2021-04-13, 20:46
Medlem
tixerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av null636
200st plantor vad för skit frön köper du då om man får fråga om du har råd med 200st eller investerar du stort och tänkte du odla på en jävla åker eller haha

Tjaadu tyvärr blev det ej 200 stk i år, Men gick på 100st från dutch passion som är feminiserade auto frön, Sen får du själv räkna ut vad kostnaden på detta blir. Satsar man stort så lönar det sig oftast. Va ska man säga.
Citera
2021-04-13, 20:47
Medlem
tixerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Vem har sagt att han köper alla sina frön? Han kanske blir sponsrad av en fröbank?Han kanske gjorde en fröodling förra året och har tusentals frön? Han kanske odlat upp ett par kg som han sålt och köper frön för hela sin vinst. Jag har själv kanske 500-1000 auto frön som bara ligger och som jag kan odla ut om jag vill och orkar. Varför är det alltid varje år någon som kommer med den där attityden i den här tråden? Tixerz är en duktig odlare och jag har sett en del av hans odlingar. Han brukar PM mig hans bilder och jag har bara gott att säga om han. Snälla om du har något konstruktivt att säga i tråden så är du välkommen annars känns det bara onödigt.

Tack min vän ! tyvärr gick fröodlingen inte sig vägen förra året. Därav jag torskade alla mina plantor förutom min andra spott. men jag klagar inte de lönade sig på slutändan. detta året hoppas jag kommer bli mycket bättre det blev dock 100stk från dutch passion så skulle väll räkna på de blir 80 stk i runda slängar när sniglarna gjort sitt haha. Och vi hoppas på ett dunder år . va kör du på för frön i år ? rakt i backen eller i säck hink ? Tell me Mvh tixerz.
Citera
2021-04-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrickss
Tack för svaret! Det var tråkigt att höra dedär med luftfuktigheten. Det finns alltså inget sätt att "isolera" kojan från luftfuktigheten. Är villig att lägga en hel del arbete på det. Om jag lyckas få till ett ordentligt torkningshus kan jag ju andvända det flera gånger. Jag tänker om man kan andvända oljor etc för att impregnera träet och eventuellt sätta på något lager plast mellan första lagret trä och sedan bygga på ett till lager. Jag bara tänker högt nu, men det känns som att det kanske går att lösa?

Alltså ska man dra det riktigt långt..
Då behöver du bygga så det är helt lufttätt. Där du har insuget till hyddan måste du ha någon typ av avfuktare och säkerställa att du har ett ordentligt utsug också. Det går att räkna ut luftflöde.
Men ju mer jag tänker på det desto svårare blir det. Du behöver ha något som kan känna av luftfuktigheten utomhus och reglerar avfuktaren efter det..

Kontentan i det hela är nog att du får hoppas på det bästa, med en risk att hela skörden blir mögel om detta är ert enda alternativ..
Citera
2021-04-13, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrickss
jag hittade denna tråd: (FB) Trimbag Kanske kan vara av intresse för dig
Jag såg att det fanns på hydrogarden, där står det såhär: Så här fungerar den:

Trimmern fungerar bara med mycket väl torkad produkt som har en solid densitet. Varje produkt som till och med är lite fuktig och fluffig kommer inte att dra nytta av trimningsprocessen eftersom trimmern är beroende av friktion för att bryta bort bladmaterialet.

Utomhusodlade buds är ofta lite luftigare, någon som prövat trimbag med just utomhusodlat i tråden?

Jag tar gladeligen emot alla förslag för att underlätta trimmningen, ingen skitdyr maskin för 25.000:-, vi kan väl säga att jag satt en limit på 1500-2000 sek för ändamålet.
Citera
2021-04-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFarsk
Jag såg att det fanns på hydrogarden, där står det såhär: Så här fungerar den:

Trimmern fungerar bara med mycket väl torkad produkt som har en solid densitet. Varje produkt som till och med är lite fuktig och fluffig kommer inte att dra nytta av trimningsprocessen eftersom trimmern är beroende av friktion för att bryta bort bladmaterialet.

Utomhusodlade buds är ofta lite luftigare, någon som prövat trimbag med just utomhusodlat i tråden?

Jag tar gladeligen emot alla förslag för att underlätta trimmningen, ingen skitdyr maskin för 25.000:-, vi kan väl säga att jag satt en limit på 1500-2000 sek för ändamålet.

Jag hade tagit en sån där trim bowl som du först länkade. Har sett massa videos på hur folk använder den på färska buds. Det blir inte perfekt men tillräckligt bra och sparar en massa tid.
Kolla youtube så får du se.
Citera
2021-04-14, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boutielle
Alltså ska man dra det riktigt långt..
Då behöver du bygga så det är helt lufttätt. Där du har insuget till hyddan måste du ha någon typ av avfuktare och säkerställa att du har ett ordentligt utsug också. Det går att räkna ut luftflöde.
Men ju mer jag tänker på det desto svårare blir det. Du behöver ha något som kan känna av luftfuktigheten utomhus och reglerar avfuktaren efter det..

Kontentan i det hela är nog att du får hoppas på det bästa, med en risk att hela skörden blir mögel om detta är ert enda alternativ..
Jag har läst lite mer om isolering när man bygger hus och även konsulterat med folk som är kunniga inom byggande. Jag har fått guider på hur jag ska bygga med både ytter och innervägg samt isolering och hela köret i en koja om jag bygger en till mer ordentlig. De sa till mig att om jag köper en simpel ventil till kojan och har fläktar drivna på bilbatterier så bör det håla luftfuktigheten ute och hålla det torrt där inne. Vad tror du? Tror du fortfarande att det kommer bli fuktigt och att dem kommer mögla?
Citera
2021-04-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perlite
Jag hade tagit en sån där trim bowl som du först länkade. Har sett massa videos på hur folk använder den på färska buds. Det blir inte perfekt men tillräckligt bra och sparar en massa tid.
Kolla youtube så får du se.
Jag kollade yt och den är förvånansvärt effektiv, stort plus som du säger att den fungerar på färska buds vilket en trimbag inte gör.

Den enda negativa skulle väl vara att den möjligtvis inte fungerar med popcornbuds, men vad gör det, med den där lär man kunna klippa heggen på en bråkdel av tiden som manuell klippning.
Citera
2021-04-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFarsk
Jag kollade yt och den är förvånansvärt effektiv, stort plus som du säger att den fungerar på färska buds vilket en trimbag inte gör.

Den enda negativa skulle väl vara att den möjligtvis inte fungerar med popcornbuds, men vad gör det, med den där lär man kunna klippa heggen på en bråkdel av tiden som manuell klippning.

Jag sa ju det. Det blir inte perfekt men om du inte ska tävla med dina buds på cannabis cup så gör den jobbet. Sparar massa tid.
Jag tror lite större popcorn buds oxå funkar. Är inte säker.
Citera
2021-04-15, 09:31
Medlem
Basalt (Stenmjöl) 150gr
Bat guano 0-11-0 300gr
Worm Humus 5-5-3 10L
Allgödsel kravmärkt 6-3-12 (hönsgödsel, benmjöl, blodmjöl & kaliumsulfat) 200-300gr
Fish Powder 3-16-0 150gr
GK complete mix (Bat guano, Seaweed powder, Palm tree ash, veg pearls & lava worm powder) 2-5-3 300gr
Neem Pellets 4-1-2 100-150gr
Mykorrhiza 50gr
Dolomitic Lime 10g
Epsom Salt 5-10g
närliggande näringsrik jord 10L (för naturlig mycelium, microorganismer)
biobizz pro mix 30L
Vermiculite 10L
Har aldrig odlat innan men tänkte testa göra denna blandningen till min första run (inne).

Men ska även satsa på att gro ett gäng under solen, men tänkte köra lägre budget där. ska använda mig av ko&häst skit från gården, p jord & allgödsel (hönsskit,ben,blodmjöl&kaliumsulfat)

Vad tror ni om detta och vad ska ni själva köra för medium/näring iår?
Citera
2021-04-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppfan
Basalt (Stenmjöl) 150gr
Bat guano 0-11-0 300gr
Worm Humus 5-5-3 10L
Allgödsel kravmärkt 6-3-12 (hönsgödsel, benmjöl, blodmjöl & kaliumsulfat) 200-300gr
Fish Powder 3-16-0 150gr
GK complete mix (Bat guano, Seaweed powder, Palm tree ash, veg pearls & lava worm powder) 2-5-3 300gr
Neem Pellets 4-1-2 100-150gr
Mykorrhiza 50gr
Dolomitic Lime 10g
Epsom Salt 5-10g
närliggande näringsrik jord 10L (för naturlig mycelium, microorganismer)
biobizz pro mix 30L
Vermiculite 10L
Har aldrig odlat innan men tänkte testa göra denna blandningen till min första run (inne).

Men ska även satsa på att gro ett gäng under solen, men tänkte köra lägre budget där. ska använda mig av ko&häst skit från gården, p jord & allgödsel (hönsskit,ben,blodmjöl&kaliumsulfat)

Vad tror ni om detta och vad ska ni själva köra för medium/näring iår?
till hur många lite jord ? Käns som du måste ha minst 100litet
Citera
2021-04-15, 11:02
Medlem
30l biobizz pro mix
10l jord från skog etc
10l vermiculit
10l worm humus
så 60l ish medium & allt dedär andra är tanken
detta ska va till 3 autos
Kommer detta va för starkt?
kan det bränna plantan? gror den först i 10-15dagar i en mindre kruka med låg närings medium typ p-jord
eller slipper jag oroa mig över det när jag använder mig av organisk näring?
funderar också på att göra FFJ/IMO 1/2(korean natural farming)
Senast redigerad av Muppfan 2021-04-15 kl. 11:47.
Citera
2021-04-15, 11:38
Medlem
https://docs.google.com/document/d/1uaX2S6_psZusVRaAs1FDtkoS9H4hKYGWdmXi0t8YHkE/edit
efter att ha läst detta funderar jag på att lägga i biokol & fisk protein i mixen...
1.5 lax för näringsrik jord till 3 plantor
Fast jag kommer ju använda om den jord som finns kvar till nästa batch
Jag satsar ju såklart på att få stora kompakta nugs bombade med trichomes, därav supergödningen & ska försöka få in så mycket microorganismer som möjligt i mediumet & plantera klöver för att fylla ut krukan så att jorden och microorganismerna trivs bättre
Kan detta fungera? eller borde jag tänka om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in