2021-04-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, fast det beror tyvärr uteslutande på media och folks oförmåga att tolka och ta till sig fakta - det handlar inte om att "beg bilhandlare" lurat skjortan av någon.

Rent statistiskt finns det orsaker att höja blicken ovanför horisonten som just nu döljer eventuella ekonomiska intressen. Jag gissar dock att t.ex. Pfizer är väldigt nöjda med dagens beslut. Någon som har koll på deras aktiekurs, från $35 till $37 på en månad, väl? Tänka sig...

302 personer döda i UK efter att ha vaccinerats med Pfizer/BioNTech.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/977005/COVID-19_mRNA_Pfizer-_BioNTech_Vaccine_Analysis_Print.pdf

Jeg ser det som at de har solgt den samme bil 2-3 gange.

Der er 48 døde efter Pfizer vaccination i Danmark. I forhold til at der kun er 1 dødsfald i forbindelse med AZ kan det virke sindssygt.
Forskellen er selvfølgelig at alle plejehjemsbeboere har fået Pfizer og Lægemiddelstyrelsens vurdering:
" I alle 48 tilfælde er det Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det er mindre sandsynligt, at der er sammenhæng med vaccinen, og at det er overvejende sandsynligt, at dødsfaldene skyldes andre forhold. "

Der har også været 27 blodpropper og deres vurdering har været den samme:
"Lægemiddelstyrelsen har vurderet 27 indberetninger om blodpropper. I 25 af de 27 sager vurderes en sammenhæng med vaccinen mindre sandsynlig. I de resterende 2 sager kan det ikke udelukkes, at årsagen skyldes selve stikket med nålen."

Deres vurdering af 9 blodpropper efter AZ vaccination, lyder på samme måde:
"Lægemiddelstyrelsen har behandlet 9 indberetninger om blodpropper. Ingen af disse indberetninger omhandler dødsfald. I alle 9 tilfælde vurderes en sammenhæng med vaccinen mindre sandsynlig."

Deres vurdering af de sjældne symptomer efter AZ lyder derimod:
"Lægemiddelstyrelsen har behandlet 2 danske indberetninger, hvor der er tale om det omtalte usædvanlige sygdomsbillede med lavt antal blodplader, blodpropper i små og store kar samt blødning. Én af de to sager omhandler et dødsfald. Lægemiddelstyrelsen har i begge tilfælde vurderet, at en sammenhæng med vaccinen er sandsynlig."

Hvis vi gerne i fremtiden vil fortsætte med høj tiltro til vaccinationsprogrammer er det en nødvendig beslutning.
Senast redigerad av Tveskaeg 2021-04-14 kl. 13:25.
Citera
2021-04-14, 13:24
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det där är enligt den nya definitionen, ja.

Isåfall är Covid en pandemi för all framtid. Viruset försvinner ju inte.

Det övergår kanske till en endemi, nånting som puttrar på låg nivå, typ som fökylning
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du får träffa vem du vill, frågor på det? Sen att du har en rekommendation från FHM att inte göra det är upp till dig att följa. Att folk inte följer rekommendationerna kan du inte lasta mig för. Hade folk följt rekommendationerna hade pandemin varit över i somras.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Du skrev ordagrant "Vi får träffa hur många vi vill i Sverige, det finns inga krav på någonting"

Några av de krav/restriktioner som funnits i 1 år, eller åtminstone sista 6 månaderna är:
- Umgås bara med dom du bor med
- Stanna hemma om du känner dig det minsta sjuk
- Arbeta hemifrån om du har möjlighet
- Undvik att åka kollektivt under rusningstrafik
- Håll avstånd, minst 2 meter från andra
- Endast 1 per hushåll ska handla i affärer

Samtliga dessa krav förstår t ex min 7-åring. Men det finns vuxna som har svårt med förståelse, det förstår även jag. Speciellt våra importerade analfabeter från Afghanistan, Somalia, Syrien o s v.

Jo, du borde ta ansvar och sprida dessa enkla krav till din omgivning. Problemet är att du inte verkar tro att det finns några krav. Nu kanske du tillhör någon av ovanstående kategorier (alternativt har problem med läsförståelse eller annan funktionsnedsättning), då är du ursäktad.

Att sitta och sprida lögner om att vi inte har krav och restriktioner hjälper inte någon. Försök nu förstå det min 7-åring förstår, OCH gå ut och sprid och lev kraven! Det är din skyldighet!
Det ligger väl egentligen något i båda era tolkningar.

Vi har inga krav eller lagar på det personliga planet, men det finns myndighetsrekommendationer vilka bör/ska tolkas väldigt nära krav, men det är inte en lag så det finns inga sanktionsmöjligheter som i många andra länder.
Citera
Medlem
Sverige är nr 2 i världen nu och ökande! (nr4 med mer än 1 miljon). Vi är dessutom klart sämst av de sämsta både när det gäller totalt antal smittade och döda! Nu får vi fan skärpa till oss!

Senaste siffrorna från Our World in Data 2021-04-13. Länder med mer än 5.0 miljoner innevånare och mer än 300 fall per dag och miljon innnevånare SAMT en ökning per vecka större än 0 procent.

Jag har nu infört dubbla 7 dagars rullande medel av antal fall per dag och miljon innevånare. Det ger lite lugnare beteende om man jämför siffrorna från en dag till en annan (på bekostnad av ytterligare 4 dagars fördröjning).

fall antal fall per dag och miljon innevånare
ökn procent ökning av antal fall på 7 dagar
fall_t totalt antal fall per miljon innevånare
död_t totalt antal döda per miljon innevånare

Kod:
         land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                     
1      Turkey   597   33   46986    408
2      Sweden   589   17   86789   1352
3   Palestine   477   21   53468    568
4   Argentina   409   53   57062   1287
5       Chile   368    1   56952   1282
6     Ukraine   358    9   44021    902
Citera
2021-04-14, 13:29
Medlem
Där kom det..vad innebär detta nu?
https://www.expressen.se/nyheter/danmark-slutar-helt-med--astra-zenecas-vaccin/
Citera
2021-04-14, 13:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En pandemi är en epidemi spridd till flera världsdelar. Covid är definitivt en pandemi.

Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det där är enligt den nya definitionen, ja.

Isåfall är Covid en pandemi för all framtid. Viruset försvinner ju inte.
Just nu har vi vad jag förstår en pandemi även enligt den tidigare definitionen så det finns ingen anledning att tjafsa om just det.

Sedan har jag för mig att det ska vara en ny smitta för att vara en pandemi, så någon evig pandemi får man inte.
Citera
2021-04-14, 13:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det ligger väl egentligen något i båda era tolkningar.

Vi har inga krav eller lagar på det personliga planet, men det finns myndighetsrekommendationer vilka bör/ska tolkas väldigt nära krav, men det är inte en lag så det finns inga sanktionsmöjligheter som i många andra länder.

Det är väl där skon klämmer. Jag ser dessa som ett styrmedel andra ser det som fascism. Under tiden vi käbblar så ligger folk och flämtar på IVA, sjukvårdspersonalen går på knäna och folk dör. Det är tragiskt. Vi har smittskyddslagen men den har man valt att inte tillämpa av någon outgrundlig anledning. Om du får klamydia och vägrar undersökning så kommer polisen och hämtar dig, trots att man inte dör av det. Får du covid19 och går och hostar på Ica så är det ingen som bryr sig. Märklig tolkning. Var ett ärende på Ica igår kväll, med andningsskydd såklart och nog fan var det en kärring där som gick runt och hostade som en idiot. Höll mig >10 m från henne, stor affär. Kärringjäveln borde släpats ut av polis och spärrats in.
Citera
2021-04-14, 13:35
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg ser det som at de har solgt den samme bil 2-3 gange.

Der er 48 døde efter Pfizer vaccination i Danmark. I forhold til at der kun er 1 dødsfald i forbindelse med AZ kan det virke sindssygt.
Forskellen er selvfølgelig at alle plejehjemsbeboere har fået AZ og Lægemiddelstyrelsens vurdering:
" I alle 48 tilfælde er det Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det er mindre sandsynligt, at der er sammenhæng med vaccinen, og at det er overvejende sandsynligt, at dødsfaldene skyldes andre forhold. "

Der har også været 27 blodpropper og deres vurdering har været den samme:
"Lægemiddelstyrelsen har vurderet 27 indberetninger om blodpropper. I 25 af de 27 sager vurderes en sammenhæng med vaccinen mindre sandsynlig. I de resterende 2 sager kan det ikke udelukkes, at årsagen skyldes selve stikket med nålen."

Deres vurdering af 9 blodpropper efter AZ vaccination, lyder på samme måde:
"Lægemiddelstyrelsen har behandlet 9 indberetninger om blodpropper. Ingen af disse indberetninger omhandler dødsfald. I alle 9 tilfælde vurderes en sammenhæng med vaccinen mindre sandsynlig."

Deres vurdering af de sjældne symptomer efter AZ lyder derimod:
"Lægemiddelstyrelsen har behandlet 2 danske indberetninger, hvor der er tale om det omtalte usædvanlige sygdomsbillede med lavt antal blodplader, blodpropper i små og store kar samt blødning. Én af de to sager omhandler et dødsfald. Lægemiddelstyrelsen har i begge tilfælde vurderet, at en sammenhæng med vaccinen er sandsynlig."

Hvis vi gerne i fremtiden vil fortsætte med høj tiltro til vaccinationsprogrammer er det en nødvendig beslutning.
Nu brister min danska läsförståelse lite, det erkänner jag, men om jag förstått saken rätt så länkar du till en artikel där man slår fast att det finns ETT (1) dödsfall som skett efter vaccination med AZ och 48 (FYRTIOÅTTA) dödsfall som skett efter vaccination med Pfizers vaccin? Det finns 27 rapporter om blodproppar efter vaccination med Pfizers vaccin och TVÅ av dessa bedöms som troligen orsakade av vaccinet? Ok...

Det finns 9 rapporter om blodproppar efter vaccination med AZ och det är här som vi hittar det enda dödsfallet som kopplats till AZ. Dock påpekar man att i SAMTLIGA nio fall anses en koppling mellan vaccinet och blodproppen vara osannolikt.

Och beslutet blev således att stoppa AZ? Haha, du skämtar....
Citera
2021-04-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl där skon klämmer. Jag ser dessa som ett styrmedel andra ser det som fascism. Under tiden vi käbblar så ligger folk och flämtar på IVA, sjukvårdspersonalen går på knäna och folk dör. Det är tragiskt. Vi har smittskyddslagen men den har man valt att inte tillämpa av någon outgrundlig anledning. Om du får klamydia och vägrar undersökning så kommer polisen och hämtar dig, trots att man inte dör av det. Får du covid19 och går och hostar på Ica så är det ingen som bryr sig. Märklig tolkning. Var ett ärende på Ica igår kväll, med andningsskydd såklart och nog fan var det en kärring där som gick runt och hostade som en idiot. Höll mig >10 m från henne, stor affär. Kärringjäveln borde släpats ut av polis och spärrats in.

Frihet är typ det enda som är värt att dö för i ett samhälle. När Sverige införde pandemilagar som ger utrymme för att begränsa vår frihet så har de som dött av covid dött i onödan. Så länge vi är fria så är dödsfallen värt det, särskilt eftersom dödstakten bara ökat med 0,9 promille av covid.
Citera
2021-04-14, 13:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu brister min danska läsförståelse lite, det erkänner jag, men om jag förstått saken rätt så länkar du till en artikel där man slår fast att det finns ETT (1) dödsfall som skett efter vaccination med AZ och 48 (FYRTIOÅTTA) dödsfall som skett efter vaccination med Pfizers vaccin? Det finns 27 rapporter om blodproppar efter vaccination med Pfizers vaccin och TVÅ av dessa bedöms som troligen orsakade av vaccinet? Ok...

Det finns 9 rapporter om blodproppar efter vaccination med AZ och det är här som vi hittar det enda dödsfallet som kopplats till AZ. Dock påpekar man att i SAMTLIGA nio fall anses en koppling mellan vaccinet och blodproppen vara osannolikt.

Och beslutet blev således att stoppa AZ? Haha, du skämtar....
Håller med om att det är en märklig hantering av olika vaccin och biverkningar.
I Sverige har det rapporterats in 16 ev. dödsfall per 100 000 vaccinerade för Pfizer BioNTech och 2,5 ev. dödsfall för Astra Zeneca.

Det helt ologiska beslutet är då att fortsätta att vaccinera med PB, men sluta med AZ.

Det kan ju vara så att det finns evidens för dödsfall med AZ, men inte för PB än så länge.
Citera
2021-04-14, 13:53
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Frihet är typ det enda som är värt att dö för i ett samhälle. När Sverige införde pandemilagar som ger utrymme för att begränsa vår frihet så har de som dött av covid dött i onödan. Så länge vi är fria så är dödsfallen värt det, särskilt eftersom dödstakten bara ökat med 0,9 promille av covid.

Jag vet inte om de som dött och deras anhöriga håller med dig, tveksamt om övriga som sjukvårdats är så glada heller. Men man får ha en egen åsikt om det i alla fall.
Citera
2021-04-14, 13:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Inrapporterad misstänkt biverkning dödsfall för de olika vaccinen i Sverige.
AZ, 7 st av 298 000 vaccinerade (2,5 av 100 000).
Moderna, 9 st av 127 000 vaccinerade (7 av 100 000).
PB, 145 st av 882 000 vaccinerade (16 av 100 000).
Läkemedelsverket

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det där säger ingenting, Astras vaccin har inte givits åt dom äldsta därför är misstänkta dödsfall också lägre. Ifall en person avlider inom en given tid efter vaccininjektion så rapporteras det som misstänkt biverkning automatiskt. Det är självklart när man massvaccinerar 80+ att det kommer att ske en del naturliga dödsfall som inträffar strax efter vaccinering.
Nog säger det något!?
Tex. säger det, precis som du indirekt själv påpekar, att yngre dör i liten omfattning av Astra Zenecas vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in