2021-03-09, 18:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Jag ha funderat länge, men kan det vara att Jesus är inte en person? Utan att Jesus är en levnadsstil, tex som harmoni? Där du är jag och jag är du? Jag tro att Jesus är från vår värld, att Jesus ha varit aktuell i miljontals år medans den nya världen är ~2000 år gammal? Därför kan vi alla relatera till Jesus eftersom Jesus är lika inövad som våra sinnen, tex att vara Rädd, ledsen, arg och glad? Kan det vara så att vår nytid ha gjorde Jesus till en han, just för att ändra Jesus sanning? För Jesus är sanningen, och både du och jag vet hur sanningen fungera.

Det kan vara så att dessa som berättade om Jesus ha misstolkats, för så jag se Jesus passar in varenda människa här på jorden, oavsett färg. Jesus är kraften som ge allt liv här på jorden?

Jesus ge till och med möjlighet för muslimer och kristna att kunna börja älska varandra. Om de lättar lite på sin hårdkodade religion. Jesus kan till och med varit en religion, en för mäktig religion som maktsökare manipulerat till dagens religioner.

Dessa små ändringar gör att nutidens generationer som lär sig från egot kan tycka att religion är det som skadar oss och att Jesus inte finns. Eftersom varje människa med logiskt tänkande förstå att bibelns ord och de som snackas mellan varandra är för flummigt. Och ta avstånd utan att ens försöka förstå innebörden med det hela.
Varför skulle inte Jesus varit en person?
Citera
2021-03-09, 19:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Var det så enkelt att knäcka dig och det du tror på?

För att göra det enkelt så kan du anta att budskapet kommer i samma form som det du hänvisar till (Kungörelsen).
Jag förstår Jesus och har förtroende för honom. Han ljög inte och han var inte någon rebell. Religion är människors påhitt men Jesus har förstahandsinformation.
Citera
2021-03-09, 19:31
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Är mina år mer ynka än dina år. Eller vad menar du?

Det där med din konstiga matematik förstår jag inte. Vad 1+1 är kan barn från småskolan räkna ut vad det blir..

Jag tror absolut inte på allt som skrivs på internet. Varför skulle jag det av all rasistisk fake news som skrivs dagarna i ända.

Vad är det för sanning jag har svårt att förstå? Det kommer ju aldrig någon sanning.

Nutidens sanningen är vad den senaste personen viskat till oss, som vårt ego snappat upp. Du gå efter vad våra 2000 år berätta, istället för den dagen vi började utvecklade våra sinnen. Du tro väl på vetenskap?
Senast redigerad av lejongadden 2021-03-09 kl. 19:44.
Citera
2021-03-09, 20:18
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Svamlar du också?

Sanningen är samma som den alltid har varit.

Sen kom mer obegripligt svammel.

Ja jag tror på vetenskap som metod för att komma nära sanningen.

Det är för programmerat i vår själ att söka oss till sanningen. Vetenskapen är sanningen till det som uppstår. Varje liv dela upp alla situationer i upp och ner, vad som är sanning och falskhet. Frågan är ju alltid, förstå vi oss på själva sanningen?
Senast redigerad av lejongadden 2021-03-09 kl. 20:29.
Citera
2021-03-17, 15:41
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför skulle inte Jesus varit en person?

För att Jesus är sanningen, det betyder att Jesus fungera exakt likadant som sanningen gör. Tro du inte på Jesus, då förnekar vi att Jesus är sanningen. En som förnekar har svårt för att hålla sig till sanningen, ungefär som personen bli offrad att själv försöka ta reda på sanningen om hur själen fungera. Sanningen är en kraft som ge oss styrka. Den som håller sig till sanningen väljer den rätta vägen, den väg som ta oss till en plats där vi känner trygghet och befriade, en plats med lycka och gemenskap.
Citera
2021-03-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag förstår Jesus och har förtroende för honom. Han ljög inte och han var inte någon rebell. Religion är människors påhitt men Jesus har förstahandsinformation.

Det är problemet med dagens kristendom, att den ÄR otydlig och allt är suddigt och motsägelsefull. Dyrkar man Gud vår skapare eller en människa som sändes från Gud en gång i tiden för att vägleda människor till den rätta vägen?!!! Och vem är Jesus i så fall om religion är människors påhitt?!!!
Citera
2021-03-18, 12:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoyo5050
Det är problemet med dagens kristendom, att den ÄR otydlig och allt är suddigt och motsägelsefull. Dyrkar man Gud vår skapare eller en människa som sändes från Gud en gång i tiden för att vägleda människor till den rätta vägen?!!! Och vem är Jesus i så fall om religion är människors påhitt?!!!
Jag kan bara hålla med, problemet med dagens kristendom är otydligheten. Diverse mysterium som kyrkan även tidigare spred har inte heller de varit behjälpliga i människors sökande efter Gud, men samtidigt var kyrkan förr åtminstone teologiskt tydlig med det mest grundläggande (evangeliet).

Vi ska tillbe Gud vår Skapare. Tillbedjan är lydnad inför Hans ord, och Gud har smort Jesus till Messias. Det innebär att Jesus är den som lär hela mänskligheten om Gud och är den ende som verkligen känner Guds vilja. Att tillbe Jesus är därför att tillbe Gud, men vi ska inte hålla Jesus för Gud Fader själv.
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-18 kl. 12:54.
Citera
2021-03-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Det är för programmerat i vår själ att söka oss till sanningen. Vetenskapen är sanningen till det som uppstår. Varje liv dela upp alla situationer i upp och ner, vad som är sanning och falskhet. Frågan är ju alltid, förstå vi oss på själva sanningen?

Vetenskapen är för det första bara teorier som kan ändras och ersätts av nya hela tiden och för det andra tar det lång tid innan de blir helt sanna eller 100% säkra, eller hur!! Så att lita på sånt 100% ÄR väldigt RISKABLT att man går vilse och inte hinner ta den rätta besluten innan det ÄR alldeles försent.

Det enda rena 100% säkra sanningen jag tror på, är att jag har inte funnits av slump och inte heller den helt perfekta och välbyggda universum. Jag måste säga att har följt vetenskapens teorier ganska bra och så fort någon vetenskapsman talar om intelligent design i någon forskning blir plötsligt avvisad och attackerad av de som har makten över vetenskapsvärlden även om personen i fråga har ingen religiös bakgrund. Det finns många såna vetenskapsmän som vittnar om detta.

Så frågan är hur kan du lita på såna människor så kallade "vetenskapsmän" och hur säker är du att inte har någon dold agenda de driver och vill manipulera och lura människor och ha kontroll över dem på det här sättet.
Citera
2021-03-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag kan bara hålla med, problemet med dagens kristendom är otydligheten. Diverse mysterium som kyrkan även tidigare spred har inte heller de varit behjälpliga i människors sökande efter Gud, men samtidigt var kyrkan förr åtminstone teologiskt tydlig med det mest grundläggande åtminstone (evangeliet).

Vi ska tillbe Gud vår Skapare. Tillbedjan är lydnad inför Hans ord, och Gud har smort Jesus till Messias. Det innebär att Jesus är den som lär hela mänskligheten om Gud och är den ende som verkligen känner Guds vilja. Att tillbe Jesus är därför att tillbe Gud, men vi ska inte hålla Jesus för Gud Fader själv.

Jag måste förtydliga att för oss muslimer det är ingen bråk eller konkurrens mellan Islam och Kristendomen. Vi tror på att kristendomen var Guds budskap till Israeliterna en gång i tiden och att Jesus var och ÄR Gudsprofet och sändebud och tom en av de mest förkomliga profeter, men var bara en människa och ingen gudomlig varelse, och vi älskar honom.

Men för det första det är inte vi människor som bestämmer vilken profet är bäst eller vilken ska vi välja att följa. Det ÄR BARA Gud som bestämmer därför är det helt logisk att följa det sista budskapet som sändes från Gud nämligen Islam och lyssna och vad Gud säger i Koranen den sista och slutgiltiga budskap.

För det andra måste vi förstå och acceptera att alla Guds budskap genom tiden har kretsat kring och betonat MONOTEISM alltså att dyrka en enda gud nämligen Allah vår skapare och absolut inte upphöja någon vid Hans sida och inte Hans profeter heller. Så det är ingen riktig eller rätt tro att älska och upphöja Jesus vid Guds sida. Här kan du läsa i Koranen varning från Gud att ta medgudar:

[2:165] Ändå finns det människor som sätter upp medgudar vid Guds sida och ägnar dem en sådan kärlek som [bör] ägnas Gud. Men de troendes kärlek till Gud är starkare. Om bara dessa syndare kunde se - som de skall se när de står [inför] straffet - att all makt tillhör Gud och att Gud straffar med stränghet!

[2:22] Han som har skapat jorden som en viloplats för er och rest himlen som ett valv och låtit vatten strömma från skyn och därmed frambringat frukter för er försörjning. Sätt därför inte medgudar vid Guds sida, då ni vet [att Gud är utan like].

[14:30] De satte medgudar vid Guds sida och ledde därigenom [andra] bort från Hans väg. Säg: "Gläds [åt livet medan ni kan]; målet för er färd är Elden!"
Citera
2021-03-18, 13:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag måste förtydliga att för oss muslimer det är ingen bråk eller konkurrens mellan Islam och Kristendomen. Vi tror på att kristendomen var Guds budskap till Israeliterna en gång i tiden och att Jesus var och ÄR Gudsprofet och sändebud och tom en av de mest förkomliga profeter, men var bara en människa och ingen gudomlig varelse, och vi älskar honom.

Men för det första det är inte vi människor som bestämmer vilken profet är bäst eller vilken ska vi välja att följa. Det ÄR BARA Gud som bestämmer därför är det helt logisk att följa det sista budskapet som sändes från Gud nämligen Islam och lyssna och vad Gud säger i Koranen den sista och slutgiltiga budskap.

För det andra måste vi förstå och acceptera att alla Guds budskap genom tiden har kretsat kring och betonat MONOTEISM alltså att dyrka en enda gud nämligen Allah vår skapare och absolut inte upphöja någon vid Hans sida och inte Hans profeter heller. Så det är ingen riktig eller rätt tro att älska och upphöja Jesus vid Guds sida. Här kan du läsa i Koranen varning från Gud att ta medgudar:

[2:165] Ändå finns det människor som sätter upp medgudar vid Guds sida och ägnar dem en sådan kärlek som [bör] ägnas Gud. Men de troendes kärlek till Gud är starkare. Om bara dessa syndare kunde se - som de skall se när de står [inför] straffet - att all makt tillhör Gud och att Gud straffar med stränghet!

[2:22] Han som har skapat jorden som en viloplats för er och rest himlen som ett valv och låtit vatten strömma från skyn och därmed frambringat frukter för er försörjning. Sätt därför inte medgudar vid Guds sida, då ni vet [att Gud är utan like].

[14:30] De satte medgudar vid Guds sida och ledde därigenom [andra] bort från Hans väg. Säg: "Gläds [åt livet medan ni kan]; målet för er färd är Elden!"
Det sista budskapet kommer Jesus med. Första gången Jesus kom så kom Han för att samla det sanna Israel och förkunna Budskapet för oss. Han kom inte till Ismail utan för Israel, som sedan kallas kyrkan/ församlingen. Det var inte som att Gud misslyckades med Hans intention.

När Jesus återvänder till jorden förkunnas Budskapet för sista gången, och sedan sker domen, som också Koranen säger. Jag antar att Ismail inte får höra det sanna budskapet innan dess, och prövningen (testet) ska ju också pågå fram till dess.
Islam har utsatts för exakt samma korruption som kristendomen, om än inte för samma felaktigheter.

Budskapet är enkelt, Gud är en och Messias ska förklara allt.

Som vi vet finns i den sista tiden en törst efter Guds sanna ord, men få eller inga sanna lärare.
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-18 kl. 13:56.
Citera
2021-03-18, 14:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Gud finns i en annan värld och vi lever i den här världen där Satan är furste enligt Jesus. Vi har inte så mycket tillförlitlig information om högre makter och religionerna försöker fylla luckorna i den mån Satan tillåter det.

Men det budskap som finns i evangelierna är komplett och konsistent. De som upphöjer Jesus istället för att ifrågasätfa honom har religionsfri information. Problemet är att människor ofta inte gillar sanningen, särskilt inte den som formulerades av Jesus.
Citera
2021-03-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det sista budskapet kommer Jesus med. Första gången Jesus kom så kom Han för att samla det sanna Israel och förkunna Budskapet för oss. Han kom inte till Ismail utan för Israel, som sedan kallas kyrkan/ församlingen. Det var inte som att Gud misslyckades med Hans intention.

När Jesus återvänder till jorden förkunnas Budskapet för sista gången, och sedan sker domen, som också Koranen säger. Jag antar att Ismail inte får höra det sanna budskapet innan dess, och prövningen (testet) ska ju också pågå fram till dess.
Islam har utsatts för exakt samma korruption som kristendomen, om än inte för samma felaktigheter.

Budskapet är enkelt, Gud är en och Messias ska förklara allt.

Som vi vet finns i den sista tiden en törst efter Guds sanna ord, men få eller inga sanna lärare.

Återigen så försöker du bara upphöja Jesus överallt annat och ger honom större position än den Gud har gett honom och vägra erkänna och acceptera Guds ord som finns i Koranen som Gud själv tog på sig att bevara den från korruption, Gud säger:

[15:9] Det är Vi som har uppenbarat denna Koran steg för steg och Vi skall helt visst slå vakt om den!

[5:15] Efterföljare av äldre tiders uppenbarelser! Ett Sändebud från Oss har kommit till er [med budskap] som klargör för er mycket av det som ni har dolt [för er själva] i Skriften; mycket [annat] har förbigåtts. Gud har skänkt er ett [nytt] ljus och en klar Skrift;

" Förnekarna av sanningen har nu misströstat om [att kunna göra slut på] er tro. Oroa er därför inte för dem - frukta Mig! Denna dag har Jag fullbordat det religiösa regelverket för er och skänkt er Min välsignelse i fullaste mått. Jag har beslutat att Islam skall vara er religion. Om någon drivs [att bryta mot förbuden ovan] av hunger, inte av lust att överträda dem, [skall han finna] Gud ständigt förlåtande, barmhärtig."

Så alla dessa verser är bevis på att Koranen ÄR sann och ingen kan ändra på den. Att Gud har skänkt detta budskap till er alla som har följt gamla budskap OCH att Islam är den sista religionen och den som endast gäller inför Gud sedan den har uppenbarats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in