2021-04-12, 13:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Andra gången HD var där : kan det vara något hon är rädd att hon tappade där under mordet (om hon nu var med) och desperat bara måste hitta?

Var hon där efter mordet? Källa?

Det börjar gå för långt med ditt och en del andras misstänliggöranden och insinuationer mot HD när hon av åklagare klart och tydligt blivit avskriven från all form inblandning i mordet!
Citera
2021-04-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Det börjar gå för långt med ditt och en del andras misstänliggöranden och insinuationer mot HD när hon av åklagare klart och tydligt blivit avskriven från all form inblandning i mordet!

"Om hon nu var med", skrev jag.
Man får tro vad man vill åtminstone på Flashback och jag tycker att HD har uppträtt mycket märkligt i förhör och rättegång. Lögner. Oförklarliga MINNESFÖRLUSTER osv osv. Klart att hennes ovilja att tala och hennes arrogans får några av oss att blir misstänksamma. Även om hon inte har dödat så vet hon säkert en hel del. Skyddande av brottsling?
Hon är avskriven ja, men vi får se vad som händer med detta framöver.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-12 kl. 13:47.
Citera
2021-04-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Jag läste ett inlägg från dig i tråden från andra halvan av 2018 där du bad andra i tråden att ta reda på om EW har diagnosen ADHD. Därefter fick du svar av flera (varav en var Remark tror jag) som bad dig lämna barnen utanför och någon annan kallade dig skvallerkärring. Du kanske minns?

Så jag vet inte om du sitter i rätt kanot för att säga att andra går för långt, Rosis.
Citera
2021-04-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Är du på plats i domstolen?
Nej, bor inte nära
Citera
2021-04-12, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Forts från rättegången och NAs rapportering av Stefan Hazianastasiou:

Åklagarna har övergått till att beskriva SDs och HDs relation efter att otroheten avslöjades. Även chattar som avhandlar separationen och andra praktiska detaljer går man igenom.

""Nattis", skriver 46-åringen.
"Nattis, min fina", svarar exhustrun.
"

Chattar som läses av åklagarna följs av domare (via sin skärm) och nämndemän (någon via pappersformatet). Målsägarbiträdet verkar lyssna uppmärksamt och antecknar.

Man har nu kommit till den planerade USA resan. Det verkar vara chattar som läses upp. Inte så många kommentarer från reportern vad som avhandlas nu. Diskussioner om umgänget med barnen avhandlas i chattarna.

Nu verkar det som man har kommit till de dagar med konflikter som SD och HD hade strax före mordet.

SD skriver till HD att han antagligen åker själv till USA.
Ända in till dagen för mordet är det osäkert om resan blir av.

"Ser fram emot att åka bort med dig", skriver exhustrun.
"Jag med", svarar 46-åringen.
"

Enligt reportern är det nu lite svårare att följa åklagarnas linje, lite rörigt i tidslinjen. Åklagarna är åter på 2017 och SDs önskan om död åt Lena på de isiga vägarna och HAT som bubblar i honom.

Åklagare TJ meddelar nu att de är klara med avsnittet som de kallar "relationer".

Istället övergår TJ till SDs förehavanden i maj- 18, via en tidslinje.

"I dag 10.55
– NN har valt att inte lämna ut sina uppgifter till sitt google-konto. Han har sagt att vi själva kan hämta uppgifterna. Men vi har ingen möjlighet att begära ut sådant material. Vi har skickat en förfrågan till USA men det har blivit nekat, säger Therese Johansson.
"

Utredarna har försökt att via Google få ut inloggningsuppgifterna, utan resultat.

Åklagarna har delat ut tidslinjen på stora papper för rätten att titta på.

Det verkar som åklagarna nu är sent på kvällen i tidslinjen. Bild på SDs tvättstuga visas, med SDs blå tröja på tork, och åklagare TJ säger att när SD säger att han tvättar, så kanske det är den här blå tröjan som han tvättar.

Nu övergår åklagarna till aktiviteten i SDS dator mordkvällen.

Det är 23:34- aktiviteten som de kommit till. TJ läser upp ett upprättat PM från forensikern om händelsen och säger att när de skapade tidslinjen visste de inte vad händelsen betydde.

"– Det finns liknande aktivitet i datorn på mordkvällen när vi vet att NN (46-åringen) var på Gustavsvik och inte hade datorn med sig, säger Therese Johansson."

TJ visar på att det är helt "tyst" på SDs dator mellan kl 23-00, förutom den "okända händelsen".

Åklagaren ÅH fortsätter med SDs tidslinje 15 maj.
SDs namn kommer upp redan i första 112 larmet om försvinnandet. Lena anmäls försvunnen efter de första samtalen till polisen, även Lenas jobb hör av sig och berättar om förhållandet till SD och misshandelsanmälan.

SD kallas till förhör vid tre- tiden och kl 16:18 rubriceras försvinnandet som människorov, med SD som misstänkt. SD anhålls efter förhör 17:50.

https://www.na.se/artikel/9-00-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-dag-4-rapport-fran-domstolen

Har Avels hjälp till åklagarna/utredningen rett ut en del problem med 23:34 händelsen??
Frågan är hur de vet att SDs dator inte var med till Gustavsvik?

Det är 23:34- aktiviteten som de kommit till. TJ läser upp ett upprättat PM från forensikern om händelsen och säger att när de skapade tidslinjen visste de inte vad händelsen betydde.

Nytt eller gammalt PM?
Betyder det att de fortfarande inte vet betydelsen? De menar kanske att de vet nu efter guiden? Det borde de. Positivt isf. Svårt avgöra när knapphändigt i rapporteringen.

"– Det finns liknande aktivitet i datorn på mordkvällen när vi vet att NN (46-åringen) var på Gustavsvik och inte hade datorn med sig, säger Therese Johansson."

Måste kolla om det är med i protokollen vid Viken men egentligen är det kl 20:29 när han lämnar kontoret som likadana filer laddas. I princip samma filer.
En fil som laddas 23:34 laddas bara om cachen tömts så det har jag föreslagit kan ha hänt mellan 20:29 och 23:34. Alltså altiv handling från SD eller automatisk tömning. Vore intressant vilken ”liknande aktivitet” de syftar på här.

TJ visar på att det är helt "tyst" på SDs dator mellan kl 23-00, förutom den "okända händelsen".

Det ska finnas fler filer från cache än de redovisade. De har valt ut några. Laddas normalt många föer. Dessutom om Google Drive är igång så laddar den nån fil då och då som indikerar att ingen använder Drive.
Senast redigerad av Avel 2021-04-12 kl. 14:00.
Citera
2021-04-12, 14:18
Medlem
notknapparens avatar
Nu fortsätter rättegången med SDs tidslinje den 15 maj, efter lunchpausen.

"– Vi kan se att NN strax efter nio på morgonen återigen googlar på Sveriges radios hemsida, liknande det han gjorde tidigare på morgonen, säger Åsa Hiding."

ÅH beskriver att SD kontaktas av Lenas anhöriga, och att UW frågar om kontaktuppgifter till geocahare, vilket SD efter ett tag lämnar en kontaktuppgift.
Efter att SD har skrivit till flera personer om Lenas försvinnande får SD nästan direkt reaktion från olika personer.

Till HD skriver SD vid 11:15- tiden att han får dålig magkänsla och att han inte tror att Lena försvunnit frivilligt.

ÅH visar nu att det här är det enda SD gör fram till lunch för att ta reda på vad som hänt Lena, medan vännerna engagerar sig. Till HD skriver SD att USA resan kommer bli super, medan han till en vän (egen kommentar-JG?) skriver att det är osannolikt att försvinnandet är frivilligt. Till HD skriver SD de snart bevingade orden "Det ska bli så bra nu", det i kontrast till vännens som handlar om att han är på jobbet men inte kan tänka på något annat.

Nu är det genomgång om förhöret som SD är inne på och reportern hänvisat till tidigare artiklar som skrivits i NA. Rubriker som handlar om raderingar. Det handlar om de 937 bilderna som togs på polisstationens entré. SD ska ha sagt i förhör att han råkade komma åt en knapp. Det överskrivna materialet har inte gått att återskapa.

ÅH berättar även om SD polisvän PW som SD kontaktade en tid före mordet för att få hjälp med att återskapa raderade bilder.

"– Det finns inga kontakter utöver de här telegrammeddelanden på morgonen, som vi har kunnat återfinna i 46-åringens telefon, säger Åsa Hiding."

Många har försökt att nå Lena via hennes mobil dagen efter mordet. SD har inte försökt en enda gång.

Det har skrivits mycket i media om Lenas försvinnande. Åklagarna vill reda ut vad SD kan ha fått för information via media. Det är viktigt säger ÅH för att SD har kontakt med flera personer innan det är bekräftat att det är Lena.

ÅH förklarar att Expressen skiljer sig åt i sin rapportering, genom att de skriver ut Lenas namn när kroppen har hittats. Utredningen har därför kollar det här närmre.

"Det är bekräftat Lena" och "Lena är hittad död. Precis intill sitt hem" skriver SD till några bekanta vid 16.20-tiden 19 maj.

"I dag 14.08
Det är henne man hittat. Vet inte om det skrivits om det än", skriver 46-åringen till en annan bekant."

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-du-kan-aldrig-lita-pa-honom-han-har-svikit-oss-bada-rapport-fran-d omstolen
Citera
2021-04-12, 14:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Nytt eller gammalt PM?
Betyder det att de fortfarande inte vet betydelsen? De menar kanske att de vet nu efter guiden? Det borde de. Positivt isf. Svårt avgöra när knapphändigt i rapporteringen.

Måste kolla om det är med i protokollen vid Viken men egentligen är det kl 20:29 när han lämnar kontoret som likadana filer laddas. I princip samma filer.
En fil som laddas 23:34 laddas bara om cachen tömts så det har jag föreslagit kan ha hänt mellan 20:29 och 23:34. Alltså altiv handling från SD eller automatisk tömning. Vore intressant vilken ”liknande aktivitet” de syftar på här.

Det ska finnas fler filer från cache än de redovisade. De har valt ut några. Laddas normalt många föer. Dessutom om Google Drive är igång så laddar den nån fil då och då som indikerar att ingen använder Drive.

Det stod inget om det var nytt eller gammalt PM.

"Åklagaren läser upp ett PM som en IT-forensiker på polisen upprättat om aktiviteten."

//
"Åklagaren påpekar att det förutom den okända aktiviteten på 46-åringens dator, så finns det inga andra aktiviteter på datorn eller mobilen under tidpunkten för mordet.
– Det är tyst mellan 23 och midnatt, säger Therese Johansson.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-du-kan-aldrig-lita-pa-honom-han-har-svikit-oss-bada-rapport-fran-d omstolen

Inget om din upptäckt av ordet "misstä" heller vad jag kan se av rapporteringen heller.
Citera
2021-04-12, 14:32
Medlem
Tydligen väldigt få åhörare på plats nu efter lunch.
Citera
2021-04-12, 14:44
Medlem
develis avatar
Citat:
My Real Six String, är inte en av de raderade cacherna, av vad jag har förstått från@piastrone.

Den är en myst, som kräver den del klurande. Kanhända att Lena visste att SD inte var kunnig med gitarren? Eller något annat som gjorde att Lena visste att HD varit delaktig på något sätt?
Nej, varför skulle hon bry sig om den om nu Lena sagt att det gäller de cacher hon fysiskt inte varit närvarande vid?

Jag skriver ju att hon redan varit där enligt remsan men ev har andra intentioner att vara på BP.
Att hon inte skulle veta att den är förstörd, renoverad och flyttad tar jag öht inte för troligt. Hon är som en hök ang tema SD/LW.

Att hon skulle besöka en cache hon redan loggat - om hon nu hatar de cacher LW gör så hon typ får ståpäls - rimmar heller inte.

Iom att hon likt planterat blodsex drar upp detta med TB är det suspekt.

Ja, jag tror hon är delaktig, det är för mycket märkligheter kring henne, ett hat och en fortsatt fixering som är bortom normalitet och förutom att ha motiv så allierar hon sig med folk likt en kampanj att förtala LW.
Hon ställer in sig, vill verka förtroligt och hon ljuger till nån - att paret är allra först att få veta om otrohet påstår även JG. Hon ljuger strategiskt om JS likaväl och kör brist på förtroende mot SD.
Att hon flyttar 60 meter med döttrarna som hon påstår är så labil, trakasserande, psykiskt sjuk (i.e farlig) låter mer än weird.
Jag ser en strateg, en manipulativ kvinna som gärna vill leva kvar i offerrollen och använder till och med sina barn. De vill bo där, de vill ha rena golvbrunnar, SD är mer än psyko mot barnen men det har hon överseende med.
Hon slätar över barnamord, bådas störda beteende bak i tiden med sjuka argument.
Citat:
Du har tankar på att HD varit aktivt delaktig i mordet planerat in sitt DNA på mordplatsen, t ex när hon var där med sina vänner som skjutsade henne?
Hon har inte planterat spår, hon garderar om de skulle hitta några.

Jag ser henne som misstänkt anstiftare; att hon rekar mordplatsen direkt efter hon flyttat in i lgh.
Jag ser starten på cachekrig för att få SD på banan om hur taskig LW är, hur ondskefull hon är mot stackars HD.
Han är inte lika villig att resa till USA som henne, varav resan är en symbol för nystart, att slippa LW. Hoppas hon är död.

Att ställa hårda krav på SD om att han är skyldig hur relationen ska utvecklas - som skild, som utflyttad, med hemlig partner och hålla SD på halster och ljuga om tillit - är mer än suspekt.

I stora drag, det finns mer finlir och hon är inte frisk i mitt tycke. Sjuk i grunden och förtvinad av hat.

SD i sin tur är en stor skit och centrumfigur, en stereotyp mansgris med potential att döda för att eliminera HDs lidande och han gör vad som helst för att även få sin vilja igenom och han vill ha HD tillbaka. LW är ett problem, och om hon inte var det fullt ut innan då hon hölls i schack med Rt, så är hon det i högsta grad ända sen HD lämnade båset.
Kontinentalplattorna har rört på sig, en dödlig våg på antågande.
Citera
2021-04-12, 14:49
Medlem
Citat:
Jag är ju helt oteknisk i de här händelserna, men jag uppfattade av Avel att alla händelser inte finns redovisade i FUP?

Just det här at SD inte har med sig datorn till gymmet, är ju nytt för oss, iaf att man ska ha dragit den slutsatsen tidigare.

Hur man vet att datorn inte är med till gymmet, vet jag inte, mer än att det är logiskt att man inte släpar med den om man landar hemma först efter arbetet. Idiot-fråga från mig, men kanske hans dator har avsatt spår t ex via WiFi?

Om ingen klarar av att reda ut de här spåren, då får man väl nöja sig med att man varken kan säga att SD har alibi eller inte. Försvaret skulle ju också i praktiken kunna vända sig till någon IT- expert i frågan, om nu SD är så säker på att han inte är skyldig?

Det borde isf vara den mest avgörande punkten för försvaret, då tidpunkten för mordet är svår att spräcka, även om de verkar göra sina försök.

Jag hoppas ändå att man vid en ev friande dom, kan gå vidare med detta. Enligt Avel är det här ingen omöjlig nöt att knäcka.

Det vore intressant att veta vad ”liknande händelser” innebär.
Som MrBarnaby var inne på är inget ”liknande” redovisat.

Kan det ha missförståtts angående 20:29 i rapporteringen som att han var på väg till Viken då?

Jag kollade protokollen och 21:35 körs en windowsfil som heter wmiapsrv.exe som håller lite koll på andra grejer i datorn. Inget speciellt med det.

(Om den ligger i annan mapp än där den ska kan det dock vara skadlig kod men döpt likt Windows-filen. Men i detta fallet lär allt vara normalt om han inte märkt av konstigheter i datorn som att dess CPU (processor) jobbar mycket pga den filen osv.)

Mig veterligen har de inte redovisat WIFI-uppkoppling för laptopen i bostaden. Endast för mobilen om jag minns rätt.

Så lite knepigt avgöra hur de vet var datorn befunnit sig.

Några frågetecken har de kanske rett ut men skapat nya då främst vad gäller ”liknande” händelser samtidigt som han är vid Viken.

Kanske klarnar om nåt underlag i rätten där blir officiellt. Det pratades ju om nån tidslinje eller vad det var.
Citera
2021-04-12, 15:00
Medlem
Citat:
Nu fortsätter rättegången med SDs tidslinje den 15 maj, efter lunchpausen.

"– Vi kan se att NN strax efter nio på morgonen återigen googlar på Sveriges radios hemsida, liknande det han gjorde tidigare på morgonen, säger Åsa Hiding."

ÅH beskriver att SD kontaktas av Lenas anhöriga, och att UW frågar om kontaktuppgifter till geocahare, vilket SD efter ett tag lämnar en kontaktuppgift.
Efter att SD har skrivit till flera personer om Lenas försvinnande får SD nästan direkt reaktion från olika personer.

Till HD skriver SD vid 11:15- tiden att han får dålig magkänsla och att han inte tror att Lena försvunnit frivilligt.

ÅH visar nu att det här är det enda SD gör fram till lunch för att ta reda på vad som hänt Lena, medan vännerna engagerar sig. Till HD skriver SD att USA resan kommer bli super, medan han till en vän (egen kommentar-JG?) skriver att det är osannolikt att försvinnandet är frivilligt. Till HD skriver SD de snart bevingade orden "Det ska bli så bra nu", det i kontrast till vännens som handlar om att han är på jobbet men inte kan tänka på något annat.

Nu är det genomgång om förhöret som SD är inne på och reportern hänvisat till tidigare artiklar som skrivits i NA. Rubriker som handlar om raderingar. Det handlar om de 937 bilderna som togs på polisstationens entré. SD ska ha sagt i förhör att han råkade komma åt en knapp. Det överskrivna materialet har inte gått att återskapa.

ÅH berättar även om SD polisvän PW som SD kontaktade en tid före mordet för att få hjälp med att återskapa raderade bilder.

"– Det finns inga kontakter utöver de här telegrammeddelanden på morgonen, som vi har kunnat återfinna i 46-åringens telefon, säger Åsa Hiding."

Många har försökt att nå Lena via hennes mobil dagen efter mordet. SD har inte försökt en enda gång.

Det har skrivits mycket i media om Lenas försvinnande. Åklagarna vill reda ut vad SD kan ha fått för information via media. Det är viktigt säger ÅH för att SD har kontakt med flera personer innan det är bekräftat att det är Lena.

ÅH förklarar att Expressen skiljer sig åt i sin rapportering, genom att de skriver ut Lenas namn när kroppen har hittats. Utredningen har därför kollar det här närmre.

"Det är bekräftat Lena" och "Lena är hittad död. Precis intill sitt hem" skriver SD till några bekanta vid 16.20-tiden 19 maj.

"I dag 14.08
Det är henne man hittat. Vet inte om det skrivits om det än", skriver 46-åringen till en annan bekant."

Synd de inte rett ut varför det står ”Misstä” i hans webbläsare chrome kl. 09:56 mellan NW och UW hör av sig.

Man blir ju lite nyfiken. Från min ”privatspanarguide” på det temat:

https://www.bildtagg.se/bild/5035h6zh2jrwywgno3xgqtgh
Citera
2021-04-12, 15:06
Medlem
Citat:
Det stod inget om det var nytt eller gammalt PM.

"Åklagaren läser upp ett PM som en IT-forensiker på polisen upprättat om aktiviteten."

//
"Åklagaren påpekar att det förutom den okända aktiviteten på 46-åringens dator, så finns det inga andra aktiviteter på datorn eller mobilen under tidpunkten för mordet.
– Det är tyst mellan 23 och midnatt, säger Therese Johansson.
"

Inget om din upptäckt av ordet "misstä" heller vad jag kan se av rapporteringen heller.

Trist den aktiviteten fortfarande är ”okänd” för dem. Vad filerna är för nåt har jag talat om för dem och vad de innehåller.

Däremot verkar de fortfarande inte kunna redovisa varör webbläsaren/Google Docs laddar dessa filer just vid 20:29 och 23:34. De verkar heller inte redovisa några loggar från Windows som kan förklara händelserna närmare vilket då är ”standardmetoden”.

Men menar de att nåt liknande hänt vid Viken och sen han IT-forensikerns hemmatest enligt förhör så kanske de kan få med sig rätten om att datorn lattjat lite själv utan hans medverkan.

Men sen återstår ju scenariot att han kan vara hemma, sitta på toa 23:34, och datorn gör dessa ”liknande händelser” under den tiden. Hovrätten kan ju resonera om ett sådant scenario också menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in