2021-04-13, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vad är det där för rapport???
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /

Nu får du hjälpa till att förklara var dom tänkt fel du som är insatt!

Vad är det där för kurva?
https://imgbb.com/NNYQrG1

Jag ser hur djävulskt farligt det var i våras med knappt några smittade och massor med inlagda och döda, kan inte du som är akademiker förklara för alla här varför vi drabbades så oerhört hårt trots väldigt liten smitta?

För att vi tvärtom hade väldigt hög smitta. Hur hög får vi aldrig riktigt veta kanske. Men grundregeln då var att endast de som behövde läggas in, samt sjukvårdspersonal fick testa sig. You Do the maths!
Citera
2021-04-13, 15:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Njaej, nu har du ju refererat till två olika typer av undersökningar. Båda undersökningarna täcker fragment av kalenderåret. I synnerhet finns det i de refererade undersökningarna ingen täckning för perioden efter v.24

Jag gissar att du inte ens läst de dokument du refererat till eftersom du vill göra gällande att det är EN undersökning i två delar - det är det inte (det är två separata undersökningar som var och en täcker ungefär samma tidsperiod).

Du gjorde dock ett gott försök, och det skall du ha cred för, tycker jag.

Jaha ursäkta dom heter delrapport 1 och 2 och det finns siffror för:
V. 18-24 V. 42-43 och V. 48-49 men det räcker såklart inte.
Man kan såklart inte se några samband eller dra några slutsatser av dom.
Citera
2021-04-13, 15:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
För att vi tvärtom hade väldigt hög smitta. Hur hög får vi aldrig riktigt veta kanske. Men grundregeln då var att endast de som behövde läggas in, samt sjukvårdspersonal fick testa sig. You Do the maths!

Du har inte hängt med i tråden så mycket va?
Citera
2021-04-13, 15:11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Nej helt som vanligt blir det nog inte. Stora konserter, festivaler och idrottshändelser får säkert anstå ett tag till. Likaså resande utom EU. Men i övrigt bör vi kunna göra det mesta om smittspridningen liknar förra sommarens. Inläggningar på Iva peakade då i slutet på April. I år har vi bättre förutsättningar vilket förvisso kan leda till att fler faktiskt får tillgång till intensivvård jämfört med förra våren. Men överlag finns all anledning att vara förhoppningsfull. Jag spår svåra tider för de mest extrema alarmisterna i den här tråden däremot.

Den mer lättsmittade varianten och yngre gör dock att det inte alls är säkert att man kan släppa loss allt utan man kommer hålla restriktioner över sommaren med lättnader kanske som det var förra sommaren i värsta fall.Beror som sagt inte på antalet smittade utan hur det ser ut i sjukvården med Icu/Iva.

Man tittar även på hur det ser ut mot hösten om man släpper restriktioner i Juli när 50% är vaxade - man är just nu i analys läge

Om folk sköter sig med låg spridning iaf mot juni kan man hamna i läge 1 och då öppnar man upp kanske redan i Juli istället för prognosen september
Citera
2021-04-13, 15:12
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /

Du får väl helt enkelt fråga dem som skapat diagrammet och sedan refererat till det här i forumet? Det var inte jag, får jag väl påpeka.

Citat:
Jag ser hur djävulskt farligt det var i våras med knappt några smittade och massor med inlagda och döda, kan inte du som är akademiker förklara för alla här varför vi drabbades så oerhört hårt trots väldigt liten smitta?
Nej, det är ju det jag försökt förklara att jag inte kan. Det är i själva verket INGEN som arbetar med statistik som rent statistiskt kan förklara vad som sker i Sverige. Däremot kände jag inte till att ni hade "oerhört lite smitta i Sverige i våras".
Citera
2021-04-13, 15:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi hade den brittiska mutationen i hela familjen utom en person (2 vuxna och 2 barn - en vuxen blev inte sjuk) och dessutom hade vi besök under "karantänen" i hemmet av 1 annan vuxen och 1 barn som också var sjuka.

Personen som inte blev sjuk testade sig 3 gånger under en tvåveckorsperiod - alla var negativa.

Personen som inte blev sjuk har dessutom testat sig 2 gånger innan under pandemin med negativt resultat.

Med tanke på hur milda symtom vi andra hade (jag hade lätt feber nattetid i 2-3 dagar och inga förkylningssymtom) så gissar jag på att personen som inte blev sjuk redan haft det innan men inte märkt av det.

Jag läste någonstans att sannolikheten för att familjemedlemmar ska smittas om en person i familjen är sjuk, är endast 20 procent, förutom för en partner - där är den 40 procent (som också är en låg siffra med tanke på den intimitet som partners normalt delar).

Visst kan dom ha haft det innan, utan att testa sig. Men blir man sjuk på riktigt, så söker man ju vård - och får diagnosen.

Jag har börjat luta åt, att det måste finnas en stark genetisk komponent i det här. En eller flera gener som ger ett starkt skydd. Det finns uppenbart mycket få av de generna bland indianer och negrer, medelmånga i Sydeuropa, och många i den nordeuropeiska befolkningen. Det är mycket möjligt att det rör sig om den neanderthalgenen som redan identifierats. Även i en kärnfamilj, kan t.ex. mamman ha genen, pappan inte - och de flesta av barnen ha ärvt den från modern. Dessutom blir Sveriges familjestatistik skev, eftersom vi har så många styvfamiljer. D.v.s. ingen annan i familjen behöver vara släkt med den vuxne personen som är sjuk. Och då är det ju inte så konstigt, om de inte smittas.
Citera
2021-04-13, 15:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I vissa situationer är det säkert möjligt att minska inflödet av nya mutationer rätt mycket, men inte att hindra helt och hållet.

Edit
Det går givetvis om alla som reser in i landet tvingas sitta i karantän och så kan man ju göra ett tag.

Ja. Eller ännu hellre, så koordinerar hela Europa sina strategier, och stoppar virus vid Europas yttre gräns.

Då är det viktigt att motverka att nya besvärliga mutationer inom Europa. Det gör man genom att snabbt trycka ner smittspridningen med hjälp av vacciner.

Citat:
Så snart man lättar på reglerna så kommer smittan in i alla fall, fast lite senare.

Det är just det som är meningen. Man fördröjer virusets ankomst tills dess man har vaccin tillgängligt. När befolkningen har vaccinerats, så kan reglerna lättas.

Citat:
Sedan är det frågan hur mycket man måste minska inflödet för att det ska vara värt något.
Det kan säkert någon räkna på.

Det ska inte finnas något okontrollerat inflöde.

Båtarna med migranter på Medelhavet behöver stoppas fullständigt. Dessa migranet är fullständigt hänsynslösa. Trots att det pågår en epidemi, så fortsätter dom att försöka att olovligt ta sig till Europa. Dom bryr sig inte om riskerna som dom utsätter Europas befolkning för. Den sortens hänsynslösa människor förtjänar inte att bemötas med omtanke.
Citera
2021-04-13, 15:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Tack för att du stöder min åsikt! Det händer som sagt inte ofta, men ändå!

Jag stödjer inte din åsikt.
Du har fel.

Jag har förklarat varför, måttet är ackumulerat och att det stiger innebär ingenting annat än att fler blivit smittade. Vill man från det ackumulerade måttet avgöra när toppen (antal smittade per dag) inträffade så måste man derivera det ackumulerade måttet.

Att det är olika personer som testar sig betyder ingenting. Dom tillhör samma urvalsgrupp.
Citera
2021-04-13, 15:26
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag stödjer inte din åsikt.
Du har fel.

Jag har förklarat varför, måttet är ackumulerat och att det stiger innebär ingenting annat än att fler blivit smittade. Vill man från det ackumulerade måttet avgöra när toppen (antal smittade per dag) inträffade så måste man derivera det ackumulerade måttet.

Att det är olika personer som testar sig betyder ingenting. Dom tillhör samma urvalsgrupp.
You don't say...

Citat:
Jag skulle tyvärr säga att även DEN undersökningen ger ett skevt resultat (jag orkar inte gå in på varför av anledningar jag nämner ovan).
Citera
2021-04-13, 15:26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vadå våras, det har varit full fart på smittspridningen nu i vår liksom under den förra våren för ett år sedan.
Citera
2021-04-13, 15:27
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Han förstår åtminstone följderna av nedstängningarna, vilket lockdownfascisterna har mkt svårt för att ta in och mäter allt i antal covid-fall.

De som konstaterats positva blir naturligtvis blockerade från att jobba, oavsett om de behöver vård eller i värsta fall hamnar på intensiven.

Att ha en hög smittspridning medför att arbetsplatser drabbas med sjukskrivningar. Verksamheter avstannar i värsta fall. Detta skedde exempelvis på ett varv i Raumo i Finland för en tid sedan. Sedan tillkommer ökade kostnader för sjukdagpenning.

Att bara sitta och glo på dödstal och överdödlighet är däremot tänkande utan att se de större konsekvenserna.
Citera
2021-04-13, 15:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Snyggt försök till räddning.

Nej, men spetsfundigheter och ironi skall man undvika här på FB då de sällan når fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in