2021-04-15, 09:53
Medlem
Det mest elemäntära måste väl vara.
Känner jag vill bygga ett MAD diagram med boxar och pilar
1. Vill Esb sälja?
2. Om ja, kör i vind!
3. Om nej så varför har han ångrat sig? Ohälsa vid tecknande av avtal eller påtryckningar från pensionatsligan?
4 Ohälsa, avbryt och städa. Ny advokat ordnar.
5. Påtryckningar, kör i vind. Ny advokat ordnar.
6. Var bor Esb nu? Kommunen går in och stöder/vårdcentral går in och stöder/nya vänner = solsken.

Om ja, jag tror Ebba inte tycker illa om att han nån gång ibland går förbi och ser hennes framsteg med fastigheten.
2021-04-15, 09:54
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Det finns inga sådana grupperingar i Marielund och det finns ingen lågintensiv kamp på ”orten”.
Esbjörn och hans madam Flod med RO anhang räknas alla till utbölingarnas skara.
Ebba med familj och EX med familj är bybor i en bemärkelse, men har mest umgänge utanför byn.
Esbjörns grupp har inget med byborna att göra.
Ebbas grupp har inte heller så mycket med byborna att göra.
Det största gänget på ”orten” har inte heller något med varken Ebba eller Esbjörn att göra.
Om ni inte visste det redan så är det ingen religiös grupp, ja eller kanske räknas MP till religion?
Tack! Detta var väldigt intressant! Roligt att du delar med dig. Man förstår så mycket bättre om man vet lite om de miljöer saker händer i.

Så om jag förstår dig rätt kan urskilja tre grupper eller grupperingar i Marielund:

1. Ortsmajoriteten som är miljöpartister.
  2. Det Fina folket kring Ebba-klanen som inte har sitt umgänge på orten
  3. Utbölingarna, anhanget, gruppen kring Pensionatsdamen.

Du skrev att Ortsmajoriteten var den största gruppen Hur mycket större än de andra grupperna är den?
Hur stor gruppen med Det Fina folket?
Och hur många är samlade kring Utbölingarna?

Kan man se att dessa grupper bor på lite olika håll i Marielund? Eller bor alla om varandra lite hur som helst? Finns det ställen på orten som kan sägas vara högkvarter för respektive grupp?
2021-04-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men allt fram till nu har ju handlat om "juristens" plan, eller icke-existerande plan.
Den nya advokaten kan ju göra på ett helt annat sätt, och fokusera på dessa detaljer under huvudförhandlingen.

Det nya ombudet som är advokat har allt att förlora på att agera i strid mot Rättegångsbalkens regler och Advokatsamfundets stadgar. PHB kommer inte att sälja sin advokattitel för att rädda Esbs "grynvälling".

Han ser nog som sin uppgift att minimera skadan för Esb. Dvs som någon redan sagt: Det handlar om att informera Esb om sakläget och om att han löper en enormt stor risk att förlora processen med stora kostnader som följd. Min gissning är att det redan är förhandlingstrevare igångsatta.

Och om det går till rättegång så kommer alla vittnen att förhöras under ed. De får dels redovisa med egna ord, dels kommer de att bli utfrågade av båda advokaterna. Den som inte håller sig till sanningen blir snabbt avslöjad när det är rutinerade advokater som ställer frågorna.

Jag har själv vittnat i en tvist. Jag kallades av den ena parten för att jag kände till vissa sakförhållanden. Det blev en tuff utfrågning, trots att jag egentligen inte hade med saken att göra och enbart höll mig till de fakta jag hade kännedom om. Den som inte håller sig till sanningen blir snabbt avslöjad när det är rutinerade advokater som ställer frågorna.
2021-04-15, 09:58
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Jag hade ju kanske underförstått trott att det var en gemensam bekant som frågade Esbjörn första gången - dvs äldre person.

Men nu verkar det som att det också var en vacker ungmö, som kom med ett smickrande erbjudande om att träffa en annan ung flicka.
(Allt skedde i månskenet - eller hur)
Som en midsommarbrud kom hon med budskap om en affär.
2021-04-15, 10:01
Medlem
Citat:
Jag hade ju kanske underförstått trott att det var en gemensam bekant som frågade Esbjörn första gången - dvs äldre person.

Men nu verkar det som att det också var en vacker ungmö, som kom med ett smickrande erbjudande om att träffa en annan ung flicka.
(Allt skedde i månskenet - eller hur)

En gemensam bekant, där spelar väl ingen roll vilket kön eller ålder?
Om en yngre person av motsatt kön och som jag redan känner frågar mig något så faller jag väl för tusan bövlar inte i trans och börjar svamla??
Om en yngre person av motsatt känd och kändis då kanske jag känt mig lite: oj hoppsan låt oss umgås,,smickrad...nej så dum är jag inte,,smickret är ju inte för personintresse utan intresse för något jag äger och som denne vill ha.
2021-04-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det nya ombudet som är advokat har allt att förlora på att agera i strid mot Rättegångsbalkens regler och Advokatsamfundets stadgar. PHB kommer inte att sälja sin advokattitel för att rädda Esbs "grynvälling".

Han ser nog som sin uppgift att minimera skadan för Esb. Dvs som någon redan sagt: Det handlar om att informera Esb om sakläget och om att han löper en enormt stor risk att förlora processen med stora kostnader som följd. Min gissning är att det redan är förhandlingstrevare igångsatta.

Och om det går till rättegång så kommer alla vittnen att förhöras under ed. De får dels redovisa med egna ord, dels kommer de att bli utfrågade av båda advokaterna. Den som inte håller sig till sanningen blir snabbt avslöjad när det är rutinerade advokater som ställer frågorna.

Jag har själv vittnat i en tvist. Jag kallades av den ena parten för att jag kände till vissa sakförhållanden. Det blev en tuff utfrågning, trots att jag egentligen inte hade med saken att göra och enbart höll mig till de fakta jag hade kännedom om. Den som inte håller sig till sanningen blir snabbt avslöjad när det är rutinerade advokater som ställer frågorna.

ja, och vem vet. Det kanske framkommer att Ebba visst pressade Esbjörn.

Det kanske framkommer incidenter där Esbjörn sprungit naken genom byn, eller köpt Satellit-tv till ett hus han inte ens bor i, tecknat sig för dyra hem-alarm med krångliga avtal i ett hus med "skit". Eller att han nästan eldade upp kursgården en gång han skulle koka pasta.
Helt enkelt - han kan inte ta hand om sig själv. Och Ebba visste om ovanstående.

Finns det inget sådant alls. Då är det rätt kört, och advokaten bör råda Esbjörn lägga ned ja.
2021-04-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
En gemensam bekant, där spelar väl ingen roll vilket kön eller ålder?
Om en yngre person av motsatt kön och som jag redan känner frågar mig något så faller jag väl för tusan bövlar inte i trans och börjar svamla??
Om en yngre person av motsatt känd och kändis då kanske jag känt mig lite: oj hoppsan låt oss umgås,,smickrad...nej så dum är jag inte,,smickret är ju inte för personintresse utan intresse för något jag äger och som denne vill ha.

Nej, visst de kan känna varandra ja. Inget är omöjligt.
2021-04-15, 10:05
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag hoppas att alla som under ed ljuger vet vad påföljden blir eller blir upplysta om det i tinget. om inte så är denna diskusionen relevant annars inte.
Det är upp till frågeställaren att ställa frågor inte vittnet att dikta fram sin version av detta i timget.
Glömska är sällan straffbar.
2021-04-15, 10:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Som en midsommarbrud kom hon med budskap om en affär.
Tycker att det är en väldigt märklig historia det här, som varken är särskillt smickrande för Ebba, eller för stora delar av sveriges nätkrigarkår. I grunden är det ju så att vid en god affär (har gjort en hel del sådana!), så skall båda partner vara nöjda. Här är det uppenbarligen inte så - säljaren vill inte sälja!

Det anständiga är naturligtvis att Ebba låter affären falla, ehuru hon naturligtvis bör få ersättning för omkostnader. Hennes argumentation gör ju inte saken bättre precis; att hon menar att Esbjörns anhöriga har ekonomiska motiv implicerar ju att hon betalt underpris!
2021-04-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nja. Är det inte precis tvärt om? Om man säljer ett fallfärdigt ruckel så är det extra viktigt att ha med. För ett friskrivnings avtal är ju något som ligger i säljarens intresse.
Om Esbjörn varit om sig och kring sig i fastighetsaffärer hade han förstått vikten av att ha med det.
Det var precis det jag skrev men jag ville inte göra dig förlägen eftersom du skrev att det fanns en friskrivningsklausul på huset du köpte och att väldigt många av dina bekanta också haft det. Det behövs normalt sett inte eftersom de allra flesta hus som säljs inte är fallfärdiga ruckel.
2021-04-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Tack! Detta var väldigt intressant! Roligt att du delar med dig. Man förstår så mycket bättre om man vet lite om de miljöer saker händer i.

Så om jag förstår dig rätt kan urskilja tre grupper eller grupperingar i Marielund:

1. Ortsmajoriteten som är miljöpartister.
  2. Det Fina folket kring Ebba-klanen som inte har sitt umgänge på orten
  3. Utbölingarna, anhanget, gruppen kring Pensionatsdamen.

Du skrev att Ortsmajoriteten var den största gruppen Hur mycket större än de andra grupperna är den?
Hur stor gruppen med Det Fina folket?
Och hur många är samlade kring Utbölingarna?

Kan man se att dessa grupper bor på lite olika håll i Marielund? Eller bor alla om varandra lite hur som helst? Finns det ställen på orten som kan sägas vara högkvarter för respektive grupp?

Inte överraskad alls.

Skulle ALDRIG bosätta mig på ett sådant där ställe, där alla möjliga motsättningar ligger och pyr i bakgrunden. Nån fick ett bygglov, men inte den andra. Vissa kör med snabba båtar så det dånar, festar hela tiden sommartid.
Andra vill inte att det ska hända ett enda dugg utan vill att det ska vara som förr. Lugnt och tyst, så man hör fåglarna kvittra hela dagarna.
Vissa hatar färgen grannen målade sitt hus med. Och sen är de helt säkra att den andra grannen tagit 46cm av deras tomt, på andra sidan skogen.
Och en gång förra veckan, skrek grannfrun högt när hon kom - de hade sex med öppet fönster. Vilket alla nu vet om.
Vissa barn är änglar, fast de mobbar allt och alla. Andra är skitungar även fast de är jättefina och artiga barn, men bara för att de inte fjäskar arslet av sig för hertiginnan så är de skitungar.

Och...tro fn inte att det går att ändra uppfattning. En gång fel, alltid fel.
Senast redigerad av Garre74 2021-04-15 kl. 10:22.
2021-04-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tycker att det är en väldigt märklig historia det här, som varken är särskillt smickrande för Ebba, eller för stora delar av sveriges nätkrigarkår. I grunden är det ju så att vid en god affär (har gjort en hel del sådana!), så skall båda partner vara nöjda. Här är det uppenbarligen inte så - säljaren vill inte sälja!

Det anständiga är naturligtvis att Ebba låter affären falla, ehuru hon naturligtvis bör få ersättning för omkostnader. Hennes argumentation gör ju inte saken bättre precis; att hon menar att Esbjörns anhöriga har ekonomiska motiv implicerar ju att hon betalt underpris!

Om jag var EB och antog det förslag som du lägger fram skulle jag som mitt första, och grundläggande, krav ha att Esb per omgående satte över en summa motsvarande alla yrkade kostnader, inklusive handpenningen på advokat PHBs klientmedelskonto. Med tanke på den generalfullmakt som Esb ställt ut och de kostnader som han haft för Binninge m.m. så skulle jag, om jag var EB, inte vara säker på att jag finge tillbaka en enda krona av handpenningen eller hölls skadeslös för allt annat, utan att beloppet säkrades. Utan en sådan säkerhet skulle jag gå vidare med domstolsprocessen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in