2021-04-13, 16:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ha!
Du har inte gett belägg för att Moses ens över huvud taget existerat, så hur kan du påstå att du har gett belägg för att det var Moses som skrev?
Det enda "belägg" du har gett är att det står så i Bibeln att han skrev Lagen. Det är inte ett bevis. Det är ett påstående som återstår att bevisas, och vilket fyrkällsteorin har motbevisat.
Om du vill "bevisa" att Moses skrev allt själv så behöver du alltså för först bevisa att det inte var flera olika författare. Sedan kan du lägga fram belägg för att Moses faktiskt existerat och skrivit allt.
Penteuken fr.o.m. Exodus är det inre vittnesbördet, sedan kommer det yttre vittnesbördet i följande bibelböcker (inte bara Josua).
Både på inre och yttre kriterier blir resultatet att Moses har existerat och att han är Pentateukens författare.
Mot detta kan du framför ytligheter, vagt hänvisa till fyrkällsteorin och försöka vältra över bevisbördan.
Texterna vill du inte röra.
Allt är genomsyrat av utgångspunkten att texterna inte är att lita på.
Det duger inte ens till start.
Citera
2021-04-13, 16:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Penteuken fr.o.m. Exodus är det inre vittnesbördet, sedan kommer det yttre vittnesbördet i följande bibelböcker (inte bara Josua).
Både på inre och yttre kriterier blir resultatet att Moses har existerat och att han är Pentateukens författare.
Mot detta kan du framför ytligheter, vagt hänvisa till fyrkällsteorin och försöka vältra över bevisbördan.
Texterna vill du inte röra.
Allt är genomsyrat av utgångspunkten att texterna inte är att lita på.
Det duger inte ens till start.

Som sagt, du kan bara ge cirkelargument.
Svagt, ytterst svagt.
Om du inte ens kan visa att det endast var en författare (uppfattningen bland majoriteten av Bibelforskarna är ju att det var flera författare), hur menar du då att du skulle kunna göra det troligt att någon Moses skrev allt själv?
Citera
2021-04-13, 18:01
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Som sagt, du kan bara ge cirkelargument.
Svagt, ytterst svagt.
Om du inte ens kan visa att det endast var en författare (uppfattningen bland majoriteten av Bibelforskarna är ju att det var flera författare), hur menar du då att du skulle kunna göra det troligt att någon Moses skrev allt själv?
Yttre och inre grunder är inte cirkelargument utan de grunder man tittar på i fråga om författarskap och datering.
Ska man postulera flera författare i strid med vad dessa kriterier indikerar måste man ha tvingande skäl till det, och bördan ligger på den som ställer upp postulatet att visa att det övertrumfar de yttre och inre kriteriernas vittnesbörd.
Om du inte ens kan visa att det var flera författare hur menar du då att du skulle kunna göra det troligt att ingen Moses fanns som skrev allt själv?
Nej, anledningen till att avfärda frånkänna Pentateukens mosaiska ursprung och Moses som historiska person finns i utomvetenskapliga hänsynstaganden och agendor.
Se bara på dig själv: inte har du några belägg att Moses inte fann och inte skrev Moseböckerna. Det du har är ditt bibelhat och din fångenskap i falskheten. Kom ihåg varför jag kallar dig Par-o-o!
Citera
2021-04-13, 18:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Yttre och inre grunder är inte cirkelargument utan de grunder man tittar på i fråga om författarskap och datering.
Ska man postulera flera författare i strid med vad dessa kriterier indikerar måste man ha tvingande skäl till det, och bördan ligger på den som ställer upp postulatet att visa att det övertrumfar de yttre och inre kriteriernas vittnesbörd.
Om du inte ens kan visa att det var flera författare hur menar du då att du skulle kunna göra det troligt att ingen Moses fanns som skrev allt själv?
Nej, anledningen till att avfärda frånkänna Pentateukens mosaiska ursprung och Moses som historiska person finns i utomvetenskapliga hänsynstaganden och agendor.
Se bara på dig själv: inte har du några belägg att Moses inte fann och inte skrev Moseböckerna. Det du har är ditt bibelhat och din fångenskap i falskheten. Kom ihåg varför jag kallar dig Par-o-o!

Som sagt, du har tydligen inte ens tofflor på fötterna.
Citera
2021-04-13, 20:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Nej, frågor på det?

Det är också fel att säga att Bibeln inte innehåller några sanningar.
Men det är som någon annan skrev här: den bästa lögnen bakar man in i en historia där många delar är sanningar.
Citera
2021-04-13, 20:44
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det är också fel att säga att Bibeln inte innehåller några sanningar.
Men det är som någon annan skrev här: den bästa lögnen bakar man in i en historia där många delar är sanningar.
Den kloke hittar mycket visdom i Bibeln.
Citera
2021-04-14, 08:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nu tycker jag alla läsare i tråden ska notera snubbens vägran att läsa och försöka förstå bibeltexterna. Tråden handlar om Bibeln. Bibeln. Vad har snubben här att göra när han håller sig alltför god, ren och ateisthelig till att ta upp bibeltexten själv?

Get real, or get lost!

Jag ställde en följdfråga på bibeltexten du citerade just för att försöka förstå. Du vägrar svara på den frågan så jag upprepar den för att visa på hur du mycket du undviker saker när det blir obekvämt.
Nu försöker du styra om det till att det är jag som vägrar men själva faktum att jag ställer frågan bevisar att jag inte vägrar försöka förstå utan faktiskt gör just det du kritiserar mig för att inte göra.
Det är dina sedvanliga distraktioner och ingenting nytt från den mest oärliga debattören här just nu.

Så vad du säger är att om man anser sig inte ha hört Guds/Jesus svar så är man felande?
Har jag förstått dig rätt?

Du får gärna även förtydliga och svara på frågan om tro på Bibeln och vetenskap är ömsesidigt uteslutande som du verkade anse tidigare.

Ytterligare en sak du prompt undviker att svara på.
Citera
2021-04-14, 08:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den kloke hittar mycket visdom i Bibeln.
Det tror jag också man kan. Man kan även hitta dumheter och felaktigheter.
Man kan hitta god moral och ond moral. Man väljer själv efter eget hjärta vad man gillar och vad man inte vill ta till sig.

Det många av oss som anser att Bibeln bara är en antik bok kämpar med i argumentationer här är just varför vi ska ta något i den på allvar i den mån att den får bli en auktoritet i någonting alls.
Jag har ännu inte sett ett enda övertygande argument för det.

Påståendet "den är från Gud" verkar vara ett cirkelargument baserat på text i boken (eller accepterandet av påståendet av tradition).

Man måste tro på det som står i boken för att den är av gudomligt ursprung.
Vi vet att den är av gudomligt ursprung för att det står i boken att den är av gudomligt ursprung.
Citera
2021-04-14, 08:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Man kan hitta god moral och ond moral. Man väljer själv efter eget hjärta vad man gillar och vad man inte vill ta till sig.

Det många av oss som anser att Bibeln bara är en antik bok kämpar med i argumentationer här är just varför vi ska ta något i den på allvar i den mån att den får bli en auktoritet i någonting alls.

Påståendet "den är från Gud" verkar vara ett cirkelargument baserat på text i boken (eller accepterandet av påståendet av tradition).

Vi vet att den är av gudomligt ursprung för att det står i boken att den är av gudomligt ursprung.
Att tro på Bibeln missar målet.

Det är en imponerande bok för att vara så gammal, men den innehåller så vitt skilda berättelser. Det gäller verkligen att plocka körsbären men låta bli varglaven.

Att påstå att Gud uppmanat människor att bryta mot budordet "Du ska inte döda" kan inte vara bra. Hellre skulle jag ta liknande för bevis på att vitt skillda människor med vitt skilda motiv författat berättelser i Bibeln.
Citera
2021-04-14, 08:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Det som jag stör mig på är att den som påstår att det är Guds ord och vilja som beskrivs i Bibeln alltså då även måste anse att det enligt Gud skulle vara helt okej att t.ex. stena olydiga barn till döds och att sälja döttrar (eller söner) som slavar, bara för att nämna några saker som denna vidriga Gud då alltså tyckte skulle vara helt okej.

”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds.
5 Mos 21:20–21

Jag är lite nyfiken på hur man tänker om man anser att en Gud som en gång ansåg sådant skulle vara helt okej:
– Anser man då att det faktiskt skulle vara okej idag också, men bara inte är PK?
– Eller anser troende faktiskt att "Gud ändrat sig på den punkten"?
(Men hur ser man i så fall på den tidigare "versionen" av Gud?)

Eller finns det någon annan förklaring? T.ex. att den tidigare och mer blodtörstiga versionen av Gud egentligen är människans felaktiga tolkningar påverkade av Satan?

Eller är den blodtörstiga versionen av Gud den riktiga versionen och det då är helt sant som det står i Moseböckerna?
Citera
2021-04-14, 09:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det som jag stör mig på är att den som påstår att det är Guds ord och vilja som beskrivs i Bibeln alltså då även måste anse att det enligt Gud skulle vara helt okej att t.ex. stena olydiga barn till döds och att sälja döttrar (eller söner) som slavar, bara för att nämna några saker som denna vidriga Gud då alltså tyckte skulle vara helt okej.
Eller är den blodtörstiga versionen av Gud den riktiga versionen och det då är helt sant som det står i Moseböckerna?
Jesus beskrivning av Satan som denna världs furste, lögnens fader och en dråpare sedan begynnelsen, stämmer bra in på den hämdlystna och blodtörstiga potentaten. Och varför skulle han hållit sig borta från berättelserna i Bibeln?
Citera
2021-04-14, 13:49
Medlem
KungPungPats avatar
Bibeln är sann men kommer ifrån symbolism vilket gör att inget i bibeln är sannt om det läses ordagrant istället för symboliskt. Jag menar det står ju att kvinnor ska vara tysta i kyrkan men inte för att våra förfäder eller skapare tyckte det var viktigt att förmedla till kommande generationer att kvinnor ska hålla tyst i en kyrka som inte ens existerade när symbolismen skapades.
Kvinna betyder kropp medans man betyder medvetande.. Och kyrka/tempel är det vi har innanför pannbenet.

Det är bara korrupta ledare som påstår att den är ordagrant och att dom vet vad det betyder.. Som när kvinnor inte fick vara präster.
Senast redigerad av KungPungPat 2021-04-14 kl. 13:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in