att kunna göra - behöver samla på mig lite mera erfarenhet först

Bara å höra av dig....
Citera
2021-04-15, 07:26
Medlem
Citat:
30k är ju ett jätteskämt. En random WT-donna på förskringskassan som knappt gått ut årskurs nio tjänar ju långt över det.

Välkommen till Sverige. Inte trodde du att flit lönar sig här?
Citera
2021-04-15, 08:33
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Anställde en Python-programmerare på mitt jobb för ett tag sen med ytterst tveksamt utb. men med väldigt goda resultat på anställningsresultaten...

Inte ett öre under 65, svenskt företag. 12k anställda.

Edit: då kommer han inte ens att jobba som kodare, utan snarare som random systemförvaltare.

Låter som du anställde men längre ner så verkar det inte så. Har du hört detta i fikarummet eller?

Ni kommer gå massivt minus på denna personen så det var en dålig anställning. Andra får betala hans lön helt enkelt.

Tror det är skitsnack.
Citera
2021-04-15, 08:42
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Låter som du anställde men längre ner så verkar det inte så. Har du hört detta i fikarummet eller?

Ni kommer gå massivt minus på denna personen så det var en dålig anställning. Andra får betala hans lön helt enkelt.

Tror det är skitsnack.

Hur kan du avgöra det. De som företagen främst går minus på är de som knappt presterar alls eller producerar så dålig kvalitet att duktigare kollegor får fixa det längre fram. Det finns massvis av dom eftersom det inte ligger i kulturen att kicka folk pga dålig prestation. Vilket inte behöver vara dåligt överlag heller.
Citera
2021-04-15, 09:06
Medlem
Cameltotems avatar
Systemvetare gick alla ut på 27-29k som ingångslön 2018.

Gick in på 28 själv och bytt jobb efter 3 år och har nu 45000.

Ingångslöner är så låga men efter några år så kan du hamna på lite bättre siffror.
Citera
2021-04-15, 09:31
Medlem
Ingångsjobb bör inte väljas utifrån vilka som betalar mest direkt utan:

1. Framtida karriär- och utvecklingsmöjligheter
2. ”CV-vänlighet”
3. Potentiell löneutveckling på arbetsplatsen
Citera
2021-04-15, 10:08
Medlem
Frontlinjens avatar
Om du har kurser i 4:an-5:an + exjobb som gör dig relevant så skulle jag säga att det är fullt möjligt nå rek ingångslön. I alla fall om du är dataingenjör i Stockholm.
Citera
2021-04-15, 10:25
Medlem
Som många skriver här så ingångslönen är en sak, vad du får för lön senare är en annan femma.

Men vad är rekomendationen som ingångslönj just nu?
Sist jag var med om att anställa en nyexad är för 2 år sen då fick han 34 000 rätt OK, men då vi inte haft någon lönerevision sen dess står han kvar på detta vilket är mindre bra.
Hur det ser ut i stockholm är nog lite anorlunda, men vill TS ha en god utveckling så bör TS stsa på ett större internationellt bolag, göra ett bra jobb och skaffa kontakter.
Därefrån gå vidare internationellt alternativ konsultbolag.
Att hoppa runt bland konsultbolag tidigt i karriären kan ge en god kortsigtig löneutveckling men sen går man i taket ganska snabbt också och det kan vara svårare att gå vidare.
Var medvetna om att lönenivån i Sverige för ingenjörer är låg internattionellt sett.
Finns några få bolag i stockholm som har OK löner, men de är få och svårt att komma in där.
Senast redigerad av SkogsSaab 2021-04-15 kl. 10:42.
Citera
2021-04-15, 10:27
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Marknaden är inte bra för nyexade just nu. 30 000 kan man få riktigt vassa nyexade för.

Välj ett känt konsultföretag. Skaffa dig bred erfarenhet i början. Ta reda på vad du gillar att göra. Teknik och bransch. 3-4 års erfarenhet så kommer du tröttna på erbjudanden.

Detta.
Nyexad är du eftertraktad, men lön är inte särskilt mycket tal om. Efter 2-3 år bör du byta arbetsgivare och då kommer din lön börja skjuta i höjden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in