Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Det tror jag också man kan. Man kan även hitta dumheter och felaktigheter.
Man kan hitta god moral och ond moral. Man väljer själv efter eget hjärta vad man gillar och vad man inte vill ta till sig.
Det många av oss som anser att Bibeln bara är en antik bok kämpar med i argumentationer här är just varför vi ska ta något i den på allvar i den mån att den får bli en auktoritet i någonting alls.
Jag har ännu inte sett ett enda övertygande argument för det.
Påståendet "den är från Gud" verkar vara ett cirkelargument baserat på text i boken (eller accepterandet av påståendet av tradition).
Man måste tro på det som står i boken för att den är av gudomligt ursprung.
Vi vet att den är av gudomligt ursprung för att det står i boken att den är av gudomligt ursprung.
Det som jag stör mig på är att den som påstår att det är Guds ord och vilja som beskrivs i Bibeln alltså då även måste anse att det enligt Gud skulle vara helt okej att t.ex. stena olydiga barn till döds och att sälja döttrar (eller söner) som slavar, bara för att nämna några saker som denna vidriga Gud då alltså tyckte skulle vara helt okej.
”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds.
5 Mos 21:20–21
Jag är lite nyfiken på hur man tänker om man anser att en Gud som en gång ansåg sådant skulle vara helt okej:
– Anser man då att det faktiskt skulle vara okej idag också, men bara inte är PK?
– Eller anser troende faktiskt att "Gud ändrat sig på den punkten"?
(Men hur ser man i så fall på den tidigare "versionen" av Gud?)
Eller finns det någon annan förklaring? T.ex. att den tidigare och mer blodtörstiga versionen av Gud egentligen är människans felaktiga tolkningar påverkade av Satan?
Eller är den blodtörstiga versionen av Gud den riktiga versionen och det då är helt sant som det står i Moseböckerna?