2021-04-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Nyss hemkommen från Örebro Tingsrätt (Göta Hovrätt)

Tyvärr hann jag bara sitta med drygt en timme.
Försvaret gick under den tiden igenom en massa SMS-konversationer. Man slås av hur både LW och SD mer eller mindre bodde i sina mobiler, helt ofattbart att de hellre SMS-ade än talade med varandra. Tusentals SMS bl.a med Telegram.
SD sitter orörlig och stirrar på storbildsskärmen, ingen ögonkontakt med någon. Jag ser inga tecken på att han har ryggproblem / diskbråck.

Till Avel: Svart dator

WI-FI funkar i och utanför den sal där förhandlingen sker, dock är alla behäftade med lösenord.
Det verkade inte som SD surfade, förmodligen har han FUP i sin dator.
Jag såg inga tecken på andra trådlösa enheter än WI-FI, alltså ingen dold mobil i SD:s ficka.

Tack för din rapport.
Citera
2021-04-13, 17:22
Medlem
Matamatas avatar
Ang. påsmannen: I FUP finns ett utdrag från polisens händelserapport från några dagar innan mordet. Där finns en anmälan om att en man med en vit påse som har stått och bankat på ett fönster. Det är väl ganska troligt att det är nån missbrukare, och att det är samma man som efter mordet går på motorvägen.
sid 211, huvudprotokollet aktb. 145
Senast redigerad av Matamata 2021-04-13 kl. 17:32.
Citera
2021-04-13, 17:24
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Exakt! Mest ett flummande från försvaret.

Otroligt mycket flum. Han visade massa bilder, konversationer och kartor, sa att åklagarna redan hade visat det. Han kom aldrig till en poäng.
Citera
2021-04-13, 17:24
Medlem
Citat:
Nyss hemkommen från Örebro Tingsrätt (Göta Hovrätt)

Tyvärr hann jag bara sitta med drygt en timme.
Försvaret gick under den tiden igenom en massa SMS-konversationer. Man slås av hur både LW och SD mer eller mindre bodde i sina mobiler, helt ofattbart att de hellre SMS-ade än talade med varandra. Tusentals SMS bl.a med Telegram.
SD sitter orörlig och stirrar på storbildsskärmen, ingen ögonkontakt med någon. Jag ser inga tecken på att han har ryggproblem / diskbråck.

Till Avel: Svart dator

WI-FI funkar i och utanför den sal där förhandlingen sker, dock är alla behäftade med lösenord.
Det verkade inte som SD surfade, förmodligen har han FUP i sin dator.
Jag såg inga tecken på andra trådlösa enheter än WI-FI, alltså ingen dold mobil i SD:s ficka.
Ang wi-fi och uppkoppling fick jag veta följande:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-04-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jag minns så gjorde de en slagning EFTER mötet med SD och konstaterade då att SD hade uppgett felaktigt personnummer.

Ja det är möjligt att det var efteråt, får läsa händelsen om igen. Var på det hela taget lite udda.
Citera
2021-04-13, 17:32
Medlem
[quote=Rosamund|75487112]Du får lära dig läsa. Jag har varit övertydlig med att jag utgår från TR:s dom där påsmannen anses vara alternativ GM. Du får ta upp diskussionen om dess absurditet med Björn Lindén och övriga som skrev TR-domen.
Skärpning på dig! Nyktra till och lägg känslorna åt sidan.[/QUOT

Alla vet vad TR-domen kom fram till. Nu diskuterar vi vad HR kan komma fram till. Du är en bakåtsträvare som klamrar dig fast i tingsrättens dom. Känslor är en tillgång ska du veta. Du resonerar som SD. "Jag har ingen anledning att visa några känslor här". Han gjorde det desto mer mot sitt barn och vid mordet på LW, då det gick helt överstyr. Okontrollerade känslor skall man undvika.

Ps! Jag tänker inte kommentera ditt mentala tillstånd. Ds.
Citera
2021-04-13, 17:33
Medlem
Ang poliserna som rapporterade i PM om mötet med SD i skogen finns i huvudprotokollet (ab 145) och i protokollets sid 12-14. Det går inte att kopiera, eller JAG klarar uppenbarligen inte av det. PM nr 2 sid 14 är mycket upplysande.
Citera
2021-04-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inte en chans att Lena hade följt med någon helt okänd mitt i natten bakom planket.
Påsmannen kan vara vem som helst, men har knappast med mordet att göra.
Eller också är han den person vars hårstrå hittades i LWs underliv. Hårstårt som bara testats mot lena och SD och inte tillhörde någon av dem
Citera
2021-04-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En sak till som jag personligen tycker stöder att det är SD som kommer; det är att Lena inte skriver till någon vem hon går ut med.

Lena säger inget till JJ om det i sina samtal 11-12 maj. Tvärtom nämner hon SD som "någon" sa. Dessutom säger hon till JJ att hon ska lägga sig, men istället får hon ut med SD.

Tror inte åklagarna tar upp det här.

Mer en egen tanke, att skulle typ en främling ringa på dörren oväntat, kanske Lena skulle skriva att någon är där ute, vem? Ska kolla. Eller oj, nu är xx här utanför. vad vill han?

Exakt så....och sen gå ut och sen in bakom planket med denna xx? Inte en chans! Kan inte vara någon annan än SD som kan locka Lena till just den platsen. Mitt i natten.
Citera
2021-04-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det har skett för många fel för att jag skall tro på slumpen.

Exakt det jag menar. Om den undermåliga utredningen beror på total inkompetens eller en dålig polisledning ska jag låta vara osagt men någonstans gick det fel. Varför kallade dom inte in mordkommissionen redan dag 2. Jag kan slå vad om min månadslön att om mordutredarna från Stockholm hade fått tagit över så hade det stannat vid TR och Stefan hade sovit i KVV sängkläder idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Påsmannen var flera km bort flera timmar efter mordet.
Det kan knappast anses att han var i närheten av mordplatsen.
VAr det inte han som hade setts vid avfarten mot citygross. Följer man motorvägen är det inte flera km utan nästa avfart
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bevisligen i direkt närtid vid midnatt, få dagar innan mord.

Eftersom han är ett weirdo och att jag tror att HD är inblandad så var det en form av bevittnad manöver.

Det är i HovR nu och det är ett indiciemål varav det rör sig om mönster likaväl.

Det är bra. En del kan väl vara genomfört alt så har vi inte full rapport via live. Vad de gjort och inte har vi väl inte full insyn i?

Jag skrev:
"Det kan absolut förekomma planering oavsett om mordet ser ut att ha skett i all hast."

Gollum har lämnat sin precious mobil hemma men inser nog att hennes hallåande är besvärande.
Fortsättningsvis att han får tidsbrist innan USA. Planer kan förändras av olika orsaker.
Det är som sagt i HovR nu och ny bedömning.
Hybris får många på fall och han inbillade sig nog att han kunde prata omkull det mesta.
Han har ju tränat på HD i många år, mycket har hon sväljt via självbedrägeri och annat inbillar han sig att hon inte vet.

Hon vet de har kontakt, en orsak till skilsmässa, men verkar undanhålla det för SD - likt hon låter JS i skymundan.
Hon får väl svårt att åberopa sitt brist på tillit i annat fall.
Efter mordet tycks hon acceptera det mesta och skydda honom. det stärker att hon vetat om det hela - dvs att hon inte hetsar upp sig och tar hans parti.
Hon är säkert rätt nöjd att LW har försvunnit, det har hon ju önskat ett par ggr bevisligen och enligt dialog sept - 16 har de snackat en hel del om hatobjektet.

Jag vet att du tänkt dig affekt i all hast utan planering och jag är inte av den åsikten.

För att HD löper som en röd tråd i händelseförloppet, han är paranoid att hon ska få veta om att han fortsatt med LW och LW pressar på från sitt håll.

.. och HD ställer som sagt krav på honom om hur deras relation ska utvecklas, drar in LW i gräl om resans to be or not to be strax innan Mållgan och sen är det mord.

Så oavsett tror jag det föreligger en viss planering.
Om än inte perfektion, om än hastigt genomfört och brutalt mord. Det hastar innan planet lyfter.

Inte konstigt att SD såg så allvarlig, pressad och stressad ut på loppisen söndagen den 13e...det måste ske snarast innan resan. Fanns bara 13e eller 14e att vifta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in