2021-04-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och hur många dödsfall? Ni och era jävla fall... Kamma till er och kom in i matchen. Pandemin är över. Finito. Stäng av TV:n och ta en promenad i vårsolen är mitt tips.

Att påstå att pandemin är över när det ökar mer än någonsin är inte seriöst. Även om det just nu inte är så många som dör så är det definitivt inte bra om vi har så stor spridning. Det är inte bara dödsfall som räknas. Vi har belastning på vården och att bli sjuk är ju ett problem i sig. Om vi har en väldigt stor spridning så innebär det dessutom att belastningen på vården kan öka till den grad att man inte kan ta hand om alla patienter. Detta kommer utan tvekan att leda till att dödsfallen ökar. Du kan ju se hur det är i vården just nu i Stockholm. Man är redan på gränsen till vad man klarar av.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Aln203/anstrangt-lage-pa-iva-i-stockholm-vi-gar-pa-knana
Citera
2021-04-13, 14:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Att den initiala virusmängden skulle påverka sjukdomsförloppet har jag svårt att tro.

Snarare avgör det om man blir sjuk eller inte.

Men har du någon studie på det så dela gärna med dig.

Har gjorts studier på tex influensa att initial dos avgör sjukdomsförloppet

https://jlb.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1189/jlb.1011490

Troligen funkar det likadant för covid. Dvs maskanvändning ger lindrigare sjukdomsförlopp

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/88692
Citera
2021-04-13, 14:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag tänker att det är ett friskhetstecken som visar att man inte tillhör den berömda covid-kulten.

https://nypost.com/2021/04/07/thy-children-shalt-suffer-and-other-commandments-of-the-cult-of-covid/

Dags att vakna upp tror jag

En del föredrar ju Bolsonaro kulten
Citera
2021-04-13, 14:45
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Du får gärna tycka att jag är fascist. Det bjuder jag på. Men frivillighet och rekommendationer räcker inte för att trycka ner smittan.
Du är svaret skyldig hur du ska minska smittspridningen till 200 fall/100000 inv sjudagars medelvärde.

Instämmer. Vi har rätt till frihet men för att ett samhälle skall fungera så måste det finnas lagar och regler. Vi har alla ett ansvar gentemot vår medmänniskor. Rättigheter och skyldigheter.
Citera
2021-04-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Ja exakt nu handlar det om att hålla läget status neutral/nedåtgående tills immunitet och vaxning släcker Iva/Icu inläggningar.

Nu är det tveksamt om det händer till maj/juni/juli även om det finns visst hopp.

I nuvarande läge anser man inte att sommaren blir som vanligt då yngre smittas men det beror på Iva/Icu läget om en månad

Nej helt som vanligt blir det nog inte. Stora konserter, festivaler och idrottshändelser får säkert anstå ett tag till. Likaså resande utom EU. Men i övrigt bör vi kunna göra det mesta om smittspridningen liknar förra sommarens. Inläggningar på Iva peakade då i slutet på April. I år har vi bättre förutsättningar vilket förvisso kan leda till att fler faktiskt får tillgång till intensivvård jämfört med förra våren. Men överlag finns all anledning att vara förhoppningsfull. Jag spår svåra tider för de mest extrema alarmisterna i den här tråden däremot.
Citera
2021-04-13, 14:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En del föredrar ju Bolsonaro kulten

Han förstår åtminstone följderna av nedstängningarna, vilket lockdownfascisterna har mkt svårt för att ta in och mäter allt i antal covid-fall.
Citera
2021-04-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi hade den brittiska mutationen i hela familjen utom en person (2 vuxna och 2 barn - en vuxen blev inte sjuk) och dessutom hade vi besök under "karantänen" i hemmet av 1 annan vuxen och 1 barn som också var sjuka.

Personen som inte blev sjuk testade sig 3 gånger under en tvåveckorsperiod - alla var negativa.

Personen som inte blev sjuk har dessutom testat sig 2 gånger innan under pandemin med negativt resultat.

Med tanke på hur milda symtom vi andra hade (jag hade lätt feber nattetid i 2-3 dagar och inga förkylningssymtom) så gissar jag på att personen som inte blev sjuk redan haft det innan men inte märkt av det.

Precis så här gick det till i min familj för ca 1månad sedan. Alla sjuka utom jag. Körde alla i bilen till provtagning utan att bli sjuk. Sov brevid min fru ända tills hon fick sitt positiva svar osv. Vet att flera klasskamrater till mina barn blev sjuka samtidigt där alla i deras familjer blev smittade. Efter mitt sista negativa svar kom så tog jag ett antikroppstest som visade positivt. Jag har inte kännt mig sjuk sen pandemins start har även varit väldigt försiktig så det kändes lite som ett misslyckande.
Citera
2021-04-13, 14:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att påstå att pandemin är över när det ökar mer än någonsin är inte seriöst. Även om det just nu inte är så många som dör så är det definitivt inte bra om vi har så stor spridning. Det är inte bara dödsfall som räknas. Vi har belastning på vården och att bli sjuk är ju ett problem i sig. Om vi har en väldigt stor spridning så innebär det dessutom att belastningen på vården kan öka till den grad att man inte kan ta hand om alla patienter. Detta kommer utan tvekan att leda till att dödsfallen ökar. Du kan ju se hur det är i vården just nu i Stockholm. Man är redan på gränsen till vad man klarar av.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Aln203/anstrangt-lage-pa-iva-i-stockholm-vi-gar-pa-knana

Hur många unga ligger på iva? Personligen tror jag att det vänder vilken dag som helst nu då vaccinationerna verkar ha tagit fart rejält.
Citera
2021-04-13, 15:00
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det menar du inte? Tack för upplysningen, du!

Herregud...

Vad är det där för rapport???
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /

Nu får du hjälpa till att förklara var dom tänkt fel du som är insatt!

Vad är det där för kurva?
https://imgbb.com/NNYQrG1

Jag ser hur djävulskt farligt det var i våras med knappt några smittade och massor med inlagda och döda, kan inte du som är akademiker förklara för alla här varför vi drabbades så oerhört hårt trots väldigt liten smitta?
Citera
2021-04-13, 15:01
Medlem
Citat:
Man vet ju aldrig med de där testerna. Vissa testar negativt men har ändå antikroppar, vilket är ett tecken på att man haft viruset trots allt.

Tycker inte man ska testa sig överhuvudtaget om man är ung och frisk. Finns noll anledning att belasta skattebetalarna med en massa onödiga kostnader för onödiga covidtester och bli ett eventuellt nummer i covidstatistiken som folk blir helt från vettet av att läsa.

jo jag är delvis skeptisk mot pcr testerna, jag får kännslan av att det är osäkra
Citera
2021-04-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi hade den brittiska mutationen i hela familjen utom en person (2 vuxna och 2 barn - en vuxen blev inte sjuk) och dessutom hade vi besök under "karantänen" i hemmet av 1 annan vuxen och 1 barn som också var sjuka.

Personen som inte blev sjuk testade sig 3 gånger under en tvåveckorsperiod - alla var negativa.

Personen som inte blev sjuk har dessutom testat sig 2 gånger innan under pandemin med negativt resultat.

Med tanke på hur milda symtom vi andra hade (jag hade lätt feber nattetid i 2-3 dagar och inga förkylningssymtom) så gissar jag på att personen som inte blev sjuk redan haft det innan men inte märkt av det.

så kanske det kan vara.. jag tycker det är skumt iaf..
Citera
2021-04-13, 15:04
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Givet att urvalsgruppen är likadan så spelar det ingen roll att det är olika personer som lämnar prov varje vecka.

Båda grupperna speglar samhället.

Det här är ganska grundläggande grejor när det kommer till statistik.
Tack för att du stöder min åsikt! Det händer som sagt inte ofta, men ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in