Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
De har förnekat att det är en luftburen smitta, fram till i höstas då de rekommenderade munskydd i rusningstrafik. Visste du förresten att personalen i hemtjänsten fick FFP2 skydd först förra veckan? Det tog ett helt år innan man gjorde rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Du snackar som vanligt skit. Om FoHM ”förnekat” att det är en luftburen smitta, varför har dom då tjatat så jävligt om hålla avstånd och begränsa antalet människor på en given yta.
Ge mig gärna en definition på luftburen smitta och droppsmitta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
En luftburen smitta är en smitta som sprids via aerosoler och en droppsmitta är en smitta som sprids via droppar (droplets).
Hope that helps.
Detta borde väl vara välkänt vid det här laget, men tydligen inte.
Jag gör ett försök att förklara med egna ord.
Droppsmitta sprids mha. droppar från tex. hosta och nysningar. Dessa droppar är så pass stora och tunga att de faller till marken inom en till två meter från den som nyser/hostar.
En droppe kan hinna dunsta så mycket att den blir luftburen och en droppe kan bäras lite längre om man tex. har en fläkt i ett rum.
Luftburen smitta sprids med små partiklar, tex. vattkoppor, eller små, små, små droppar i utandningsluften. Dessa partiklar och smådroppar (droplets på engelska) hänger kvar länge i luften och kan tex. sväva med luftströmmar till ett intilliggande rum och även betydligt längre.
En "droplet" torkar ganska snart så viruset måste överleva i torrt tillstånd för att smitta en längre tid och längre bort.
Dimma är ett exempel på små droppar som håller sig svävande länge och rök är små partiklar som håller sig svävande.
Både droppsmitta och luftburna smitta späds ut när avståndet ökar, särskilt utomhus.
Min gissning är att droppsmittam späda ut med lite drygt kvadraten på avståndet, så med dubbla avståndet blir utspädningen fyra gånger. Inte så viktigt egentligen eftersom dropparna faller till marken snabbt och inom ett par meter.
Munskydd hjälper bara om man befinner sig nära varandra, att hålla avståndet ger betydligt bättre effekt.
Min andra gissning är att luftburna smitta späds ut med nästan kubiken på avståndet, så med dubbla avståndet blir utspädningen åtta gånger. Ju längre avstånd till den sjuke desto mindre smitta når dig.
Munskydd minskar säkert mängden "droplets" något, men jag tror läckaget är rätt stort (fast jag vet egentligen inte alls).
Eftersom corona till absolut största delen, kanske bara, sprids som droppsmitta hjälper inte munskydd om avståndet mellan människorna är större än två meter.