2021-04-15, 00:05
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
14 Februari: 11,434 nya rapporterade fall

14 Mars: 26,514 nya rapporterade fall

14 April: 199,569 nya rapporterade fall

Jag ser att du fortfarande inte förstår

Hur många invånare har Indien?

Spoiler: 1.366 Miljarder

Mät antal smittade i relation till invånare och prova svara på frågan igen
Citera
2021-04-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
14 Februari: 11,434 nya rapporterade fall

14 Mars: 26,514 nya rapporterade fall

14 April: 199,569 nya rapporterade fall

Jo, men det där är ju Aftonbladet klickbait siffror som låter galna i vårt lilla puttifjutt land.

Kolla på denna graf så kanske du taggar ner lite.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=252..latest&pickerSort=asc&pickerMetr ic=location&hideControls=true&Metric=Confirmed+cas es&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true &Align+outbreaks=false&country=SWE~IND
Citera
2021-04-15, 00:09
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill
Jo, men det där är ju Aftonbladet klickbait siffror som låter galna i vårt lilla puttifjutt land.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&time=252..latest&pickerSort=asc&pickerMetr ic=location&hideControls=true&Metric=Confirmed+cas es&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true &Align+outbreaks=false&country=SWE~IND

+1

helt otroligt hur mycket ointelligenta känslostyrda fårskallar som ska försöka analysera och uttala sig om situationen

C19 kampanjen har ett helt annat syfte...
Citera
2021-04-15, 00:31
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det ser ut som om P1 varianten växer i UK när b117 minskar.

Så britterna kanske inte ska tro det är över?

https://t.co/DlRseaw6Hm?amp=1
Det finns väl inte ett enda fall rapporterat i April och det handlar om jag kommer ihåg rätt om en handfull fall i Mars som inte klassats som importerade? Tre?
Citera
2021-04-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaHarLiggerDetTill

Man kan inte jämföra ett land som Indien med t.ex Sverige. Jämför istället med t.ex Thailand, Kina, Vietnam, Bangladesh eller Pakistan men det passar kanske din agenda sämre.
Citera
2021-04-15, 00:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er muligt at de biver brugt i Danmark, men ikke som del af den nationale udrulning af vacciner.
Så bliver det efter samtale med læge og uden anbefaling fra Sundhedsstyrelsen. Alle over 65 år, vil dog snart være i gang med vaccination fra en anden producent.

Jeg vil også lige understrege at det svar fra Takadongtakadang du citerer, ikke er en korrekt gengivelse af Lægemiddelstyrelsens fakta. Han er undskyldt da mit indlæg var på dansk, men AZ dødsfaldet var ikke blandt de 9 blodpropper.

Det jeg havde citeret fra Lægemiddelstyrelsen var:
Jag kanske förstod det där helt fel. Jag prövade med google translate och blir inte klokare:
Their assessment of 9 blood clots after AZ vaccination reads in the same way:
"The Danish Medicines Agency has processed 9 reports of blood clots. None of these reports deal with deaths. In all 9 cases, a connection with the vaccine is considered less likely."

Their assessment of the rare symptoms after AZ, on the other hand, reads:
"The Danish Medicines Agency has processed 2 Danish reports, which are about the mentioned unusual disease picture with low platelet count, blood clots in small and large vessels and bleeding. One of the two cases concerns a death. In both cases, the Danish Medicines Agency has assessed that a connection with the vaccine is likely. "
Jag fattar ingenting.
I första stycket menar man att man tittat på 9 rapporter om blodproppar. Ingen av dessa dog och de har kommit fram till att ingen av de nio dog.

I andra stycket menar man helt plötsligt att man tittat på två rapporter om patienter med lågt antal blodplättar, blodproppar och blödningar. En av dessa två patienter avled och man anser att det finns en koppling till vaccinet.

Har jag fattat det hela rätt (google translate är ingen höjdare...)?
Citera
2021-04-15, 00:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så summa summarum, överdödlighet är ett utmärkt mått på covid-19 dödlighet mellan länder så länge det används med eftertanke och i relation till andra mått.
Problemet är - som jag tidigare påpekat - att det är ett alldeles för långsamt sätt att mäta. Det ger en historisk snarare än en aktuell bild av rådande förhållanden.

Det är ingen som fattar beslut baserat på historia.
Citera
2021-04-15, 00:58
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag är helt övertygad att överdödligheten är ett bättre mätverktyg och lättare för mindre utvecklade länder att använda.
Det är jättebra för att se "hur det gick". Som underlag för att fatta beslut är datat alldeles för gammalt för att det skall vara användbart - man behöver så nära realtidsdata man kan komma, och då duger inte överdödlighet.
Citera
2021-04-15, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Merkel skulle ju stänga ner redan till påsk, men regionerna sätter sig på tvären. Utegångsförbud är tydligen en känslig fråga i öst.

Om jag fattat det rätt håller man i detta nu på med någon ny lagstiftning där Berlin kan köra över regionerna.

Med all rätt. Kan förstå att minnen från DDR gör att tyskarna i öst är betydligt mer tveksamma till att bara göra som pappa staten säger.
Citera
2021-04-15, 01:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det skulle aldrig fungera. Möjligtvis kan man köpa sig lite tid. Men inte en chans att vi kommer kunna bli av med detta virus.

Klart som fan vi kan, om vi vill. Men du vill inte, därför går det inte. Tack min "vän".
Citera
2021-04-15, 01:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Vilka företag tillverkar snabbtest?
Vem har stora ägarandelar i dessa företag?

En relevant fråga tycker jag

Vet ej.
Citera
2021-04-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Förstår inte varför media använder sig av anekdotisk bevisföring när det förs statistik på i princip allting.
Det är inte så svårt att förstå; Anekdoter ger fler klick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in