2021-04-15, 11:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
17,06% är det då över 18 år dom räknar?

För i såfall går ju vaccineringen bättre i Sverige fast det låter annorlunda.

Det är hela befolkningen..
Citera
2021-04-15, 11:40
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
För att hjälpa till att minska smittspridningen och därmed minska antalet människor som avlider i sviterna av COVID-19. I UKs fall visar forskning att man räddat 20,000 liv i den första vågen (det är rimligt att misstänka att vi räddade ytterligare 20,000 liv i vår senaste lockdown).
Key Results
In New Zealand, France, Spain, Germany, the Netherlands, Italy, and the UK, early-onset stay-at-home orders and restrictions followed by gradual deconfinement allowed rapid reduction in SARS-CoV-2-infected individuals (t1/2β ≤ 14 days) with R0 ≤ 1.5 and rapid recovery (t1/2γ ≤ 18 days). By contrast, in Sweden (no lockdown) and the USA (heterogeneous state-dependent lockdown followed by abrupt deconfinement scenarios), a prolonged plateau of SARS-CoV-2-infected individuals (terminal t1/2β of 23 and 40 days, respectively) with elevated R0 (4.9 and 4.4, respectively) and non-ending recovery (terminal t1/2γ of 112 and 179 days, respectively) was observed.

Conclusions
Early-onset lockdown with gradual deconfinement allowed shortening the SARS-CoV-2 epidemic and reducing contaminations. Lockdown should be considered as an effective public health intervention to halt epidemic progression.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7806254/

We estimate that to 7 August, lockdown saved 17,700 lives in England and Wales, or just under 20,000 extrapolating to a UK level.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.24.20139196v2

Gör det? Om jag varit som dig hade jag refererat till den evidensen. En fladdrig åsikt från en outbildad tramsare på FB har dock NOLL bäring, det är ett tips.[/quote]

Du har fått svar från SunesSommar.. där har du inspiration till hur du höjer trovärdigheten.

En utbildad men inte desto midre verklighetfrånvarande viktigpelle har noll bäring och trovärdighet med sina influencerliknande blogginlägg.

(psssst: Du kan lägga ner outbildad..Civilekonom + MBA i bagaget... extremt välavlönad och resultatinriktat högpresterare)
Citera
2021-04-15, 11:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det har de, men det tog sin lilla tid. Alla mina grannar och mina anhöriga gjorde det direkt i mars 2020 när Tegnell sa att viruset inte kommer att komma hit. De lever än som tur är.

Jag har gjort det också.. Inte tack vare Såssarna dock.
Men som sagt, de har åtminstone uppfordrat folk att göra det.
Sen att ingen bryr sig om vad en sosse säger är ju en annan sak..
Citera
2021-04-15, 11:41
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det är ett korrekt antagande, det är många som satt sig i personlig lockdown. Alla mina grannar i villakvarteret som är över 65 har gjort det.

Ja vadå? Dom följer dom råd och rekommendationer som vi har.
Undvik onödiga kontakter.
Det visar att dom flesta följer råden, det är nog värre i vissa "problem"-områden tyvärr.
Citera
2021-04-15, 11:43
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Du kan alltså inte ens svara på den enkla frågan.

Men det är förståeligt när man som du inte tror att viruset sars-cov2 existerar, när man inte tror att PCR-tester fungerar eller när man inte tror att restriktioner fungerar eller att vaccin inte fungerar. Eller varför inte när man hyllar Ivor "casedemic" Cummings som hade tokfel och sa att pandemin var över i maj 2020.

.. ????
Jag vet inte om du spår i kort eller tittar i en kristallkula i din husvagn... men du gör ett dåligt jobb när du sätter ord i mun på mig.
Citera
2021-04-15, 11:51
Medlem
PaoloRobertos avatar
Vi behöver en hård lockdown i minst en månad.
Citera
2021-04-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Vi behöver en hård lockdown i minst en månad.

Nej.

Men vore intressant att höra dig utveckla varför vi behöver det?
Citera
2021-04-15, 11:54
Medlem
kazangass avatar
Herregud vilken tråd. Alla sänder, nästan ingen lyssnar.

Toppat med folk som har grymt viktiga jobb (vad detta betyder vågra man inte berätta för då outar man sig...) som sätter sina egna åsikter på första och enda plats.
Citera
2021-04-15, 11:59
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej.

Men vore intressant att höra dig utveckla varför vi behöver det?

Med den fakta vi har är LOCKDOWN det enda som fungerar nu efter ett år med smittan ( se Australien, Nya Zeeland m, Mongoliet mfl.).
Nu när vi står inför en tredje våg med mutationsvirus är det bästa att stanna hemma tills vi fått detta under kontroll och vaccinerat högrisk grupper.

Många har förespråkat detta i tråden sen ett år tillbaka (se jeffreyepstein, dulicell, pythia mfl), då jag läst igenom mycket här. De verkar ha haft rätt nu med facit.

Vi behöver en månad LOCKDOWN och stängda gränser nu!
Citera
2021-04-15, 12:00
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Varför skulle man får svar på ett snabbtest (som tar 10-15 minuter) via sms?

Åsyftade testen som görs där jag personligen flyger. Svar kommer per sms inom 6 timmar från myndigheterna. Det vore ohållbart att tvinga folk att flockas och vänta 15 minuter.

Nu gällde diskussionen Tyskland, vet ej vilket system de har med snabb/självtester och uppföljning dock. Däremot tycks Storbritannien ha ett system enligt en annan användare.
Citera
2021-04-15, 12:04
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Precis, ren och skär spekulation från akademikern sida.
Finns rätt många sådana uträkningar från i våras som visade sig vara väldigt fel men det handlar om att försvara sig för att Boris ska behålla makten som vanligt.
Nu finns det faktiskt facit att titta på istället, vilka åtgärder har olika länder gjort och hur många döda har det resulterat i svårare än så behöver det inte vara.
Det verkar som våra till stor del frivilliga restriktioner har fungerat lika bra och det skulle vara intressant att se en jämförelse på Sveriges och andra länder med lockdowns rörelsemönster under pandemin.
Initialt så minskade i alla fall resandet i våra grannländer mer än i Sverige. Vilket var viktigt för att dämpa ökningen i början
Citat:
Sverige är det nordiska land som har ändrat sina vanor minst.
https://www.tv4.se/klipp/va/12534307/andrade-resvanor-i-coronakrisen
Senast redigerad av DikT 2021-04-15 kl. 12:07.
Citera
2021-04-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Med den fakta vi har är LOCKDOWN det enda som fungerar nu efter ett år med smittan ( se Australien, Nya Zeeland m, Mongoliet mfl.).
Nu när vi står inför en tredje våg med mutationsvirus är det bästa att stanna hemma tills vi fått detta under kontroll och vaccinerat högrisk grupper.

Många har förespråkat detta i tråden sen ett år tillbaka (se jeffreyepstein, dulicell, pythia mfl), då jag läst igenom mycket här. De verkar ha haft rätt nu med facit.

Vi behöver en månad LOCKDOWN och stängda gränser nu!

Med facit i hand behövs inte alls en lockdown för att få ner smittan den här tiden på året.

Synd att Pråfezor Epstein tog sitt pick och pack och drog till Ryssland. Han satt ju ofta vid fikabordet och skrattade åt den svenska strategin precis som Akademikern. Det är ironiskt att dessa två högutbildade genier är högt uppsatta coronabekämpare i just UK och Ryssland - två skräckexempel i världen.

Du har väl ylat om lockdown i ett år nu utan att, vad det verkar, ha hängt med över huvud taget i hur det går för dina förebilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in