2021-04-14, 09:26
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Med all respekt!
Det finns inte en väl fungerande själ i Sverige som tror på detta.
Självklart är det ett otroligt fusk bakom dessa glädjebetyg.
Seriöst, tror journalisterna att någon med två hjärnceller i symbios anser att det här stämmer?

Arma, ARMA djävla Sverige!
Citera
2021-04-14, 09:27
Bannlyst
"När jag blir äldre vill jag forska inom medicin, säger Najah."

Lite väl högt satta mål kan jag tycka för nån som inte gått ut nionde klass...
Citera
2021-04-14, 09:31
Medlem
Suecotes avatar
Stackars den ende svensken...

De kanske gjorde som med PISA-provet och plockade bort de allra sämsta. Sedan handlar det givetvis om glädjebetyg, det skulle ju se illa ut om en somalieskola skulle prestera sämre än andra skolor med mer svenskar. Det vore ju rasistiskt. Slår vad om att max hälften av niorna kan stava till "katt" (alltså inte khat!).
Citera
2021-04-14, 09:36
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
https://www.expressen.se/nyheter/sko...ela-stockholm/

Så Stockholms bästa skola gör dåligt ifrån sig i matte?

Tittar man i hela Sverige är hela situationen med matematik helt hopplöst dålig. Många ungdomar idag har så extremt dåliga matte-kunskaper att man blir mörkrädd. Det är ett framtida problem som få pratar om.
Citera
2021-04-14, 09:38
Medlem
llanzs avatar
Säkert fuskat med betygsättning för att få fina omdömen, finns en skola i Göteborg som heter vittra där rektorn höjde elevernas betyg.
Citera
2021-04-14, 09:39
Bannlyst
"I höst börjar de på gymnasiet, siktet är inställt på Viktor Rydbergs gymnasium i Sundbyberg."

Hur kan man tycka att man gör eleverna en tjänst genom att ge dom ett frikort till gymnasiet? Dom kommer ju få jätteproblem att hänga med när dom sätts med elever som har en helt annan kunskapsnivå.

Misstänker att det inte kommer några uppföljande artiklar om hur dessa elever klarade sig på gymnasiet...
Citera
2021-04-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
"När jag blir äldre vill jag forska inom medicin, säger Najah."

Lite väl högt satta mål kan jag tycka för nån som inte gått ut nionde klass...
Verkligen? Under högstadiet förväntas man ha en ungefärlig uppfattning om vad man vill syssla med som vuxen så att man kan välja inriktning på gymnasiet. Att någon säger sig vilja jobba inom medicin efter ett år av konstant Coronatjat bör inte heller komma som en chock.
Citera
2021-04-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
https://www.expressen.se/nyheter/sko...ela-stockholm/

Så Stockholms bästa skola gör dåligt ifrån sig i matte?

Inte alls, men de var medvetna om att just mattebetygen var ofta något optimistiska, de faktiska kunskaperna inte fullt så höga. Säg, inte Stockholms bästa utan "bara" lite över medel.
Citera
2021-04-14, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Verkligen? Under högstadiet förväntas man ha en ungefärlig uppfattning om vad man vill syssla med som vuxen så att man kan välja inriktning på gymnasiet. Att någon säger sig vilja jobba inom medicin efter ett år av konstant Coronatjat bör inte heller komma som en chock.

Jag jämför det ungefär med att fråga någon som har hand om fritösen på McDonalds.

Får man då svaret "jag vill jobba inom medicin!" då finns det skäl att tro att personen är naiv.
Citera
2021-04-14, 09:47
Medlem
Hinterstoissers avatar
Såklart fiffel som ligger bakom detta. Obehagligt att vi har hela skolor som är ickesvenska. Somaliska skolor i Sverige. Bara att se på bilderna. Dessa ungdomar är inte ens en promille svenska. Tveksamt är om de ens kan tala begriplig svenska.
Citera
2021-04-14, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
Jag jämför det ungefär med att fråga någon som har hand om fritösen på McDonalds.

Får man då svaret "jag vill jobba inom medicin!" då finns det skäl att tro att personen är naiv.
Om din utgångspunkt är att en fritöstekniker på Donken och en högstadieelev är på samma plats i livet förstår jag plötsligt hur du kom till din slutsats.
Citera
2021-04-14, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Om din utgångspunkt är att en fritöstekniker på Donken och en högstadieelev är på samma plats i livet förstår jag plötsligt hur du kom till din slutsats.

Men vad är det du inte begriper människa?
Somaliern går i en skola där dom fuskar med betygen vilket leder till att eleverna tror dom är bättre än dom är, vilket i sin tur leder till orealistiska mål eftersom dom inte har en aning om vad riktigt krävande skolarbete innebär och vilka krav det ställer på kunskapsnivåerna.

Det är som när man frågar barn vad dom vill bli när dom blir stora och dom svarar "astronaut!" eller "nästa zlatan!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in