2021-04-15, 15:04
Medlem
SD var visst FTF kl 11:32 idag...
Citera
2021-04-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
SD var visst FTF kl 11:32 idag...
Han får passa på att roa sig nu. Förhoppningsvis är friheten räknad i enbart dagar nu. Inte månader. Eller år.
Citera
2021-04-15, 15:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Intressant ändå.
Och om det inte är skoavtryck - vad är det då? Det finns ju ett par väl definierade och skarpt avgränsade fält.

Som sagt, Lena har legat på mage först, innan hon vändes.

Om du tittar på brottsplatsen i närbild, då ser du hur mycket små kvistar, nedplattade växtdelar och rötter som är både böjda och långa. Jag kan förstå att det mycket väl kan bli ett sådant avtryck från en av dessa som formar sig likt den mediala delen av en sula.

https://www.bildtagg.se/bild/00buai9wtpdcxpboviksmt
Citera
2021-04-15, 15:12
Medlem
Citat:
Alltså, det är för tråkigt hur detta skötts.
Det känns som om utredningen har ett nät. Det nätet är väääääldigt finmaskigt på många ställen, men rätt vad det är så finns det hål stora som jag vet inte vad!

Måtte GM bli fälld. Och då menar jag GM, oavsett vem det är.
Om det inte är SD lär det här mordet inte bli uppklarat eftersom att alla spår när det gäller andra som kan ha utfört mordet har kallnat efter så här lång tid. Det kanske är det SD menade med att mordet aldrig skulle komma att lösas. Han förstod tidigt att han skulle bli huvudmisstänkt pga hans och lenas stormiga relation, men samtidigt att det inte skulle gå att få fram en 100% bevisning mot honom eftersom att han vet att han inte har gjort det.
Citera
2021-04-15, 15:16
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Intressant ändå.
Och om det inte är skoavtryck - vad är det då? Det finns ju ett par väl definierade och skarpt avgränsade fält.
(Blå) skoskydd från gymmet?
Citera
2021-04-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, nog tycker man sig se en del av en sko.
Men experten säger att det är för lite information för att ta ställning till ens det. Det kan vara avtryck från en sko, men det kan också vara avtryck från något annat.

Ritade in var jag tycker att linjer efter en sko går, Tyvärr blev det lite darrigt, men ni fattar...

Ursprungfotot:
https://www.bildtagg.se/bild/d5m1aly8dr4wjj5euin4f2n

Min tolkning:
https://www.bildtagg.se/bild/jfufmbnltfk7pze1v0arj5kd

Jag tar för givet att experten kan tolka det hela bättre än jag. Jag förutsätter att det inte bara handlar om konturer, utan även andra linjer som ska fungera ihop med ett sulavtryck.

Om man kan tänka sig att den linje som ser ut att vara insidan av en vänstersko; den linje som alltså skulle vara vid själva valvet, då skulle det kunna vara ett avtryck från en kvist, grässtrå eller liknande.

Lena har legat på magen när hon avled och sedan har kroppen vänts.

Årets jävla långskott: De där mönstren som du rutat in påminner dels om sulmönstret under en sportsko, men även lite om mönstret på däcken på en terrängcykel/MTB..?
Det kan knappast ha gått lugnt till där bakom.
Cykeln har ramlat omkull eller stått lutad mot något.
Blod avsätts på däcket på nåt sätt, LW faller över cykeln en eller flera ggr och hjulet eller går in i cykeln och mönstret uppstår..?

Om ni bortser helt från teorin hur det avsatts på hennes kjol och bara tänker på just det mönstret. Finns det nån likhet med mönstret från en MTB?

Edit: Ekrar kan avge skarpa avtryck. Det är det mjuka underlaget och dess rörelse som påverkar formen???
I skolan experimenterade vi mycket med vattenfärg och pinnar mot papper och textil. Det kunde se ut på alls möjliga och omöjliga sätt trots att själva pinnen var rak.
Skulle kunna vara avtryck från en skärm?
Bara tankar..

Är de idiotiska så bortse..
Senast redigerad av uncommon-name 2021-04-15 kl. 15:33.
Citera
2021-04-15, 15:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om det inte är SD lär det här mordet inte bli uppklarat eftersom att alla spår när det gäller andra som kan ha utfört mordet har kallnat efter så här lång tid. Det kanske är det SD menade med att mordet aldrig skulle komma att lösas. Han förstod tidigt att han skulle bli huvudmisstänkt pga hans och lenas stormiga relation, men samtidigt att det inte skulle gå att få fram en 100% bevisning mot honom eftersom att han vet att han inte har gjort det.

Hur ska man förklara att SD sagt sig ha cyklat runt några gånger i området på mordkvällen för att sedan ta tillbaka det när han inser att inga vittnen sett honom?
Senast redigerad av Rosamund 2021-04-15 kl. 15:23.
Citera
2021-04-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som sagt, Lena har legat på mage först, innan hon vändes.

Om du tittar på brottsplatsen i närbild, då ser du hur mycket små kvistar, nedplattade växtdelar och rötter som är både böjda och långa. Jag kan förstå att det mycket väl kan bli ett sådant avtryck från en av dessa som formar sig likt den mediala delen av en sula.

https://www.bildtagg.se/bild/00buai9wtpdcxpboviksmt
Jag undrar hur väl de har sökt av platsen, i närtid.
Var hålet nygrävt?
Det är SD eller HDs sko, hon är också sportskobärare, SOA med.. ofantliga mängder skor som plockades in.
Citera
2021-04-15, 15:27
Medlem
Citat:
Han vet att han inte mördat henne, men att besinningslös slå en annan människa, utöva sånt våld, så att en människa avlider pga skadorna, så är man skyldig.
Att Lena överlevde överfallet i ca två timmar, förklarar ett uttalande som "hoppas hon är död"
Citera
2021-04-15, 15:29
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han vet att han inte mördat henne, men att besinningslös slå en annan människa, utöva sånt våld, så att en människa avlider pga skadorna, så är man skyldig.
Att Lena överlevde överfallet i ca två timmar, förklarar ett uttalande som "hoppas hon är död"

Var kommer uppgiften om att hon överlevt i ca två timmar ifrån?
Citera
2021-04-15, 15:36
Medlem
Citat:
Han sa också att "de har inget på mig" och att "det är inte mitt jobb att bevisa min oskuld" osv. Nä du, han är mördaren. En oskyldig man sitter inte heller och skrattar och fnissar mitt under en tingsrättsförhandling där han själv är föremål för ett mordåtal. Ett åtal som bygger på mordet på hans, sedan sex år, älskarinna.

Vad det handlar om nu är att knyta ihop säcken och få rättens ledamöter med sig i en fällande dom. Och domen skall skrivas samt formuleras på ett sätt så man förstår hur rätten resonerat.
Citera
2021-04-15, 15:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Årets jävla långskott: De där mönstren som du rutat in påminner dels om sulmönstret under en sportsko, men även lite om mönstret på däcken på en terrängcykel/MTB..?
Det kan knappast ha gått lugnt till där bakom.
Cykeln har ramlat omkull eller stått lutad mot något.
Blod avsätts på däcket på nåt sätt, LW faller över cykeln en eller flera ggr och hjulet eller går in i cykeln och mönstret uppstår..?

Om ni bortser helt från teorin hur det avsatts på hennes kjol och bara tänker på just det mönstret. Finns det nån likhet med mönstret från en MTB?

Ja, det är väl de där rutmönstren också då, som inte överensstämmer med SDs sulor från de blå New Balanceskorna som det verkar:

https://www.bildtagg.se/bild/vpqmk4f575spl7tazgynwol

https://www.bildtagg.se/bild/d5m1aly8dr4wjj5euin4f2n

Jag kan ju förstå att forensikern kan ha svårt att säga att det är ett skoavtryck.
Avtryck från ett däck, eller bara från kvistar, gräs och växtstjälkar. Veck på kjolen som veckat sig vid en böjning mellan överkropp och ben (höft) kan ju också göra så att blod kommer bara åt de delar som skjuter ut i vecken, medan andra delar blir oåtkomliga utifrån, osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in