Citat:
Ursprungligen postat av
EnterpriseDeux
Jag håller med i sak, men religionsfriheten innebär väl i och för sig inte någon rätt för en religion att undgå kritik, utan friheten för människor att kunna utöva sin religion. Denna frihet får givetvis inte vara på andras bekostnad.
En intressant frågeställning du tar upp!
Yttrandefriheten och rätten att organisera sig räcker fullt och väl för politiska partier, fackföreningar, kulturorganisationer, m.m. Varför skulle det vara så "speciellt" att organisera sig i ett trossamfund?
.
Jag tycker att religionsfriheten skapar en stor mängd syntax error i samhället. Det är som om en artificiell frihet har lagts över övriga.
Hur är det möjligt att det kan vara en del av religionsfriheten att föräldrar tillåts omskära sina söner utan medicinska skäl? Religionsfriheten vs. Barnkonventionen. För mig en skandal! Vore det inte rätt att låta barnkonventionen trumfa religionsfriheten och att barnen själva får avgöra efter att ha blivit myndiga?
Pastor Green predikade att homosexuella skall brinna i helvetet, m.m. Religionsfriheten skyddade Pastorn. Om jag hade samlat en grupp människor och i mitt tal meddelat detsamma så hade diskrimineringslagstiftningen drabbat mig.
Idag har trossamfunden rätten att "viga enligt lag", något som jag själv anser enbart staten skulle ha rätt till..
Nya syntax-error dyker upp om den Muslimska kvinnan vill gifta sig med t.ex. en kristen i sin Moské eller ännu värre om den Muslimska kvinnan vill vigas med en man som inte tillhör "bokens folk"?
Eller vad säger vi om 2 homosexuella vill viga sig "enligt lag" i kyrkan eller moskén?
I religionsfrihetens namn så har nu Sverige accepterat en viss grad av segregation mellan könen. Vissa skolor, badhus, några bibliotek, vad mer?
Citat:
Ursprungligen postat av
EnterpriseDeux
OT: Det blir lite löjligt att som vissa förneka islamofobi som företeelse. Det räcker att läsa ett fåtal poster på FB för att hitta ett antal personer som drar alla muslimer över en kam, sedan kan man kalla det vad man vill, men företeelsen finns (precis som andra personer kan ha liknande antipatier mot andra religioner och folkslag).
Vad är Islamofobi? Problemet är att det idag brukas när adekvat kritik framförs mot religionen. En debatt om religionens eventuella negativa påverkan på individens fri och rättigheter blir allt för ofta islamofobi. Helt enkelt, islamofobi missbrukas och tas ofta till bruk för att slippa ta en debatt.
Det gäller att förklara vad som kan kallas "fobi"? Är de en "fobi" att av något skäl "dra alla muslimer över en kam"? Behövs det enligt dig en psykolog för att komma till bukt med en persons islamofobi eller kanske trots allt det inte alls är en "fobi"?
Islamofobi slängs fram av samma skäl som rasistkortet drogs när någon kritiserade invandringspolitiken.
Det handlar enbart om identitetspolitik och att kväsa yttrandefriheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnterpriseDeux
Människan är i grunden xenofobisk (vilket är fullt naturligt och resurseffektivt), men kan träna sig att bli mindre fördomsfull och främlingsfientlig (vilket på naturlig väg som regel skapar dynamik och tillväxt). I Sverige utgår den politiska agendan ifrån att främlingfientlighet kommer från ondska, men den kommer från oerfarenhet och ibland rädsla. Ju mer otryggt ett samhälle är, desto större främlingsfientlighet. Märk väl, jag talar inte här om någon intersektionalistisk analys, som bara synliggör "vitas" främlingsfientlighet mot "icke-vita", utan enbart om främlingsfientlighet. Xenofobin är enligt min erfarenhet betydligt högre hos vissa grupper av invandrare än infödda svenska. Jag skulle inte bli förvånad om xenofobin hos vissa grupper av muslimer kraftigt överstiger den genomsnittliga infödda svenskens.
Som en utlandssvensk sedan strax över 30 år varav lite mer än 20 år i muslimska länder, så anser jag mig ha en bra bild vad det gäller vissa grupper. Och jag kan lugnt hävda att det finns grupper som inte har att göra i Sverige.
Min åsikt baserar jag på kunskaper om dessa grupper i kombination med övertygelsen att individer i dessa grupper inte blir "försvenskade" när den Svenska gränsen har korsats.
Xenofobi?