2021-04-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LennartDenLelle
Uhh, hur ska du ha det? Om alla som kände din kompis visste att han mådde dåligt så kan man sluta sig till att jo, det syntes att han mådde dåligt.

Angående Deniz har väl inte en enda person gått ut och sagt att de visste att han mådde dåligt.

Det är därför helt olika saker: 1. Deniz: inte en jävel hade sagt att de visste att han mådde dåligt, sen tog han livet av sig en vacker dag. 2. Din kompis: alla som kände honom visste att han mådde dåligt, sen blev ni förvånade att han mådde så dåligt att han hoppade framför tåget
Exakt, två vitt brett olika saker
Citera
2021-04-12, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Jag har en fråga som berör förundersökningen rörande DA, vad har den för rubricering nu? Det var två förundersökningar som skulle slås ihop, en om människorov och den andra om, personen hittad som avliden.

Hoppas att det finns någon här som har kunskap och vill berätta om rättsregler kring förundersökningar. Utifrån föräldrarnas Facebook-inlägg förstår vi att de tror att deras son har bragts om livet, låt oss anta för stunden att de kommer att finna resultaten från förundersökningen otillfredsställande och slutsatsen otillförlitlig. Finns det någon instans de kan vända sig för stöd? Vad händer med sekretessen när förundersökningen läggs ned? Har föräldrarna rätt att ta del av samtliga dokument i en nedlagd förundersökning?
Om det inte är ett brott så läggs den till handlingarna och släpps aldrig som allmän handling.
Citera
2021-04-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITYMI
Om det inte är ett brott så läggs den till handlingarna och släpps aldrig som allmän handling.

Tack för ditt svar. Menar du att utrymme för granskning av utredningsarbetet inte finns för anhöriga, journalister, forskare etc.? Delar av förundersökningsmaterialet som är utan sekretesstämpel borde åtminstone kunna lämnas ut för forskningsändamål.
Citera
2021-04-13, 14:55
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Menar du att utrymme för granskning av utredningsarbetet inte finns för anhöriga, journalister, forskare etc.? Delar av förundersökningsmaterialet som är utan sekretesstämpel borde åtminstone kunna lämnas ut för forskningsändamål.

Någon skrev tidigare om att anhöriga kan öppna egen utredning, begära utredning via någon EU instans? I det fallet borde de få tillgång till utredningsmaterialet som finns? Ingen aning om sådant men info borde man kunna få från domstolarna t ex. eller Polisen direkt? Jurister mm.
Intressant om det skulle hända liknande en själv. Brukar finnas möjligheter till överklagan/öveprövning om man inte är nöjd med någon myndighets beslut, exempelvis förvaltningsrätter finns ju?
Åklagarkammaren kan även ge svar, tror jag?
Senast redigerad av cactaceae 2021-04-13 kl. 15:12. Anledning: Tilläggg
Citera
2021-04-13, 18:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Någon skrev tidigare om att anhöriga kan öppna egen utredning, begära utredning via någon EU instans? I det fallet borde de få tillgång till utredningsmaterialet som finns? Ingen aning om sådant men info borde man kunna få från domstolarna t ex. eller Polisen direkt? Jurister mm.
Intressant om det skulle hända liknande en själv. Brukar finnas möjligheter till överklagan/öveprövning om man inte är nöjd med någon myndighets beslut, exempelvis förvaltningsrätter finns ju?
Åklagarkammaren kan även ge svar, tror jag?

Jag har för mig att det kommer anses integritetskränkande mot den som begått självmord. Hen har rätt till sitt privatliv efter döden och för anhöriga också. Om DA velat att anhöriga skulle få mer insyn i hans liv och mående hade han väl själv berättat för dem. Jag skulle då inte vilja att någon läser om mig om jag mot förmodan skulle begå självmord. Speciellt inte om där framgår hur dåligt jag mått t.ex. via en dagbok. Det skulle ju bara öka mina anhörigas lidande och skuldkänslor.
Citera
2021-04-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har för mig att det kommer anses integritetskränkande mot den som begått självmord. Hen har rätt till sitt privatliv efter döden och för anhöriga också. Om DA velat att anhöriga skulle få mer insyn i hans liv och mående hade han väl själv berättat för dem. Jag skulle då inte vilja att någon läser om mig om jag mot förmodan skulle begå självmord. Speciellt inte om där framgår hur dåligt jag mått t.ex. via en dagbok. Det skulle ju bara öka mina anhörigas lidande och skuldkänslor.

Håller med dig till 100 när det gäller självmord, men om jag blir mördad, eller oskyldigt inblandad i mystisk händelse?
Som i mitt fall skulle mina anhöriga säkert känna igen vad som inte alls stämmer, det tror jag fast på.
Men naturligtvis kan inte veta om andra familjer och människor. Hur det är med Ardas, vet ej.
I det här fallet kommer nog polisen och anhöriga till en gemensam slutsats, rätt sådan.
Citera
2021-04-13, 20:49
Medlem
Citat:
Eventuella dagböcker, datorer, telefoner kommer anhöriga att ärva. Polisen har ingen rätt/skyldighet att värna om avlidens personens privatliv gentemot de närmaste anhöriga, eller är jag helt fel ute där?
Citera
2021-04-14, 09:04
Medlem
Citat:
De närmast anhöriga kommer att få viss information om de ber om det. Om de sedan vill driva utredningen vidare på privat väg så finns det säkert möjligheter att ta del av det som polisen funnit, däremot kommer inte allmänheten kunna begära ut handlingarna.
Forskningsmaterial är normalt avidentifierat och omgärdas av sekretess/tystnadsplikt hos de som hanterar materialet i forskningen.
Citera
2021-04-14, 09:40
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Men om man nu väljer att ta livet av sig så ligger det mest i det egna ansvaret att bränna/slänga dagböcker ect om man nu inte vill att ens anhöriga ska kunna läsa sådant.
Citera
2021-04-14, 10:31
Medlem
Citat:
Jag tror att allt som den avlidne har haft i sin ägo, kommer de anhöriga tillgodo oavsett vad det innehåller. Polisen har nog få möjligheter att beslagta sådant som inte skulle utgöra bevismaterial av något slag. Många familjehemligheter har avslöjats vid anhörigas genomgång av den bortgångnes brev, dagböcker etc. Vem kan sitta och avgöra vad som är integritetskränkande och inte efter ett självmord? Det finns inga sådana polisresurser. Ska man ta livet av sig, blir man nog illa tvungen att göra sig av med saker och ting innan, om man inte vill att anhöriga ska ta del av det efteråt.
Senast redigerad av Sorgensvart 2021-04-14 kl. 10:36.
Citera
2021-04-14, 18:50
Medlem
Mamman har skrivit på fb (13 h sen) att han har skyddat Sverige men att Sverige tyvärr misslyckades med att skydda honom. Under samma bild i en kommentar skriver hon också att D.A. hittades i Stockholm, i bitar och med explosiva/sprängämnen.
Ny på Flash så jag kan inte tagga/bifoga screenshot på det.

https://www.facebook.com/100000213911003/posts/4742299079120509/?d=n
Senast redigerad av MACN 2021-04-14 kl. 19:01. Anledning: Länk
Citera
2021-04-14, 18:54
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MACN
Mamman har skrivit på fb (13 h sen) att han har skyddat Sverige men att Sverige tyvärr misslyckades med att skydda honom. Under samma bild i en kommentar skriver hon också att D.A. hittades i Stockholm, i bitar och med explosiva/sprängämnen.
Ny på Flash så jag kan inte tagga/bifoga screenshot på det.

Då vore det på sin plats att delge en länk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in