2021-04-13, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Men nu skrevs ju denna värderingen också under förutsättningen att det var en tvist.
8e oktober är ju två veckor efter tillträdet skulle varit. Så nån känsla borde mäklaren haft att detta dokument kommer hänvisas till i en rättegång.

Men visst - det är smart. Skriver så lite som möjligt så kan man live säga så mycket som möjligt.
Ger man ett trovärdigt intryck och kan leverera flöde så verkar man kunna sina saker. Sedan om det i en detaljgranskning finnas saker att kritisera det får man aldrig veta.

Så vi kommer ha vittnen om att de fått/skickat sms eller sagt det muntligen, hade väl varit trevligare och mer "rätt och riktigt" om vi hade sett sms:et. Nu ska vi bara lita på att Esbjörn fick denna värdering.... korrekt återgiven.

Så Ebba gör allt rätt och riktigt.
Men saknar skriftliga besked om avgörande saker som värdering och avdrag...

Om vi ska hårdra det så är det inte Ebba som gjort fel i så fall utan den som dokumenterat hur det har värderats. Hon har gått till en yrkesman och fått en värdering. Rimligen bör hon kunna utgå ifrån att den personen kan sitt jobb och inte behöver överprövas av henne. Eller ska vi inte anse att en yrkesman kan sitt jobb?
Besiktar du alltid om din bil själv efter att du fått den besiktad? Givet att du har bil alltså.
2021-04-13, 08:22
Medlem
Citat:
Hånade jag personen för nåt dumt uttryck som tydligen är samma på alla mäklare på Notar?
Jag skulle lätt kunna ta det live mot honom, för det var skämtsamt. Förstår du inte det?

Skrev jag vilken idiot han är? Sämsta beskrivningen någon av den sämsta mäklaren.
Nej. Inget hån. Move-on.

Kritiserade sedan värderingen som tunn mm.

Mitt fetade.

Som jag konstaterar finns allt väsentligt med; läget, efterfrågesituationen, gradering av ortens utveckling, bostadshusets skick/standard, värderingsmetod, taxeringsvärdet, värderingstidpunkt.

En värdering jag fick av ett nybygge inför omläggningen av byggkreditivet till ett banklån var inte alls lika detaljerad som denna. Banken hade dock inga synpunkter. Det kommer nog inte banken att ha när EBs lån ska beviljas heller.

När det gäller värderingstidpunkten så kan man helt enkelt konstatera att värderingen av huset således inte har förändrats mellan den "konkreta" värderingen som gjordes i augusti och den skriftliga bekräftelsen i oktober.
2021-04-13, 08:22
Medlem
Några funderingar om advokatens aktbil 63:

Citat:
Inspelning av TV-intervju med Esbjörn Bolin sänd på TV4 den 27 februari 2021. Av de delar av denna intervju som sänts framgår att Esbjörn Bolin bekräftar att det var först sedan Ebba Busch påbörjat arbeten på tomten som han ändrade sig om överlåtelsen.

Just det, enbart delar har visats. Vad jag förstår hade till med den inledande frågan klippts bort?

Citat:
Väninna 1: så vitt hon erfarit Ebba Busch inte agerat påtryckande eller på annat olämpligt sätt gentemot Esbjörn Bolin i samband med förhandlingarna (…)
Där har vi åtminstone en hederlig människa.

Citat:
Väninna 2: … att Ebba Busch inte agerat påtryckande eller på annat olämpligt sätt gentemot Esbjörn Bolin i samband med förhandlingarna och/eller avtalets undertecknande (…)
Hur stor del av tiden har hon varit närvarande? Varför inte lägga till ett ”så vitt hon erfarit” även här?

Citat:
Ebba Buschs mamma: ”att Ebba Busch inte agerat påtryckande eller på annat olämpligt sätt gentemot Esbjörn Bolin i samband med förhandlingarna och/eller avtalets undertecknande (…)”
Samma sak här. Hur skulle hennes morsa kunna veta allt om vad som försiggått under alla de 8–10 mötena?

Vem hade väntat sig att hennes mor skulle säga något annat? Är hennes uttalanden någonting värda?

Citat:
Grannen: Han ska höras om dels ett kortare samtal han hade med Esbjörn Bolin i anslutning till att Ebba Busch med vänner och anhöriga var på fastigheterna 6/8 och röjde sly en tid efter det att överlåtelseavtalet undertecknats,

Citat:
Ebba Busch m.fl. påbörjat viss röjning av sly (...) ;

Varför envisas advokaten med att förringa det till ”lite sly”? Är det inte bekräftat att det har förekommit fällning av träd? Är det bara ett sätt att förminska och förlöjliga Esbjörn?

Civil utredare inom polisen:

Som efter ett telefonförhör kan göra en bedömning av Esbjörns kognitiva status. Hur mycket är en sådan värd?

Och ovanpå det den magra värderingen, som tydligen bara lämnades till Ebba per telefon initialt. En trådsanning var väl annars att hon åtminstone hade fått ett sketet SMS som uppvisades för Esbjörn.

Dags att hon visar upp även den andra påstådda värderingen, kanske, för att ge mer stöd åt sin sak ...?

Det vore en välgärning om Esbjörns advokat pressar henne på sådana "detaljer".
2021-04-13, 08:26
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På en av drönarbilderna vill jag minnas att jag har sett en stege uppställd mot taket. Så något har skett där efter kontraktet skrevs. Det finns även en huva på skorstenen som inte fanns på den bilden eftersom jag tror att man såg rökkanalen.

Edit: Här finns bilden. Jag undrar om någon medvetet försöker påverka värderingen efter kontraktsskrivningen genom att få eldstäderna besiktade inför Densias besök....

https://www.expressen.se/nyheter/fastighetsaffaren--som-gav-opinionsras--kan-sluta-i-fortal/

Men en besiktning av eldstäder kommer ju med ett datum på protokollet och det är väl inte så många firmor som får besikta? Borde ju gå att kolla upp.
2021-04-13, 08:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det är "fiffel och båg" - OM sotare har verifierat att kakelugnarna är godkända som då kanske Esbjörn sagt - istället för att bara lita på Esbjörns ord.... var är bluffen?

Kan ju varit så att EB har besiktigat skorsten och eldstäderna i samband med att stegarna kom på platts innan tillträdesdagen.
Hon har säkert medelat Esb om detta och han kan då förmedlat det till Binninge.
Som naturligtvis tog upp det i värderingen.
Detta är rätt men i den värderingen bör nog det framgå med i så fall att detta skett efter köpet.
4 besiktigade kakelugnar samt en köksspis och öppen spis. Fungerande mot att vara eldningsförbud i årtionde. Då skiljer det mycket i värderingen.
Detta var inte så smart av Binninge och lätt att bevisa om så är fallet.
2021-04-13, 08:31
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Just det, enbart delar har visats. Vad jag förstår hade till med den inledande frågan klippts bort?

Hur stor del av tiden har hon varit närvarande? Varför inte lägga till ett ”så vitt hon erfarit” även här?

Samma sak här. Hur skulle hennes morsa kunna veta allt om vad som försiggått under alla de 8–10 mötena?

Vem hade väntat sig att hennes mor skulle säga något annat? Är hennes uttalanden någonting värda?

Varför envisas advokaten med att förringa det till ”lite sly”? Är det inte bekräftat att det har förekommit fällning av träd? Är det bara ett sätt att förminska och förlöjliga Esbjörn?

Som efter ett telefonförhör kan göra en bedömning av Esbjörns kognitiva status. Hur mycket är en sådan värd?

Och ovanpå det den magra värderingen, som tydligen bara lämnades till Ebba per telefon initialt. En trådsanning var väl annars att hon åtminstone hade fått ett sketet SMS som uppvisades för Esbjörn.

Dags att hon visar upp även den andra påstådda värderingen, kanske, för att ge mer stöd åt sin sak ...?

Ang värderingen så kan det vara som du skriver och vad säger att det inte är uppläst alt på högtalartele som den pressenterades för Esb?
Det finns i mitt tycke ingen mening att begära ut mer än det, då båda är överens om priset.
Ang sly så syns det ganska väl på dom senare bilderna där det ligger stora högar med ris mm från röjningen man ser inga högar med ved allt stock vilket borde varit fallet om nu det varit träd som fällts.
Senast redigerad av braattha 2021-04-13 kl. 08:37.
2021-04-13, 08:35
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Det är "fiffel och båg" - OM sotare har verifierat att kakelugnarna är godkända som då kanske Esbjörn sagt - istället för att bara lita på Esbjörns ord.... var är bluffen?

Om kakelungnarna har eldningsförbud pga obefintlig besiktning, eller om de får eldas i enligt besiktning i nutid, påverkar en värdering garanterat.

För att dra till med ett extremexempel:

Esbjörn lät smygrenovera hela huset till året runt-standard med ny el, vatten och avlopp. Sedan gör Densia sin värdering där huset är tipp topp. Klart att det värdet är avsevärt högre än Notars då.

Då går det ju absolut inte att ärligt jämföra värderingssumman.
2021-04-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Nu är det så att domstolen kommer att döma efter den s.k. omedelbarhetsprincipen. Se bifogad länk.
Din kriarättning av KBs inlaga/bevisuppgift är således helt överflödig.

https://lagen.nu/begrepp/Omedelbarhetsprincipen
2021-04-13, 08:40
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Måste säga att hon är jäkligt stark, Ebba.

Hur många av våra nuvarande partiledare skulle inte bara vika ner sig i motsvarande situation? För att det är ”enklare” så...?

Ta Stefan Löfven. Han vågar sig inte ens tillbaka till barndomsstaden.

Man kanske inte vill tillbaka? Jag har varit i min hemstad två gånger på tjugo år, typ. Finns inget där som lockar och drar. Tidens tand har förändrat staden så man inte känner igen sig och alla sk vänner har växt upp, skaffat sig egna liv och man har inget gemensamt med dom, annat än det förflutna.

Men Ebba verkar stå för sin affär och det hedrar henne. De rakryggade politikerna är lätträknade. Tyvärr.
2021-04-13, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Om vi ska hårdra det så är det inte Ebba som gjort fel i så fall utan den som dokumenterat hur det har värderats. Hon har gått till en yrkesman och fått en värdering. Rimligen bör hon kunna utgå ifrån att den personen kan sitt jobb och inte behöver överprövas av henne. Eller ska vi inte anse att en yrkesman kan sitt jobb?
Besiktar du alltid om din bil själv efter att du fått den besiktad? Givet att du har bil alltså.

Och när Ebba fick lappen, kontrollerade hon inte?
Vad säger emot att Denisas värderingen egentligen också bara har samma skrivfel...?¨
Jag tänkte så även med Denisa, varför skulle Binninge medvetet flytta fram datumet?

Går jag till en bilverkstad med ett problem, kontrollerar jag självklart efteråt att det är åtgärdat.
Ebba ska ju inte göra om värderingen, bara kontrollera att den är korrekt enligt hennes beställning.

Hade ju varit en enkel sak att direkt ringa in
"det står fel datum i värderingen, kan du skriva ut en ny"

Slarvigt.
2021-04-13, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om kakelungnarna har eldningsförbud pga obefintlig besiktning, eller om de får eldas i enligt besiktning i nutid, påverkar en värdering garanterat.

För att dra till med ett extremexempel:

Esbjörn lät smygrenovera hela huset till året runt-standard med ny el, vatten och avlopp. Sedan gör Densia sin värdering där huset är tipp topp. Klart att det värdet är avsevärt högre än Notars då.

Då går det ju absolut inte att ärligt jämföra värderingssumman.

Högst troligt var det inte eldningsförbud, jag har sagt ifrån att inte sota min skorsten under en period.
Fick inget eldningsförbud, skulle bara säga till igen när jag började elda igen.
Jag såg inte min skorsten som ej användbar. Bara att när jag började använda den skulle jag sota den - ett ickeproblem.

Frågan är isf när senaste sotningen var - för 10 år sen, eller tre år sen..?
2021-04-13, 08:51
Medlem
Citat:
Och när Ebba fick lappen, kontrollerade hon inte?
Vad säger emot att Denisas värderingen egentligen också bara har samma skrivfel...?¨
Jag tänkte så även med Denisa, varför skulle Binninge medvetet flytta fram datumet?

Går jag till en bilverkstad med ett problem, kontrollerar jag självklart efteråt att det är åtgärdat.
Ebba ska ju inte göra om värderingen, bara kontrollera att den är korrekt enligt hennes beställning.

Hade ju varit en enkel sak att direkt ringa in
"det står fel datum i värderingen, kan du skriva ut en ny"

Slarvigt.
Ja varför gör folk som de gör?
När det gäller Densias så gissar jag att de daterade med utförandedatum i brist på annan begäran. Eller att Binninge inte ville ha avtalsdatum för att få så högt värde som möjligt. Eller bara att de inte tänkte att det hade nån betydelse. Men du får väl fråga binninge, han bör veta.

När det gäller notar så visst, slarvigt men har ingen större sakbetydelse heller och är nämnt i katrins inlaga.

I det stora hela är det inget som parterna verkar vara oense om. Detta kanske beroende på att det inte finns nån signifikant skillnad.

Som nån nyss påpekade så vist så är det vad som framkommer i rätten under förhandlingen som kommer att avgöra detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in