Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Snarare en av få riktigt stora framgångar. Få länder hade samma förutsättningar. Svåra beslut som räddat uppemot 40,000 liv. Att vi dessutom hade hjärnorna på plats för att dels få fram ett vaccin riktigt fort, att vara klipska nog att skaffa fram de ekonomiska medel som behövdes för att det skulle ske, sedan arbetade ut en plan för att vaccinera majoriteten och sedan exekvera planen - DET är svårslaget.
Vad gjorde Sverige...? Ingenting, skulle jag säga. Man stod handfallna och såg på när äldre och sårbara dog. Hur många liv hade Sverige räddat om man agerat kraftigare? Sannolikt tusentals. Kanske till och med 10,000.
Jag skulle säga att Sveriges misslyckande i paritet är så astronomiskt att det faktiskt är svårt att kvantifiera, trots att många försökt (inte minst coronakommissionen).
Få se nu... UK alltså på plats 12:e i världen i antal döda/capita.
Italien har precis gått förbi UK. Ber om ursäkt.
Ser vi sen till överdödligheten som är det enda mått man egentligen kan jämföra med så ser det ännu värre ut för UK.
Sverige topp 6 i hela Europa med knappt nån överdödlighet alls 2020.
Sverige alltså nere på plats 27 nu.
Jag tror du har missuppfattat va som är bra/dåligt här. Det är inte FLEST antal döda som är bra
Om du nu tror det.
Sverige har alltså långt färre döda per capita än UK. Behövs det sägas mer än så?
UK ett av jordens sämsta länder och med flest antal döda på hela planeten. Grattis!
I Sverige har vi räddat över 10 milj människor. Alla utom ca 13 500st.