2021-04-15, 09:41
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, jo UK med jordens 11:e värsta dödstal per capita har verkligen lyckats strålande
Ja, forskning visar att UK genom sitt agerande och i synnerhet sina lockdowns räddat uppskattningsvis 20,000 människoliv i sin första lockdown och sannolikt 20,000 människoliv i sin senaste lockdown.

Att påstå annat än att det är strålande att rädda 40,000 människoliv faller ganska platt.
Citera
2021-04-15, 09:44
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vad snackar du om?? Indien har självstyrande stater. Precis som USA. Det har varit olika restriktioner överallt och är så nu också. Det är bara Mumbai som har hårdare restriktioner nu.

Och under den perioden du pratar om hade Indien ingen nedstängning alls.

Däremot hade de en stor redan i Mars , April förra året. En TOTALT meningslös sådan som man avbröt i förtid för den var så meningslös...

Detsamma kommer ske nu. Precis likadant.

Lockdown fungerar, varför försöker du förneka fakta?
Citera
2021-04-15, 09:47
Medlem
arbetets avatar
Ja, hur många ska behöva dö?:

Vaccinstopp tungt bakslag för Tyskland
/.../I Tyskland ringer däremot alarmklockorna. Där var tanken att det nu stoppade Janssenvaccinet skulle spela en nyckelroll för att att uppnå flockimmunitet senare i höst. Fram till slutet av april skulle de första 700 000 doserna anlända och sedan 2,3 miljoner i maj och 7,1 miljoner i juni.

I praktiken räknas doserna dubbelt, jämfört med andra vaccin, eftersom det inte behövs mer än en vaccination för att ge komplett skydd.

/.../Läkarorganisationer och många forskare ser allvarligare på utvecklingen. För även om leveranserna skulle komma igång igen så väntas vaccinet sannolikt inte att tillåtas för personer under 60 år, alltså den stora befolkningsgrupp som fortfarande väntar på att bli vaccinerad.

– I så fall kommer vi inte att ha tillräckligt med vaccin för att uppnå flockimmunitet och förhindra en fjärde våg i höst, manade på onsdagen Carsten Watzl, chef för tyska föreningen för immunologi DGFI.
https://www.svd.se/vaccinstopp-tungt-bakslag-for-tyskland

Det kanske funkar i Norge eller i Danmark där man har låg smittspridning att dra in vaccin, men som i Tyskland kommer vi i Sverige att ha en hel del onödiga dödsfall och framförallt många som blivit allvarligt sjuka med konsekvenser om vi inte drar upp på vaccinationstakten även bland de yngre.

Samtidigt betvivlar man nu tanken på flockimmunitet inom det närmaste i UK trots vacciner:

Matt Hancock dismisses suggestions UK will have Covid herd immunity by Monday
Hancock: ‘What I prefer to do is watch the data.’

https://www.standard.co.uk/news/politics/matt-hancock-dismisses-uk-covid-herd-immunity-monday-b928447.html

Det som oroar är att vi inte får den unga delen av befolkningen immuna och att viruset hänger kvar. Samtidigt dyker dubbelmutationer från Indien upp i Kalifornien. Någonstans hörde jag också att antikropparna hos vaccinerade i England minskar hos de som blev vaccinerade tidigt. Även om man nu tror att de har ett fortsatt skydd mot framförallt allvarlig sjukdom så är detta ett illavarslande tecken.

Allt tillsammans, särskilt det att viruset är fortsatt spritt i stora grupper, gör att det kan sluta med förskräckelse. Därför bör man allvarligt fundera på vad man håller på med egentligen. Risken är mikroskopisk för allvarliga biverkningar med alla vacciner och jag är övertygad om att det går att kontrollera. Däremot kommer en fortsatt pandemi skörda många offer även bland unga.
Citera
2021-04-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Åtminstone Skåne inkluderar snabbtester (utförda av regionen) i sin statistik, vilket man kan se här
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
(får scrolla ner lite)
Det där är snabbtester som utförs av staten/regionen.

Jag pratar om bruket av snabbtester eller antikroppstester på privata företag, och av privatpersoner, som gör att man aldrig behöver gå och testa sig genom de officiella kanalerna.

Här t.ex. kan man köpa antikroppstest, antigentest eller salivtest:

https://www.medcam.se/produkter/vivadiag-covid-19-rapid-test-coronavirustest/antikroppstester/vivadiag-test-40-pack/

Det räcker att ha ett företag. Köpet eller testresultatet registreras ingenstans. Du gör testet själv, får svar direkt, rapporterar ingenstans. Som ett graviditetstest.
Citera
2021-04-15, 09:50
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är du som inte lyssnar. Du pratar om tester som tillhandahålls av staten. Exakt det som jag skrev.

Dessutom handlar diskussionen om Tyskland, inte om UK. Jag bryr mig inte om hur ni använder snabbtest i UK.
Nej, sluta med dina krumbukter och dina lögner nu. Det var INTE vad du skrev. Här nedan ser du EXAKT vad du skrev.

Citat:
UK räknar kanske snabbtest som utförs av staten, men inga länder räknar snabbtest som utförs i badrummet hos privatpersoner eller småföretag. Om man kan köpa snabbtest på Lidl i vissa länder så räknas de garanterat inte.

"Men inga länder räknar snabbtest som utförs i badrummet hos privatpersoner eller småföretag"

Hänger du med nu?

Vad jag försöker förklara för dig (med blandat resultat) är att UK räknar räknar snabbtest som utförs i badrummet hos privatpersoner eller småföretag.

Är det här verkligen så svårt att förstå? Du har fel - UK räknar snabbtester som privatpersoner utför i hemmet. Om du vill veta mer om det här är det bara att fråga.
Citera
2021-04-15, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Problemet med de flesta länder i Europa är just att man inte har ett konsekvent system utan man tillämpar regler helt slumpmässigt. Det skall finnas någon form av kriterier och handlingsplaner utifrån dessa kriterier. Man kan inte bara säga att nu verkar det öka. Då hittar vi på någon restriktion. Kanske ska vi minska antalet folk i en butik till 10 eller stänga högstadieskolor. Sedan nästa vecka så kommer man på att man skall öppna skolorna igen och stänga pubar på kvällen. Detta gäller i hela landet trots att det finns regioner där det är helt onödigt och andra där det behövs hårdare restriktioner.
Genom regional anpassning av restriktionsnivåerna så minskar man belastningen på samhället.

Resandet är ju det största problemet och utan det hade vi inte haft någon pandemi. Men det är ju naturligtvis enklare för en önation att stänga gränserna eftersom man bara kan komma med flyg. Men UK till exempel är ju en önation och Sverige är nästan det. Man måste ha en mer samordnad strategi när det gäller angränsande länder.

Nu kanske denna pandemi lider mot sitt slut ändå på grund av vaccinationerna. Men det är viktigt för framtiden att dra lärdomar. Viruset kan mutera och vaccinerna bli verkningslösa, eller så tappar folk immuniteten efter ett tag. Det kan komma helt nya pandemier. Då kan vi inte stå med byxorna nere igen. Hela världen måste agera direkt för att förhindra att det blir en ny pandemi.

Jag håller med. Det är planlöst.
Men jag accepterar det. Jag inser att en pandemi kommer ha sin stilla gång i princip oavsett vad så jag accepterar denna planlöshet till en viss del.

Jag är dock av åsikten att 90% av tramset kan vi ta bort. Som inte gör någon nytta överhuvudtaget.

Låt folk komma in på arenor igen. Börja med 25%, sen 50% och sen fullt. De fullvaccinerade kan redan nu göra det. Vad väntar man på där liksom??

Lägg ner tramset att Covid-19 sprids på restaurang efter klockan 20:30 men inte klockan 19:58.
Otroligt meningslöst som kostar enorma summor pengar.

Det enda man behöver ha kvar egentligen för de som inte vaccinerat sig är att hålla avstånd. Det är liksom det enda som egentligen gör nytta. För de vaccinerade så kan de skita även i detta.

Jag håller med dig om att man hittar på nya påhitt i "tron" att det ska göra någonting men det har ju visat sig att det inte påverkar en pandemi mer än i periferin.

Halvfulla långfärdsbussar och stängda bibliotek? Vad fan är det för trams ärligt talat?

Resandet spelar roll initialt men sen spelar inte det heller någon egentlig roll. När smittan är ungefär lika illa i hela Europa så spelar resande ingen roll alls. Men negativt test för att komma hit är väl ändå ganska bra tycker jag.

Men det kan tas bort för vaccinerade. Precis som Danmark nu ska göra och en mängd andra länder redan gjort.

Jag tycker ändå vi varit någorlunda konsekvent i det vi gjort. Att hatta hit och dit med nedstängningar i tid och otid utan egentligt resultat och med långt högre dödstal per capita än Sverige... ja, det hade jag definitivt inte förespråkat. Kontinuiteten tycker jag varit bra med våra restriktioner oavsett om de är meningslösa i grunden eller ej.
Citera
2021-04-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, sluta med dina krumbukter och dina lögner nu. Det var INTE vad du skrev. Här nedan ser du EXAKT vad du skrev.

"Men inga länder räknar snabbtest som utförs i badrummet hos privatpersoner eller småföretag"

Hänger du med nu?

Vad jag försöker förklara för dig (med blandat resultat) är att UK räknar räknar snabbtest som utförs i badrummet hos privatpersoner eller småföretag.

Är det här verkligen så svårt att förstå? Du har fel - UK räknar snabbtester som privatpersoner utför i hemmet. Om du vill veta mer om det här är det bara att fråga.
Ok.

Charles driver ett företag som sätter kakel. Han köper ett 20-pack antigentest på Internet, och testar sig själv hemma. Hur får ni vetskap om hans testresultat?
Citera
2021-04-15, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, forskning visar att UK genom sitt agerande och i synnerhet sina lockdowns räddat uppskattningsvis 20,000 människoliv i sin första lockdown och sannolikt 20,000 människoliv i sin senaste lockdown.

Att påstå annat än att det är strålande att rädda 40,000 människoliv faller ganska platt.

Ja man måste ju rädda upp skiten man själv orsakat eller hur?

Så om man är 11:e sämst på jorden men lyckats rädda ytterligare 40 000 ifrån att dö så är man lyckad??

Ungefär som att man ser sig vara en lyckad kapten om man lyfte med flygplanet med tom tank men lyckades rädda två personer vid kraschlandningen...

Nej, UK är TOTALT misslyckat i denna pandemi.

Räddad av vaccinet. Som många andra.
Citera
2021-04-15, 09:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vår rörlighet minskade nästan lika mycket som länder med lockdown.
Njäe, var väl rätt stor skillnad mot Norge och Finland i våras som jag minns det?!

Citat:
Min poäng är det inte är självklart att "stängda restauranger" är bättre än "öppna restauranger med en kontrollerad miljö för att göra det bästa av situationen".
Det håller jag med om.
Det viktigaste bör vara att undvika att "okända" människor kommer nära varandra inomhus.
Citera
2021-04-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Lockdown fungerar, varför försöker du förneka fakta?

Där kom nästa foliehatt

Vad är Lockdown?
Citera
2021-04-15, 09:54
Medlem
MittMalmoes avatar
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vilka företag tillverkar snabbtest?
Vem har stora ägarandelar i dessa företag?

En relevant fråga tycker jag
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vet ej.

...mmmm självklart vet du inte det och det intresserar dig inte heller... för det kanske dyker upp något som inte passar narrativet.

Då kommer lite matnyttig info:

1. Källa WHO ("Global partnership to make available 120 million affordable, quality COVID-19 rapid tests for low- and middle-income countries"): https://www.who.int/news/item/28-09-2020-global-partnership-to-make-available-120-million-affordable-quality-covid-19-rapid-tests- for-low--and-middle-income-countries

2. Källa Melinda & Bill Gates Foundation:
Investeringar i Abbott och SD Biosensor, tillverkare av Covid19 TestKit https://sif.gatesfoundation.org/investments/

3. Källa Bill Gates "himself"
En av världens 5 rikaste och mäktigaste män med budget större än många börsbolags omsättning driver nu en kampanj för masstestning .. där han själv har ekonomiska intressen. Så mycket för den filantropin
Kampanjen: https://www.youtube.com/watch?v=OJtblo12UxI
".. and test 20% of the entire population .. EVERY WEEK!!!!..."

En handfull giriga, själviska, hänsyslösa globalister med Ekonomiska intressen förklädda till "filantroper" dribblar världens regeringar, gräver djupa hål i statskassan.. glatt påhejade av finansierad media men framför allt "duktiga" känslostyrda lättpåverkade ointelligenta mähän som gör allt för att få likes på sociala medier.

.... era DÅRAR!
Citera
2021-04-15, 09:57
Medlem
Att covid-19 visat sig vara en hård jävel att styra tycker jag Europa är ett bra exempel på.
Semi lockdowns, munskydd och frivilliga restriktioner har egentligen bara gjort att vi stretchat smittspridning över tid, vilket iof varit nödvändigt om inte sjukvården skulle brakat totalt.

För att bekämpa smittan på riktigt krävs det hårdhandskar som i Kina och andra disciplinerade asiatiska stater, d.v.s. total total lockdown. Och först när smittan närmar sig 0 kan man öppna upp tillsammans med smittspårare ala Gestapo.

Varför detta aldrig kommer gå i väst är för att vi individer har alldeles för mycket rättigheter, rättigheter som står över våra medmänniskors hälsa. Slutnotan för detta kommer att bli + 15 tusen döda och minst det tredubbla i antal långtidssjuka. Personligen tycker jag det är tragiskt väg vi valt kontra att sitta hemma i två månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in