Citat:
Ursprungligen postat av
Flytandekycklingen
Till TS, om jag inte missminner mig ligger för närvarande bankens kapitaltäckningskrav på 10%.
Dvs, om du har 800k insatt så får de skapa pengar ur tomma intet för att betala ut ett lån.
De lånar alltså ut 8 miljoner med dina 800K som kapitaltäckning och håvar således in räntan på 8 miljoner, inte 800k.
Nu var det ett tag sedan jag höll på med Basel III men insatta klientmedel, då de förvisso kan lånas ut, ingår inte i kapitalbasen för banken, det utgörs av bankens olika tillgångar. Leverage är dock inte 10%, närmast är den totala total kapitalrelationen som måste vara 8% men där ingår allsköns skit. Utmaningen är oftast att kärnprimärkapitalrelationen på 4,5% och kapitalkonserveringsbufferten på 2,5%. Dvs hur mycket "riktiga omsättningsbara tillgångar" de måste sitta på samt hur mycket det behöver ha i egna plånboken.
Alltså: Det är viktigare att bankerna drar in pengar själva och lägger på hög för att kunna låna ut, än att de lånar in andras pengar. I synnerhet nu när vi har en negativ reporänta.