2021-04-14, 00:32
Medlem
bartrams avatar
Angående vaccination: Jag ringde 113 13 och frågade om FHM:S åldersgräns 65 år för vaccination med AZ var ett direktiv eller bara en rekommendation. Fick uppgift om att det bara var en rekommendation.
Men det är inte så det framställs i massmedia. Vem har rätt?
Citera
2021-04-14, 00:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja onekligen gick det snabbt och smidigt att vaccinera med svininfluensan. Logistiskt var det inga problem. Varje år Vaccineras 2 miljoner för influensan och det brukar vara avklarat på nån månad. Det var ju långa köer och att vänta 15 minuter efteråt var det inte tal om.

Dom kommer nog aldrig vaccinera under 18 år mot Covid lägg där till att man inte vaccinerar alla så ska det bli intressant hur många man kan komma upp till totalt. Misstänker vi kommer hålla Covidgrytan kokande under många år med unga som reservoar.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag dör inombords bara av att tänka på det.
Vaccinationsviljan i Sverige är ju extremt hög enligt Sifo och Novus.
Någonstans runt 90 % ska vaccinera sig och bara runt 5 % tänker inte vaccinera sig.

Det där med att vänta 15 minuter missköter många när man får vaccin. Gissningsvis gör de bedömningar utifrån sådant de frågar och om man blivit vaccinerad tidigare, men jag tror att man egentligen ska stanna för observation i 15 minuter vid alla typer av vaccinationer. Detta är vad jag tror eftersom det hänt att jag fått vänta innan jag får gå hem efter vaccination.
Citera
2021-04-14, 01:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Angående vaccination: Jag ringde 113 13 och frågade om FHM:S åldersgräns 65 år för vaccination med AZ var ett direktiv eller bara en rekommendation. Fick uppgift om att det bara var en rekommendation.
Men det är inte så det framställs i massmedia. Vem har rätt?
113 13 har säkert svarat rätt, men en myndighets rekommendation är betydligt starkare än när man frågar på reataurangen vilket vin som rekommenderas till en viss maträtt.

En myndighets rekommendation baseras på bästa kunskapsläge och ska i princip följas, men det är ingen lag och det finns inga sanktioner. Om man väljer att göra på något annat vis än vad en myndighet rekommenderar bör man kunna visa att även detta är ett bra sätt att gå tillväga.

Jag har mest erfarenhet av att använda myndigheters föreskrifter, allmänna råd och rekommendationer, så det jag beskriver är min personliga uppfattning av hur myndigheter i Sverige kommunicerar sina budskap.

Det finns säkert någon som är duktig på statskunskap som kan förklara bättre och mera korrekt.
Citera
2021-04-14, 01:11
Avslutad
Varför tjatas det om konsekvenser vid långvariga och stenhårda lockdowns när folk nämner att vi borde ha gjort som övriga Norden? Har folk ingen koll på deras restriktioner? Eller existerar det inga fler nyanser än att tjata om världens värsta exempel även när folk inte ens pratar om den typen av lockdowns?

Norge började lätta på sina restriktioner redan i april och maj 2020. Frammåt hösten öppnade de för evenemang upp till 200 när vi begränsade till under 10 pers. Skillnaden är att de verkar köra på hårdare restriktioner väldigt tillfälligt bara för att få ned det värsta, sedan lättar de igen eller satsar mer på lokala insatser och smittspårning. Osv. Hela sommaren var minst lika fritt som här.

Och varför oroar sig folk inte för konsekvenserna av vad vi själva gör gällande exempelvis besöksförbuden för äldre..? Eller de är ju gamla och ska väl ändå bara lägga sig ned och dö snart ändå? 🤔 "Vi måste skydda våra äldre".

Coronakommisionen:

Citat:
”(...)I våra nordiska grannländer infördes besöksförbud eller besöksrestriktioner på äldreboenden i mitten av mars. Trots att Sverige hade sitt första dödsfall ungefär samtidigt som Norge, Danmark och Finland dröjde det ytterligare cirka två veckor innan ett nationellt besöksförbud infördes även här.

Sverige upphävde förbudet först den 1 oktober. I våra grannländer har förbuden upphävts eller restriktionerna lättats långt tidigare. Sverige har alltså haft ett mer ingripande besöksförbud på äldreboenden än något av våra nordiska grannländer.

10.3.4 Besöksförbudet kom sent och omprövades för sällan.

(...)borde ha låtit beslutet om besöksförbud gälla för en betydligt kortare tid för att därefter överväga en eventuell förlängning. Frågan om förbudets bestånd och dess rättighetsinskränkningar hade då mera kontinuerligt kunnat vägas mot det allmänna smittläget och regionala förhållanden.

Även om de huvudsakliga smittvägarna in på särskilda boenden inte är helt klarlagda, var det trots allt rimligt att anta att anhöriga till de boende kunde föra med sig smitta när denna fanns i det omgivande samhället. Ett besöksförbud hade åtminstone viss potential att minska smittspridningen till särskilda boenden. Det var därför både begripligt och försvarligt att införa det nationella besöks- förbudet.

Det finns emellertid anledning att anta att besöksförbudet innebar hälsorisker för de boende genom att de avbrott i vardagen som det innebär när make/maka, barn och barnbarn kommer på besök nu upphörde eller glesade ut. Förbudet medförde rimligen också en känsla av övergivenhet och stor ensamhet hos många äldre.

(...)Kommissionen anser att det förhållandet att så många fick dö utan någon anhörig vid sin sida är oacceptabelt, även om starka smittskyddsskäl kunnat anföras för besöksförbudet. Att få ha anhöriga vid sin sida den sista tiden i livet är en viktig del av en god palliativ vård och en god omsorg, och många gånger nödvändigt för att både den boende och de anhöriga ska få ett värdigt avslut.
Regeringen borde redan i förordningen med besöksförbudet ha klargjort att besök av anhöriga skulle vara tillåtna under den boendes sista tid i livet."
Citera
2021-04-14, 05:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad kom först?
Kom restriktionerna först och sedan blev många sjuka
eller
Blev många sjuka och därför infördes restriktioner.

Jag förstår att du inte menar att det är som i det första alternativet, men ibland uppfattar jag det du skriver på det viset.

Det har varit passivitet från dag ett kan man säga. Men givet att det inte vidtagits några åtgärder så går det tyvärr inte att rätta till misstagen som begåtts tidigare i pandemin. Ingenstans har det fungerat och bara gjort det ännu värre.

Å andra sidan har många redan haft viruset nu och byggt upp sitt immunförsvar. För unga och friska är det inte särskilt farligt och därför kanske det rent av är bra om de får viruset på naturlig väg i brist på vaccin.

Så har det varit i tidigare pandemier osv jag vet inte varför det skulle vara annorlunda denna gång. Enda skillnaden är väl att vi nuförtiden har tillgång till internet och sociala medier med allt vad det innebär.
Citera
2021-04-14, 05:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
De länderna har inte drabbats allvarligare pga att de stängt ner. Ifall Sverige skulle haft nedstängningar skulle man haft tusentals färre covid-dödsfall.

I början möjligen med bättre kontroll på folk som reste in i landet. Samtidigt hade knappast 14 k varit i livet med tanke på att 82% hade allvarliga kroniska sjukdomar och dessutom 80+år.

Använd hjärnan och tänk lite så förstår du att det är helt absurt att mäta allt i dödstal.
Citera
2021-04-14, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ja, vad skulle det kallats fär med WHO:s tidigare definiton?

Pandemi då också skulle jag tro, fast det hade blivit en pandemi senare enligt den äldre definitonen.

Jag vet inte om det hade varit bättre eller sämre att låta det ta tid för corona-epidemin att bli en corona-pandemi.

Det kanske du har funderat på själv eftersom du tar upp denna fråga upprepade gånger.

En sak är säker i alla fall, vi hade haft liknande ansträngda läge för vården oavsett om vi kallar det en pandemi eller inte så vad gäller vårdbehovet har det ingen betydelse om vi kallar det pandemi, förkylning eller något annat.

Ansträngt läge i vården är inga konstigheter. Tror du svensk vård har rejäla marginaler??? Å andra sidan är det där också en grej. Ordvalet bland de regim-lojala journalisterna.

"Ansträngt läge". Och? Det är ansträngt läge varje år när halkan slår till och alla bryter benet på samma gång. Det är inte ansträngt i vården överallt nu heller.

Fast insynen är dålig och journalisterna saknar man förtroendet för så svenskarna kan inte veta.
Citera
2021-04-14, 05:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En pandemi är en epidemi spridd till flera världsdelar. Covid är definitivt en pandemi.

Det där är enligt den nya definitionen, ja.

Isåfall är Covid en pandemi för all framtid. Viruset försvinner ju inte.
Citera
2021-04-14, 06:10
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Ansträngt läge i vården är inga konstigheter. Tror du svensk vård har rejäla marginaler??? Å andra sidan är det där också en grej. Ordvalet bland de regim-lojala journalisterna.

"Ansträngt läge". Och? Det är ansträngt läge varje år när halkan slår till och alla bryter benet på samma gång. Det är inte ansträngt i vården överallt nu heller.

Fast insynen är dålig och journalisterna saknar man förtroendet för så svenskarna kan inte veta.
Vården är ansträngd i sverige, och andra länder, när det blir halt ute så blir inte vården av livshotande sjukdomar ansträngd utan möjligen väntrummen, röntgen mm. Men respiratorerna är inte upptagna. Däe är en stor skillnad. Man ska nog lyssna på dem som arbetar i vården och inte politikerna. Enligt de jag känner som arbetar i vården både läkare och sjuksyrror säger enstämmigt att det är katastrof och allt för många som smittas och behöver vård.
Citera
2021-04-14, 06:15
Medlem
madchances avatar
Detta börjar bli så pinsamt förutsägbart.

Citat:
Sveriges smittotal är högst i Europa just nu.

Med 625 nya dagliga fall per en miljon invånare är Sverige på en nivå nästan tio gånger högre än Finlands.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAO66j/sverige-har-hogst-smittotal-i-europa
Citera
2021-04-14, 06:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Detta börjar bli så pinsamt förutsägbart.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAO66j/sverige-har-hogst-smittotal-i-europa

Ja, så gick det med den flockimmuniteten... Alla döda i första vågen offrades helt utan effekt.
Citera
2021-04-14, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Intressant! Så du menar att Sveriges regioner brukar ställa in ordinarie vård och begära ut krislägesavtal varje år när halkan infinner sig? Man lär sig alltid något nytt här på fb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in