2021-03-19, 19:43
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Vetenskapen är för det första bara teorier som kan ändras och ersätts av nya hela tiden och för det andra tar det lång tid innan de blir helt sanna eller 100% säkra, eller hur!! Så att lita på sånt 100% ÄR väldigt RISKABLT att man går vilse och inte hinner ta den rätta besluten innan det ÄR alldeles försent.

Det enda rena 100% säkra sanningen jag tror på, är att jag har inte funnits av slump och inte heller den helt perfekta och välbyggda universum. Jag måste säga att har följt vetenskapens teorier ganska bra och så fort någon vetenskapsman talar om intelligent design i någon forskning blir plötsligt avvisad och attackerad av de som har makten över vetenskapsvärlden även om personen i fråga har ingen religiös bakgrund. Det finns många såna vetenskapsmän som vittnar om detta.

Så frågan är hur kan du lita på såna människor så kallade "vetenskapsmän" och hur säker är du att inte har någon dold agenda de driver och vill manipulera och lura människor och ha kontroll över dem på det här sättet.

Jag stå dock för religion, men påstå att det gå hand i hand. Sen tycker jag att både Kristendomen och Islam är manipulerat.

Kristendomen ha deras ledare upphängd död på ett kors, och det är sjukt att ha en död människa på ett kors som symbol. Även svenska översättningen på Christianity bli kristen"domen", där "en dom" har mest betydelse för att straffa.

Islam ha inte samma värde för män och kvinnor. En religion ska heller inte bestämma kläder och speciellt inte att mannen ska bestämma över kvinnan bär. Gud skapade mannen som himlen och kvinnan som Jorden. Look up to your father and respect your mother.

Kristendomen och Islam ha en och samma Gud, framförallt i början eftersom vi alla är människor och se likadana ut. Båda religionerna tro på himlen och helvetet som en plats vi kommer till efter döden. Sanningen är att himlen och helvetet är en plats vi kan befinna oss under detta liv vi fått här och nu, depression är nya ordet för helvetet. Den som är deprimerad se världen och sig själv på ett dåligt sätt medans den som lever sunt och med balans ha ett positivt perspektiv på livet.

Vem som helst som är troende säger att himlen och helvetet är en plats efter döden. Vi fungera likadant som Jesus, vi gå runt på jorden och lär oss om vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, hälsosamt eller farligt. Jesus la allt som gynnar oss i himlen, och motsatsen i helvetet. Den som gör rätt för sig och andra följer vägen mot himlen, den som är ond och vill illa ta vägen mot helvetet.

Personligen tro jag att slumpen skapade människan och guden. Jag tro allt började med att vi utvecklade känslan och alla våra andra sinnen var inte utvecklade. Hjärnan tillsammans med vår ryggrad utgjorde denna orm liknade varelse. Utan att kunna se och bara känna skapade våra tankar. Ormen som blev människan hade en högsta önskan, det är att en dag få ta sig till den energi som kom och gick hela tiden. Denna orm ansåg sig vara skapad från den energi och började kalla den för sin Fader. Våra sinnen utvecklades och ormen insåg att de spela ingen roll hur långt jag ta mig, det är alltid samma avstånd. Solen gick upp gjorde att UPP = BRA, när solen gick ner betyder NER = DÅLIGT.
Detta gjorde att ormen ramade in allt bra måste vara från Fadern, och det dåliga är från det onda. Detta blev Himlen och Helvetet. Alltså pga ormens hösta önskan att en dag få komma till Fadern som finns i himlen skapade människan.

Andra ormar som tolkade världen annorlunda än vår orm blev till slut alla våra rygg radade djur vi ha idag.

För mig är religion samma som personlighet. Vi ska skapa oss till en och samma varelse, för detta kommer skapa fred bland människorna. Kolla hur världen se ut nu för tiden, de icke religiösa påstå att religion skapar krig. Dessa gick och blev bästa vän med egot, för att sin egen religion. Om de tycker att religion är anledning till krig, då ska vi nog undvika att skapa ytterligare en.

Här är hur jag se det: http://www.focusonthekingdom.org/Messias%20kommande%20rike.pdf
Senast redigerad av lejongadden 2021-03-19 kl. 19:59.
Citera
2021-04-13, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför är då så många intresserade av att förneka Gud? Istället för att försöka förnimma Gud?
Det är omöjligt att förneka något som inte existerar.
Den här självgoda retoriken avslöjar alltid. Du har ju inget konkret att komma med, så du försöker med härskartekniker och retorik för att övertyga. För din information: Det fungerar inte.
Citera
2021-04-13, 13:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är omöjligt att förneka något som inte existerar.
Den här självgoda retoriken avslöjar alltid. Du har ju inget konkret att komma med, så du försöker med härskartekniker och retorik för att övertyga. För din information: Det fungerar inte.
Enligt mig existerar ofattbar makt och jag upplever att verkligheten inte är sådan som vetenskap och litteratur beskriver den. Så din retorik fungerar inte heller.
Citera
2021-04-13, 13:45
Medlem
Citat:
Enligt mig existerar ofattbar makt och jag upplever att verkligheten inte är sådan som vetenskap och litteratur beskriver den. Så din retorik fungerar inte heller.
Jag behöver inte använda mig av slug retorik eftersom jag har rätt.
Det jag tycker och tror på går att styrka vetenskapligt.
Medans det som du tror på är rena fantasier.
Och p.g.a. att du aldrig kan påvisa något praktiskt och verkligen inte vetenskapligt, måste du använda slug retorik och härskartekniker.

Det är skillnaden mellan oss.

Frågan är också: Vad förespråkar egentligen Jesus? Sanning och ärlighet, eller slug retorik och härskartekniker?
Citera
2021-04-13, 14:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag behöver inte använda mig av slug retorik eftersom jag har rätt.
Det jag tycker och tror på går att styrka vetenskapligt.
Medans det som du tror på är rena fantasier.
Och p.g.a. att du aldrig kan påvisa något praktiskt och verkligen inte vetenskapligt, måste du använda slug retorik och härskartekniker.

Det är skillnaden mellan oss.

Frågan är också: Vad förespråkar egentligen Jesus? Sanning och ärlighet, eller slug retorik och härskartekniker?
Nu har du fel. Ingen vetenskap styrker din åsikt om Gud.

Men Jesus är för sanning och ärlighet och hans budskap är att vår värld är ond och kommer att förgöras.
Citera
2021-04-13, 14:19
Medlem
Citat:
Nu har du fel. Ingen vetenskap styrker din åsikt om Gud.
Det finns extremt många vetenskapliga bevis för evolutionen och för the Big Bang. Dessa befintliga bevis motbevisar skapelseberättelsen i Bibeln. Det finns noll och inga bevis för skapelseberättelsen.
Citera
2021-04-13, 14:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det finns extremt många vetenskapliga bevis för evolutionen och för the Big Bang. Dessa befintliga bevis motbevisar skapelseberättelsen i Bibeln. Det finns noll och inga bevis för skapelseberättelsen.
Men skapelseberättelsen är inte exakt eller kommensurabel med modern vetenskap, som har en viss formell grund. Dessutom är berättelsen förmodligen en urgammal tradering som inte nedtecknades förrän på kung Davids tid.

Ingen vetenskaplig avhandling avfärdar förekomsten av en stor makt.
Citera
2021-04-13, 14:32
Medlem
Citat:
Men skapelseberättelsen är inte exakt eller kommensurabel med modern vetenskap, som har en viss formell grund. Dessutom är berättelsen förmodligen en urgammal tradering som inte nedtecknades förrän på kung Davids tid.

Ingen vetenskaplig avhandling avfärdar förekomsten av en stor makt.

I USA finns det många som försöker bevisa Bibelns ord. Bland annat inom det område som kallas "intelligent design". Det har du säkert hört talas om? Man har alltså försökt. Men misslyckats kapitalt, och är i allmänhet gjorda till åtlöje inom vetenskapen eftersom de är pinsamt ovetenskapliga.
Citera
2021-04-13, 17:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
I USA finns det många som försöker bevisa Bibelns ord. Bland annat inom det område som kallas "intelligent design". Det har du säkert hört talas om? Man har alltså försökt. Men misslyckats kapitalt, och är i allmänhet gjorda till åtlöje inom vetenskapen eftersom de är pinsamt ovetenskapliga.
Jo, men att stor makt inte kan bevisas betyder inte att den inte finns. Det anses inte ens bevisat att det finns flygande föremål som inte tillverkats av människor. De har setts av tusentals personer och har filmats av USAF- och US Navy-piloter. Själv har jag sett två flygande diskussar i Stockholmstrakten:

https://iesho.blogspot.com/2013_09_18_archive.html

Nedan en intervju med förre chefen för National Intelligence John Ratcliffe, som menar att det finns många föremål som observerats och registrerats multipelt men som det saknas förklaring till:

https://www.theguardian.com/us-news/2021/mar/22/us-government-ufo-report-sightings
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-04-13 kl. 17:49.
Citera
2021-04-13, 18:41
Medlem
Citat:
Jo, men att stor makt inte kan bevisas betyder inte att den inte finns.
Man kan fantisera ihop precis vad som helst, man vad är syftet med det? Förutom då att skriva sagor som t.ex. Bibeln?

Citat:
Det anses inte ens bevisat att det finns flygande föremål som inte tillverkats av människor. De har setts av tusentals personer och har filmats av USAF- och US Navy-piloter. Själv har jag sett två flygande diskussar i Stockholmstrakten:

https://iesho.blogspot.com/2013_09_18_archive.html

Nedan en intervju med förre chefen för National Intelligence John Ratcliffe, som menar att det finns många föremål som observerats och registrerats multipelt men som det saknas förklaring till:

https://www.theguardian.com/us-news/2021/mar/22/us-government-ufo-report-sightings

UFO:n är ju inte ämnet för den här tråden. Det är möjligt att det skulle kunna finnas utomjordiska farkoster som besöker jorden. Inte sannolikt, men inte heller omöjligt, som skpelseberättelsen och de andra sagorna ("myterna" enligt svenska kyrkan) i Bibeln. Försöker du byta ämne nu genom att insinuera att Gud = aliens? ("en större makt"). Jobbigt att vara inmålad i ett hörn?
Citera
2021-04-13, 18:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Man kan fantisera ihop precis vad som helst, man vad är syftet med det? Förutom då att skriva sagor som t.ex. Bibeln?

UFO:n är ju inte ämnet för den här tråden. Det är möjligt att det skulle kunna finnas utomjordiska farkoster som besöker jorden. Inte sannolikt, men inte heller omöjligt, som skpelseberättelsen och de andra sagorna ("myterna" enligt svenska kyrkan) i Bibeln. Försöker du byta ämne nu genom att insinuera att Gud = aliens? ("en större makt"). Jobbigt att vara inmålad i ett hörn?
Jag diskuterade bevisbördan.
Citera
2021-04-14, 08:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
De flesta av oss har aldrig hittat naturligt guld och vi känner oss nog inte hågade att gå ut leta heller, men ändå finns det enskilda personer som söker och som finner och som förväntar sig att hitta mer guld.

Råd till dem som söker efter guld brukar vara

+ Sök där det är känt att andra har hittat guld!
+ Sök kunskap om guld och guldförande bergarter!
+ Ge inte upp!

Jesus berättade några liknelser om världslig rikedom, hur någon upptäcker något mycket värdefullt och avstår från allt för att få det, medveten om att det är en god affär. Här är sensmoralen att den som verkligen känner till det rätta värdet också är beredd att göra uppoffringar.

Den stora skillnaden mellan att söka efter guld och att söka efter efter Gud är att Satan, vår världs furste och alla lögners fader, tillåter oss att förstå värdet av guld. Den stora likheten är att i Satans värld så berövas människor ständigt på såväl sina världsliga som sina andliga rikedomar. Den som anar Gud och tar väl vara på det blir andligt rikare och starkare gentemot Satan.

Det finns förstås inga bevis för aningar om Gud och Guds makt. Motståndare till tanken på Gud kan hävda att det vetenskapligt går att avgöra vad som är guld. Men många kände igen guld långt innan vetenskapen och långt innan några egenskaper hos guld var kända så fanns det människor som hittade guld och tog tillvara på det.

Varför är då så många intresserade av att förneka Gud? Istället för att försöka förnimma Gud?

+ Sök där det är känt att andra har hittat guld!
+ Sök kunskap om guld och guldförande bergarter!
+ Ge inte upp!

Med den analogin så borde vi ateister som är här vara nära kunskapen.
Vi om några följer ju dina instruktioner men trots detta verkar där inte finnas någon vetenskap, metod, förmedlad kunskap att följa för att hitta "guld".
För att vidare följa din analogi skulle jag säga att det ser mer ut som att det finns många som tror sig ha hittat guld men inte kan bevisa att det är guld, hur man hittade det eller ens att det finns något i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in