2021-04-12, 09:37
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
För UK:s del är ju pandemin över , USA har väl ett par månader till innan faran är över, Sverige lär väl vara där i September -Oktober.

USA vaccinerar ungefär 2,4 miljoner personer per dag och den siffran är på väg upp. Det kommer nog gå fortare än ett par månader för USA.
Citera
2021-04-12, 09:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ordet "yngre" får en ju att associera med en 30-åring. Men i inslaget du länkar till verkar man dra gränsen för yngre vid 60. Grafen i inslaget visar ju inte heller att det är fler under 60 än förra våren (kanske någon mer). Mixed messages... När jag har tid ska jag kolla IVA-statistiken för Halland så man får mer svart på vitt hur det ligger till.

Det blir ju lite missvisande att titta på förra våren, man nekade en hel del äldre IVA vård då. Men borde kanske jämföra våg 2 och denna, jag tror man tar in äldre mer likt dessa två senaste vågar.

Jo, det är ju knäppt att de visar under 60. För det som personalen på IVA säger i klippet är att de nu har personer födda på 90-70 talet och att dessa nu är också riktigt sjuka. Det hade ju varit intressant och kolla mer den gruppen de som är födda på 90-70talet. Se om den gruppen ökar och om den gruppen även blir sjukare (hur man nu kan se det).

Jag tittar själv på covidstatistik men jag tycker inte att jag kan se något så tydligt att jag är övertygad åt något håll.

Läser gärna din uppfattning och vad du kommer fram till.
Citera
2021-04-12, 09:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det visste vi, men om man är på covid-IVA så är nog den risken betydligt större. Jag tänker fortsätta sprita/tvätta händerna så man slipper annat skit. Det är en luftburen smitta (aerosoler) så FHM hade fel igen alternativt ljög de oss rakt upp i ansiktet hela förra året.

Vad har dom haft fel om? Man har ju sagt att det först och främst är en droppsmitta.

Att risken är så låg för kontaktsmitta gör ju dock att argumenten MOT munskydd försvagas.

Fattar inte argumentet av FoHM ljuger bara för att CDC ändrat sin uppfattning. Ljög CDC också innan dom ändrade uppfattning.

Att man inte kan bli smittad via livsmedel har både CDC och FoHM hävdat ganska länge.
Citera
2021-04-12, 09:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det blir ju lite missvisande att titta på förra våren, man nekade en hel del äldre IVA vård då. Men borde kanske jämföra våg 2 och denna, jag tror man tar in äldre mer likt dessa två senaste vågar.

Jo, det är ju knäppt att de visar under 60. För det som personalen på IVA säger i klippet är att de nu har personer födda på 90-70 talet och att dessa nu är också riktigt sjuka. Det hade ju varit intressant och kolla mer den gruppen de som är födda på 90-70talet. Se om den gruppen ökar och om den gruppen även blir sjukare (hur man nu kan se det).

Jag tittar själv på covidstatistik men jag tycker inte att jag kan se något så tydligt att jag är övertygad åt något håll.

Läser gärna din uppfattning och vad du kommer fram till.

Jag kollade lite snabbt "andra vågen" jämfört med "tredje vågen". Andra vågen tog jag 22/10-8/2 och tredje vågen från 9/2 till nu. Gränsdragningen är ju lite godtycklig men baserad på Hallands "vågor".

Våg 2: 73 vårdade, 21 under 60 (29 %), 5 under 40 (7%)
Våg 3: 62 vårdade, 27 under 60 (44%), 7 under 40 (11%)

Så visst är det rätt att fler under 60 vårdas nu. Däremot kan jag inte se att man kan påstå annat än att under 40 är inom felmarginalen, dvs skulle säga att det är samma som våg 2.
Citera
2021-04-12, 09:51
Medlem
Citat:
Förnekarna kommer att säga att det är fake. Jag börjar fundera på om jag får rätt i att vi blir inlåsta lagom till sommaren, hemska tanke. I Sydsvenskan skrev de igår att Vellinge kommun har planer på att kunna spärra stränderna, vad fan ska man då göra liksom?

Varför skulle man göra det när nästan alla över 18 år då har fått MINST en vaccin?
Citera
2021-04-12, 09:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad har dom haft fel om? Man har ju sagt att det först och främst är en droppsmitta.

Att risken är så låg för kontaktsmitta gör ju dock att argumenten MOT munskydd försvagas.

Fattar inte argumentet av FoHM ljuger bara för att CDC ändrat sin uppfattning. Ljög CDC också innan dom ändrade uppfattning.

Att man inte kan bli smittad via livsmedel har både CDC och FoHM hävdat ganska länge.

CDC har rekommenderat munskydd hela tiden.

Jag har aldrig påstått något om livsmedel.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Kommer ni ihåg alla dårar här inne som hävdade att viruset spreds via ytor och att det kunde överleva i flera dygn på dörrhandtag eller liknande?
Citera
Medlem
I dag får vi svaret: Kan det danske vaccinationsprogram bestå den hidtil største test?
Mandag skal det danske sundhedsvæsen stå sin prøve og finde ud af, om systemet kan vaccinere 100.000 om dagen.
Direktør for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland Trine Holgersen kalder mandagens øvelse for en slags ’generalprøve’ eller ’beredskabsøvelse’.

»Det, vi tester, er, om alle vores vaccinationscentre fungerer lige godt«, siger hun og tilføjer, at alle vaccinationstiderne er booket.

Danmark modtager i de første uger af april omkring 250.000 vacciner om ugen. Det ventes at stige til 400.000 i maj, 800.000 i juni og 1,3 millioner i juli.

Trine Holgersen vil være sikker på, at især de digitale systemer spiller, når danskerne skal have glæde af den øgede vaccineleverance.

Vaccineret i Danmark pr 11-4.
Første stik - 17,9% af befolkning over 18 år.
Færdigvaccineret - 9,3% af befolkning over 18 år.

https://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art8167873/Kan-det-danske-vaccinationsprogram-bestå-den-hidtil-største-test

https://vaccinetracker.ecdc.europa.eu/public/extensions/COVID-19/vaccine-tracker.html#uptake-tab
Citera
2021-04-12, 09:53
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Samtidigt så är det ungefär 2/3 av toppen i vintras när det gäller sjukhusvård. Verkar som folk blir betydligt sjukare av den brittiska varianten.
Det hade jag inte ens tänkt på.

Men man tänkte ju på det vid våg två. Att antal inlagda var högre en våg 1 men antal IVA vårdade var lägre. Då handlade det ju om att man blivit bättre på att vårda covid sjuka. Det är ju inte alls bra att det har vänt för det kan ju knappast handla om att man blivit sämre på att vårda de. Så jag kan inte dra några andra slutsatser en det du redan dragit.

Att folk blir sjukare av den brittiska varianten har det ju redan spekulerats om, men ja det ser onekligen så ut. Skit också.

Hoppas vi ser en vändning denna vecka, även om de riktigt sjuka inte dör är det inte bra att så många blir så svårt sjuka.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Varför skulle man göra det när nästan alla över 18 år då har fått MINST en vaccin?

Vi får väl se hur det går med det, hittills har det ju gått...sisådär med leveranserna.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
CDC har rekommenderat munskydd hela tiden.

Jag har aldrig påstått något om livsmedel.

Om du inte svarar på frågorna i inlägget så kan du vänligen skita i att citera.
Citera
2021-04-12, 09:58
Medlem
391 på IVA nu, toppnoteringen från andra vågen är därmed passerad.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in