2021-04-15, 10:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjeeeeeeeeeeeen
Investera dom och få avkastning på pengarna så att kapitalet växer istället för att ha dom på ett konto till 0% ränta????!?!?!!?! Jösses, är det de efterblivnas dag idag eller något.

Intressant. Kan du berätta mera?
Citera
2021-04-15, 10:27
Medlem
miikoss avatar
Brukar bara vara att begära ett uttag.

Man får dock tänka på att inte alla bankkontor har kontanter, inte ens för förbokade uttag.

Oftast så behöver man föranamäla uttag över 10 000 kr minst några dagar i förväg. Ibland så kan man hämta på valfritt bankkontor eller så måste man hämta på ett bankkontor som har bankvalv.

Det kan gå att få kontanter skickade med, med Postnord har begränsat innehållet till 5 000 kr per rekommenderat-brev och 10 000 kr per värde-brev. Vilket gör att det kostar en del, oftast så får kunden betala per brev då. Jag fick betala för två brev senast jag beställde hem resevaluta.

Det går ju bra att få postväxlar, men som jag förstår så borde man kunna kräva att få kontanter. Vill de betala med postväxklar så borde de delas upp i mindre summor. Postväxlar kan lösas in på valfri bank, och kan fungera som betalning i en del butiker. Men främst hos bilhandlare, sängvaruhus osv (ställen som har höga priser, och som då ogärna tar emot kortbetalning pga av kortavgifter som är i procent).

En risk med att ha pengarna hemma är väl att de då inte är försäkrade? Kan ju bli problem vid stölder eller bränder?
Citera
2021-04-15, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant. Kan du berätta mera?

Nej, din sort vill jag inte ska bli rikare, utan ni ska servera mina barn deras flottiga hamburgare på donken.
Citera
2021-04-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Nej, För det är tack vare kunder som mig som banken kan låna ut bolån osv till folk.

Nä det fungerar inte så. Det banken måste ha för att kunna ge ett bolån är ett eget kapital på kanske 5% av lånesuman. Då kan de skapa ett bolån "ur tomma intet".

De pengar som skapats genom bolånet hamnar på ett konto någonstans i banksystemet. Även om alla bolåntagare skulle vilja ta ut lånet i kontanter så spelar det ingen roll för bankerna.

Idag har de p g a Riksbankens QE en enorm överksottslikviiditet. De bara byter denna mot enorma mängder kontanter till människor som vill ta ut sådana. När denna överskottslikviditet är slut lånar Riksbanken ut pengar till bankern så att det kan få ännu mer kontanter.

Det enda som då händer i slutändan är att alla inlåning från allmänheten har ersatts av inlåning från Riksbanken. Bankerna har fortfarande samma utlåning och fortsätter tjäna pengar på ränteskillnaden mellan bolån och inlåningeegetn från Riksbanken.
Citera
2021-04-15, 10:46
Medlem
Så öppna ett konto hos en bank som ger dig ränta istället? Komplett bank erbjuder 0,85% i ränta, vilket ger dig 6800 brutto och 4760 netto per år på dina 800k. I madrassen ger det verkligen noll tillbaka. Att man vill ha en nödkassa hemma på ett par månadslöner kan jag köpa - men mer än så så börjar man ju undra hur du fick tag i den summan från början med ett så svagt intellekt..
Citera
2021-04-15, 11:39
Avstängd
Takpapps avatar
Tragikomiskt med trådar som denna. Jag tänkte direkt "han har säkert pengarna hos Swedbank", och tro fan om det inte var vad som kom fram några inlägg senare. Banken där vinnarna samlas!
Citera
2021-04-15, 11:44
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ring kundtjänst och begär att få ut dina pengar. Om de vägrar så skriv ett brev där du begär ut dina pengar och emotser besked om när och var du kan hämta dom. Skriv att du upprättar en polisanmälan 30 dagar efter brevet skickats om du inte fått dina pengar.
Citera
2021-04-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Jag är så JÄVLA trött på Sveriges banker. Dom är så jävla äckliga och snålafanskap.

Jag har 800.000 :- kronor på banken som jag haft under lång tid. Jag får INTE ETT SKIT tillbaka av banken. Jag får ett fattigt plastkort som jag ändå ska betala för. Så alla kan hålla koll på exakt allting jag köper.

Dom tjänar pengar på mina 800.000:- och jag skulle inte ens fått låna 1000 kronor från banken. Nu vill jag ha ut alla pengarna i kontanter. Jag ska ha dom under min säng. Det kommer givetvis aldrig gå eftersom vi bor i Sverige. Det finns inte en chans i världen att jag kommer få mina pengar i kontanter. Är inte det jävligt sjukt?

Nej jag vill inte köpa en bil för pengarna eller sätta in på aktier. Jag vill ha allt i kontanter för jag vill inte att dom jävlarna tjänar massa pengar på mig och jag får inte ett skit tillbaka. Det borde vara rimligt att förstå. Varför får du inte låna pengar av banken? Jo för 34 månader sedan så fick jag en anmärkning på 255:- pga tvavgift som gick till kronofogen. Jag var inte i Sverige utan på semester i 8 veckor i Australien. Alla andra räkningar var på autogiro. Så förväntade mig inte att få en faktura från dom.

Hur som helst varför kan man inte få ut sina pengar om det man vill?

Skulle jag ta ut 15.000 varje vecka skulle det ta mig nästan exakt 1 år. Och det är något jag tänker göra. MEN HEJ!!!!! vänta vi bor i Sverige vad tänker du med ? ska du ha 800.000:- av dina lagliga pengar hemma? Visste du inte att det är olagligt att ha kontanter i Sverige? Fast dina pengar är skattade och lagliga och du har bevis på vart pengarna kommer ifrån? De belopp där penningtvättsbrott har ansetts vara grova har sträckt sig från cirka 370 000 kronor till cirka 30 miljoner kronor. Penningtvättsbrott av normalgraden har avsett belopp mellan cirka 60 000 – 140 000 kronor.

Fyfan vilket jävla skit land!!! Och ja jag är svensk, och ja jag hade flyttat så långt det hade gått om jag hade kunnat. Men har barn som gör att jag måste stanna kvar i detta land där man är kriminell om man äger kontanter. Men det är okej att vålda småbarn och få samhällstjänst .......

Du kan tjäna ränta på dina pengar upp till 8.6 % per år i kryptovalutor via blockfi. Om du har högre risktolerans kan du tjäna mer än +20% APY
Citera
2021-04-15, 12:07
Medlem
Vad ska du göra med pengarna sen när Sverige blir helt kontantfritt? Redan nu finns det många ställen där de inte ens tar emot kontanter.
Citera
2021-04-15, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Så öppna ett konto hos en bank som ger dig ränta istället? Komplett bank erbjuder 0,85% i ränta, vilket ger dig 6800 brutto och 4760 netto per år på dina 800k. I madrassen ger det verkligen noll tillbaka. Att man vill ha en nödkassa hemma på ett par månadslöner kan jag köpa - men mer än så så börjar man ju undra hur du fick tag i den summan från början med ett så svagt intellekt..

Men verkligen, hur fan lyckas man skrapa ihop 800kkr utan att investera det. Kan förstå om man spar för kontantinsats men hur jävla tappad är man att inte lägga det på ett räntekonto. Tror dock jag läste att han hade en betalnings anmärkning för 235kr på kf som försvinner efter 3år, han kunde fan ha lagt sina pengar på ett låst 3års fondkonto och låtit det växa där.....
Citera
2021-04-15, 12:18
Medlem
Enydrions avatar
Nu är det väl tio år sedan jag höll på med detta, men gällde större belopp än ditt...

Nu hade jag dem redan i kontanter och skulle sätta in dem, men ditt fall med uttag bör vara enklare...

Man öppnar transaktionskonton i ett antal banker som sysslar med kontanter (lär ha blivit färre sådana)

Jag hade väl Swedbank och typ tre fristående sparbanker, Handelsbanken, Danske bank, SEB och Nordea, sen satte jag typ in strax under 10k i var och en varannan vecka, helst i insättningsautomat, de som hade sådana.

Du får göra omvänt, öppna några konton i andra banker och överför pengar dit från din bank (jag skyfflar runt belopp på halvmiljonen så gott som månatligen). Sedan får du gå till deras kassor och ta ut lite i taget...

De ställer mycket fler frågor idag har jag hört...
Citera
2021-04-15, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Du inser att det kostar banken pengar när du har pengar på ett bankkonto?

Det är bara när du har pengar i fonder och aktier som banken tjänar pengar och då tjänar du också pengar i längden.

Varför skriva om saker du inte ens har en aning om?
Pengarna du har på kontot lånar banken ut till andra människor till en ränta, och det är hur de tjänar sina pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in