2021-04-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Det är ungefär 6.5 miljoner som är över 18 år i Sverige. Av dessa kommer inte alla att vaccinera sig, säg 5.5 miljoner. Av dessa är 20% färdigvaccinerade.

Så jo. I maj/juni kommer alla som vill ha fått första dosen av vaccinet.

Spelar inte någon större roll om alla dessa har fått första dosen i juni eller september för den delen heller eftersom sommaren gör sitt med smittspridning, död och vårdbelastning.
Citera
2021-04-12, 11:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokole
Jag kommer från Bulgarien i och situationen i mitt land är verkligen tragisk just nu. Det finns 10 500 personer på sjukhuset nu, 800 på intensivvårdsavdelningen. Bulgarien har en befolkning på 6,9 miljoner. Ambulanser anländer till patienten efter 4-5 timmar, många människor dör hemma eftersom det inte finns lediga platser på sjukhus. Människor dör som flugor. Bulgarien gör det minsta antalet tester i hela Europa, många dör utan att testas och faller inte in i dödsstatistiken för covid-19. Förra veckan hade Bulgarien en överdödlighet på 1542 personer jämfört med samma vecka förra året, men endast 725 rapporterades ha dött med covid-19. 817 dödsfall förblir oförklarliga. Och så är det varje vecka den senaste månaden, även i november och december - en fruktansvärt hög överdödlighet, som inte ingår i statistiken för covid-19.
Med tanke på att det inte är någon rolig död att dö i COVID19 utan medicinskt stöd så låter det förfärligt.

Men som de säger här i tråden: det är bara en förkylning (video):

Topptränade Sandra blev svårt sjuk i covid – ”Höll på att dö”

Sandra Säljö fick coronaviruset och lades i respirator • ”Ilfart upp till en avdelning”
Sandra Säljö var 43 år och i toppform när hon för ett år sedan blev svårt sjuk i covid-19. Hon vaknade med feber. Några dagar senare kom hostan. Till slut blev det ilfart till akuten dit hon fick bäras in och sedan lagd i respirator. Där svävade hon mellan liv och död och vid en punkt förstod hon att hon nog inte skulle överleva. ”Jag var rädd att dö ensam.”
https://www.tv4.se/artikel/5A8T5qVBHkSztaSFXX1ljp/foerstod-att-jag-hoell-pa-att-doe-topptraenade-sandra-blev-svart-sjuk-i
Citera
2021-04-12, 11:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag vill själv inte gå så långt som att hävda fusk med Sveriges rapportering, men jag har redan tidigare konstaterat att Sverige är ett av de enda länderna (om inte det ENDA landet) där man inte har en korrelation mellan antalet smittade och döda. Det statistiska förhållanden i andra länder glider på en tidsaxel, men ändras lika mycket för 99% av länderna. Jag har tidigare påtalat detta här på FB att det rent statistiskt är något mycket märkligt med Sveriges siffror.

Att Sverige är ett av mycket få länder som INTE har denna korrelation måste helt enkelt bero på att Sverige är bättre på att hantera pandemin än andra länder. Precis som Nordkorea och Tanzania. Eller också beror det helt enkelt på att man inte stängt ned och låter smittan flöda fritt - DET måste säkert hjälpa.

Sveriges siffror följer sedan nyår inte den demokratiska världens siffror. Förhållandet smittade/döda saknar som du säger helt korrelation.

Det liknar mycket Nord Koreas eller Kinas sätt att statistikföra. Kina som ju har rapporterat fyra dödsfall sedan den 18 april ifjol har antagligen samma överlägsna sätt som Sverige att hantera pandemin på.
Citera
2021-04-12, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tyvärr finns ingen annan förklaring än att det mörkas när dödstalen inte alls överensstämmer med antal smittade hela tiden. Skillnaden är alldeles för stor jämfört med resten av västvärlden nu. Du är naiv om du inte ser detta.

Nej kalle, du får nog komma med någon bättre argument än det vanliga rasbiologiska dravlet att svenskar har överlägsen fysik.
Jag nämnde precis tre potentiella förklaringar men du skriver av dem då de inte överenssträmmer med din världsbild. Jag förstår dock att det är rätt jobbigt just nu när dödsfallen inte är speciellt höga längre i Sverige. Tur då att det är enkelt att slå till med mörkläggningskorten i sann foliehattsanda.
Citera
2021-04-12, 11:42
Medlem
Citat:
Tyvärr finns ingen annan förklaring än att det mörkas när dödstalen inte alls överensstämmer med antal smittade hela tiden. Skillnaden är alldeles för stor jämfört med resten av västvärlden nu. Du är naiv om du inte ser detta.

Nej kalle, du får nog komma med någon bättre argument än det vanliga rasbiologiska dravlet att svenskar har överlägsen fysik.

Om Sverige har förmörkat dödsfall (covid-19) de senaste månaderna, varför visas de inte som överdödlighet i total dödligheten?!

https://covidstatistik.se/overdodlighet#avlidna-2021
Citera
2021-04-12, 11:45
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Sveriges siffror följer sedan nyår inte den demokratiska världens siffror. Förhållandet smittade/döda saknar som du säger helt korrelation.

Det liknar mycket Nord Koreas eller Kinas sätt att statistikföra. Kina som ju har rapporterat fyra dödsfall sedan den 18 april ifjol har antagligen samma överlägsna sätt som Sverige att hantera pandemin på.
Korrelationen upphörde redan i början på sommaren 2020.
Citera
2021-04-12, 11:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Jag nämnde precis tre potentiella förklaringar men du skriver av dem då de inte överenssträmmer med din världsbild. Jag förstår dock att det är rätt jobbigt just nu när dödsfallen inte är speciellt höga längre i Sverige. Tur då att det är enkelt att slå till med mörkläggningskorten i sann foliehattsanda.
De tre förklaringarna du nämner är inte unika för Sverige. Vaccineringstakten är inte särkillt hög ,ganska genomsnittlig i EU. Folkhälsan är inte speciellt bra och lägre smittspridning i känsliga grupper är bara nått du drog till med, kan du bekräfta det med en källa?

Faktum är att Sveriges statistik efter nyår är mycket mycket märklig och matematiskt omöjlig.
Citera
2021-04-12, 11:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Om Sverige har förmörkat dödsfall (covid-19) de senaste månaderna, varför visas de inte som överdödlighet i total dödligheten?!

Har man mörkat så mörkar man väl i all statistik fattar du väl? Det skulle väl vara jävligt korkat att mörka coviddöda men "glömma" att ta bort dom ur SCBs databas?
Citera
2021-04-12, 11:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

För en som tror på mörkläggning från regering så ingår så klart alla myndigheter i denna konspiration. SCB har likt FHM fabricerat statistiken. Ett vanligt fenomen idag är att man har en egen uppfattning och likställer den med vad som är sant. Allt som då går på tvärs med det måste vara mörkläggning eller "fake news". Svårt att bemöta detta med vetenskap och fakta.
Citera
2021-04-12, 11:51
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
För en som tror på mörkläggning från regering så ingår så klart alla myndigheter i denna konspiration. SCB har likt FHM fabricerat statistiken. Ett vanligt fenomen idag är att man har en egen uppfattning och likställer den med vad som är sant. Allt som då går på tvärs med det måste vara mörkläggning eller "fake news". Svårt att bemöta detta med vetenskap och fakta.
En annan rimlig förklaring skulle kunna vara att Sverige inte är så bra på statistik som man vill göra gällande.
Citera
2021-04-12, 11:51
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Har man mörkat så mörkar man väl i all statistik fattar du väl? Det skulle väl vara jävligt korkat att mörka coviddöda men "glömma" att ta bort dom ur SCBs databas?
Varför mörkar man då inte antalet smittade också? Det vore ju en smal sak och skulle försvåra arbetet för skarpa detektiver som du.

Här är förresten dödskurvorna för Kina (som du tidigare nämnde) och Sverige, i absoluta tal. Jag tycker inte att de påminner särskilt mycket om varandra och har svårt att se att en jämförelse tillåter slutsatsen att båda länderna mörkar dödsfall i statistiken.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=40..latest&pick erSort=desc&pickerMetric=new_cases_per_million&Met ric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=CHN~SWE
Citera
2021-04-12, 11:52
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Med tanke på att det inte är någon rolig död att dö i COVID19 utan medicinskt stöd så låter det förfärligt.

Men som de säger här i tråden: det är bara en förkylning (video):

Topptränade Sandra blev svårt sjuk i covid – ”Höll på att dö”

Sandra Säljö fick coronaviruset och lades i respirator • ”Ilfart upp till en avdelning”
Sandra Säljö var 43 år och i toppform när hon för ett år sedan blev svårt sjuk i covid-19. Hon vaknade med feber. Några dagar senare kom hostan. Till slut blev det ilfart till akuten dit hon fick bäras in och sedan lagd i respirator. Där svävade hon mellan liv och död och vid en punkt förstod hon att hon nog inte skulle överleva. ”Jag var rädd att dö ensam.”
https://www.tv4.se/artikel/5A8T5qVBHkSztaSFXX1ljp/foerstod-att-jag-hoell-pa-att-doe-topptraenade-sandra-blev-svart-sjuk-i

Har det inte varit en hel del maratonlöpare som hamnar i respirator under pandemin?

"Hon är socialchef i Herrljunga kommun, maratonlöperska och tränar sju dagar i veckan."

https://www.expressen.se/gt/sandra-43-var-nara-att-att-do-av-coronaviruset/

För mycket träning utan vila verkar definitivt inte vara någon bra kombination när man smittas av Covid-19.

Låga D-vitaminnivåer också kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in