2021-04-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Jo det var det avtrycket jag åsyftade. Om det inte är samma typ av avtryck som från mgm:s skor kan man ju fundera på varför man inte ens gjort försök till matchning på det? Och framförallt - vem tillhör det?
Helt otroligt om de inte kollat avtryck mot sds skor, de har troligtvis gjort det men gömt det negativa resultatet i slasken. Blir mer och mer övertygad om att sd råkat ut för en icke objektiv åklagare som bara lyfter fram det som kan vändas emot honom och tonar ner eller ger fan i att utreda sådant som talar för en annan gärningsman. Stämmer det här kan man mycket väl förstå brevet där sd hävdar sitt hat mot åklagaren
Citera
2021-04-13, 21:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Helt otroligt om de inte kollat avtryck mot sds skor, de har troligtvis gjort det men gömt det negativa resultatet i slasken. Blir mer och mer övertygad om att sd råkat ut för en icke objektiv åklagare som bara lyfter fram det som kan vändas emot honom och tonar ner eller ger fan i att utreda sådant som talar för en annan gärningsman. Stämmer det här kan man mycket väl förstå brevet där sd hävdar sitt hat mot åklagaren

Det blev tyvärr en fullträff för försvaret där. Rimligt tvivel utan dess like. Skoavtryck i blod på Lenas döda kropp som inte matchats mot vare sig SD eller någon annan. Hur är det möjligt?
Citera
2021-04-13, 21:05
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Intressant och lite nedslående statistik.

Syftar "ändrade" enbart på de fall där den tilltalade friades i tingsrätten och fälldes i hovrätten och vice versa?

Eller ingår även domar där enbart påföljden ändrats - men fällande eller friande dom kvarstår - i de 36%
Ser ut som om det gäller alla domar, sid.22
https://www.domstol.se/globalassets/filer/gemensamt-innehall/styrning-och-riktlinjer/statistik/2021/domstolsstatistik-2020.pdf
Citera
2021-04-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Ser ut som om det gäller alla domar, sid.22
https://www.domstol.se/globalassets/filer/gemensamt-innehall/styrning-och-riktlinjer/statistik/2021/domstolsstatistik-2020.pdf

Tack. SDs advokat har säkert berättat om den här statistiken för honom....
Undrar om det är färre eller fler domar som ändras om man bara tittar på mordfall.
Citera
2021-04-13, 21:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det blev tyvärr en fullträff för försvaret där. Rimligt tvivel utan dess like. Skoavtryck i blod på Lenas döda kropp som inte matchats mot vare sig SD eller någon annan. Hur är det möjligt?
A 160: "Vid en översiktlig jämförelse gjordes bedömningen att de spår som iakttogs på låret inte liknade sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning."
Citera
2021-04-13, 21:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hela den kvällen är märklig och så mycket klokare blir man nog inte på de uppgifter som fanns.

Han gjorde samma intryck på polisen där som han gör i alla andra sammanhang.

Men det är ju det där förhöret 31 maj också, där SD varken minns det ena eller andra ändrar sin historia så många gånger att PS tappar det.

SD har först inte haft kontakt med Lena den 11.e och så till sist har han det och barnen hade han inte heller först men sedan har han det. För mig är det helt klart att SD ljuger.
Hur kan man inte minnas två veckor senare om man har jobbat på klämdagen? Hur kan man under ett och samma förhör ändra sig så många gånger om man inte har något att dölja.

Jag vet att jag skrev ett inlägg med olika svar från SD i det här förhöret och hur hans version ändrades allteftersom PS började syna honom.
Citera
2021-04-13, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Jo det var det avtrycket jag åsyftade. Om det inte är samma typ av avtryck som från mgm:s skor kan man ju fundera på varför man inte ens gjort försök till matchning på det? Och framförallt - vem tillhör det?

Ang skoavtryck på LW:

”I det här fallet, dom spår som man ser här.. det finns spår men liksom ingenting som utgör något mönster som jag kan bedöma att det här är, som jag kan säga att det är skoavtryck eller inte. Men det finns linjer och sånt, men man behöver mer, så att det blir liksom några former som man kan tänka sig komma från en sko, och egentligen, så att (ohörbart), det är helt enkelt för lite information för att kunna säga om det är skoavtryck eller inte och sen om man skulle jämföra mot nån sko, att säga vilken typ av sko det skulle komma från i så fall.”

NFC-experten uttalar sig om avtrycken. Framgår alltså enligt detta att konkreta jämförelser mot skor ej var görligt.
(från inlägg #110345)
Citera
2021-04-13, 21:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
A 160: "Vid en översiktlig jämförelse gjordes bedömningen att de spår som iakttogs på låret inte liknade sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning."

Tack. Man kunde alltså bedöma någorlunda att spåren inte matchade de skor man jämförde med. På bilderna i FUP ser man åtminstone ett halvt skoavtryck rätt tydligt tycker jag.
Citera
2021-04-13, 21:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Det kändes som helt ny information för mig, det att NFC skulle ha sagt att man skulle kunna ha sett vilken sko som avsatt spåret om de hade haft något att jämföra med. Det är väl inget som vi har läst i FUP? Från TR?

"Från NA:
I dag 13.35
– De har kommit fram till att det skulle kunna gå att se vilken sko som avsatt spåret, om de haft något att jämföra med. Det är därför vi anser att det hör spåret är viktigt, säger Christoffer Olsson.

I dag 13.32
Enligt försvaret kan det finnas ett skoavtryck på kjolen avsatt i blod.
– Kjolen har ett ganska viktigt spår. Det här skoavtrycket har analyserats av NFC, säger Christoffer Olsson.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-enligt-forsvaret-finns-det-okanda-fotavtryck-pa-graset-vid-bullerp lanket-rapport-fran-domstolen
Citera
2021-04-13, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack. Man kunde alltså bedöma någorlunda att spåren inte matchade de skor man jämförde med. På bilderna i FUP ser man åtminstone ett halvt skoavtryck rätt tydligt tycker jag.

Nu tar jag fritt från minnet, men jag tyckte att skoavtryckskillen sa att de var svåra att tyda då t ex tyget legat veckat när avtrycket gjordes och liknande. Han nämnde något med något avtryck där man kunde se något avtryck från en häl?
Citera
2021-04-13, 21:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu tar jag fritt från minnet, men jag tyckte att skoavtryckskillen sa att de var svåra att tyda då t ex tyget legat veckat när avtrycket gjordes och liknande. Han nämnde något med något avtryck där man kunde se något avtryck från en häl?

Vet inte. Jag hade inte heller tänkt på skoavtrycken förrän idag. Det kändes som ny information från försvaret som i så fall uppnådde sitt syfte med att så rimligt tvivel. Hoppas att åklagaren har någonting att sätta emot med.
Citera
2021-04-13, 21:39
Medlem
Citat:
Han brände väl upp skorna i pannan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in