2021-04-13, 19:26
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har rätt till min tolkning. Om du anser att jag tolkar det du skriver på fel sätt kan du påpeka det.

Om det du skriver missförstås så kan det bero på att du uttryckt dig otydligt, eller att tolkningen är bristfällig eller en kombination av båda. Kommunikation består alltid av presentation och perception. Om kommunikationen brister bör man vara öppen för att det kan finnas brister i båda.
Naturligtvis har du och alla andra rätt att göra egna tolkningar av det jag eller någon annan skriver. Som du säkert sett gör jag också tolkningar av andras inlägg. Det varken du eller någon annan har rätt att säga är att jag eller någon annan har fel när vi talar om innebörden av ett inlägg vi själva skrivit. Det är den som skriver ett inlägg som har tolkningsföreträde.

Här kan det vara på plats att erinra dig om något du skrev nyss:
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag ska kanske tillägga att jag betraktar postmodernistisk relativisering och synen att det inte finns någon absolut verklighet som, minst sagt, suspekt. Jag vet att långt från alla delar min övertygelse, men jag lever med övertygelsen att det finns en verklighet.
Citat:
Vad jag försökte ge uttryck för är att förbrytare sällan är särkilt smarta.

Om EAs MO är att "hitta på" våldtäkter och försöka fabricera bevis för att dom påhittade våldtäkterna har förevarit och gjort detta tre gånger, varav ingen lett till fällande dom så kan man väl knappast säga att hon varit särskilt framgångsrik? Om man tycker att resultatet räknas.
Det borde vara helt uppenbart för vemsomhelst att MÄ inte är den förslagna superskurken som många tycks tro att hon är. Jag är mycket tveksam till om hon ens är någon skurk. Jag tror att det handlar om något helt annat. Ett argument för detta är att hennes agerande i Lambertz-fallet och förtalsmålet. Agerandet verkar ad hoc. Det är som om hon utgår från en upplevelse av att ha blivit våldtagen snarare än en vetskap om att ha blivit våldtagen.

Min uppfattning om Lambertz-fallet utifrån det som rapporterats är att det aldrig borde ha polisanmälts. Jag tror inte att Lambertz begick något brott under julhelgen.

Det är väl knappast samhällets mest privilegierade när det gäller intelligens som sitter I våra fängelser. Om det beror på att mer intelligenta, välutbildade och etablerade personer inte begår brott låter jag vara osagt. Kanske handlar det om vilken typ av brott som begås.
Citera
2021-04-13, 19:32
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, om det nu är så att DU var först ut, därefter PA och nu GL.

Det var ju på fitthåret att det inte blev mer försäkringspengar i GL-fallet. Dvs. om GL blivit åtalad, oavsett resultat, så hade EA sannolikt fått en fin slant av sitt försäkringsbolag.

Bra jobb av Flashback som lyckades stoppa det, tycker jag!

Surt, sa räven
Tror du att Lambertz hade befunnits skyldig av domstolen om han åtalats?
Citera
2021-04-13, 19:37
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Tror du att Lambertz hade befunnits skyldig av domstolen om han åtalats?

Nej. Men det är möjligt att EA hade fått pengar av sitt försäkringsbolag ändå.

Det har länkats försäkringsbolagens policy i våldtäktsmål. Kan räcka med anmälan och åtal enbart, oavsett resultat i domstol.
Citera
2021-04-13, 19:39
Bannlyst
Citat:
Naturligtvis har du och alla andra rätt att göra egna tolkningar av det jag eller någon annan skriver. Som du säkert sett gör jag också tolkningar av andras inlägg. Det varken du eller någon annan har rätt att säga är att jag eller någon annan har fel när vi talar om innebörden av ett inlägg vi själva skrivit. Det är den som skriver ett inlägg som har tolkningsföreträde.
Lustigt, det tyckte du inte beträffande Lambertz användning av begreppen kladd och tafs, trots att han tydligt beskrev innebörden av vad han menade. Där lät du istället din egen tolkning få företräde.

Man får väl anta att det inte passade din agenda just då...

Ser fram emot din rationalisering.
Citera
2021-04-13, 19:41
Medlem
Diavlos avatar
Citat:

Här kan det vara på plats att erinra dig om något du skrev nyss:

Det borde vara helt uppenbart för vemsomhelst att MÄ inte är den förslagna superskurken som många tycks tro att hon är. Jag är mycket tveksam till om hon ens är någon skurk. Jag tror att det handlar om något helt annat. Ett argument för detta är att hennes agerande i Lambertz-fallet och förtalsmålet. Agerandet verkar ad hoc. Det är som om hon utgår från en upplevelse av att ha blivit våldtagen snarare än en vetskap om att ha blivit våldtagen.

Min uppfattning om Lambertz-fallet utifrån det som rapporterats är att det aldrig borde ha polisanmälts. Jag tror inte att Lambertz begick något brott under julhelgen.

Det är väl knappast samhällets mest privilegierade när det gäller intelligens som sitter I våra fängelser. Om det beror på att mer intelligenta, välutbildade och etablerade personer inte begår brott låter jag vara osagt. Kanske handlar det om vilken typ av brott som begås.

Kan tycka att du komplicerar fallet
Kvinnan har haft uppsåt för pengar att utsätta dit GL för det värsta i vårt ”med too”-samhälle en man kan bli utsatt för, det är jävligt sjukt och grymt
Citera
2021-04-13, 19:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Är det inte så att häktning I regel alltid ska ske om en person på sannolika skäl är misstänkt för ett brott för vilket är föreskrivet fängelse I minst ett år? Eller menar du att Lambertz på något sätt har blivit särbehandlad?

Som jag förstått saken har vi så kallad obligatorisk häktning , dvs häktning enligt ovanstående sker om det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas. Uppenbarligen fann varken åklagare eller hovrätt det uteslutet att Lambertz på något sätt skulle undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning.

Det är en annan fråga om svensk lagstiftning och praxis när det gäller häktning är rätt och rimlig. Att häktningstiderna är orimliga tror jag att alla är överens om.
Det fetade är nyckeln här. Eftersom åklagaren sitter på all bevisning och sannolika skäl i ett våldtäktsmål kan vara MÄs uppgift och den ökända stödbevisningen, läs en bekant som upprepar det som MÄ berättar, så blir häktning närmast normalfallet.

Men det minskar inte den monumentala inkompetensen från polis och åklagare i detta fall. De hade EAs tfn och kunde redan genom tfn-listor kolla när hon ringer och sms:ar. Och vad mer är, om de inte kan kolla vad EA gjorde under tiden hon enligt egen uppgift var däckad pga att hon har raderat data i sin tfn (en uppenbar varningssignal för en normalbegåvad), då skall de f-n inte häkta en person och släpa denne i smutsen utan en chans att försvara sig. Det väntade 2 månader och hade inte gjort hemarbetet. Tycker du verkligen att det är acceptabelt?

Tyvärr tvingas man konstatera att rättsväsendet befolkas av en hel del individer med högst begränsad i intellektuell kapacitet. Det vet alla som rotat i några av de kända rättsfallen genom historien. För varje kompetent utredare och åklagare finns det en Penttinen och van der Kwast.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-04-13 kl. 20:08.
Citera
2021-04-13, 19:48
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:

Det har länkats försäkringsbolagens policy i våldtäktsmål. Kan räcka med anmälan och åtal enbart, oavsett resultat i domstol.
En av giganterna, Folksam, kräver i normalfallet en fällande dom.
Det betyder att den som polisanmält en våldtäkt och är försäkrad hos Folksam i normalfallet får ut ersättning från sin försäkring i 5 % av fallen.
Vilka bolag har annan policy?

Även om ett försäkringsbolag har den policyn du hänvisar till tror jag att du inser att de inte per automatik betalar ut försäkringspengar till en försäkringstagare för samma sak år efter år.
Citera
2021-04-13, 20:00
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
En av giganterna, Folksam, kräver i normalfallet en fällande dom.
Det betyder att den som polisanmält en våldtäkt och är försäkrad hos Folksam i normalfallet får ut ersättning från sin försäkring i 5 % av fallen.
Vilka bolag har annan policy?

Även om ett försäkringsbolag har den policyn du hänvisar till tror jag att du inser att de inte per automatik betalar ut försäkringspengar till en försäkringstagare för samma sak år efter år.

Nu dribblar du igen.. Skrev aldrig att de alltid betalar ut.

https://www.expressen.se/debatt/hemforsakringen-battre-an-polisen-for-valdtagna/

Citat:
Så här kan ett försäkringsbolags utlåtande se ut:

"Vi har mottagit polisens förundersökning och journaler. Detta är en bekräftelse på att överfallsdelen i din hemförsäkring lämnar ersättning för våldtäkt. Beviskravet för försäkring ligger på nivå att man skall göra det mer antagligt att man utsatts för brottet. Utifrån de uppgifter som finns i förundersökningen samt journaler har vi bedömt att du gjort detta."

Här väger bevis och sannolikheten rättmätigt till offrets fördel. Försäkringsbolagens bedömning grundas på en mer saklig sanning. Att bli trodd, och få bekräftat att våldtäkten på sannolika skäl ägt rum ger offret viss upprättelse.

Detta har diskuterats flertal gånger och är redan klarlagt i tråden.
Senast redigerad av Vaxad 2021-04-13 kl. 20:02.
Citera
2021-04-13, 20:14
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Lustigt, det tyckte du inte beträffande Lambertz användning av begreppen kladd och tafs, trots att han tydligt beskrev innebörden av vad han menade. Där lät du istället din egen tolkning få företräde.

Man får väl anta att det inte passade din agenda just då...

Ser fram emot din rationalisering.
Visst är det lustigt med er usla läsförståelse.

Om du läst vad lasternassumma skrev hade du sett att han skrev att min tolkning av det inlägg jag själv skrivit var fel. Han gav sig själv tolkningsföreträde även efter att jag förtydligat mitt inlägg. Så kan man inte göra utan precis som jag skrev har den som skrivit en text tolkningsföreträde.

Lambertz har inte hört av sig och talat om att jag tolkat honom fel, men om han skulle göra det skulle jag självklart ge honom rätt. Jag skulle inte göra som lasternassumma och säga att han har fel och att min tolkning är den som gäller. Lambertz har tolkningsföreträde när det gäller det han själv skrivit.

Citat:

Jag kan inte bemöta ditt inlägg mer specifikt om du inte citerar inlägget du tänker på.
Återkom gärna om du vill ha svar.
Citera
2021-04-13, 20:30
Bannlyst
Citat:
Visst är det lustigt med er usla läsförståelse.

Om du läst vad lasternassumma skrev hade du sett att han skrev att min tolkning av det inlägg jag själv skrivit var fel. Han gav sig själv tolkningsföreträde även efter att jag förtydligat mitt inlägg. Så kan man inte göra utan precis som jag skrev har den som skrivit en text tolkningsföreträde.

Lambertz har inte hört av sig och talat om att jag tolkat honom fel, men om han skulle göra det skulle jag självklart ge honom rätt. Jag skulle inte göra som lasternassumma och säga att han har fel och att min tolkning är den som gäller. Lambertz har tolkningsföreträde när det gäller det han själv skrivit.

Jag kan inte bemöta ditt inlägg mer specifikt om du inte citerar inlägget du tänker på.
Återkom gärna om du vill ha svar.

Ok, jag ler av att du hänfaller till aggressivitet när du inser att dina rationaliseringar av tidigare tilltag inte riktigt håller.

Du har trots att flera visat dig Lambertz tolkning av begreppen kladd och tafs, hävdat att det är din tolkning av dessa begrepp han avsåg. Om du inte själv inser hur intellektuellt ohederlig du är, kan jag lova dig att de flesta andra ser att du fångats med handen i syltburken. Du har genom hela denna tråden haft en misandritisk hållning där dina tolkningar hela tiden präglas av detta. Det är därför du tidigt stipulerade att den här historien ser riktigt illa ut för Lambertz.

Fakta har dock kommit ifatt dig och istället för att erkänna att du hamnade snett när du nu står med brallorna nere, hillar du in dig i nya förvecklingar med stark genusbias som bas. Ja, det är lite komiskt.
Citera
2021-04-13, 20:54
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:

Nu dribblar du igen. Du påstod att det flera gånger länkats till försäkringsbolagens policy I våldtäktsmål och hänvisar till en debattartikel från 2017, men det är ju inte sant. Det länkas till en debattartikel.

Citat:
Nu dribblar du igen.. Skrev aldrig att de alltid betalar ut.

https://www.expressen.se/debatt/hemforsakringen-battre-an-polisen-for-valdtagna/

Detta har diskuterats flertal gånger och är redan klarlagt i tråden.
Detta illustrerar väldigt bra den viskningslek som pågår i tråden. Delar av ett försäkringsutlåtande som publicerats i en debattartikel förvandlas till "försäkringsbolagens policy" (plural) . Innan vi vet ordet av har det förvandlats till en sanning att försäkringsbolag betalar ut ersättning bara det finns en polisanmälan och journalanteckningar.

I själva verket är det ju så att I just det ärendet som citeras i debattartikeln gjorde just det försäkringsbolaget just den bedömningen. Citatet säger ingenting om vilken policy svenska försäkringsbolag har i allmänhet eller ens vilken policy det här bolaget hade. Men eftersom du och andra redan på förhand bestämt er för att försäkringsbolag kastar pengar som smågodis bara en kvinna piper våldtäkt och MÄ har försäkringspengar som en extrainkomst skiter ni i allt som talar mot att det är på det viset. Ni skiter i att debattartikeln faktiskt talar emot att det är hur enkelt som helst att få ut försäkringspengar, precis som den talar emot att MÄ faktiskt får ut försäkringspengar upprepade gånger.
Konfimeringsbias i sin prydno.
Citera
2021-04-13, 21:11
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ok, jag ler av att du hänfaller till aggressivitet när du inser att dina rationaliseringar av tidigare tilltag inte riktigt håller.

Du har trots att flera visat dig Lambertz tolkning av begreppen kladd och tafs, hävdat att det är din tolkning av dessa begrepp han avsåg. Om du inte själv inser hur intellektuellt ohederlig du är, kan jag lova dig att de flesta andra ser att du fångats med handen i syltburken. Du har genom hela denna tråden haft en misandritisk hållning där dina tolkningar hela tiden präglas av detta. Det är därför du tidigt stipulerade att den här historien ser riktigt illa ut för Lambertz.

Fakta har dock kommit ifatt dig och istället för att erkänna att du hamnade snett när du nu står med brallorna nere, hillar du in dig i nya förvecklingar med stark genusbias som bas. Ja, det är lite komiskt.
Okej. Du tar till en halmdocka, men jag ska ändå svara:

Jo, det såg ju illa ut för Lambertz eftersom han var häktad. Att bli häktad är obra. Sannolikheten för att man ska bli åtalad är nog rätt hög då och om jag inte minns fel fälls 70 % av de som åtalas för våldtäkt.
Hur i hela fridens namn kan detta konstaterande vara misandri ?!?

Återigen:
Återkom gärna om du vill ha svar. I annat fall vet vi att du bara vill tjafsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in