2021-04-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det räcker inte med luft för att sprida en aerosolsmitta. Det krävs just en aerosol för denna. När aerosolen torkar ut dör virus av den typ som corona tillhör.

Det finns andra virus som inte är beroende av aerosoler, dessa har betydligt högre R-tal och är alltså ännu smittsammare än corona.

Corona är delvis luftburen smitta.
Citera
2021-04-12, 21:57
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39GjdA/richard-bergstrom-bekraftar-nya-vaccinet-kommer-i-april

Janssens vaccin är äntligen på väg hit. Men är det testat på tillräckligt många ännu, för att man ska våga ta det? Eftersom Janssens vaccin är av samma typ som Astra (vektorvaccin), så oroar man (eller jag, i alla fall) sig ohjälpligt för att det ska kunna bli samma typer av biverkningar...
Senast redigerad av Merwinna 2021-04-12 kl. 22:08.
Citera
2021-04-12, 21:58
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Med tanke på att så många äldre är vaccinerade så borde det teoretiskt vara tvärt om, få på IVA och många på avdelning.

Så det är nog den brittiska mutationen som är tuffare. Man kan bara hoppas att den ändå har en säsongseffekt, annars får vi nog ställa in sommarens aktiviteter i år tills dess alla är vaccinerade...
Huvuddelen av de som blivit vaccinerade skulle inte varit aktuella för IVA-vård. Äldre och multisjuka klarar inte upp svår covid, oavsett hur stora IVA-resurser som läggs på dem.

Jag tror också det är den brittiska mutationen. Den slår hårdare.
Citera
2021-04-12, 21:59
Medlem
Storstäderna som Toronto har börjat vaccinera 18+ just för att smittspridningen är värst i storstäderna.
Här i Stockholm förvaras de tillgängliga vaccinerna i förrådet istället.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/vAJmOp/ofattbart-och-skandalost-att-stockholm-inte-far-ut-vaccinet-i-tid
Citera
2021-04-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du har en fäbless för att avfärda allt som inte stödjer din världsbild. Men du erkänner i alla fall att det är en pandemi, det är ju ett steg på vägen. Eller är det en bluff-pandemi?

Jag avfärdar det som inte fungerar i verkligheten efter +1år i en pandemi. Helt rätt. Det tror jag varje normalbegåvad individ gör.
Citera
2021-04-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja visst är det så. Om jag inte missminner mig så har mässling ett R0 på 17, så det är en jäkla skillnad.
Ja precis.
Citera
2021-04-12, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Corona är delvis luftburen smitta.
Det är en aerosolsmitta.
Citera
2021-04-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/39GjdA/richard-bergstrom-bekraftar-nya-vaccinet-kommer-i-april

Jansens vaccin är äntligen på väg hit. Men är det testat på tillräckligt många ännu, för att man ska våga ta det? Eftersom Jansens vaccin är av samma typ som Astra (vektorvaccin), så oroar man (eller jag, i alla fall) sig ohjälpligt för att det ska kunna bli samma typer av biverkningar...
Jag har hört att Janssen kan även det, orsaka blodproppar.
Citera
2021-04-12, 22:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag avfärdar det som inte fungerar i verkligheten efter +1år i en pandemi. Helt rätt. Det tror jag varje normalbegåvad individ gör.

Vad är det som inte fungerar menar du?
Citera
2021-04-12, 22:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har hört att Janssen kan även det, orsaka blodproppar.

Hjälp! Har du en länk?

Det var inte bra, för jag har hela tiden tänkt att jag ska ta Jansens. Om det inte går att få ett konservativt framställt vaccin ned förslöade riktiga covid19-virus, som jag ser som det mest naturliga och säkra. Och det lär ju inte gå i det här inskränkta landet.
Citera
2021-04-12, 22:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Aerosolsmitta är delvis luftburen smitta.
Aerosolsmitta är luftburen smitta.
Citera
2021-04-12, 22:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är en aerosolsmitta.
Nej!
Det är en droppsmitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera