2021-04-15, 12:38
Medlem
I digitaliseringens spår kommer det alltid finnas några bakåtsträvare. De flesta kommer vara 80+, men några är också som TS.

Hela din premiss är också ganska konstigt. Du är upprörd över att banken har möjlighet att tjänar pengar, på att du har dina pengar hos dem. På vilket sätt påverkar det dig? Vem har tvingat dig att ha dina pengar på ett konto hos banken?

Nej, väx upp och lär dig förstå hur pengar fungerar. Till att börja med kan du ju börja med att investera pengarna. Gör det via Avanza eller Nordnet om du nu mår så dåligt av att ”banken” har pengarna. Lägg i billiga fonder och låg risk. Om 10 år har du 1,6 miljoner.
Citera
2021-04-15, 13:27
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Vem har tvingat dig att ha dina pengar på ett konto hos banken?

Min bank tvingar mig att ha kvar mina pengar på banken.
Jag skulle göra ett LITE större inköp en gång.
Jag tänkte inte tala om för banken vad jag skulle använda pengarna till.
Men jag fick inte ut några pengar om jag inte redovisade vad jag skulle ha dom till.
Hade jag sagt att jag skulle ha dom i madrassen hade jag inte fått tillbaks mina pengar jag hade satt in.

Det är stöld.
Men stöld är OK om det är någon som har mycket pengar som begår den.
Citera
2021-04-15, 13:35
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Min bank tvingar mig att ha kvar mina pengar på banken.
Jag skulle göra ett LITE större inköp en gång.
Jag tänkte inte tala om för banken vad jag skulle använda pengarna till.
Men jag fick inte ut några pengar om jag inte redovisade vad jag skulle ha dom till.
Hade jag sagt att jag skulle ha dom i madrassen hade jag inte fått tillbaks mina pengar jag hade satt in.

Det är stöld.
Men stöld är OK om det är någon som har mycket pengar som begår den.

Hur mycket försökte du ta ut?
Citera
2021-04-15, 14:00
Medlem
Varför ska du ha dom i kontanter? Köp guld och silver för dom så bevarar du dina pengars värde och samtidigt knullar banksystemet.
Citera
2021-04-15, 14:02
Medlem
Bacterials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
SUCK!!! https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-ditt-bolan.html

Jag använde deras kalkyl för att räkna ut vad dom tjänar på att låna ut 800.000:-

Alltså mina 800.000 lånar dom ut till familjen Göransson och dom tjänar massa pengar på mig. Och jag får inte ens låna 10 kronor av dom. Pga en anmärkning som är snart 3 år gammal på 255:-
1. Varför och till vad ska du låna om du har 800t på kontot? 2. med 800t som säkerhet skulle du få låna åtminstone 20 spänn. Lätt.
Citera
2021-04-15, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det kostar inte banken pengar att lagra belopp, de facto. Administrationen är minimal om man själv sköter betalningar och dylikt. Ingen nisse sitter och handknappar autogiron längre.

Itn som ligger bakom ditt bankkonto kostar att underhålla. Fler kunder kräver mer sververkraft osv osv så jo det kostar.
Citera
2021-04-15, 14:49
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytandekycklingen
Till TS, om jag inte missminner mig ligger för närvarande bankens kapitaltäckningskrav på 10%.
Dvs, om du har 800k insatt så får de skapa pengar ur tomma intet för att betala ut ett lån.

De lånar alltså ut 8 miljoner med dina 800K som kapitaltäckning och håvar således in räntan på 8 miljoner, inte 800k.

Nu var det ett tag sedan jag höll på med Basel III men insatta klientmedel, då de förvisso kan lånas ut, ingår inte i kapitalbasen för banken, det utgörs av bankens olika tillgångar. Leverage är dock inte 10%, närmast är den totala total kapitalrelationen som måste vara 8% men där ingår allsköns skit. Utmaningen är oftast att kärnprimärkapitalrelationen på 4,5% och kapitalkonserveringsbufferten på 2,5%. Dvs hur mycket "riktiga omsättningsbara tillgångar" de måste sitta på samt hur mycket det behöver ha i egna plånboken.
Alltså: Det är viktigare att bankerna drar in pengar själva och lägger på hög för att kunna låna ut, än att de lånar in andras pengar. I synnerhet nu när vi har en negativ reporänta.
Citera
2021-04-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är bara WT som käkar burgare. Serverade av lönebidragare från Afghanistan :-)

Det roliga är att din egen sort har aldrig upplevet en börsnedgång, eller ens en lågkonjunktur. Många som varit med ett tag kommer köpa din överbelånade bostad och vi kommer inte ens att ta av oss skorna på visningen

35år gammal, var med 2000, 2008 och förmodligen nästa smäll också =)
Citera
2021-04-15, 15:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
35år gammal, var med 2000, 2008 och förmodligen nästa smäll också =)

Om du "investerar" även i dagens börsklimat tvivlar jag inte ett ögonblick på att de kommer vara med i nästa smäll också. Jag tröttnade 2011 någon gång. Då kan man tycka att jag missat uppgången sedan dess och det stämmer säkert, men jag har gjort andra investeringar som gått rätt bra. Bara bostaden har ökat med gissningsvis 150% i värde sedan dess, samtidigt som mina lån har minskat. Inte fy skam det heller.

Det folk inte fattar är att det förr eller senare kommer en rejäl backfire på den finans- och penningpolitiska dogmen som varit allt sedan finanskrisen och framåt, vilket blivit än tydligare under coronakrisen. När det väl smäller tror jag att det kommer bli värre än allt vad vi tidigare har skådat. Blir därför lite fundersam när en person vars samtliga besparingar uppgår till 800 tkr får rådet att satsa rubb och stubb på börsen, eftersom "bankerna ger så låg ränta". Jag personligen skulle föredra madrassen i det här läget.
Citera
2021-04-15, 16:21
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du inser att det kostar banken pengar när du har pengar på ett bankkonto?

Det är bara när du har pengar i fonder och aktier som banken tjänar pengar och då tjänar du också pengar i längden.

Det kostar inte snarare tvärtom de får intäkter och säkerhet av att folk har sina pengar hos dem.
Citera
2021-04-15, 16:23
Medlem
Varför ha 800K i papper hemma som blöder i värde varje år när du kan ha bitcoin? Då kan du resa med pengarna över hela världen utan att någon kan stjäla de ifrån dig.
Kontanter blir bara mindre oattraktivt, kan bli problem för dig om du om några år vill sätta in en större summa på en bank igen.
Citera
2021-04-15, 16:40
Medlem
Köp guld istället. Vore väldigt fett att ha en bunt Krugerrand hemma i kassaskåpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in