2021-04-13, 12:57
Medlem
Folkhälsomyndigheten har visat upp en mer positiv bild av utvecklingen än som verkligen var fallet, något som kritiker menar kan ha bidragit till ökad smittspridning.

https://sverigesradio.se/artikel/smittspridningen-i-hostas-underdrevs-av-fhm
Citera
2021-04-13, 12:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag skrev "i Kina och Norditalien". I Sverige hade vårdpersonalen sannolikt bättre skydd från början.

Sannolikt rör det som om äldre läkare och inte några yngre och aktiva läkare utan bakomliggande sjukdomar.
Citera
2021-04-13, 12:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Dina restriktioner är inte tillräckliga knappt att Sveriges nuvarande är det, blir kanske tvungnet att stänga ner mer.

Jaha vad skulle behövas för restriktioner som vi inte redan har menar du?
Citera
2021-04-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att lockdown med allt vad det innebär dvs stanna hemma är idioti.

Man kunde sagt: ha inte en brakfest inomhus och gå inte och shoppa i en galleria bara för att det är roligt etc.

Räcker så.

Det är ju bara vad du tycker. Men om alla stannar hemma så minskar smittspridningen. Jag förstår att alla inte vill stanna hemma och många gör inte det. Men ju fler som gör det desto mindre fall bör det rimligen bli. Säger man bara att ni inte skall ha stora fester och inte springa och nöjeshoppa med tjocka släkten så kan det snarast tolkas som en signal att faran är över.

Det handlar inte om någon lockdown med militärer på gatorna utan det är bara en uppmaning från vården som är ansträngd. Det handlar om att kapa toppen när det är som allra värst.

Sedan ser det väl ut som att det kommer att lätta framöver så vi får hoppas på det. Dels är det ju ganska många som har haft sjukdomen eller som är vaccinerade. Dels så går vi mot varmare tider och det bör också ha en viss effekt.
Citera
2021-04-13, 13:01
Avslutad
Slutsatser/konstateranden/fria spekulationer från 6 mars 2020:

Citat:
"(...)Egentligen har Anders Tegnell sagt att han ska pensionera sig innan nästa pandemi. 2009 var han chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, och en av de högst ansvariga för att hantera spridningen av A/H1N1 – mer känd som svininfluensan, eller ”pandemin” som Anders Tegnell säger.

Han hade en nyckelroll i beslutet om massvaccinering som kom att omfatta drygt fem miljoner svenskar.

– Det var intressant nog väldigt mycket lättare då. Och folk var mycket mindre oroliga, fast den gången var det egentligen mycket farligare."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/

----------------------
Nu när det har gått över ett år för både Svininfluensan och Covid-19 så ser det ut såhär gällande antal bekräftade dödsfall:

Bekräftade dödsfall i Covid-19 2020-2021: (Hur många fler jämfört med Svininfluensan inom parantes. Källa: MSB)

Sverige idag: 13 697 dödsfall (+ 13 670)
Europa: 956 279 dödasfall (+ Cirka 952 000)
Globalt: 2 961 000 dödsfall (+ Drygt 2,9 miljoner)

"Men inget av det där visste man ju i början mars."

Nä EXAKT. Varför i hela friden uttalar man sig så tvärsäkert så pass tidigt när man uppenbarligen inte visste ett skit? Och varför har ingen någonsin fel när de uttalar sig så och facit sedan kommer och visar något helt annat? Om han hade gjort ett mer försiktigt uttalande och sagt att det bara var rena spekulationer hade det varit en sak, men nu lät han närmast övertygad för mig.

Bara en vecka efter uttalandet hade italien över 1 000 bekräftade dödsfall, i Svininfluensan hade inget land i EU över cirka 500 dödsfall totalt sett på 6-12 månader enligt MSB.

I Covid-19 har några länder i Europa nu haft över 100 000 bekräftade dödsfall. Det är som de högsta bekräftade dödstalen i Svininfluensan gånger sisådär 200-300... Men ingen journalist har så vitt jag vet följt upp hur han ser på det där uttalandet idag eller hur han ens kunde utgå ifrån att Svininfluensan var "mycket farligare" redan då. Men han hade väl antagligen "rätt" ändå, fast han hade galet fel.

Det finns dock uppskattningar som är inne på många fler dödsfall i Svininfluensan. Men eftersom vi pratar om bekräftade dödsfall i Covid-19 så är det rimligast för mig att även jämföra det med bekräftade fall i andra pandemier.

Även om man så går efter de absolut högsta uppskattningarna i Svininfluensan så är de inte ens i närheten av antalet bekräftade dödsfall i Covid-19 ändå. Den absolut högsta uppskattningen jag sett i Svininfluensan har legat på runt 600 000 dödsfall globalt sett, men de flesta brukar prata om uppskattningar på runt 200 000. Och det är som sagt snart uppe i nästan 3 miljoner bekräftade dödsfall i Covid-19!

MSB om Svininfluensan:

Citat:
" Fram till och med februari 2010 beräknades 27 svenskar ha dött i influensan. Globalt beräknades antalet döda till minst 16 226, varav 4 266 i Europa. "

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25720.pdf
---------------------
Flest dödsfall i antal i Svininfluensan i Europa, enligt MSB: (per 1 miljon inv. inom parantes)

Citat:
Ukraina: 429 (9,4)
Storbritannien: 423 (6,8)
Frankrike: 302 (4,8)
Spanien: 271 (6)

Sverige hade tur den gången och låg bland länderna med lägst antal dödsfall i Europa per inv. Bara 2,7 dödsfall per 1 miljon invånare. Endast Schweiz och Belgien ligger lägre på MSBs lista. (Av ett 30-tal länder).

Bäst i Norden den gången. Även om det såklart bara handlade om ren tur... Eller beror det plötsligt på våra insatser och hur vi agerar när det väl går bra? 🤔

Vi var i alla fall ovanligt bra på att massvacinera befolkningen den gången som kanske, kanske kan ha påverkat något, hela 60 % tog sprutan trots att bara ett tiotal hade avlidit... Har för mig att MSBs rapport nämnde 14 dödsfall när vaccineringen kom igång 2009.
---------------------
Citat:
"(...) Massvaccineringsstrategin var, enligt Anders Tegnell, helt självklar och hade få eller inga motståndare. Han anser att de många länder som vaccinerade betydligt färre än vi helt enkelt misslyckades med att skaffa tillräckligt mycket vaccin och/eller kunde inte mobilisera befolkningen i tillräckligt hög grad. – Många var avundsjuka på att vi i Sverige klarade av vaccineringen så bra

Johan Carlson å sin sida medger att det fanns två vägar att välja mellan: massvaccinering eller vaccinering av högriskgrupper.

– Men vi blev snabbt eniga om att massvaccinera. Det fanns en stor samsyn om detta. Vi hade ju köpt tillräckligt med vaccin för att nå hela befolkningen. Och det var aldrig aktuellt att minska antalet inköpta doser.

Ingen av de båda kan erinra sig att de ansvariga någonsin funderade över eller diskuterade att förändra kampanjen eller inriktningen under pandemi-hösten.

– Vårt agerande var helt logiskt och vi kommer att fatta samma beslut om eller när nästa pandemi kommer, slår Anders Tegnell fast. Han medger att för den stora majoriteten – 96-97 procent – var svininfluensan en mild sjukdom men en minoritet blev väldigt sjuka.

Båda beklagar djupt de barn och yngre som insjuknat i narkolepsi i samband med vaccineringen. – Ytterst olyckligt, säger Anders Tegnell. Men vaccinet hade hög säkerhetsprofil när det godkändes..."

https://www.svd.se/sa-sager-de-ansvariga-idag

Även om vaccinet kanske påverkade dödstalen 2009 något, ser det ut att ha gått åt helvette i något land i Europa 2009 eller? Alldeles oavsett hur få eller många som nu än vaccinerades så verkar det helt enkelt inte ha varit det avgörande den gången, det blev en väldigt mild pandemi i Europa ändå... Och de slapp lika många narkolepepsifall, men de var såklart ändå "avundsjuka" och "misslyckades" den gången.

Därmed inte sagt att vi inte behöver vaccin mot Covid-19, det ser väl snarare tvärtom ut att vara jävligt mycket mer befogat den här gången sett till dödstalen... Fast då verkar vaccineringen inte alls flyta på lika bra för oss.

Fast bäst är vi såklart på precis allting hur det än går i praktiken.
Senast redigerad av sjelvefan 2021-04-13 kl. 13:08.
Citera
2021-04-13, 13:03
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jahaa på vilket sett visade antikroppstester att smittan peakade i Juni?

Från V17.
Insamlingsperioden 20 april-26 maj (vecka 17)
Analys visar en förekomst av antikroppar på 5,3% (95% KI 3,80-7,10) i
populationen. De vill säga att man kan påvisa antikroppar hos en halv miljon i Sverige redan varit smittade fram till April.

Från v.21
5,2%

Från V.24
5,2%

Från V.42
6,7%

Från V.48
7,9%

Kan du lära oss vanliga outbildade här inne hur dessa tester visar att smittan var som högst i Juni är du snäll?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/9c5893f84bd049e691562b9eeb0ca280/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodprov-oppenvarden-delrapport-1.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/376f9021a4c84da08de18ac597284f0c/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodgivare-delrapport-2.pdf
Just med tanke på din självutnämnda brist på utbildning (dina ord, inte mina) blir det närmast meningslöst att föra en bredare diskussion runt metoder och urval i de refererade undersökningarna (för att inte tala om populationssammansättningar och övriga data som kan appliceras på analysen för att få en djupare förståelse för smittspridningen).

Dock blir man ju lite road av att du först ifrågasätter (för att inte säga hånar på ett närmast maniskt vis) mina påståenden om att smittspridningen ökade i Sverige fram till mitten/slutet på Juni - för att sedan referera till en undersökning som dels bara sträcker sig fram till v.24 men som socker på sylten visar att seroprevalensen SARS-CoV-2 antikroppar bland blodgivare i Sverige ökade hela vägen fram till just v.24 då den var som högst. Jag skulle tyvärr säga att även DEN undersökningen ger ett skevt resultat (jag orkar inte gå in på varför av anledningar jag nämner ovan).

Du skall dock ha en fjäder hatten för att du åtminstone hade rätt när du påtalade din brist på utbildning.
Citera
2021-04-13, 13:08
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Mycket tydlig redovisning som styrker att peaken kom i slutet av mars.
Det finns verkligen ingenting som talar för att peaken kom senare.
Förutom Folkhälsomyndighetens egna undersökningar, då, som visar att antalet smittade ökade ända fram till ÅTMINSTONE Juni...?

Våra analyser visar att smittspridningen i Sverige ökade fram till mitten/slutet på Juni. Hade varit kul att se FHMs resultat från ev. undersökningar som gjordes på t.ex. blodgivare genom hela sommaren. De som redan publicerats visar att andelen smittade ökade fram till MINST 14 Juni.
Citera
2021-04-13, 13:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Del 2
Mysteriet slår ut i full blom, trots att CFR som konstaterat är en icke-konstant.

Andra länder har lyckats vända trenden genom lockdown vilket framgår med all önskvärd tydlighet.

Italien och UK går som tåget!

Ytterligare en okunnig användare påstår att Sverige ökat sin testning med 45% och man inte kan kalla den ökningen marginell. Akademikern är inte man.

En annan okunnig användare (tar det aldrig slut på dem?) påpekar att en 45% ökning av testerna visst kan påverka kurvan. Akademikern medger att det naturligtvis påverkar litegrann men inte så här! UK kväver samtidigt smittspridningen på ett framgångsrikt sätt.

Akademikern kommer med många nya... ord. Och upptäcker att Sverige har minskat testningen! Motdebattörerna faller platt!

Akademikern sliter sitt hår och utser Sverige till en liten statistisk mardröm.

Akademikern upplyser (ombedd därtill) om att internationell media struntar i officiell statistik. Samtidigt förkunnas att Palestinas rapportering är bättre och mer detaljerad, liksom att Sveriges statistik fortsatt är ett mysterium.
En varning i all välmening!
Hen tror tex. PÅ RIKTIGT att gaser kan dunsta. Se nedan.

Detta behöver ju inte betyda att hen inte är duktig på annat (jag har sett bra saker presenteras), men i naturvetenskaplig mening är det ju bra att veta var hen står. Detta är ju trots allt en vetenskaplig tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ergo: när vätskan eller gasen evaporerat är det ingen aerosol längre - vilket var precis vad jag påpekade.

Jag hade alltså rätt igen.
Citat:
Nu använde jag definitionen gas på samma sätt som den övriga industrin gör, och dessutom för att på ett så enkelt sätt som möjligt förklara för dig vad som definierar en aerosol kontra en droplet. Definitionen är ju inte heller MIN.

Du kan ju t.ex. gå och köpa en flaska butangas så förstår du hur terminologin används.
Citat:
Utan att sprida en massa tams ber jag dig att titta lite närmare på en Aerosolflaska innan du påstår att en gas inte dunstar. Jag tog som sagt det exemplet eftersom det är ett bra sätt att förklara för en okunnig hur en aerosol fungerar
Jag utgår ifrån att du förstår exakt vad jag menar.

Så, vi borde vara klara där...
Citera
2021-04-13, 13:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ju bara vad du tycker. Men om alla stannar hemma så minskar smittspridningen.
Nu är det så att smittspridningen utomhus är en skärva av vad den är inomhus och även hemma. Så ska man ge ett någorlunda klokt råd så är det faktiskt det raka motsatta. Dvs uppmuntra folk att komma ut och göra saker utomhus istället.

Citat:
Jag förstår att alla inte vill stanna hemma och många gör inte det. Men ju fler som gör det desto mindre fall bör det rimligen bli.
Nej det är inte så eftersom det smittar mer inomhus.

Citat:
Säger man bara att ni inte skall ha stora fester och inte springa och nöjeshoppa med tjocka släkten så kan det snarast tolkas som en signal att faran är över.
Varför det=

Citat:
Det handlar inte om någon lockdown med militärer på gatorna utan det är bara en uppmaning från vården som är ansträngd. Det handlar om att kapa toppen när det är som allra värst.
Vill man underlätta för vården bör man uppmuntra folk att aktivera sig utomhus. Det bör vara ganska tydligt nu att det här med att stanna hemma är en extremt dålig idé.
Citera
2021-04-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha vad skulle behövas för restriktioner som vi inte redan har menar du?

Vet ej men något ytterligare måste göras, nästan en person i timmen läggs in på IVA pga covid nu.
Citera
2021-04-13, 13:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Förutom Folkhälsomyndighetens egna undersökningar, då, som visar att antalet smittade ökade ända fram till ÅTMINSTONE Juni...?

Våra analyser visar att smittspridningen i Sverige ökade fram till mitten/slutet på Juni. Hade varit kul att se FHMs resultat från ev. undersökningar som gjordes på t.ex. blodgivare genom hela sommaren. De som redan publicerats visar att andelen smittade ökade fram till MINST 14 Juni.
Jag vet inte riktigt vilken undersökning från FoHM du avser, har du en länk?
Citera
2021-04-13, 13:16
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag vet inte riktigt vilken undersökning från FoHM du avser, har du en länk?
Ja, självklart.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/376f9021a4c84da08de18ac597284f0c/pavisning-antikroppar-genomgangen-covid-19-blodgivare-delrapport-2.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in