2021-04-12, 11:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För en som tror på mörkläggning från regering så ingår så klart alla myndigheter i denna konspiration. SCB har likt FHM fabricerat statistiken. Ett vanligt fenomen idag är att man har en egen uppfattning och likställer den med vad som är sant. Allt som då går på tvärs med det måste vara mörkläggning eller "fake news". Svårt att bemöta detta med vetenskap och fakta.
Lätt att vifta med folehattstämpeln men du kanske vill förklara varför Sveriges dödstall inte längre går att jämföra med den fria världens utan ser ut som nått producerat i valfri diktatur?
Citera
2021-04-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
De tre förklaringarna du nämner är inte unika för Sverige. Vaccineringstakten är inte särkillt hög ,ganska genomsnittlig i EU. Folkhälsan är inte speciellt bra och lägre smittspridning i känsliga grupper är bara nått du drog till med, kan du bekräfta det med en källa?

Faktum är att Sveriges statistik efter nyår är mycket mycket märklig och matematiskt omöjlig.

Ni missar den viktigaste förklaringen tror jag. Att väldigt många i Sverige redan har genomgången infektion. Alla som förespråkar hårdare nedstängningar osv har ju hela tiden varit fullt övertygade om att det är en katastrof att vi inte haft munskyddskrav och utegångsförbud eftersom det hjälper att hålla nere smittan. Om dom har haft rätt så kan ju det också förklara varför vi har låga dödstal nu.
Citera
2021-04-12, 11:57
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En annan rimlig förklaring skulle kunna vara att Sverige inte är så bra på statistik som man vill göra gällande.
Menar du alltså att det är tänkbart att Sverige inte bara missar (eller mörkar) stora mängder covid-dödsfall utan också dödsfall generellt? Så måste det ju nämligen förhålla sig i sådant fall, med tanke på hur väl covid-dödsfallen följde överdödligheten under 2020. Siffrorna kan du hitta här, framtagna av dina kollegor: https://www.ons.gov.uk/peoplepopulationandcommunity/birthsdeathsandmarriages/deaths/articles/comparisonsofallcausemortalitybetweeneuropeancount riesandregions/2020#main-points

Eller var Sverige bra på statistik (relativt väldigt många andra länder) under 2020 för att sedan bli dåliga 2021? Varför i sådant fall? Jag har vidare svårt att förstå varför man skulle påbörja ett mörkläggande just nu och inte långt tidigare, men det kan nog inte du svara på eftersom du inte har argumenterat för att Sverige mörkar några siffror.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
En annan rimlig förklaring skulle kunna vara att Sverige inte är så bra på statistik som man vill göra gällande.
Långsam kanske. Har för mig att statistiken för dödlighet 2020 inte var klar fören i slutet av feb. Så det tar väl ungefär två månader innan man har hunnit räkna in alla avlidna. Så vi får väl bara lugna sig lite. Låta de räkna i lugn och ro. Senaste tre veckor kan man definitivt räkna bort, då de mer eller mindre helt fattas.
Citera
Medlem
Citat:
De tre förklaringarna du nämner är inte unika för Sverige. Vaccineringstakten är inte särkillt hög ,ganska genomsnittlig i EU. Folkhälsan är inte speciellt bra och lägre smittspridning i känsliga grupper är bara nått du drog till med, kan du bekräfta det med en källa?

Faktum är att Sveriges statistik efter nyår är mycket mycket märklig och matematiskt omöjlig.
Men du ser alltså inte korrelationen mellan att vi har låtit smittan bränna igenom samhället utan åtgärder modell större under ett års tid, och att fler riskgrupper, exempelvis inom SÄBO, utsatts för viruset? . All exponering för viruset, i riskgrupp eller ej, där sjukdomsförloppet inte genererar svåra symptom, är enbart bra. Det finns en anledning till att Frankrike mfl, förordar en vaccinsdos till folk med antikroppar. Jag begriper inte hur man inte kan se detta.
Citera
2021-04-12, 11:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Lätt att vifta med folehattstämpeln men du kanske vill förklara varför Sveriges dödstall inte längre går att jämföra med den fria världens utan ser ut som nått producerat i valfri diktatur?

Jag ställde en fråga kring det för ett par dagar sedan när jag jämförde Sverige med Polen. Jag vet nämligen alldeles för lite om hur det ser ut i andra länder när det kommer till t.ex. incidens för olika åldersgrupper och vilka man har vaccinerat.

Det jag vet för Sveriges del är att incidensen (fall/100000) för 90+ i Sverige har gått från 608 som högst i våg 2 till under 100 nu (79 senaste veckan)

80-89 har gått från 300 till under 100

Det är därför inte konstigt att Sveriges dödstal inte följer utvecklingen av bekräftade fall längre, eftersom de äldre inte smittas i lika stor omfattning längre. För även om en del vill få det till att detta virus dödar yngre på löpande band är fakta att den enskilt största riskfaktorn är hög ålder.

Det vore därför bra om någon hade lust att grotta lite i hur det ser ut med åldersfördelningen i bekräftade fall i t.ex Polen.
Citera
2021-04-12, 12:00
Medlem
Citat:
Tyvärr finns ingen annan förklaring än att det mörkas när dödstalen inte alls överensstämmer med antal smittade hela tiden. Skillnaden är alldeles för stor jämfört med resten av västvärlden nu. Du är naiv om du inte ser detta.

Nej kalle, du får nog komma med någon bättre argument än det vanliga rasbiologiska dravlet att svenskar har överlägsen fysik.
Det är inte ett dugg konstigt. Förekomsten av covid i Sverige är mycket låg bland människor över 70 år:

70-79 år: 120 fall per 100k
80+ år: 70 fall per 100k

Utan att ha räknat på det skulle jag gissa att dödstalen stämmer överens med förekomsten.

Dessutom är många av dem vaccinerade.
Senast redigerad av aw 2021-04-12 kl. 12:03.
Citera
2021-04-12, 12:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Har det inte varit en hel del maratonlöpare som hamnar i respirator under pandemin?

"Hon är socialchef i Herrljunga kommun, maratonlöperska och tränar sju dagar i veckan."

https://www.expressen.se/gt/sandra-43-var-nara-att-att-do-av-coronaviruset/

För mycket träning utan vila verkar definitivt inte vara någon bra kombination när man smittas av Covid-19.

Låga D-vitaminnivåer också kanske?
I studier har man sett att en stor andel sjuka i covid får hjärtmuskelinflammation. Den vanligaste orsaken till att unga människor bara helt plötsligt dör i Sverige är hjärtmuskelinflammation i kombination med hård träning (det är kanske inte jätte många som dör av det men det sker att unga gör det).

Som jag förstår det är det inte helt självklart att man märker att man har hjärtmuskelinflammation, man kan bara känna sig trött.

Hjärtmuskelinflammation kan man ju få av andra virusinfektioner också och av andra anledningar med.

Men man ska nog vara försiktig med att träna hårt efter en covid infektion, även om man mår bra och bara är lite trött.

Det finns alltså studier som visar att upp till 80% kan ha hjärtmuskelinflammation efter covid infektion. Låter sjukt mycket dok.
Citera
2021-04-12, 12:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Jag vill själv inte gå så långt som att hävda fusk med Sveriges rapportering, men jag har redan tidigare konstaterat att Sverige är ett av de enda länderna (om inte det ENDA landet) där man inte har en korrelation mellan antalet smittade och döda. Det statistiska förhållanden i andra länder glider på en tidsaxel, men ändras lika mycket för 99% av länderna. Jag har tidigare påtalat detta här på FB att det rent statistiskt är något mycket märkligt med Sveriges siffror.

Att Sverige är ett av mycket få länder som INTE har denna korrelation måste helt enkelt bero på att Sverige är bättre på att hantera pandemin än andra länder. Precis som Nordkorea och Tanzania. Eller också beror det helt enkelt på att man inte stängt ned och låter smittan flöda fritt - DET måste säkert hjälpa.

När stämmer det inte, nu på våren eller förra våren?
Citera
2021-04-12, 12:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De har förnekat att det är en luftburen smitta, fram till i höstas då de rekommenderade munskydd i rusningstrafik. Visste du förresten att personalen i hemtjänsten fick FFP2 skydd först förra veckan? Det tog ett helt år innan man gjorde rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du snackar som vanligt skit. Om FoHM ”förnekat” att det är en luftburen smitta, varför har dom då tjatat så jävligt om hålla avstånd och begränsa antalet människor på en given yta.

Ge mig gärna en definition på luftburen smitta och droppsmitta.
Citat:
En luftburen smitta är en smitta som sprids via aerosoler och en droppsmitta är en smitta som sprids via droppar (droplets).

Hope that helps.
Detta borde väl vara välkänt vid det här laget, men tydligen inte.
Jag gör ett försök att förklara med egna ord.

Droppsmitta sprids mha. droppar från tex. hosta och nysningar. Dessa droppar är så pass stora och tunga att de faller till marken inom en till två meter från den som nyser/hostar.
En droppe kan hinna dunsta så mycket att den blir luftburen och en droppe kan bäras lite längre om man tex. har en fläkt i ett rum.

Luftburen smitta sprids med små partiklar, tex. vattkoppor, eller små, små, små droppar i utandningsluften. Dessa partiklar och smådroppar (droplets på engelska) hänger kvar länge i luften och kan tex. sväva med luftströmmar till ett intilliggande rum och även betydligt längre.
En "droplet" torkar ganska snart så viruset måste överleva i torrt tillstånd för att smitta en längre tid och längre bort.

Dimma är ett exempel på små droppar som håller sig svävande länge och rök är små partiklar som håller sig svävande.

Både droppsmitta och luftburna smitta späds ut när avståndet ökar, särskilt utomhus.
Min gissning är att droppsmittam späda ut med lite drygt kvadraten på avståndet, så med dubbla avståndet blir utspädningen fyra gånger. Inte så viktigt egentligen eftersom dropparna faller till marken snabbt och inom ett par meter.
Munskydd hjälper bara om man befinner sig nära varandra, att hålla avståndet ger betydligt bättre effekt.

Min andra gissning är att luftburna smitta späds ut med nästan kubiken på avståndet, så med dubbla avståndet blir utspädningen åtta gånger. Ju längre avstånd till den sjuke desto mindre smitta når dig.
Munskydd minskar säkert mängden "droplets" något, men jag tror läckaget är rätt stort (fast jag vet egentligen inte alls).

Eftersom corona till absolut största delen, kanske bara, sprids som droppsmitta hjälper inte munskydd om avståndet mellan människorna är större än två meter.
Citera
2021-04-12, 12:27
Medlem
Region Stockholm har under året stuckit ut när det kommer till vaccinering av vårdpersonal. Detta har gjort att en lägre andel av de äldre fått sina doser. Men finansregionrådet Irene Svenonius anser inte att man frångått Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/irene-svenonius-om-vaccinationen-av-vardpersonal?fbclid=IwAR103bwngCSZs_z607INbQ-Qyocnfm06kOgnK9UaCN ieFFY_daDqYwYlPtA#innehall:~:text=Region%20Stockho lm%20har%20under%20%C3%A5ret%20stuckit,inte%20att% 20man%20fr%C3%A5ng%C3%A5tt%20Folkh%C3%A4lsomyndigh etens%20rekommendationer.

Irene Svenonius levererar
Citera
2021-04-12, 12:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Men du ser alltså inte korrelationen mellan att vi har låtit smittan bränna igenom samhället utan åtgärder modell större under ett års tid, och att fler riskgrupper, exempelvis inom SÄBO, utsatts för viruset? . All exponering för viruset, i riskgrupp eller ej, där sjukdomsförloppet inte genererar svåra symptom, är enbart bra. Det finns en anledning till att Frankrike mfl, förordar en vaccinsdos till folk med antikroppar. Jag begriper inte hur man inte kan se detta.
Man ser det, men vill inte acceptera att det kan vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in