2021-04-13, 00:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Utan att sprida en massa tams ber jag dig att titta lite närmare på en Aerosolflaska innan du påstår att en gas inte dunstar. Jag tog som sagt det exemplet eftersom det är ett bra sätt att förklara för en okunnig hur en aerosol fungerar
Jag utgår ifrån att du förstår exakt vad jag menar.

Så, vi borde vara klara där...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Haha, det här förtjänar nästan en egen tråd, "Gaser och hur de evaporerar".
Du misslyckas ju helt och hållet med din avsikt att inte sprida en massa trams.
En gas är en vätska som dunstat, eller ett fast ämne som sublimerat (gått direkt från flytande form till gas).
En gas kan inte dunsta!!!!

Ni som är osäkra på fysiken, lyssna inte på Takadongtakadang:s märkliga förklaringar om aerosolflaskor och gaser som dunstar utan googla på aggregatonstillstånd.

Vad har nu detta med corona att göra, jo det hela började med smittspridning som droppsmitta eller luftburen smitta (aerosolsmitta).

Corona smittar i huvudsak genom droppsmitta, även om det verkar kunna förekomma luftburen smitta vid tex. sång och skrik när extra små droppar (som innehåller viruset) bildas och svävar i luften utan att falla ner.
Citera
2021-04-13, 00:44
Medlem
Citat:
Så vilka blev smittade i början?

https://ibb.co/NNYQrG1

Bl.a de som lades in på IVA.
Citera
2021-04-13, 00:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
De som lades in på IVA.

Så om du tittar på vad jag länkade i inlägget, verkar det rimligt att det peakade i maj?

Kan du visa på några andra länder där man skulle ha liknande kurvor?
Citera
2021-04-13, 00:49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En gas är en vätska som dunstat, eller ett fast ämne som sublimerat (gått direkt från flytande form till gas).

Ni som är osäkra på fysiken, lyssna inte på Takadongtakadang:s märkliga förklaringar om aerosolflaskor och gaser som dunstar utan googla på aggregatonstillstånd.

Vad har nu detta med corona att göra, jo det hela började med smittspridning som droppsmitta eller luftburen smitta (aerosolsmitta).

Corona smittar i huvudsak genom droppsmitta, även om det verkar kunna förekomma luftburen smitta vid tex. sång och skrik när extra små droppar (som innehåller viruset) bildas och svävar i luften utan att falla ner.

Ett tips i all välmening. Ge upp.

Även fast han påstått något så åt helvete som att gaser avdunstar så kommer han aldrig backa.

Mod: Ge mig ingen varning för detta inlägg. Det är relevant för tråden.
Citera
2021-04-13, 00:50
Medlem
Citat:
Så om du tittar på vad jag länkade i inlägget, verkar det rimligt att det peakade i maj?

Kan du visa på några andra länder där man skulle ha liknande kurvor?

Fullt möjligt att smittspridningen peakade andra halvan i April eller första halvan i Maj.
Citera
2021-04-13, 00:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Nu använde jag definitionen gas på samma sätt som den övriga industrin gör, och dessutom för att på ett så enkelt sätt som möjligt förklara för dig vad som definierar en aerosol kontra en droplet. Definitionen är ju inte heller MIN.

Du kan ju t.ex. gå och köpa en flaska butangas så förstår du hur terminologin används.

Att du även fortsättningsvis tjafsar när jag lämnat en fullständig och 100% korrekt definition på en droplet kontra an aerosol är högst märkligt.

Jag hade 100% rätt och det kan du inte tåla, verkar det som. Your bad.

För att återkoppla till smittspridning blir de definitionerna inte svårt att omsätta och tillämpa i praktiken, något som också görs.
Droplets are heavy, think of a wet cough, typically the heavy particle will not carry far. The droplets which are generated by a patient who is coughing, sneezing, or talking can land on surfaces and you can also contaminate yourself by touching the surface followed by touching your face.

Patients in droplet isolation require healthcare workers to wear surgical mask, gloves, and gown. During times when available PPE is limited, it is recommended, if possible, to cohort COVID positive patients, one measure to preserve limited PPE. Other diseases that require droplet precautions include seasonal flu, bacterial meningitis, and pertussis.

There is much discussion about COVID-19 also having properties which require airborne precautions due to aerosolized particles. An aerosol, which are micro-droplets, weigh much less, these may stay suspended in the air for longer period of time or even have the ability to travel by air currents. These small droplets are produced during normal breathing. Evidence also suggests that people who are infected, but remain asymptomatic play a role in the spread of COVID-19. In addition, certain medical procedures, such as collecting respiratory specimens are considered aerosol generating procedures and would require airborne precautions.

When airborne transmission is known, the isolation protocols are stricter. Precautions include wearing an N95 or higher level respirator, eye covering, gloves, and gown, and if possible, isolating the patient in a negative pressure airborne infection isolation room. Other diseases requiring airborne precautions include measles, chickenpox, and TB.
https://fprehab.com/2020/04/10/understanding-the-difference-between-airborne-and-droplet-precautions/

Hope that helps.
Citera
2021-04-13, 01:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Naturligtvis har Israel kört fast. Så går det när man struntar i att betala för vaccinerna som man redan har fått.

Det kan bero på vektorn.
Citera
2021-04-13, 01:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det kan bero på vektorn.

Vektorn?

Dom använder mRNA-vaccin. Men har inte betalat för sig på sistone.
Citera
2021-04-13, 01:09
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Fullt möjligt att smittspridningen peakade andra halvan i April eller första halvan i Maj.

Nej. Det är helt sanslöst att påstå något sådant.
Citera
2021-04-13, 01:14
Medlem
Citat:
Nej. Det är helt sanslöst att påstå något sådant.

Det kommer ske i år också, möjligtvis något längre in maj med tanke på den brittiska varianten tagit över nu. Ifall den Brasilianska kommer igång på allvar kan sommaren bli jobbigare än den var förra året.
Citera
2021-04-13, 01:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ett tips i all välmening. Ge upp.

Även fast han påstått något så åt helvete som att gaser avdunstar så kommer han aldrig backa.

Mod: Ge mig ingen varning för detta inlägg. Det är relevant för tråden.
Absolut relevant eftersom det inledningsvis handlade om luftburen smittspridning.

Det är svårt att inte bry sig när det finns risk att andra tror på allt konstigt som Takadongtakadang skriver, men okej, jag får helt enkelt hoppas att ingen "lär sig" något av hen.

Tack för tipset!
Citera
2021-04-13, 02:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Under pågående epidemi, så är det föredömligt att avstå från besök hos frisören.

Går det fortfarande att resa mellan Indien och Europa, utan att sitta i karantän?

Den indiska "double mutant" verkar inte vara något vi vill ha hit.

"Infectious disease expert from Alexis Multispecialty Hospital, Dr Nitin Shinde, says the 'double mutation' variant spreads faster and younger patients are suffering more severe symptoms.

"The double mutation is fuelling the pandemic in Maharashtra," Dr Shinde says.

"We're seeing patients as [young] as 14. Last [surge] we were not seeing anybody less than 25 years old getting symptoms.

"Everybody is vulnerable."

He said hospital readmissions were four times higher than last year.

"There are people who are getting reinfections," Dr Shinde said. "

https://www.abc.net.au/news/2021-04-13/how-double-mutant-coronavirus-complicated-indias-outbreak/100059714
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in