2021-04-15, 10:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Trams.

Man kan räkna på det ganska enkelt. Om alla över 60 i Sverige får Astra Zenecas vaccin så återstår det kanske 4 miljoner svenskar under 60 som VILL vaccinera sig. Jag räknar på kanske 80% av den vuxna befolkningen som är över 18 år men yngre än 60.

Dessa kan vaccineras med Pfizers vaccin. Även om det krävs två doser. Se länk nedan. Dessutom räknar jag att folk även under 60 antingen kommer att få Jansens eller Astras längre fram.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/prognos-av-vaccinleveranser/
Jo, experterna i Tyskland har noll koll i jämförelse med dem i denna tråd.
Citera
2021-04-15, 10:37
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Okej. När började ni med systemet att alla får hämta ut två test i veckan, och rapportera resultatet med en app?
Det har introducerats i olika steg. Alla elever i secondary school eller högre (12 år och uppåt) samt alla key workers, socialarbetare, företag och organisationer som frivilligt ingår i testprogrammet, all NHS-personal, alla som arbetar med någon form av utbildning, alla som arbetar med child care (dagmammor och liknande) ingår sedan 8 Mars. Jag och mina kollegor har testats sedan början på året (av helt andra skäl).

Sedan 9 April kan vem som helst hämta ut två test per vecka (många gör nu så att de testar sig och familjen innan de till exempel åker hem till släktingar och grillar i trädgården).
Citera
2021-04-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Njäe, var väl rätt stor skillnad mot Norge och Finland i våras som jag minns det?!

Det håller jag med om.
Det viktigaste bör vara att undvika att "okända" människor kommer nära varandra inomhus.
Du kan säkert hitta enskilda veckor då det är lite skillnad mellan länder, men på det stora hela är det ungefär samma.

Men även mobility är ett bristfälligt mått, eftersom det inte tar hänsyn till vad man gör istället. Det kan vara värre att ta en fika hos grannen, än att åka ensam till stan och köpa en tröja. Problemet flyttas bara runt.
Citera
2021-04-15, 10:38
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Att covid-19 visat sig vara en hård jävel att styra tycker jag Europa är ett bra exempel på.
Semi lockdowns, munskydd och frivilliga restriktioner har egentligen bara gjort att vi stretchat smittspridning över tid, vilket iof varit nödvändigt om inte sjukvården skulle brakat totalt.

För att bekämpa smittan på riktigt krävs det hårdhandskar som i Kina och andra disciplinerade asiatiska stater, d.v.s. total total lockdown. Och först när smittan närmar sig 0 kan man öppna upp tillsammans med smittspårare ala Gestapo.

Varför detta aldrig kommer gå i väst är för att vi individer har alldeles för mycket rättigheter, rättigheter som står över våra medmänniskors hälsa. Slutnotan för detta kommer att bli + 15 tusen döda och minst det tredubbla i antal långtidssjuka. Personligen tycker jag det är tragiskt väg vi valt kontra att sitta hemma i två månader.

Mycket bra liknelse till Gestapo där.. censur, tvång, agenda

Då Covid19 inte står för den största dödsorsaken.. vilka andra sjukdomar skördar mångfald fler offer.. och vilka andra restriktioner skall vi införa för dessa sjukdomar tills de närmar sig 0?
Citera
2021-04-15, 10:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Har du inte klivit ner från din höga häst än... ?
Det är inte första gången ni matematiker/statistiker gör beräkningar som är helt felaktiga!

Är det samma UK du hänvisar till som med sina lika "vetenskapliga" matematiska modeller estimerade förra året att Sverige som gick mot LockDown strömmen skulle landa på ca 80.000 - 100.000 döda fram till Juli 2020?

https://hotair.com/allahpundit/2020/03/30/imperial-college-estimate-countries-millions-undetected-infections-n311900

The citation they use is to this, which is the Imperial College model, replete with graphs that look like they were put together by a rather dull student:
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

'Their report shows is a number of predictions using the IC-based model, according to various levels of interventions. By 12th May, it appears to predict the following number of deaths:
Approximately 65,000 deaths for a “do nothing” policy
Approximately 45,000 deaths for the policy that Sweden actually imposed
Approximately 20,000 deaths for a "lockdown" policy similar to that imposed in the UK

Bara ett litet axplock på... finns hur mycket som helst...
Du får ta kontakt då med forskarna som publicerat pappret och tala om för dem att de sitter på höga hästar, jag hänvisar som bekant bara till forskning och fakta. Adressen till samtliga inblandade finns angivna i pappret. Jag kan hjälpa dig om du inte hittar (det finns en uppenbar risk att jag tvingas göra det...).

Var särskilt noga med att påpeka att du minsann hittat andra åsikter på www.hotair.com (allahpundit...?) så skall du se att du blir tagen på allvar där också.

PS:
Du kan väl återkomma med en rapport och tala om hur det gick?

Lycka till.
Citera
2021-04-15, 10:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Mycket bra liknelse till Gestapo där.. censur, tvång, agenda

Då Covid19 inte står för den största dödsorsaken.. vilka andra sjukdomar skördar mångfald fler offer.. och vilka andra restriktioner skall vi införa för dessa sjukdomar tills de närmar sig 0?
Fast återigen (otroligt att detta inte går in) handlar det även om att rädda vården från överbelastning.
Citera
2021-04-15, 10:48
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, den var ny. "Vi har ingen aning om vad vi ska göra, så vi skyfflar ut lite rekommendationer som ingen förstår. Sedan ändrar vi dessa omgående."

Det lär leda till en god följsamhet. Men det är väl nåt unikt brittiskt antar jag.
Det finns säkert några få som haft problem att förstå enkla instruktioner - man behöver bara läsa ett antal skribenter här för att inse det faktum - majoriteten har dock inte haft några problem med den saken.

"Stanna hemma, träffa inga utanför hushållet och ta på dig ett munskydd när du går och handlar mat eller befinner dig i inomhusmiljö med andra människor, t.ex. i kollektivtrafiken."

Låter det som något du inte skulle förstå?
Citera
2021-04-15, 10:49
Medlem
Från 1177 (Stockholm):

Citat:
15 april: Det finns många lediga vaccintider att boka för dig som är född 1951 eller tidigare. Läs mer här.

Varför tror ni att det finns så mycket tider lediga fortfarande? Mycket vaccin? Vill de äldre inte ha AZ vaccinet? Hoppas oavsett att de släpper på yngre åldersgrupper snabbare om det är så här.
Citera
2021-04-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prrrr
Från 1177 (Stockholm):

Varför tror ni att det finns så mycket tider lediga fortfarande? Mycket vaccin? Vill de äldre inte ha AZ vaccinet? Hoppas oavsett att de släpper på yngre åldersgrupper snabbare om det är så här.

Det handlar om mängden vaccin.

Förra veckan 545 670 doser
Denna veckan 396 840
Nästa vecka 386 240

Det är alltså totalt 1.4 miljoner doser (!) på bara tre veckor. Det är mycket. Det är ändå en process att hinna ge ut 1.4 miljoner vaccinstick på bara tre veckor. Det är drygt 500.000 personer på en vecka som ska vaccineras.

Det är dock bättre att problemet är åt det hållet. Kommer inte att ta många veckor nu innan man släpper den stora massan eftersom 20% har fått första dosen i landet nu.
Citera
2021-04-15, 10:53
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Snarare en av få riktigt stora framgångar. Få länder hade samma förutsättningar. Svåra beslut som räddat uppemot 40,000 liv. Att vi dessutom hade hjärnorna på plats för att dels få fram ett vaccin riktigt fort, att vara klipska nog att skaffa fram de ekonomiska medel som behövdes för att det skulle ske, sedan arbetade ut en plan för att vaccinera majoriteten och sedan exekvera planen - DET är svårslaget.

Vad gjorde Sverige...? Ingenting, skulle jag säga. Man stod handfallna och såg på när äldre och sårbara dog. Hur många liv hade Sverige räddat om man agerat kraftigare? Sannolikt tusentals. Kanske till och med 10,000.

Jag skulle säga att Sveriges misslyckande i paritet är så astronomiskt att det faktiskt är svårt att kvantifiera, trots att många försökt (inte minst coronakommissionen).

Kanske Sverige hade lyckats bättre med en annan strategi...

Kan inte du som är såååå påläst och har ett såååå viktigt jobb i "UK" (kissa nu inte på dig av glädje)...
vänligen peka på ett Land och dess strategi som är ett bättre exempel än Sverige. Kriterier: ett CFR på <0,4% samt >8,5% Testad Befolkning (baseras på din ovan angivna siffra med 10.000 lägre anta i döda )

Som du säkert vet så ligger CFR i Sveriges numera på 1,5% CFR (och stadigt sjunkande)

Underlag för CFR beräkning:
Avlidna: 13.720
Bekräftade Positiva: 885.385
Befolkningsmängd: 10.379.295

Källor:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

Hope That Helps!
Citera
2021-04-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Det handlar om mängden vaccin.

Förra veckan 545 670 doser
Denna veckan 396 840
Nästa vecka 386 240

Det är alltså totalt 1.4 miljoner doser (!) på bara tre veckor. Det är mycket. Det är ändå en process att hinna ge ut 1.4 miljoner vaccinstick på bara tre veckor. Det är drygt 500.000 personer på en vecka som ska vaccineras.

Det är dock bättre att problemet är åt det hållet. Kommer inte att ta många veckor nu innan man släpper den stora massan eftersom 20% har fått första dosen i landet nu.

Jag hoppas att du har rätt, framförallt för mina föräldrars skull (fas 3) men även för oss yngre. Jag hoppas även att de inte ger allt för mycket tid till folk att boka. Har man inte bokat efter en vecka (efter att man fått ett fysiskt brev t ex) tycker jag de ska rulla på med nästa grupp/fas/åldersgrupp.
Citera
2021-04-15, 10:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så du tror att det är så jävla enkelt?? Att bara man gör en viss sak i rätt tid så får man inte några döda??

Vad hände med alla andra länder i Europa då? Som gjorde samma saker men med helt annat utfall?

Du pratar skit. Du vet inte ens att Norge ej stängt ner så vem är du att påstå nånting överhuvudtaget? Ärligt talat...

Sverige och Norge gör i princip samma saker sedan länge. Vad i det är det du inte fattar?

Nej jag vet att ingenting är enkelt i en pandemi. Men att agera istället för att reagera är något som fungerar. Det vet vi.

Alla Europas länder gjorde rätt från början, de agerade, det såg vi i våras. Att de sen har gjort fel förändrar inte det faktumet.

Norge stängde ner över påsken så det är du som snackar skit, som vanligt.

Sverige och Norge gör inte samma sak, sluta ljuga. Att Sverige hamnar på en nivå som börjar likna Norges efter ett år är inte sedan länge. Du är den sämste lögnaren i den här tråden och historieförvanskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in