2021-04-15, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
SoA kanske inte vittnade under ed?

Mycket möjligt att det är där skillnaden ligger... isf skulle HD också kunna vara på plats (om hon så önskade). Hon väljer burkar istället...
Citera
2021-04-15, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Mycket möjligt att det är där skillnaden ligger... isf skulle HD också kunna vara på plats (om hon så önskade). Hon väljer burkar istället...
Nej, precis. Hon måste jaga burkar, SD kan ju hjälpa till att lösa och dirigera från rättssalen, uppkopplad till 100%
Citera
2021-04-15, 07:30
Medlem
Någon med SD:s mejladress har konto på ryska sajten opennet.ru

Översätt sajten så ser ni lite temat där.

Att det finns ett konto kan bero på att hans kontouppgifter ”läckt” vid ett par tillfällen. Bl.a. 2012 och 2019.

Ena lösenordet är ”krypterat” med nåt som heter bcrypt. Tar tid att knäcka men går hyfsat snabbt med lite bra datakrafter.

Det andra kontot var en bakdörr till hans GoogleDrive som blottades 2019 via ett Chrome-tillägg han använder för PDF.

Vad gäller opennet.ru så kan någon ha använt SD:s mejl på skoj (inte jag) eller nån ryss haft nåt behov eller så är han själv intresserad av de ämnen som diskuteras där. För det är en seriös sajt. Främst relaterad till öppen källkod, Linux mm. Fullt läsbart om man översätter sidan.

En disclaimer dock. Undersökningsmetoden kan också leverera s k ”false positives” om användarnamnet innehåller något tecken som t.ex. ”-”, alltså bindestreck. Men SD:s mejladress i detta fallet innehåller inget tecken.

Han har förresten också konto på
thehackernews.com.

Kan bero på att han varit intresserad av:

https://deals.thehackernews.com/

Och kanske rent av detta:

https://deals.thehackernews.com/sales/the-2019-ethical-hacker-masterclass-bundle

Det här är en typ av kurser som florerar på nätet där upphovsmannen kan sälja licenser till andra så de kan erbjuda kursen i sitt namn. Alltså förekommer samma kurs hos olika ”leverantörer”.

I kurserna ska det ingå att t.ex. lära sig att komma åt någons lösenord. Genom ”spearphishing” där man skickar en länk till en person som klickar och skriver in nåt lösenord i den sida som dyker upp och sen är det gonatt.

Så den här vägen kan man spekulera i att SD kan ha fått info om hur gå tillväga med lösenord och annat.

Förtydligar bara här igen att bara för att hans mejl förekommer på båda sajterna behöver det inte vara han bakom spakarna.
Senast redigerad av Avel 2021-04-15 kl. 08:01.
Citera
2021-04-15, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Enligt protokollet ska L*na först ha hamnat på mage. Målsägaren har hamnat på mage och avlidit. Sen har mördaren flyttat kroppen till ett mer "framstupa sidoläge" för att komma åt mobilen i kjolens ficka. Det kan med andra ord lika gärna vara gräs och kvistar under henne som först fläckats ner av hennes blod och som sen avsatt blodet på hennes kjol. Även hörlurarna saknas och eventuella ränder/linjer av blod kan vara, förutom då gräs och kvistar, trådarna till hörlurarna som dragits av L*na.

Inte omöjligt. Synd vi inte fått se en mer avancerad blodbildanalys. Ska inte skriva här igen om SD:s lajkar om TM:s alla upptåg på Facebook om ”CSI Örebro” och avancerade blodbildsanalyser...
Citera
2021-04-15, 07:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så var det helt plötsligt torsdag och SD får besök i sina kvarter (och utanför sitt hus... de var inte välkomna in). Kanske bjuder han på fika utomhus... hatobjektet Åsa får ta med egen termos.

NA ska rapportera därifrån så får hålla ögonen öppna när det kommer att ske.

Ska bli intressant om SD har munskydd på sig ute också, dessutom är det klart väder i Örebro nu på morgonen så han kanske kompletterar med ett par solglasögon också!

Det visade sig att det var fd svärfar SOA som varit i rättssalen och påtalat för NA:s reporter att hon hade skrivit fel i live-rapporteringen (det var en till som hade munskydd).
Om nu SD tycker att det är så viktigt att ha munskydd på sig... varför hade han inte sagt till SOA som är pensionär att skydda sig?

En undran, det har i NA:s rapportering skrivits att vittnen inte får vara i salen... varför fick SOA var där? Gäller den regeln inte för närstående som vittnat... kanske är det så för LW:s närstående är ju också på plats (ingen regel utan undantag).

Jag skulle tro att LW:s anhöriga får delta eftersom de är målsägande. Hur det är med UW vet jag inte riktigt. Som far till målsägande har han kanske en särställning.

Att det var SOA som var på plats, ja, det var min gissning det. Han står vid SD:s sida, i vått och torrt...
Citera
2021-04-15, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag skulle tro att LW:s anhöriga får delta eftersom de är målsägande. Hur det är med UW vet jag inte riktigt. Som far till målsägande har han kanske en särställning.

Att det var SOA som var på plats, ja, det var min gissning det. Han står vid SD:s sida, i vått och torrt...
UW får nog vara med, för barnens skull. Han är anhörig.
Citera
2021-04-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Det här är ganska enkelt. SD kommer med största sannolikhet bli friad. Skulle bli oerhört förvånad om det inte blir så.
Kan inte komma på något annat mordfall där en person blir dömd till lagens strängaste straff, utan att kunnat knytas till varken mordplats eller mordvapen, med hjälp av teknisk bevisning.
Det är precis som Leif GW Persson sa i Expressen. "Det kommer i princip behövas ett erkännande för att få honom fälld"

Det är tyvärr åt det hållet allting pekar ja.
Man kan tycka att det är ett solklart fall men när t o m blodfläckar ”lätt” kan förklaras så ser det surt ut.

Åklagarna refererar till Balkongfallet men där lyckades man i en privat utredning komma fram till att målsäganden misshandlats innan ”fallet” från balkongen. Det bevisvärderingsmodell som åklagarna ”åberopar” är det rätt stor risk de inte får gehör för heller.

Det finns en del lösa trådar men just nu för sent att undersöka. För att fallet ska tas upp igen krävs nåt nytt och extraordinärt bevis.
Citera
2021-04-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666

SOA tog på sig ansvaret att påtala för NA:s reporter att hon missat en till person som hade munskydd på sig... "rätt ska vara rätt" påtalade han bestämt!

Jösses... förlåta flera års otrohet/ljugandet för sin dotter samt SD:s gestapoförhör med barnbarnet, ett munskydd var tydligen viktigare vad gäller rätt/fel!
Citera
2021-04-15, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Om jag förstår protokollet rätt så menar man att en tvätt i tvättmaskin hade avlägsnat allt synligt blod - nu fanns det blod som kunde ses med blotta ögat i vanligt vitt ljus.

Om en ev. tvätt skriver de i protokollet (AB 157 s. 340):
Den sammantagna bedömningen huruvida skorna varit tvättade eller inte är att åtminstone den vänstra skon ej tvättats i maskin efter det att det synliga blodet på ovansidan av plösen (under snörningen) samt på undersidan av plösen (den del som ligger an mot foten när man har den på sig) tillkommit. Möjligen kan det vara så att skon handtvättats i försök att få skorna rena från blodet men att man i samband med delta ej lyckats tvätta bort allt synligt blod

En tanke bara att om skorna var ”indränkta” i blodet, vilket inte är omöjligt, så kan en eller flera fläckar då finnas kvar efter maskintvätt.

Då i plösen och som de skriver ”under snörningen”.

Vet det är långsökt men det är utredningen som samtidigt lägger fram skorna i bevisningen. Så på nåt sätt menar de att DNA/blod från LW där är kopplat till mordet trots sin ”analys” att skorna inte är körda i maskin.

Jag hade gärna sett en analys av hur lätt blod tränger in i plösen men vet samtidigt att det är finlir.
Citera
2021-04-15, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Motorvägsmannen.
Vilken tidpunkt är den rätta?

AktB:158 sid:295-296

Ljudupptagning från händelserapport 5700-20180515-0033.
Ljudupptagningen pågår i I minut och 11 sekunder.
D = operatör vid RLC Daniel Nyman.
M = "Magnus på Assistancekåren"
D: Polisen Örebro
M: Hej, Magnus på Assistancekåren.
D: Hej
M: Hej. Du jag har just åkt förbi Vi valla (ohörba1t), vad heter det Eurostopavfa1ten där, jag
kommer från Stockholmshållet. Det är nån mörkklädd snubbe som är ute och går där.
D: Jasså du, på motorvägen eller?
M: Ja precis, jag kom från Arbogahållet.
D. Okej.
M: så han går alltså i södergående riktning eller ...
D: Ja precis.
M: Han går norrut.
D: Ja eh ja men du då tar vi och svänger förbi och ( ohörbart), men senast Eurostop eller?
M: Ja precis när man svänger av vid Eurostop från Arbogahållet. Precis där var han nu. Det
kan vara värt att kolla ifall det ( ohörbart

Med tanke på dumpa nåt vid Boglundsängens våtmarker är det i teorin inte omöjligt att det är SD va?
Ligger ju vid Biltema/Eurostop.

Sen kan man ju undra varför han skulle gå så nära motorvägen men konstigare saker har han ju gjort i livet.
Citera
2021-04-15, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En tanke bara att om skorna var ”indränkta” i blodet, vilket inte är omöjligt, så kan en eller flera fläckar då finnas kvar efter maskintvätt.

Då i plösen och som de skriver ”under snörningen”.

Vet det är långsökt men det är utredningen som samtidigt lägger fram skorna i bevisningen. Så på nåt sätt menar de att DNA/blod från LW där är kopplat till mordet trots sin ”analys” att skorna inte är körda i maskin.

Jag hade gärna sett en analys av hur lätt blod tränger in i plösen men vet samtidigt att det är finlir.

Dessa skor med DNA/blod hittades, var det hemma hos SD eller i Folketorp?

Jag tänker om SD skickade med en kasse med div prylar när SOA var i Hjärsta innan de for mot Arl på natten.
Citera
2021-04-15, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
SoA kanske inte vittnade under ed?

Han har säkert kollat och fått ok från hovrättens sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in