Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Problemet med de flesta länder i Europa är just att man inte har ett konsekvent system utan man tillämpar regler helt slumpmässigt. Det skall finnas någon form av kriterier och handlingsplaner utifrån dessa kriterier. Man kan inte bara säga att nu verkar det öka. Då hittar vi på någon restriktion. Kanske ska vi minska antalet folk i en butik till 10 eller stänga högstadieskolor. Sedan nästa vecka så kommer man på att man skall öppna skolorna igen och stänga pubar på kvällen. Detta gäller i hela landet trots att det finns regioner där det är helt onödigt och andra där det behövs hårdare restriktioner.
Genom regional anpassning av restriktionsnivåerna så minskar man belastningen på samhället.
Resandet är ju det största problemet och utan det hade vi inte haft någon pandemi. Men det är ju naturligtvis enklare för en önation att stänga gränserna eftersom man bara kan komma med flyg. Men UK till exempel är ju en önation och Sverige är nästan det. Man måste ha en mer samordnad strategi när det gäller angränsande länder.
Nu kanske denna pandemi lider mot sitt slut ändå på grund av vaccinationerna. Men det är viktigt för framtiden att dra lärdomar. Viruset kan mutera och vaccinerna bli verkningslösa, eller så tappar folk immuniteten efter ett tag. Det kan komma helt nya pandemier. Då kan vi inte stå med byxorna nere igen. Hela världen måste agera direkt för att förhindra att det blir en ny pandemi.
Jag håller med. Det är planlöst.
Men jag accepterar det. Jag inser att en pandemi kommer ha sin stilla gång i princip oavsett vad så jag accepterar denna planlöshet till en viss del.
Jag är dock av åsikten att 90% av tramset kan vi ta bort. Som inte gör någon nytta överhuvudtaget.
Låt folk komma in på arenor igen. Börja med 25%, sen 50% och sen fullt. De fullvaccinerade kan redan nu göra det. Vad väntar man på där liksom??
Lägg ner tramset att Covid-19 sprids på restaurang efter klockan 20:30 men inte klockan 19:58.
Otroligt meningslöst som kostar enorma summor pengar.
Det enda man behöver ha kvar egentligen för de som inte vaccinerat sig är att hålla avstånd. Det är liksom det enda som egentligen gör nytta. För de vaccinerade så kan de skita även i detta.
Jag håller med dig om att man hittar på nya påhitt i "tron" att det ska göra någonting men det har ju visat sig att det inte påverkar en pandemi mer än i periferin.
Halvfulla långfärdsbussar och stängda bibliotek? Vad fan är det för trams ärligt talat?
Resandet spelar roll initialt men sen spelar inte det heller någon egentlig roll. När smittan är ungefär lika illa i hela Europa så spelar resande ingen roll alls. Men negativt test för att komma hit är väl ändå ganska bra tycker jag.
Men det kan tas bort för vaccinerade. Precis som Danmark nu ska göra och en mängd andra länder redan gjort.
Jag tycker ändå vi varit någorlunda konsekvent i det vi gjort. Att hatta hit och dit med nedstängningar i tid och otid utan egentligt resultat och med långt högre dödstal per capita än Sverige... ja, det hade jag definitivt inte förespråkat. Kontinuiteten tycker jag varit bra med våra restriktioner oavsett om de är meningslösa i grunden eller ej.