2021-04-14, 19:52
Medlem
Jag tar Civilingenjörs examen i Datateknik i år och jag behöver er hjälp nu när jag ska börja söka jobb!

Först och främst: Jag vet vad sveriges ingenjörer rekomenderar. Jag vet också att nästan ingèn får det dem rekomenderar. Detta tar inte så längt tid att lista ut.

Men var ska man söka sig för att få bästa chansen att få en bra lön? Vad är ett dåligt löneerbjudande? Vad är bra? Vad skulle ni nöja er med om ni gick ut i år?

Vad kan man förvänta sig på riktigt?
Är det bättre att sattsa på ett stort företag med lägre ingångslön än en konsult firma som generellt ger bättre lön?

Finns det andra saker man kan förhandla sig till, förmåner istället för att kräva hög lön?
Citera
2021-04-14, 20:00
Medlem
Finns det verkligen inte någon fackförening eller nån Alumni som kan svara på frågan om du verkligen är ”civ ing”?
Citera
2021-04-14, 20:05
Medlem
Det viktigaste är inte lönen, du ska skaffa dig en bra chef, sen löser sig lönen. Normalt får du en större lönehöjning efter ca 2 år om du är duglig. Det är vid denna tid du börjar bli mer attraktiv.

Allmänt tips är att börja löneväxla så fort det blir rimligt. Vet inte var gränsen går med det är hutlöst lukrativt i jämförelse med pensions-sparande banker vill sälja på dug.
Citera
2021-04-14, 20:28
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Stad spelar stor roll. Jag hade satsat på ett företag med bra chef och kompetenta kollegor. Det kan såklart vara svårt att avgöra. Men det viktigaste initialt är att du gör dig själv attraktiv.

Så du får en kompetens som är attraktiv. Ur det perspektivet hade jag valt ett bolag som ligger i framkant med vad de sysslar med. Sen är det också rätt bra att välja ett företag inom en hyffsat stor bransch.

Så gå in på 30-40. Arbeta i 3 år och byt jobb. Då är du säkert uppe på 50 i Stockholm om du spelat dina kort rätt. Se första tiden som en underbar möjlighet att lära dig massor.
Citera
2021-04-14, 20:30
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swidde
Det viktigaste är inte lönen, du ska skaffa dig en bra chef, sen löser sig lönen. Normalt får du en större lönehöjning efter ca 2 år om du är duglig. Det är vid denna tid du börjar bli mer attraktiv.

Allmänt tips är att börja löneväxla så fort det blir rimligt. Vet inte var gränsen går med det är hutlöst lukrativt i jämförelse med pensions-sparande banker vill sälja på dug.

Håller med Swidde här.
Skit i lönen. Någon tusing hit eller dit bleknar i jämförelse med en bra chef, bra kollegor och en bra arbetsuppgift.
Citera
2021-04-14, 20:30
Medlem
The_Aces avatar
Min erfarenhet är att du snabbt kommer att komma upp mycket i lön för att sedan nästan helt plana ut.
Jag fick kriga för varje tusenlapp över 50000 i en senior position (ej Stockholm)
Citera
2021-04-14, 21:00
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRZirkonium
Jag tar Civilingenjörs examen i Datateknik i år och jag behöver er hjälp nu när jag ska börja söka jobb!

Först och främst: Jag vet vad sveriges ingenjörer rekomenderar. Jag vet också att nästan ingèn får det dem rekomenderar. Detta tar inte så längt tid att lista ut.

Men var ska man söka sig för att få bästa chansen att få en bra lön? Vad är ett dåligt löneerbjudande? Vad är bra? Vad skulle ni nöja er med om ni gick ut i år?

Vad kan man förvänta sig på riktigt?
Är det bättre att sattsa på ett stort företag med lägre ingångslön än en konsult firma som generellt ger bättre lön?

Finns det andra saker man kan förhandla sig till, förmåner istället för att kräva hög lön?

Marknaden är inte bra för nyexade just nu. 30 000 kan man få riktigt vassa nyexade för.

Välj ett känt konsultföretag. Skaffa dig bred erfarenhet i början. Ta reda på vad du gillar att göra. Teknik och bransch. 3-4 års erfarenhet så kommer du tröttna på erbjudanden.
Citera
2021-04-14, 22:27
Medlem
Hossejns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Marknaden är inte bra för nyexade just nu. 30 000 kan man få riktigt vassa nyexade för.

Välj ett känt konsultföretag. Skaffa dig bred erfarenhet i början. Ta reda på vad du gillar att göra. Teknik och bransch. 3-4 års erfarenhet så kommer du tröttna på erbjudanden.

Exakt så!
Tror standard hos konsultbolagen i Stockholm ligger på mellan 30-34.
Citera
2021-04-14, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hossejn
Exakt så!
Tror standard hos konsultbolagen i Stockholm ligger på mellan 30-34.

Men nå måste det väl ligga lite högre än så, jag gick ju rätt en slapp systemvetartutb. i mitten av 00-talet.

Civ.ing borde ju ligga på lätt 38k och sen utgå ifrån det.
Citera
2021-04-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera

30k är ju ett jätteskämt. En random WT-donna på förskringskassan som knappt gått ut årskurs nio tjänar ju långt över det.
Citera
2021-04-14, 23:40
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
30k är ju ett jätteskämt. En random WT-donna på förskringskassan som knappt gått ut årskurs nio tjänar ju långt över det.

Varför ljuger du om sånt som är enkelt att kolla upp?

EDIT: Jag insåg precis att du är förståndshandikappad och jämförde snittlönen för alla anställda(30) med lönen för en nyexad civing. Det är inte ok.
Citera
2021-04-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
det handlar inte om ingångslönen utan om utvecklingen. vissa går in på 30k+ men öker inte mer än inflationen tills dem går i pension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in