2021-04-14, 12:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Vi får se hur länge de har "öppet" denna gången....
Hehe. Bara tanken på att Norge kan ha hanterat detta bättre än oss får dig att gå in i "full defense mode"
Citera
2021-04-14, 13:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Om vi kräver evidens i det här läget kommer vården att bli som FoHM, inga nya tankar och idéer innan det är för sent.

Än så länge finns det ju ingen statistik på detta (om inte du har någon att visa), men många olika personer inom vården upplever att idag har patienterna dålig syresättning och är riktigt dåliga redan efter 4 - 5 dagar, mot tidigare cirka 10 dagar och
att patienterna är yngre än tidigare.

– Vi ser att medelåldern har sjunkit på Karolinska till 65 år, och det talar för att vi har en hel del yngre än vad vi har haft de andra vågorna, säger Caroline Kevin (verksamhetschef för akut- och infektionsverksamheten på Karolinska universitetssjukhuset)

Om det faktiskt har med den brittiska mutationen, eller B.1.1.7 som den egentligen heter, att göra är dock oklart i dagsläget.

Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Media lever på sensationer, rädsla och osäkerhet. Det driver klick och trafik. Ganska enkelt att förstå.
Pandemin är mumma för media och de kommer att göra mycket för att mjölka så mycket som möjligt.
Så är det naturligtvis också.
Citera
2021-04-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns inga krav är du helt tondöv? Det är rekommendationer inget annat!

Säg inte till mig vad jag ska göra, jag tar mitt ansvar, tyvärr är det alldeles för många som skiter i det och därför ser det ut som det gör! Sen är jag ingen självutnämnd polis likt dig som talar om för andra vad de ska och inte ska göra. Jag har inga som helst jävla skyldigheter annat än att inte sprida smitta så gå och lägg dig.

Eftersom covid anses vara en allmänfarlig sjukdom så har vi var och en vissa skyldigheter och krav vi måste följa. SÅ tyvärr stämmer inte ditt påstående "vi har inte några krav på någonting".

Men bra att du tar ansvar i alla fall, och jag håller med dig om att alltför många inte tar det ansvaret.
Citera
2021-04-14, 13:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ok förlåt om det blev svårt för dig jag glömde bort att vara extra tydlig just för dig.
Allvarligt talat nu har jag drivit med dig i ett par dagar och förstår du inte att alla här inne tycker du är ett troll?
PM skickas mellan skribenter om att nu driver vi med Takading lite och det är just för att du inte kan ta till dig någon information över huvud taget.

Vad fan är det som är så svårt att förstå med att du säger att folkhälsomyndigheten kommit fram till att smittan peakade i Juni och så får du två publikationer från just dom som visar att smittan peakade i April precis som 99% av alla redan förstått?
De publikationer som du refererade till visar att smittan peakade i Juni.

Och i vanlig ordning har jag den alldeles förträffligt goda smaken att faktiskt referera till de inlägg och det data jag refererar till.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, alltså, den ena rapporten täcker öppenvården perioden v.42/43 samt v.48/49 och den andra täcker blodgivare perioden v.42/43 samt v.48/49

Saken får ju minst sagt ett löjets skimmer när DU refererar till en undersökning med hänvisning till dess förträfflighet i ämnet för att sedan när jag påpekar bristerna uttrycker av kritik för att JAG förklarar att rapporten inte kan appliceras. Du måste ju i all rimlighet skämta med mig aprillo?

Man undrar faktiskt hur du tänker, och då uttrycker jag mig ändå vänligt. Det är nästan så man börjar undra om ditt primära mål är att trolla, ställa till oreda och vara otrevlig snarare än att diskutera på sakliga grunder.

Citat:
Njaej, nu har du ju refererat till två olika typer av undersökningar. Båda undersökningarna täcker fragment av kalenderåret. I synnerhet finns det i de refererade undersökningarna ingen täckning för perioden efter v.24

Jag gissar att du inte ens läst de dokument du refererat till eftersom du vill göra gällande att det är EN undersökning i två delar - det är det inte (det är två separata undersökningar som var och en täcker ungefär samma tidsperiod).

Du gjorde dock ett gott försök, och det skall du ha cred för, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jahaa på vilket sett visade antikroppstester att smittan peakade i Juni?

Från V17.
Insamlingsperioden 20 april-26 maj (vecka 17)
Analys visar en förekomst av antikroppar på 5,3% (95% KI 3,80-7,10) i
populationen. De vill säga att man kan påvisa antikroppar hos en halv miljon i Sverige redan varit smittade fram till April.

Från v.21
5,2%

Från V.24
5,2%

Från V.42
6,7%

Från V.48
7,9%

Kan du lära oss vanliga outbildade här inne hur dessa tester visar att smittan var som högst i Juni är du snäll?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodprov-oppenvarden-delrapport-1.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/376f9021a4c84da08de18ac597284f0c/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodgivare-delrapport-2.pdf

Du får nog fundera lite på vem det är som "blir driven med"...

PS.
Ingen av de länkar du infogar är giltiga. Du får fundera lite på det också...
Citera
2021-04-14, 13:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Deras iaktagelse är säkert riktigt. Men den beror på att äldre är vaccinerade, så man får känslan att det skett en förskjutning av ålder. Men vad det är egentligen är frågan om är att lika många yngre läggs in, men betydligt färre äldre. Granskningen tog inte genomsnittlig ålder, utan räknade på det förväntade antalet inlagda i varje åldersgrupp. Man kunde alltså tydligt se att det inte är fler yngre, utan färre äldre som grund för hur siffrorna ser ut.
Du har ingen länk till den artikeln eller den är kanske bara för betalande?
Skulle varit intressant att läsa.

Kanske några IVA anställda skulle kunna låta lura sig på det viset men jag tänker mig att de flesta som jobbar där har ett hum om vad de talar om, de är ju inte idioter heller, krävs ju en ganska gedigen utbildning.

Som jag har förstått det är det bara ett fåtal riktigt unga det skulle i så fall ökat med, utan den grupp som den "stora" ökningen ska vara i 40-50 åringar och så. Hur ser den undersökningen ut med den gruppen?
Citera
2021-04-14, 13:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Inrapporterad misstänkt biverkning dödsfall för de olika vaccinen i Sverige.
AZ, 7 st av 298 000 vaccinerade (2,5 av 100 000).
Moderna, 9 st av 127 000 vaccinerade (7 av 100 000).
PB, 145 st av 882 000 vaccinerade (16 av 100 000).
Läkemedelsverket
Det där säger ingenting, Astras vaccin har inte givits åt dom äldsta därför är misstänkta dödsfall också lägre. Ifall en person avlider inom en given tid efter vaccininjektion så rapporteras det som misstänkt biverkning automatiskt. Det är självklart när man massvaccinerar 80+ att det kommer att ske en del naturliga dödsfall som inträffar strax efter vaccinering.
Citera
2021-04-14, 13:09
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Inrapporterad misstänkt biverkning dödsfall för de olika vaccinen i Sverige.
AZ, 7 st av 298 000 vaccinerade (2,5 av 100 000).
Moderna, 9 st av 127 000 vaccinerade (7 av 100 000).
PB, 145 st av 882 000 vaccinerade (16 av 100 000).
Läkemedelsverket
Ännu viktigare att vi norpar danskarnas lager av AS.
Citera
2021-04-14, 13:11
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Astra Zeneca. Jävla sopor alltså. Misslyckad först med leveranser sen suger dersas vaccin kuk.

Tacka vet jag Pfizer och Moderna. Riktiga företag. Hoppas Astra går under.
Det är inte AstraZeneca's vaccin. De har i själva verket inte haft något alls med utvecklingen av vaccinet att göra. Man har ingått ett partnerskap med den biotech-institution som utvecklat vaccinet. AstraZeneca har varit delaktiga på ett rent logistiskt plan i den sista fasen av de kliniska försöken + att man ansvarar för produktionen av vaccinet.
Citera
2021-04-14, 13:11
Medlem
allt.o.ingets avatar
2.415.199 har dött i vita länder (Europa med Ryssland/Nordamerika/Sydamerika/Australien/Nya Zeeland). 556.088 har dött i övriga världen (Kina/Indien/Mellanöstern/Afrika/Sydostasien.

Och då ska man komma ihåg att bara Kina och Indien har 2 miljarder av jordens befolkning.

Man kan inte låta bli att ställa frågan, är covid-19 biologisk krigföring mot vita?
Citera
2021-04-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
2.415.199 har dött i vita länder (Europa med Ryssland/Nordamerika/Sydamerika/Australien/Nya Zeeland). 556.088 har dött i övriga världen (Kina/Indien/Mellanöstern/Afrika/Sydostasien.

Och då ska man komma ihåg att bara Kina och Indien har 2 miljarder av jordens befolkning.

Man kan inte låta bli att ställa frågan, är covid-19 biologisk krigföring mot vita?

Förklaringen är att den vita mannen är överviktig i en mycket högre utsträckning + har brist på D-vitaminer + Lite annat.
Citera
2021-04-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget

Iof tror jag att många "icke vita" länder har lite sämre förmåga att testa och föra statistik också....
Citera
2021-04-14, 13:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Som jag tidigare påpekat:
Om du vill föra en strukturerad debatt och förvänta dig ett svar får du nog infoga och referera till citaten på korrekt vis. Det är som sagt inte upp till andra debattörer att genomföra ett detektivarbete för att försöka reda ut den veritabla sörja av påståenden och citat som du rör ihop till en retorisk soppa i vartannat inlägg. Det blir dessutom viktigt då kontexten av det citerade framgår.
Så nu gäller inte detta längre?
Du minns när du V Ä G R A D E att lämna en länk till mig.

Citat:
Det är väl brukligt att man själv styrker sin egen teori när man blir ombedd att göra det, om man är intresserad av att vara trovärdig.
Citat:
Det har jag redan gjort. Om jag inte missminner mig presenterade jag statistik och diagram här på FB redan sommaren 2020 som förklarar saken.
Citat:
Det var ju bra, då kan du ju bara länka till detta inlägg så blir du trovärdig lätt som en plätt.
Citat:
Haha, du menar att förhållandet smittade/döda inte skiljer sig mellan Sverige och andra länder? Det är ju inte direkt kontroversiellt och ingenting som är föremål för någon form av diskussion eftersom det är så uppenbart. Ge dig nu.

Herregud...
Citat:
Nej, jag menar att jag är intresserad och trodde du skulle kunna visa något intressant, men tydligen inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in