2021-04-15, 11:37
Bannlyst
Visste ni förresten: Enligt statistik från Domstolsverket så ändrar hovrätten tingsrättsdomen i 36 procent av fallen när det gäller brottmål.

Nu får vi verkligen hoppas att Hovrätten ökar på den % lite grann.
För jag behöver lite ro i min själ.
Nu skiter ju hovrätten fullständigt i vilket skick min själ är i......
men men, ni fattar.
Citera
2021-04-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Hovrätten har tillgång till hela förundersökningen, så om de läser där, lyssnar på de märkliga förhören från tingsrätten, så kommer SD slippa tänka på en massa måsten många år framöver

Väldigt okunnig gällande just detta. Så HR kan, om de vill, läsa delar ur FUP om de är intresserade? Fritt, eller om något speciellt tas upp i förhandlingen som de själva vill titta närmre på?
Får de läsa FUP NÄR dom vill i så fall (kanske inte som kvällslektyr direkt, men du fattar vad jag menar)?
TR hade inte tillgång till FUP?

Jösses, vad pantad jag känner mig nu när jag frågar..
Citera
2021-04-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Visste ni förresten: Enligt statistik från Domstolsverket så ändrar hovrätten tingsrättsdomen i 36 procent av fallen när det gäller brottmål.

men men, ni fattar.
36% är ganska mycket. Vi hoppas att det här målet ingår i det procenttalet. Vad vi har att tänka på är att det nu är TRE juridiska domare. Och dessa tre verkar inte ha ett horn i sidan till åklagaren, vilket Lindén verkade ha. Kan man inte direkt placera GM på mord-/fyndplatsen så är det inte så svårt att förklara bort en hel massa indicier en och en. Förhoppningsvis så är dessa domare klokare än så, och vill inte se SD rännande lös på gatorna. Men det finns fler mördare därute. Man fria hellre än fäller. Låt oss hoppas att det i detta fall blir en dom som vi kan vara nöjda med.
Citera
2021-04-15, 11:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Redan här häpnar man!
Med tanke på HDs allvarliga problematik med depressioner mm, så borde väl SOA värna om HD och fördöma inte bara SDs beteende, utan även SD? Hur kan man göra så mot en skör människa, inte bara en gång eller två, utan i åratal?

Men SOA tycker att det är ett misstag, ett litet misstag som alla kan göra.
Men herre gud, han och HD delar inte bara gener, de är som kopior i resonemang och dålig moral. Blundar likt två strutsar i samma hål. Nature and nurture.

HD ser inte ut att må dåligt, hon ler på varenda foto sen mordet.

Här har du om dna som jag grävt fram btw.
https://youtu.be/w2g2WFXoK3Y
Senast redigerad av develi 2021-04-15 kl. 11:54.
Citera
2021-04-15, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, precis:

"Low Copy Number - LCN
Förkortningen LCN (Low Copy Number) syftar på att antalet analyserbara dna-molekyler i ett prov är mycket begränsat. LCN dna-analys är baserad på samma teknik som standard dna-analys, det som skiljer är en specialanpassad material- och provhantering, att resultaten verifieras genom upprepade analyser samt att utvärdering av resultaten kan vara mer tidskrävande. Analysen är därför mer resurskrävande än standard dna-analys och detta medför att användningen av LCN dna-analys begränsas. I de flesta fall är dock dagens känsliga standard dna-analys fullt tillräcklig för att få fram resultat även från mindre mänger dna.
"

https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/dna-analyser/

Översta hornlagret består ju av döda hudceller som har lagrat in keratin så att det blir motståndskraftigt och "hårt". Det finns ett tunt lager under detta hårda lager som är utan cellkärna.

Men eftersom hornlagret består av döda hudceller borde de också innehålla DNA, annars borde det vara omöjligt att utvinna DNA för analys?

Här handlade det om den mängd som understiger det som man kan analysera på NFC om jag minns rätt (från ett reportage), eller i varje fall har svårigheter med att analysera. Känner igen just detta gränsvärde tycker jag, 20 µl, men kan minnas fel. Minns dock att man i andra länder tittar på fler delar av DNA:t (kromosonerna) än de gör på NFC, vilket gör att man kan anlysera prover med små mängder celler (fritt från minnet) :

"The volume af the DNA extracts that we received was approximately 20 µl (sample
502786-19 / AABP5735NL from the ring)

A 160/150

Citerar mig själv då jag vill rätta mig.

Det gränsvärde som NFC har är vid ca 30 celler, annars krävs merarbete.

Det gränsvärde som NFC satt, där man i regel stoppar DNA- analysen (om det inte handlar om grovt brott och man inte via dialog med utredningen kommer överens om annat enligt NFC) var satt i mikrogram och inte mikromilliliter (0,0125µg).
Citera
2021-04-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vänj dig att jag inte viftar med palmblad, det är ett debattforum, och dina primitiva reaktioner kan du behålla.
Det du skriver som låter irrelevant, långsökt eller är direkt fel ifrågasätter jag.

Ring NFC om skosnörena, de kan säkert redogöra allt du gnäller på.

Mmm men det finns långt många andra mer långsökta och galna tankar här som du INTE ifrågasätter.

Därav kommentaren om bjäbbet när du gång på gång ifrågasätter det ”irrelevanta” i att undersöka fotavtryck vidare.
Jag vet precis hur kemin påverkar blod och hur teknikerna ändå kan lysa upp ”fläckarna” utan att förstöra DNA. Jag har skrivit om det vara för nån vecka sen.

Sen är det så att jag ifrågasätter och klankar ner på IT-forensiker och NFC ja. Men de har även fått konstruktiv kritik vilket du vet i form av det i skickade. Jag har även opinionsbildat i tidningen där det framgår tydligt vad min kritik består i.

Sen är du ofta inne på min brist på insyn. Som du kanske märkt så är jag väl insatt i ämnet men inte i utredningen. Av naturliga skäl. Men jag ligger så nära jag får.

Samma när jag skannade SD:s hemsida igår. Jag ställde mig precis på gränsen till det lagliga där i mina efterforsningar. Samma nä jag sniffat hans nätverk hemma och övervakningskamera.
Så jag gillar långsökta och ibland irrelevanta detaljer. Idag senast hans konton på olika sajter. En dag snubblar man kanske över nåt.

I samband med min kritik förresten så länkar jag till polisfackets egna tidningsartiklar och revisorers rapport om hur det är ställt inom NFC osv. När jag pratar Luminol så bifogar jag kemiska beteckningar och hänvisar till katalysatorer och källor på det jag är inne på.

Samma när vi diskuterade eftersök och du svängde dig med några förkortningar och jag läste ett par rapporter och hänvisade till. Då skulle det raljeras över att jag hade googlat fram den informationen. Men jag har tyvärr inte hyllmeter med papperskopior så jag måste in i Researchgate-appen eller ta till Google i såna fall där jag söker sanningen om vad som hände första veckan där och vad som borde ha gjorts.

Din lite patroniserande ton funkar liksom inte på mig så jag fortsätter att nosa i detaljer och ber dig att kanske komma med ett enda nytt rön här innan domen faller. Det impar mer på mig än att du nagelfar nån bildtext om linoleumgolv och skriver inlägg nr 273 om hur HD funkar eller ej.

”Jag” hittade en hel låda med cacheprylar i hennes North Faceväska igår ihop med (träd)klättrarutrustning som du hade kunnat kommentera som varit så inne på de där nya cacherna. Står det ”Katt åt bil” på det lilla anteckningsblocket där?

Kommentera andra och göra tidslinjer av sånt andra grävt fram under tre år är lätt men ska man kritisera det långsökta ofta så får man som sagt komma med lite nytt nån gång då och då.

Och nu är ju det här ett debattforum så fortsätt du ifrågasätta men öka förståelsen lite för att när det sker långsökta diskussioner så kan det bidra till att någon får en snilleblixt. Brainstorming är ju inte ett nytt begrepp för någon här.
Citera
2021-04-15, 11:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9

men men, ni fattar.

I 36% ingår tyvärr även domar där endast påföljd ändras.
Citera
2021-04-15, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Med tanke på dumpa nåt vid Boglundsängens våtmarker är det i teorin inte omöjligt att det är SD va?
Ligger ju vid Biltema/Eurostop.

Sen kan man ju undra varför han skulle gå så nära motorvägen men konstigare saker har han ju gjort i livet.

Har ingen aning om vem som är ute och vinglar på motor vägen.

Det är klockslagen som stör mig.
Kl 23.47 när dalaans skriklarmar så stämmer tiden.
Att RegionLedningsCentralens klocka skulle visa 00.33 i stället för 02.10 känns lite
märkligt tycker jag, vad tycker du själv?

Det är inte alls bra att ett FUP innehåller sådana fel om en tid som skulle kunna
vara så viktig.

AktB:145 sid:221.

Dom enda två samtal som är relevanta för ärendet är ett samtal 20180514 23.47.45 som är det
s.k skriksamtalet, där en privatperson hör ett skrik i Hjärsta.
Det andra samtalet är 20180515 02.10.00 som berör en mörkklädd man med vit påse utefter
motorvägen i diket i närheten av Hjärsta.

AktB:158 sid:295.

LKC-samtal Assistanskåren 20180515 00:33

Ljudupptagning från händelserapport 5700-20180515-0033.
Ljudupptagningen pågår i I minut och 11 sekunder
.
D = operatör vid RLC Daniel Nyman.
M = "Magnus på Assistancekåren"
D: Polisen Örebro
M: Hej, Magnus på Assistancekåren.
D: Hej.
Datum Tid
2018-07-18 12:03
Mottaget datum Tid
M: Hej. Du jag har just åkt förbi Vi valla (ohörba1t), vad heter det Eurostopavfa1ten där, jag
kommer från Stockholmshållet. Det är nån mörkklädd snubbe som är ute och går där.
Citera
2021-04-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Försvarsadvokaterna framstår nu mer som korkade, likt Tiskos vindtyriga försvarsadvokat, som försökte hävda att man inte vet ifall Wilma blivit mördad.. som om hon hade lagt sitt huvud i väskan i garderoben alldeles själv?
Citera
2021-04-15, 12:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Väldigt okunnig gällande just detta. Så HR kan, om de vill, läsa delar ur FUP om de är intresserade? Fritt, eller om något speciellt tas upp i förhandlingen som de själva vill titta närmre på?
Får de läsa FUP NÄR dom vill i så fall (kanske inte som kvällslektyr direkt, men du fattar vad jag menar)?
TR hade inte tillgång till FUP?

Jösses, vad pantad jag känner mig nu när jag frågar..
Varken TR el HovR har FUP att läsa in sig på.
Den hänvisas till i vissa lägen i rätten som ska godkännas.
Det är samma muntlighetsprincip som gäller och skillnaden är att de lyssnar på inspelade förhör där tidigare vittnen inte är kallade.
Citera
2021-04-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du "endast påföljd". Det är ju det som är överklagat. Vi VILL ju ändra straffpåföljd?
Citera
2021-04-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varken TR el HovR har FUP att läsa in sig på.
Den hänvisas till i vissa lägen i rätten som ska godkännas.
Det är samma muntlighetsprincip som gäller och skillnaden är att de lyssnar på inspelade förhör där tidigare vittnen inte är kallade.

Jaha, då missuppfattade jag Litenensam's inlägg helt galet.
Tack, för svar!🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in