2021-04-13, 10:35
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Har nån räknat på virkesvärdet på träden på tomten? Det lär ju i alla fall vara mer än en del andra saker som nu harvas varv efter varv.

Kostnaden för att fälla träd i närheten av byggnader som inte ska/får bli skadade, riskerar nog att bli större än vad virkesvärdet är. Vilken kvalité det är på virket man kan få ut, påverkar också.

Det är ju inte direkt välvårdad skog eller värdefulla träd som växer.
2021-04-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Har nån räknat på virkesvärdet på träden på tomten? Det lär ju i alla fall vara mer än en del andra saker som nu harvas varv efter varv.

Tomt på 3.400 kvm? Några kvm är hus och friggebodar samt sly. Virkesvärde? vad tar dom för att ens ta sig dit med gubbe+motorsåg+skotare+ta det därifrån?
Får man något för det då ska jag banne mig börja sälja skog.
2021-04-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jag tänker fortsatt framhålla att det uppenbara missförhållandet INTE är köpeskillningen,
utan att Ebba fick köpa överhuvudtaget. Att hon fick "ta" sig den förmånen räcker.

Att motiveringar Ebba lagt ut pekar på ett förlopp där "saneringskostnader" tynger ned Esbjörns sinne och leder in honom på att sälja är det enda rätta.

Det är sedan ett snabbt förlopp, vad Ebba än säger.

Ebba har värderingen den 8e. Esbjörn får den muntligen då, eller nästa dag.
De bestämmer ett pris, och vem vet hur eller vad som las fram inför det.

Det tas fram ett kontrakt, borde ta någon dag - men Ebba hade väl ett i bakfickan.
Egentligen ska ju mäklaren kontrollera villkor etc med Esbjörn.

Rimligtvis borde allt vara klar inom några dagar. Det står 2020-08-16 deras inlaga, att det skrevs på då. Skrivfel givetvis, men om det datumet menas när han fick kontraktet?
Det blir iaf max en vecka att kontrollera avtalsvillkor etc.
I coronatider. Vem/vad kontaktar man?
Han har säkert inte mail, eller kan scanna in ett papper.
Han skiter säkert i det - för stolt för att krångla.

Inget om skrotbilar eller oljespill kommer fram i en besiktning, det är endast Ebba som förmedlar detta utåt att det var hennes motiveringar till minskat bud.

Det är hennes version offentligt - ingen kan väl tro att hon beskrivit det i mer snälla ordalag mot Esbjörn? Förmodligen har hon höftat till med det kostar över en halv miljon sanera marken mot alla hemskheter, men att hon lägger budet på 3.8 för att vara snäll.
Esbjörn glad att slippa detta skitjobb, är förstås glad över det fina budet men säger 3.9 för att må ytterligare lite bättre.

Det saknas i Ebbas vittnen en äldre person, någon som intygar att Esbjörn visst velat sälja, att han efter Ebbas bud checkade av budet och sökte motbud.
En äldre person som också kan intyga att han verkligen är klar i skallen.

Nu finns grannen, men det står inte att han ska vittna om Esbjörns kognitiva status.
Men det kanske han kan vittna om isåfall har Esbjörn en rejäl uppförsbacke.

Att Ebbas kompis på 40år säger att han INTE gett uttryck för att INTE vilja sälja.
Säger inget. Vittnet kommer alltså stå för att Esbjörn har alltså INTE sagt "jag vill sälja".

I praktiken kan det ha varit att han bara sagt.
"inte vet jag om jag vill sälja, men jomenvisst kan jag träffa henne, det vore ändå trevligt med lite avbrott i dessa tider"

Men... sedan måste det också visas att Ebba visste om ev problem med Esbjörn.
Där blir det svårare.

Jag fetade texten ovan.
Det uppenbara missförhållandet är att Esb efter att ha gjort affären och var glad i mååånga dagar helt plötsligt ändrat sig efter påtryckningar från de som trodde de skulle kunna ärva. Att han fick handskrivet brev med skriv under här, känns inte bra alls.
Hoppas Esb får trygghet med nya advokaten så det först kan redas ut om han vill eller inte samt om det finns handpenning kvar så han kan betala åter om han inte vill fortsätta.
2021-04-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag fetade texten ovan.
Det uppenbara missförhållandet är att Esb efter att ha gjort affären och var glad i mååånga dagar helt plötsligt ändrat sig efter påtryckningar från de som trodde de skulle kunna ärva. Att han fick handskrivet brev med skriv under här, känns inte bra alls.
Hoppas Esb får trygghet med nya advokaten så det först kan redas ut om han vill eller inte samt om det finns handpenning kvar så han kan betala åter om han inte vill fortsätta.

ja vaddå? Han var glad...och?

Mina svärföräldrar var glada över sina nya telefoner de fick som kompensation av telefonsäljare av mobilabonnemang, de hade ingen aning det var typ 5 år gamla telefoner...."nya".

De var säkert glada, sa trevliga saker om bolaget till grannar osv. ¨
Tills vi sa "ni blev lurade".

Jag kan inte veta vad som sagts, men att nån är glad säger inget om det begåtts ett fel eller inte.
2021-04-13, 10:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
I min värld är det skillnad på att "inte våga besöka barndomsstaden" och att "i jobbet, inte våga besöka en demonstration".

Jag gick ordagrant på det där med barndomsstad och tänkte mer på privatpersonen Stefan, än på statsminister-Stefan.

Du var helt enkelt inte tillräckligt tydlig med vad du åsyftade :-)

I början när han blev statsminister så planerade han att flytta tillbaka till sin hemstad efter han lämnat politiken, men har stått i tidningarna att han inte planerar att göra så längre. Han förstår säkert att han är hatad av väldigt många.

Blir spännande att se om det blir rättegång eller ej...
2021-04-13, 10:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittapicka
Ja,framför allt en riktig advokat med kunskap.Att de sedan gillar tårta gör ju dem inte mindre trevliga
Nej,allvarligt verkar va en riktigt reko advokat som förhoppningsvis får ordning på manipulerade Esbjörn.
Ebbas advokat har ju lämnat in den famösa generalfullmakten till tinget, vilket innebär att Esbjörns advokat kommer få ta del av den.
Rimligt är, att han frågar varför Esbjörn skrivit under ett sådant jävla papper och förklarar riskerna med det.
2021-04-13, 10:58
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Stegen på taket ser ny ut. Det bör ju gå att se sotarens besiktning och dess datum och resultat.

Har glömt vem det var som kollade här, men den lokala sotaren som ansvarar för Marielunds-området hade aldrig besiktigat den kåken, varken för öppna spisen eller kakelugnar.
Takstegen samt alu-stigaren upp kom någongång runt jul, på de tidigare fotona fanns ingen stege upp.

Edit: Det var Nova68 som kollade upp sotaren, tråd här: (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Om vi nu ser till Esb:s brottarkopplingar på elen, hans kopplingar med 300L VVB ihop med en del elelement, blir jag inte förvånad om gubben eller hans vänner fick bråttom att ösa upp en stege för sotaren, (vilket är krav numera), för att inte dra för mycket uppmärksamhet runt detta när pressen började köra med drönar-filmningar efter jul. Så gubben är helt klar i knoppen då han hajar att det kan bli problem om vissa saker syns, han hade nog aldrig räknat med att ful-elen skulle komma ut på nätet och trodde väl att han säkrat sig efter att AB gjort en överflygning med drönare.

Undrar hur mycket mer överraskningar som gubben har dolt....
2021-04-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Kostnaden för att fälla träd i närheten av byggnader som inte ska/får bli skadade, riskerar nog att bli större än vad virkesvärdet är. Vilken kvalité det är på virket man kan få ut, påverkar också.

Det är ju inte direkt välvårdad skog eller värdefulla träd som växer.
En bloggare jag följer rensade ut 50 kubik under bark, vilket väl är ca det dubbla som volym hugget i stapel. Det gick jämt upp med nedtagning, transport etc. Jag tror man blir besviken om man tror att det ska löna sig på den här tomten att tjäna pengar på virket. Billigast och enklast är att köpa nertagning inkl bortforsling av nån liten firma. De kan såga upp stubbar åt dig om du vill ha till egen ved.
2021-04-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
ja vaddå? Han var glad...och?

Mina svärföräldrar var glada över sina nya telefoner de fick som kompensation av telefonsäljare av mobilabonnemang, de hade ingen aning det var typ 5 år gamla telefoner...."nya".

De var säkert glada, sa trevliga saker om bolaget till grannar osv. ¨
Tills vi sa "ni blev lurade".

Jag kan inte veta vad som sagts, men att nån är glad säger inget om det begåtts ett fel eller inte.

Om Esb var glad i mååånga dagar tills något hände, var det då som pensionatstanten berättade att hans affär med Ebba inte var bra och hennes övertygelse av honom fick honom att: oj, ingen tycker om mig längre för jag fick hela kavalleriet på mig (Majken, RO, JB, gode man mm mm)

Dina svärisar fick vet att gamla telefoner. Vad sas till Esb? Tror det blev som en iskall dusch att få all kritik och kavalleriet emot sig trots att priset inte var fel.
Han fick stöd av "de sina" in på mötet där han kunde ha backat men han smet därifrån.
Bara det i min värld säger att han var nog inte alls missnöjd med att ha sålt men övertalats av kavalleriet som ville ärva.
2021-04-13, 11:03
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Stegen på taket ser ny ut. Det bör ju gå att se sotarens besiktning och dess datum och resultat.
Det saknades stege när Anticimex besiktade.
Skulle jag gissa, skulle jag gissa på Ebba, men Esbjörns Entourage är inte heller osannolikt.
2021-04-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Det saknades stege när Anticimex besiktade.
Skulle jag gissa, skulle jag gissa på Ebba, men Esbjörns Entourage är inte heller osannolikt.
Där har du en snygg helgardering med nån från båda sidor! 😀
2021-04-13, 11:08
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag fetade texten ovan.

Jag hade inte nöjt mig med handpenning, det hade tillkommit advokatkostnader, kostnader för div undersökningar, kostnader för inställda hantverkstjänster, extra kostnader för boende samt den stora kostnaden, prisökningen på att köpa en motsvarande fastighet med aktuella fastighetspriser.
Summan borde landa på 1.5-2 miljoner, undrar om Esb har pengarna i madrassen då han även skall betala Binninge och den nya advokaten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in