2021-04-14, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Varför ljuger du om sånt som är enkelt att kolla upp?

Nej men det är ingen lögn snälla du. Finns knappt nån random FK-donna som ligger under 32, och det vet du.
Citera
2021-04-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Varför ljuger du om sånt som är enkelt att kolla upp?

EDIT: Jag insåg precis att du är förståndshandikappad och jämförde snittlönen för alla anställda(30) med lönen för en nyexad civing. Det är inte ok.

Okay... om du känner bättre då. Så säger vi så.

Ni civ.ing i Sverige borde ju tjäna det dubbla jämfört det ni gör. Tyskarna har ju sina diplomatinjengjörsutbildningar och ligger lätt över 100k.

Extremt tunga utbildningar ni gått igenom, som få människor är kapabla till.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-04-14 kl. 23:51.
Citera
2021-04-14, 23:51
Medlem
Fribbäs avatar
Runt 30-34 är OK men det är löneutvecklingen som är viktigare. Det är något du ska ställa frågor om när du träffar arbetsgivaren så du har det klart för dig innan du skriver under.

Låt säga att du går in på 30. Efter 2-3 år bör du rimligen kunna få 40 och efter 5-10år så kan det variera enormt beroende på hur bra du presterar, var du jobbar och hur bra du är att förhandla. Men en lön någonstans mellan 50-70 är inte orimligt.
Senast redigerad av Fribbä 2021-04-14 kl. 23:54.
Citera
2021-04-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Runt 30-34 är OK men det är löneutvecklingen som är viktigare. Det är något du ska ställa frågor om när du träffar arbetsgivaren så du har det klart för dig innan du skriver under.

Anställde en Python-programmerare på mitt jobb för ett tag sen med ytterst tveksamt utb. men med väldigt goda resultat på anställningsresultaten...

Inte ett öre under 65, svenskt företag. 12k anställda.

Edit: då kommer han inte ens att jobba som kodare, utan snarare som random systemförvaltare.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-04-15 kl. 00:04.
Citera
2021-04-15, 00:01
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Tar också civilingenjörsexamen till sommaren i matematik, men fan vilken pissig arbetsmarknad det är. Lutar åt att bli inget jobb.
Citera
2021-04-15, 00:03
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Anställde en Python-programmerare på mitt jobb för ett tag sen med ytterst tveksamt utb. men med väldigt goda resultat på anställningsresultaten...

Inte ett öre under 65, svenskt företag. 12k anställda.

Alright - du menar att personen inte hade någon erfarenhet av arbetslivet tidigare?
Citera
2021-04-15, 00:06
Medlem
Citat:
Alright - du menar att personen inte hade någon erfarenhet av arbetslivet tidigare?

Absolut. Han hade jobbat bland annat på polismyndigheten som systemförvaltare där. Samt duktig på script. Samt att han visste att hans grundjobb ej kommer bli Python-kodning, utan en mer chill kontorsråtteverksamhet.

Men ingen Ronaldo om du frågar mig. Han gick in på 65k hos oss, har kört några teamsmöten med han och är ej superimponerad av det jag hört.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-04-15 kl. 00:13.
Citera
2021-04-15, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Tar också civilingenjörsexamen till sommaren i matematik, men fan vilken pissig arbetsmarknad det är. Lutar åt att bli inget jobb.

Va hur f-n är det möjligt.. Kan du inte undervisa på universitet i worst case?
Citera
2021-04-15, 00:16
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Absolut. Han hade jobbat bland annat på polismyndigheten som systemförvaltare där. Samt duktig på script. Samt att han visste att hans grundjobb ej kommer bli Python-kodning, utan en mer chill kontorsråtteverksamhet.

Men ingen Ronaldo om du frågar mig.

Ja, då är han ingen nyexad iaf. Det är ju upp till arbetsgivaren att sätta lönen och vill man ge 65k till någon som inte är Ronaldo så får man väl göra det. Men visst, har man spetskompetens inom något företaget efterfrågar så kan lönen sticka iväg..
Citera
2021-04-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ja, då är han ingen nyexad iaf. Det är ju upp till arbetsgivaren att sätta lönen och vill man ge 65k till någon som inte är Ronaldo så får man väl göra det. Men visst, har man spetskompetens inom något företaget efterfrågar så kan lönen sticka iväg..

Jag är 4 gånger vassare och tjänar 20k mindre. Men thats life. Jag bor längre norrut. Jag är snart 45 så jag inser att jag desutom börjar bli förbrukad dessutom.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-04-15 kl. 00:29.
Citera
2021-04-15, 00:22
Medlem
men sen till "cirkusregeringus" blir upprörd att såna som dig ej får nåt jobb. Jag har en ide.

Kan du inte i värsta fall dra nåt jobb som mattelärare i nån No GO Zone och klippa 55k som mattelärare där? Förstelärare

Min lillasyrra är utbildad på GIH på Bosön och tjänar nästan 50k som gympalärare i en No GO Zone.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-04-15 kl. 00:33.
Citera
2021-04-15, 00:32
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Jag är 4 gånger vassare och tjänar 20k mindre. Men thats life. Jag bor längre norrut.

Känner igen situationen. Har fått handskas med folk som kommer in, då framförallt konsulter, som kostar sjukt mycket men har man själv kompetens inom området förstår man att de är överbetalda.

En annan variant är folk som byter jobb väldigt ofta och då får upp lönen men presterar average. Skulle dock inte säga att det hör till vanligheten (långt ifrån enligt min erfarenhet) och ofta har sådana personer en nischad kompetens där det är svårt för en okunnig att förstå värdet av vad den anställde presterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in