2021-04-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Kanske kan vi då backa från utpressningsspåret?

Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Just det kommenterade jag faktiskt inte. Men jo, det kan vara rimligt att i det läget får Esbjörn betala för värdering och besiktning.
Men det betyder inte att Esbjörn äger dem.

Betyder ju inte att handpenningen brinner inne.
Det kan nog vara en hel del andra kostnader som tillkommer, typ advokat, ev extrakostnader för boende.
När det gått så länge som nu så är det nog ganska höga kostnader.

Hade Esbjörn intagit en mer försonlig inställning och kommit till Ebba och frågat direkt hur kan vi lösa detta och hålla henne skadeslös, utan media, så hade det varit en avsevärt större chans att lösa detta och då till en avsevärt lägre kostnad.

Fast vad skulle vi då käbbla om här?
2021-04-14, 19:48
Medlem
Citat:
Så du håller således med om att det kan ha varit så, tex när de talades vid på Fejan, att de faktiskt trodde att Esbjörn lockats in i en orättvis affär?
Nej det håller jag inte med om. Möjligen levde de i samma villfarelse som några andra att fastigheten skulle vara värd betydligt mer än vad den faktiskt värderats till. Men det ursäktar inte att man utan belägg anklagar någon för ocker och för att ha utnyttjat en annans människas lättsinne. Det var Binninges förslag till strategi utan att han hade någon som helt insyn i hur affären genomförts.
2021-04-14, 19:52
Medlem
Citat:
Det intressanta är väl vad de trodde när de skrev om saken på Fejan? Att sedan "juristen" sabbat hela saken är ju en senare utveckling.
Vad de trodde då vet jag ju inte. Men givet händelseförloppet så verkar det som att de redan då hade en idé klar som byggde på att en i sig korrekt affär som skulle stoppas med hjälp av att göra Ebba mör. Dvs det som pöbeln kallar utpressning.
2021-04-14, 19:53
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Nej det håller jag inte med om. Möjligen levde de i samma villfarelse som några andra att fastigheten skulle vara värd betydligt mer än vad den faktiskt värderats till. Men det ursäktar inte att man utan belägg anklagar någon för ocker och för att ha utnyttjat en annans människas lättsinne. Det var Binninges förslag till strategi utan att han hade någon som helt insyn i hur affären genomförts.
Det finns saker som talar för din åsikt men den kan också tolkas som en närmst konspirationsteoretisk manöver för att skydda Ebba ...
2021-04-14, 19:56
Medlem
Citat:
Jag tror att hans vänner faktiskt trodde att Esbjörn ingått en orättvis affär. Då tänkte de igenom alternativen varav ett var att gå till pressen (som man ju gärna gör när ledande politiker uppträder omoraliskt).
De gick betydligt mycket längre än så genom att offentligt söka god man och fixa generalfullmakt för att bidra till att framställa Esbjörn som lättsinning och icke rättskapabel. Utpressningen i media genomfördes under ett antal månader och underblåstes genom att Binninge skickade sina handlingar till rätten men samtidigt även till Leif Brännström på Expressen. Detta fortsatte även sedan både Notars och Densias värderingar blivit offentliga och Barry Karlssons utredning visat att Esbjörn inte är rättsokapabel.

Sedan har vi änkespindel Majkgårds historia av att ärva fastigheter från äldre farbröder som Esbjörn. Det var förmodligen det största motivet till upprördheten på Pernroth Lüllmaas Facebook.
2021-04-14, 19:59
Medlem
Citat:
De gick betydligt mycket längre än så genom att offentligt söka god man och fixa generalfullmakt för att bidra till att framställa Esbjörn som lättsinning och icke rättskapabel. Utpressningen i media genomfördes under ett antal månader och underblåstes genom att Binninge skickade sina handlingar till rätten men samtidigt även till Leif Brännström på Expressen. Detta fortsatte även sedan både Notars och Densias värderingar blivit offentliga och Barry Karlssons utredning visat att Esbjörn inte är rättsokapabel.

Sedan har vi änkespindel Majkgårds historia av att ärva fastigheter från äldre farbröder som Esbjörn. Det var förmodligen det största motivet till upprördheten på Pernroth Lüllmaas Facebook.

Men nu skrev de specifikt att släkt skulle ärva huset...
2021-04-14, 19:59
Medlem
Citat:
Det finns saker som talar för din åsikt men den kan också tolkas som en närmst konspirationsteoretisk manöver för att skydda Ebba ...
Det är många som försöker skapa en bild av konspirationsteorier runt detta, men det går inte så bra eftersom den relevanta tråden på Facebook är förevigad trots att Pernroth Lüllmaa försökte radera alla spår.

https://www.docdroid.net/KeOcfAA/monica-pernroth-facebook-pdf
2021-04-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men nu skrev de specifikt att släkt skulle ärva huset...
Men nu finns det vittnen på att Matz hade accepterat försäljningen och kom för att hämta sina mopeder som förvarades i ett av förråden på tomten. Det gör man kan tänka att syftet med inlägget var att inleda smutskastningen med en ovetande släkting som täckmantel.

Om det fanns någon omsorg om Matz Bolin som arvinge så kan man tycka att Binninge borde ha kallat honom som vittne för att styrka Esbjörns ånger. Det är ganska intressant och avslöjande att han inte ska vittna tycker jag.
2021-04-14, 20:11
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Det är många som försöker skapa en bild av konspirationsteorier runt detta, men det går inte så bra eftersom den relevanta tråden på Facebook är förevigad trots att Pernroth Lüllmaa försökte radera alla spår.

https://www.docdroid.net/KeOcfAA/monica-pernroth-facebook-pdf
Jo jag har sett det som skrevs på fejan. Det kan tolkas som att Esbjörns vänner blivit upprörda över att han blivit lurad och att de därför diskuterar vad som ska göras åt saken. Inget märkvärdigt att gå till pressen om det är en ledande politiker man anser ha betett sig omoraliskt.

Nu vet jag givetvis inte hur de tänkte och vad de tyckte. Men sett utifrån så kan deras samtal på fejan tolkas helt annorlunda än "Ebbas vänner" gör.
2021-04-14, 20:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det märks att du inte har gjort någon fastighetsaffär.
Friskrivningsklausul för dolda fel är inte standard i något avtal och något som säljaren i vissa fall kan förhandla sig till mot ett stort avdrag på priset.
Då kan man ju tycka att den definitivt borde vara med här, så billigt som Ebba fick huset.
Jag har köpt hus. Då fanns den med. Alla jag känner som sålt hus har haft den med.
För att det känns säkrast så.
Men talade Ebba överhuvudtaget med Esbjörn om det?

Jag skulle tro NEJ. Då det har kommit fram att hon undanhållit väldigt mycket för honom.
2021-04-14, 20:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Det här kommer att kosta Esbjörn, hade han haft riktiga vänner hade de rått honom att avbryta, nu är de uppenbarligen inga riktiga vänner.
Det här kommer att kosta Ebba. Från att ha varit en hyllad partiledare. Kommer hon att styra KD rakt ut ur riksdagen och sedan få sparken från sitt jobb.
Hade hon haft några riktiga vänner skulle de rått henne att avbryta. Men det är ju allmänt känt att Ebba inte har några riktiga vänner utan enbart omger sig av ja. Sägare.
2021-04-14, 20:19
Medlem
Citat:
Jo jag har sett det som skrevs på fejan. Det kan tolkas som att Esbjörns vänner blivit upprörda över att han blivit lurad och att de därför diskuterar vad som ska göras åt saken. Inget märkvärdigt att gå till pressen om det är en ledande politiker man anser ha betett sig omoraliskt.

Nu vet jag givetvis inte hur de tänkte och vad de tyckte. Men sett utifrån så kan deras samtal på fejan tolkas helt annorlunda än "Ebbas vänner" gör.
Om man trots facit på hand saknar förmågan att sätta in tråden på Pernroth Lüllmaas Facebook i ett större sammanhang så går det möjligen att missförstå på det sätt som du gör. Men om man klarar av att se hur den hänger ihop med fortsättningen, så förstår man även syftet med vad som skrivs.

Det är dessutom aktiva styrelsemedlemmar från Rättssäkerhetsorganisationen som tidigare har använt mediapåverkan i bland annat i Assangefallet. Där fick läckta dokument tragiska följder för några inblandade. Syftet var det samma denna gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in