2021-04-14, 22:06
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det som gör Johansson så pigg på att ta upp detta just nu?

Det är ju knappast någon utbredd aktivitet att förneka förintelsen. Således ett konstruerat problem där Johansson och S vill göra gällande att det finns många, många fler som aktivt förnekar förintelsen än som är fallet i realiteten samtidigt som de då indirekt vill hävda att SD = förintelseförnekare.

Att förintelseförnekelse skulle klassas som »hets mot folkgrupp« låter ju onekligen som ett bakvänt resonemang.

Jag tycker att Johansson på samma gång även borde göra det straffbart att förneka kommunismens brott mot mänskligheten. Den första som kunde straffas för det i nutid är Stefan Löfven som vill försöka påskina att kommunism är demokratisk.

Det är val om lite mer än ett år och det bästa sossarna kan komma med är att framföra ett sådant här kontroversiellt och känsligt lagförslag för att försöka rubba SD:s framfart. Om JÅ eller SD som parti yttrar minsta kritik eller skepsis mot detta lagförslag kommer det ta hus i helvete i samtliga mediehus i hela Sverige.

Naziststämpeln kommer flyga fram i varenda debatt fram till valdagen och i ytterligare ett val kommer etablissemanget lyckas skrämma den velande svenska väljaren ifrån det enda invandringskritiska partiet som finns representerat i Sveriges riksdag. Det är med andra ord ett riktigt fulspel sossarna spelar, men det kan vi ju inte påstå oss vara förvånade över vid det här laget.
Senast redigerad av fendaden 2021-04-14 kl. 22:08.
Citera
2021-04-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det har alltid varit svårt att förstå att det finns de som faktiskt förnekar att förintelsen under WW2 har hänt. Inga problem personligen alltså med en sådan här lag, den kommer inte att påverka mig.

Tycker dock det är tveksamt och tror att det är det som retar upp en del att säga att detta är det största folkmordet i historien. Det går lätt att tolka som att andra folkmord (som varit mångdubbelt större, utan att förringa utrotningen av judar) inte betyder lika mycket. Just det ordvalet skulle han behöva ta tillbaka. Antagligen är det så att förnekelse av andra folkmord inte är ett problem i Sverige annars skulle de i detta lagförslag om HMF - vilket de borde göra när de ändå håller på - även göra det olagligt att förneka även alla dessa andra massmord i världens historia, av hänsyn till de drabbade av alla dessa.

Frågan är också om det bara blir förbjudet att förneka men inte att ifrågasätta? Om någon har sett hela förslaget på lag så länka gärna.
Jag har inga problem personligen att säga att förintelsen uppenbarligen har ägt rum, däremot har jag stora problem med att inte låta folk vara faktaresistenta och tro på vad fan dom vill. För det som kommer efter att inte låta folk tro vad fan dom vill, i frågor där de uppenbarligen har fel det är att tvinga dem att underkasta sig den dominerande åsikten. Det är väldigt lätt att sitta här och säga att ”ja men så långt kommer dom ju aldrig att gå är du dum eller?”, nej det var väl ungefär det folk sa när Hitler började inskränka folks friheter också.

Det här är aldrig rätt väg att gå. Aldrig. Den här principen går helt enkelt inte att tumma på.
Citera
2021-04-14, 22:12
Medlem
Faktiskt väldigt lätt att gräva ner sig i grejer om judar, antagligen för det låter som en overklig science fiction med tanke på vad som finns.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123
Jag har inga problem personligen att säga att förintelsen uppenbarligen har ägt rum, däremot har jag stora problem med att inte låta folk vara faktaresistenta och tro på vad fan dom vill. För det som kommer efter att inte låta folk tro vad fan dom vill, i frågor där de uppenbarligen har fel det är att tvinga dem att underkasta sig den dominerande åsikten. Det är väldigt lätt att sitta här och säga att ”ja men så långt kommer dom ju aldrig att gå är du dum eller?”, nej det var väl ungefär det folk sa när Hitler började inskränka folks friheter också.

Det här är aldrig rätt väg att gå. Aldrig. Den här principen går helt enkelt inte att tumma på.

Den principen har varit tummad på i 50 år, du har bara inte fattat det. Du får inte skriva att svarta människor är apor, du har inte rätt att ha den åsikten. Vad är det här? Har ni missat att vi har haft lagen om hets mot folkgrupp längre än vad ni har levat på jorden?
Citera
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Usch. Tror själv på att holocaust har ägt rum (en annan diskussion ...) men detta är VANSINNE
Citera
Avslutad
Förintelsen är världshistoriens största brott mot mänskligheten enligt dvärgen Morgan Johansson.
Nej din dvärg, det största brottet mot mänskligheten är det som pågår just nu och som du är högst medskyldig till nämligen att indirekt tvinga folk att ta ett "vaccin" för att få fortsätta sitt liv som det var innan.

Till det tillkommer det största brottet mot svenskarnas historia, nämligen att ta hit slödder från Afrika och Mellanöstern som du också är högst medskyldig till DIN SATANS DVÄRG!!!
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-gor-det-olagligt-att-forneka-forintelsen

"Regeringen vill göra det straffbart att förneka förintelsen. Det beskedet ger justitieminister Morgan Johansson i dag.
"Förintelsen är världshistoriens största brott mot mänskligheten, och det får inte glömmas. De som försöker få världen att glömma och blanda bort korten, de måste stå till svars för det", säger han.
Regeringen ska nu tillsätta en parlamentarisk kommitté, som får i uppgift att se över frågan."

Ännu en inskränkning av Yttrandefriheten. Hur länge skall de få hålla på?
Min gissning är att sett till absoluta tal så är sossarna det parti som har flest förintelseförnekare både bland sina väljare och medlemmar.. Tror den här lagen dock kommer att tillämpas selektivt. Ren idioti för övrigt. Idéer och påståenden måste kunna debatteras.

Noterar också att stödpartiet till vänster klarar sig undan. Maos, Stalins och Pol Pots folkmord är inte så viktiga.

Definitionen på yttrandefrihet är att folk även har rätt att säga även saker man finner väldigt stötande. T.ex. att Stefan Löfven är kunnig och duglig.
Senast redigerad av Herostratos 2021-04-14 kl. 22:15.
Citera
2021-04-14, 22:15
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M829A3
https://www.dn.se/sverige/regeringen-vill-gora-det-straffbart-att-forneka-forintelsen/

Vad tycker ni om att Sverige blir ännu ett land där det blir olagligt att utmana establisemangets historiebeskrivning av vad som hände men judarana i Europa under andra världskriget?

Notera:
Tråden handlar alltså om kriminalisering av förintelserevisionism i Sverige,inte om huruvida förintelsen faktiskt har skett eller inte.

Det är väl strålande initiativ,eftersom det idag finns många politiska stjärnor inom S som gärna förnekar händelsen. Naturligtvis syftar jag främst på de från icke skidåkande land
Citera
2021-04-14, 22:16
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Med andra ord inget problem så länge det är någon annans åsikt och inte din som ska förbjudas?
Inser du inte att en sådan här lag är att öppna Pandoras ask och att det bara är en tidsfråga tills det du tror på kommer att vara kriminellt? Sedan fortsätter det ända tills alla tror och tycker "rätt" (enligt makten).
Arma naiva satar...
Du tilldelar mig åsikter.
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkihamnen123

Håller med, det framgick nog inte särskilt tydligt i mitt inlägg.
Citera
2021-04-14, 22:19
Medlem
Tok-Franss avatar
Ja! Hitler var dum mot juden.

Men det är naivt att tro historien om förintelsen inte överdrivs. Vinnaren skriver historien.

Lämpligt vore om fler folkmord fick utrymme i debatten. Det är fler än judar som blivit ledsna för att farmor blev avrättad.
Citera
2021-04-14, 22:25
Medlem
Lofns avatar
Jag får det inte att gå ihop. Varför skapa en sådan här lag som endast kan få effekten att folk börjar undra vad som pågår? Ingen som faktiskt inte tror att förintelsen ägt rum kommer börja tro det för att regeringen lagstiftar om det. Många som aldrig funderat särskilt mycket över detta kommer börja undra.

Om regeringen helt plötsligt införde förbud mot att titta på Saturnus i stjärnkikare hade varenda jävel velat kolla på Saturnus i stjärnkikare. En sådan här lag kan ju bara få motsatt effekt
Citera
2021-04-14, 22:25
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Alla andra folkmord blir tillåtna att förneka. Även om det rör sig om 100 miljoner. Det är Morgans preferens som skall avgöra. Morgan vet bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in